اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حضور بزرگ ترین هیات اماراتی در ایران


یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران در رابطه با حضور بزرگ ترین هیات اقتصادی امارات بعد از 8 سال در تهران توضیح می دهد.

خبرآنلاین: یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران در رابطه با حضور بزرگ ترین هیات اقتصادی امارات بعد از 8 سال در تهران توضیح می دهد.

بزرگ‌ترین هیات اقتصادی امارات بعد از 8 سال روز شنبه دهم خرداد وارد تهران می‌شود. این هیات که در قالب گروه‌های پنج‌گانه نفت و گاز، بانکداران، صنایع غذایی، تجار خودرو و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به ایران سفر می‌کنند، قرار است علاوه‌بر دیدار با همتایان بخش خصوصی، دیدارهای مشابهی با مقامات دولتی کشورمان از جمله وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل بانک‌مرکزی نیز داشته باشند

. به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی اهمیت این سفر را باید در راستای درک ضرورت تغییر نگاه نسبت به ایران در منطقه پس از توافق ژنو و حل چالش‌های بانکی بین دو کشور مورد بررسی قرار داد. برای ریشه یابی اهمیت حضور بزرگ ترین هیات اقتصادی امارات بعد از 8 سال در ایران به سراغ یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران رفتیم تا او در این رابطه توضیح دهد. آل اسحاق اعتقاد دارد که وزارت خارجه باید با دیپلماسی نوینی که در پیش گرفته راه را برای حضور تجار خارجی در ایران باز کند. آنچه در ادامه خواهید مشروح گفت و گو با یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران است: 

هیات بزرگ تجاری از کشور امارات متحده عربی قرار است به منظور دیدار و گفت و گو با بازرگانان ایرانی در اتاق بازرگانی تهران حضور پیدا کنند. تحلیل شما از این اتفاق به عنوان رییس اتاق بازرگانی تهران چیست؟

به هر حال باید بپذیریم که دوره نوینی در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است. پس از چند سال که حوزه دیپلماسی با برخی اگر و اما‌ها اداره ‌شد، هم اکنون می‌توانیم به روزهای بهتر در روابط با دنیا بیندیشیم. حال که این حوزه با توجه به اشراف و تسلط رهبر معظم انقلاب به خودباوری و اطمینان رسیده است، می‌توان به عملکرد دست‌اندرکاران سیاست خارجه نقدی وارد کرد و در عین حال پیشنهادی را دوباره مطرح کرد.

آن وقت نقد به سیاست خارجی از چه جهت وارد است؟


نقد وارده این است که دیپلمات‌های ما کمتر به ظرفیت‌های اقتصادی در منطقه و به‌خصوص کشورهای همسایه توجه می‌کنند.

اشاره کردید نقدی مطرح است و در کنار آن می توان پیشنهادی نیز عنوان کرد. پیشنهادتان چیست؟

 پیشنهاد مشخصی که می‌شود مطرح کرد، این است که توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با این کشورها هرچه زودتر در دستور کار قرار گیرد. در عین حال پیشنهاد می‌کنیم امضای «پیمان تجارت آزاد» با این کشورها مورد توجه دستگاه دیپلماسی قرار گیرد.

شتابزدگی در این رابطه با اتخاذ تصمیم صحیح منافاتی ندارد؟

بخش خصوصی از آنجا که توسعه و رشد اقتصادی را منوط به تنش‌زدایی با دنیا می‌داند، در سال‌های گذشته همواره توصیه کرده است که حوزه دیپلماسی باید عاری از آزمون و خطا باشد و سیاست خارجی کشور نباید وارد تنش‌زایی به‌خصوص با شرکای اقتصادی شود. در همین زمینه توصیه این بوده است که روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه که دارای پتانسیل اتحاد با اقتصاد ‌ایران هستند، همواره حفظ شده و از بروز تنش‌های ناگوار در این زمینه جلوگیری شود.

از این منظر به کار گیری بخش خصوصی در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟


بخش خصوصی اعتقاد داشته و دارد که توسعه روابط با کشورهای منطقه و احتمالا تلاش برای انعقاد پیمان تجارت آزاد با این کشورها می‌تواند برای اقتصاد ایران فواید زیادی داشته باشد، چه آنکه اشتراکات فراوان با این کشورها می‌تواند تسهیل‌کننده هرگونه پیمان تجاری نیز باشد. ما معتقدیم نزدیکی کشورهای همسایه می‌تواند هزینه حمل‌و‌نقل و مبادله کالاها را به شدت کاهش دهد و در مقابل، شانس موفقیت در افزایش سریع حجم تجارت متقابل را افزایش داده و در نتیجه اتحاد استراتژیک اقتصادی کشورهای همسایه را در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر محقق کند.

بخش خصوصی همچنین معتقد است امضای پیمان‌هایی که متضمن تجارت آزاد بین ایران با کشورهای همسایه باشد، می‌تواند به شکوفایی اقتصادی و بهبود پایدار اقتصاد در کشورهای منطقه منجر شود.

شما به عنوان فردی که مسئولیت اداره اتاق بازرگانی تهران را بر عهده دارید گمان می کنید کشور های منطقه می توانند بازار مطلوبی برای کالاهای ایرانی باشد؟

در این زمینه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در سال‌های گذشته با تکیه بر تحقیقات متعدد به این نتیجه رسیده است که رابطه مطلوب بخش خصوصی ایران با کشورهای منطقه می‌تواند بازاری بسیار بزرگ برای کالای ایرانی ایجاد کند و متضمن امنیت بیشتر در مرزهای فی مابین شود. همچنین در سایه مدیریت صحیح اقتصادی و راهبری قوی دیپلماسی، توسعه روابط با این کشورها می‌تواند بازاری کوتاه و تقریبا سهل‌الوصول به روی کالای ایرانی بگشاید.

 در همین زمینه در سال‌های گذشته هیات‌های متعددی از بخش خصوصی با ابتکار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران به کشورهای منطقه سفر کرده‌اند و در عین حال ما میزبان هیات‌های زیادی از بخش خصوصی این کشورها نیز بوده‌ایم. هفته گذشته هیات بزرگی از کشور ترکیه میهمان اتاق تهران بودند و بلافاصله، هیاتی از تهران به این کشور اعزام شد و با مقامات مختلف سیاسی و اقتصادی این کشور دیدار کرد.

امروز نیز هیاتی از کشور امارات‌متحده عربی میهمان اتاق تهران هستند.

تحلیل شما از اهمیت حضور تجار اماراتی در ایران چیست؟

 این سفر از آن جهت اهمیت دارد که در سال‌های گذشته روابط جمهوری اسلامی ایران با امارات‌متحده عربی مشمول برخی نوسان‌ها بوده، اما در شرایط فعلی آمادگی لازم برای بهبود مناسبات میان دو کشور به‌وجود آمده است. باید به این نکته هم اشاره کنم که در این باره انتظار ما از وزارت امور خارجه این است که راه را برای انعقاد پیمان‌های پایدار اقتصادی در منطقه باز کرده و به بخش خصوصی میدان بیشتری برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه بدهد.

 بخش خصوصی تلاش دارد زمینه همکاری با همتایان خود در دیگر کشورها را مجددا احیا کند. اما حمایت عملی دستگاه دیپلماسی شرط کافی برای نتیجه دادن این تلاش‌ها است. دستگاه سیاست خارجی در دوره جدید می‌تواند زمینه‌ساز تعامل فعال با جهان بر پایه عزت کشور باشد. این تعامل از طریق اعلام مواضع شفاف و ارائه تصویر روشن از چشم‌انداز روابط ایران با دیگر کشورها است. با این زمینه‌سازی امکان برای بخش خصوصی فراهم می‌شود که با رویکردی بلندمدت در عرصه اقتصادی وارد شود و عقب‌ماندگی‌های 10 ساله در مسیر چشم‌انداز را جبران کند.


ویدیو مرتبط :
اعتراض بزرگ اماراتی ها به جنگ در یمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات حضور هیات بزرگ سوئیسی در ایران


امروز یک هیات تجاری سوئیسی وارد تهران شد و 3 روز کاری فشرده را در کشور سپری خواهند کرد. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس در گفتگو با صدای اقتصاد جزئیاتی از برنامه های این تیم تجاری را اعلام کرده است.

صدای اقتصاد: امروز یک هیات تجاری سوئیسی وارد تهران شد و 3 روز کاری فشرده را در کشور سپری خواهند کرد. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس در گفتگو با صدای اقتصاد جزئیاتی از برنامه های این تیم تجاری را اعلام کرده است.

شریف نظام مافی گفت: 20 فعال اقتصادی از بخش خصوصی کشور سوئیس به همراه 3 عضو دولتی در این هیات تجاری حضور دارند که به مدت 3 روز در ایران حاضر خواهند بود.

وی ادامه داد: معاون یکی از وزارتخانه های اقتصادی سوئیس که به نام وزارت سِکو (seco) خوانده می شود، این تیم اقتصادی را رهبری می کند و با دو همراه دیگر از این وزارتخانه به عنوان نمایندگان دولت سوئیس به ایران سفر کرده اند. این وزارتخانه مسوول نظارت بر مراودات اقتصادی ایران و سوئیس است و شرایط تحریم های ایران را مورد بررسی قرار می دهد. هر ارتباط تجاری میان دو کشور باید بعد از تایید این وزارتخانه انجام شود. وزارت سکو نام تاجر و نوع تجارت را با تحریم های سازمان ملل مطابقت می دهد و در صورت عدم وجود مشکل، اجازه تجارت را صادر می کند.

نظام مافی افزود: مدیرانی از 20 شرکت مطرح سوئیسی در این هیات تجاری قرار دارند. این مدیران از صنایع دارویی، بیمه، مشاوره مالی، صنایع غذایی، حمل و نقل و صنعت ساعت، راهی تهران شده اند تا با بررسی شرایط ایران، راه های همکاری مشترک با کشورمان را مورد ارزیابی قرار دهند

مدیرعامل شرکت سوئیسی بولر در ایران، گفت: همه مباحث مطرح شده بین دو طرف و پیش قراردادها منوط به لغو تحریم های بین المللی شده است و تا قبل از آن اتفاقی در روابط اقصادی ایران و سوئیس رخ نخواهد داد اما جنب و جوش ایجاد شده در سطح بازارهای جهانی نشان می دهد که این کشورخا از جمله سوئیس نگاه امیدوارکننده ای به لغو تحریم ها دارند و خود را برای شرایط پس از تحریم آماده می کنند.

وی تاکید کرد: این شرکت ها البته با احتیاط جلو می آیند اما حضورسشان در ایران نمادی از نگاه امیدوارانه به آینده است.

نظام مافی درمورد برنامه تدارک دیده شده برای این گروه تجاری در ایران گفت: از طرف اتاق ایران و سوئیس برنامه فشرده ای طراحی شده است. به غیر از دیدار تجار با یکدیگر، بازدید از چندین شرکت بزرگ ایران که زیرمجموعه اتاق مشترک ایران و سوئیس قرار دارند، انجام خواهد شد. شرکت مادیران، تک ماکارون، یک شرکت دارویی و شرکت ماموت مورد بازدید قرار خواهد گرفت تا این گروه تجاری با قابلیت های صنعت و بازار ایران آشنا شوند.

وی تصریح کرد: دیدارهایی با مقامات دولتی نیز در برنامه این گروه قرار دارد که دیدار با آقای نهاوندیان و احتمال چند تن از وزرای اقتصادی نیز انجام خواهد شد که این برنامه ها از طریق سفارت سوئیس در ایران مدیریت می شود.

به گفته شریف نظام مافی، یک برنامه ضیافت شام رسمی نیز با حضور اعضای این گروه سوئیسی و فعالان بخش خصوصی کشور از اتاق بازرگانی تهران و ایران برنامه ریزی شده است.