اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حضور اژدها در صنعت‌خودرو ایران



اخبار ,اخبار اقتصادی ,خودروسازان چینی در ایران

 

اخبار اقتصادی - خودروسازان: در شرایط فعلی چاره‌ای جز مشارکت با چینی‌ها نیست
حضور اژدها در صنعت‌خودرو ایران

حضور خودروسازان چینی در ایران هرازگاهی با انتشار اخباری مبنی بر عقد قرارداد با شرکت‌هایی که ثلثی از سابقه خودروسازی ایران را ندارند، به دلواپسی فعالان صنعت خودرو در این زمینه دامن می‌زند.

برخی از فعالان صنعت خودرو که این روزها با نگرانی قرارداد خودروسازان با شرکت‌های چینی را دنبال می‌کنند دلواپس شرکت‌های داخلی هستند که پیش از این مدیران آنها نسبت به دامپینگ چینی در صنعت خودرو ایران، هشدار داده بودند. همزمان با خروج برندهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای از شرکت‌های خودروساز خصوصی کشورمان، این شرکت‌ها کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین مسیر خودروسازی را با سوددهی در کمترین زمان ممکن انتخاب کردند.

 

همکاری با موتورسازان چینی که با کمک شرکت‌های ایرانی در مسیر خودروسازی قرار گرفتند یا خودروسازانی از این کشور که صادرات محصولاتشان پیش از این مصداق رویای دست نیافتنی بود، در راس برنامه‌های خودروسازان خصوصی کشور قرار گرفت. حال آنکه برخی مسوولان دو شرکت بزرگ خودروساز، در ادامه همکاری شرکت‌های خصوصی با چینی‌ها ضمن اظهار نگرانی از حضور خودروسازان نوپای این کشور، نسبت به دامی که برای بازار خودرو کشورمان از سوی چینی‌ها پهن شده، به‌طور مکرر هشدار می‌دادند.

 

این در حالی است که مسوولان مذکور ارزان فروشی شرکت‌های‌ها مذکور برای گرفتن سهم از بازار خودرو کشورمان را مورد تاکید قرار می‌دادند. هر چند نگرانی آنها از حضور شرکت‌های نو پای چینی مورد توجه بود؛ اما سهم اندکی که خصوصی‌ها در بازار خودرو کشورمان دارند، حضور چینی‌ها را خیلی ملموس نمی‌کرد.

 

حال در شرایطی قرار داریم که به تصور برخی دست‌اندرکاران تولید خودرو در کشورمان، چینی‌ها منجی این صنعت شده‌اند و در شرایط فعلی که خودروساز معتبری برای سرمایه‌گذاری یا حداقل تولید قدمی برنداشته، این شرکت‌ها می‌توانند به تنهایی خلأ تولید خودرو در کشور را پر کنند. این در حالی است که این روزها دیگر سخنی از دامپینگ و نگرانی از حضور خودروسازان چینی در صنعت‌خودروی کشورمان از سوی مسوولان شرکت‌های خودروساز شنیده نمی‌شود و دلواپسان چینی به نوعی این روزها دلواپسی را کنار گذاشتند و با خوش بینی روند مذاکرات و عقد قراردادها را پیگیری می‌کنند. حال متقاضیان و مشتریان خودرو که سال‌هاست بار پیشرفت و توسعه صنعت‌خودروی کشورمان را به دوش می‌کشند با دلواپسی روزهایی را به یاد می‌آورند که خودروسازان با بوق و کرنا وعده تولید خودروی ملی، جویینت شدن با خودروسازان معتبر جهانی یا حتی ساخت پلتفرم‌ها یا موتورهای ملی را داده بودند.

 

حال مشتریان از خود پرسش می‌کنند که بار خودروساز شدن تولید‌کنندگان کشور کافی نبود که حالا باید برای خودروساز شدن چینی‌ها نیز بار دیگری بر دوش بکشند. هر چند دبیر انجمن خودروسازان به حضور چینی‌ها در بازارهایی همچون اروپا و آمریکا اشاره دارد و این مسئله را نشانه پیشرفت و توسعه خودروسازی کشور یاد شده می‌خواند؛ اما این نکته نباید فراموش شود که چین هم‌اکنون کشوری نیمه صنعتی و در حال توسعه است و می‌خواهد کالایی (خودرو) تولید کند که خواست کشورهای توسعه یافته است؛ بنابراین توسعه یافتگی در این صنعت که مبنای آن مشارکت با خودروسازان بزرگ دنیا، انتقال دانش فنی و صادرات محصولات تولیدی است، می‌تواند تبلوری از میزان توسعه صنعت چین شود حال آنکه مشتریان داخلی دیگر نمی‌توانند بار توسعه یافتگی صنعت خود روی این کشور را به دوش بکشند.در این زمینه یک کارشناس خودرو هشدار می‌دهد که با وجود رقابت تنگاتنگ خودروسازان چینی در این کشور نباید این رقابت با حمایت خودروسازان کشورمان به بازار خودروی ایران سرایت کند؛ چراکه با وقوع چنین اتفاقی صنعت‌خودروی کشورمان نابود خواهد شد. در حال حاضر شرکت‌های چینی نامدار و معتبر که در سطح اروپا و آمریکا به صادرات خودرو می‌پردازند خود با جویینت شدن با شرکت‌های جهانی توانسته‌اند اسم و رسمی در کشورهای صنعتی پیدا کنند حال آنکه همكاری خودروسازان کشورمان با خودروسازان درجه سه این کشور مشخص نیست که راه به کجا برد؛ اما ورود چینی‌ها به بازار خودرو کشورمان نیز با برنامه‌ریزی خودروسازان بزرگ کشورمان صورت گرفت.


چینی‌ها در ابتدا با ورود به بازار خودروهای تجاری ایران بخش اعظمی از بازار این خودروها را در اختیار خود گرفتند، اما حضور آنها منتهی به این بخش نشد و هم‌اکنون سعی دارند با خلأیی که در تولید سواری‌ها ایجاد شده در این بازار نیز بیش از پیش حضور پررنگی داشته باشند.


این در حالی است که ورود خودروهای سواری چینی همواره با مخالفت بسیاری از مسوولان و دست‌اندرکاران صنعت‌خودرو مواجه بوده حتی در دولت نهم و اوایل دهم وزرای صنعت و معدن اظهارات زیادی در شماتت از ورود خودروهای چینی به ایران داشته‌اند، حال آنکه هم‌اکنون ورود خودروهای چینی نه برای خودروسازان و مسوولان دولتی؛ بلکه برای مشتریان که سال‌ها است نسبت به کیفیت خودروهای داخلی معترضد به کابوس تبدیل شده است. در حال حاضر با توجه به آمار کیفی شرکت بازرسی و کیفیت که به‌طور ماهانه منتشر می‌شود، برخی از خودروهای چینی در پایین‌ترین سطح کیفی خودروهای عرضه شده به بازار قرار دارند حال آنکه سکوت مسوولان در این زمینه پرسش برانگیز است. هر چند توجیه خودروسازان و مسوولان کشورمان به حضور چینی‌‌ها در ایران اشاره به صادرات این شرکت‌ها به بازار کشورهای توسعه یافته دارد؛ اما به‌طور حتم در ارزیابی کیفی محصولات صادراتی یا تولیدی در این کشورها، که با استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای همراه است چینی‌ها در رده‌های نزولی کیفیت قرار ندارند.

 مشتاقان بازار خودروی ایران
وارد شدن به امضای قرارداد با شركت‌های اروپایی ممكن است گاهی تا دو سال زمان ببرد، اما انعقاد قرارداد با شركت‌های چینی زمان زیادی نمی‌طلبد، این را یك مدیر ارشد در صنعت‌خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید. بعد از آخرین سفر رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیرعامل شركت خودروسازی سایپا به چین كه حدود سه ماه قبل انجام شد، چینی‌ها به ایرانی‌ها بله گفتند و حالا نیز رسما قرارداد همكاری امضا كرده‌اند. یك مدیر ارشد در صنعت‌خودرو امضای قرارداد در این فاصله كوتاه را خاصیت چینی‌ها می‌داند و می‌گوید: چینی‌ها همیشه مشتاق همكاری با ایران بوده‌اند، تا همین 4 یا 5 سال قبل این چینی‌ها بودند كه برای همكاری با ما تماس می‌گرفتند؛ اما ما با در نظر گرفتن شرایط سخت آنها را رد می‌كردیم. این مدیر ارشد در ادامه می‌گوید: اما همكاری خودروسازان با چین از زمان آغاز تحریم‌ها یعنی حدود سه سال قبل آغاز شد و با تشدید تحریم‌ها علیه صنعت‌خودرو ایران در جولای سال گذشته میلادی این تنها چینی‌ها بودند كه با ما همكاری می‌كردند.


اما چرا امضای قرارداد همكاری با خودروسازان چینی، درست در زمانی اتفاق می‌افتد كه تنها یك ماه تا مشخص شدن لغو كامل تحریم‌ها در نتیجه مذاكرات هسته‌ای زمان باقی مانده است؟ آیا این امكان وجود نداشت كه خودروسازان امضای این قرارداد را به بعد از مذاكرات هسته‌ای و مشخص شدن كامل نتایج موكول كنند؟ در چنین شرایطی اگر نتایج مذاكرات موفقیت‌آمیز می‌بود، راه همكاری با خودروسازان مطرح دنیا برای خودروسازان كشورمان باز می‌شد و شاید نیازی به همكاری گسترده با چینی‌ها نبود.


در پاسخ به این سوال كارشناسان عقیده دارند حتی اگر نتایج مذاكرات موفقیت آمیز باشد، زمان زیادی تا برداشته شدن كامل تحریم‌ها نیاز خواهد بود؛ بنابراین نمی‌توان تا برداشته شدن كامل تحریم‌ها تولید خودرو را متوقف كرد.


دبیر انجمن قطعه‌سازان در همین رابطه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: شركت‌های خودروساز چینی با شركت‌های خودروساز اروپایی یا آمریكایی زمین تا آسمان فرق دارند، مسوولان هم به این موضوع واقف هستند، اما در شرایط فعلی چاره‌ای جز همكاری با چینی‌ها وجود ندارد زیرا به هر حال راه همكاری با خودروسازان معتبر بسته است.


قربانی عقیده دارد زمانی‌كه ما از همكاری با چینی‌ها حرف می‌زنیم نباید انتظار داشته باشیم كه بتوانیم به تكنولوژی، دانش فنی و یا توسعه محصول آنچنانی دست پیدا كنیم؛ زیرا به هر حال چینی‌ها خود مصرف‌كننده دانش تولید خودرو هستند و از نظر تكنولوژی نسبت به صاحبان اصلی دانش فنی تولید خودرو در درجه دو یا سه قرار دارند.


این گفته ساسان قربانی را می‌توان از زبان دیگر دست‌اندركاران صنعت خودرو هم شنید، در شرایط فعلی به نظر می‌رسد از مردم تا مسوولان و حتی خودروسازان كسی رضایت چندانی نسبت به ورود چینی‌ها ندارد اما در نهایت هم با گفتن جمله «در شرایط فعلی مجبور هستیم» تمام این نارضایتی‌ها نادیده گرفته می‌شوند.


در گفت‌وگو با یك مدیر ارشد صنعت‌خودرو متوجه نارضایتی او نیز از ورود رسمی چینی‌ها به صنعت‌خودروی كشور می‌شویم. این مدیر ارشد عقیده دارد در حال حاضر چینی‌ها از نظر تولید خودرو نسبت به سال‌های قبل در شرایط بهتری قرار دارند و میزان خودروهایی كه قرار است توسط چینی‌ها در ایران وارد بازار شود نهایتا 10 درصد از تولیدات خودروسازان را تشكیل خواهد داد، اما در نهایت می‌گوید: به نظر این خوب نیست كه تمام فضای تولید خودرو با چند شركت چینی پر شود؛ زیرا ما خودمان قادر به توسعه محصول هستیم همان‌طور كه خودروسازان تا چند ماه آینده محصولات جدید خود را راهی بازار خواهند كرد. این مدیر عقیده دارد از آنجایی كه فشارها برای توسعه محصول روی خودروسازان خیلی زیاد است، آنها در شرایط فعلی كه تولید مناسبی هم ندارند مجبور به حركت به سمت چینی‌ها می‌شوند تا در كوتاه‌مدت محصولات متنوع‌تری را به بازار عرضه كنند.


هرچند گفته‌های رئیس سازمان گسترش از همكاری‌های گسترده میان خودروسازان چینی و ایرانی حكایت دارد، اما این مدیر ارشد در صنعت‌خودرو می‌گوید: فكر می‌كنم در حال حاضر آنها برای سرمایه‌گذاری به ایران ورود پیدا نكنند و سطح همكاری دست‌كم تا یك سال اول بر مونتاژ قطعات ارسالی از سوی آنها متمركز باشد.


 حضور چینی‌ها تهدیدی برای شركای غربی
با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد خودروسازان می‌خواهند نسبت به حضور چینی‌ها در ایران خوشبین باشند. آنها در كنار اعلام این موضوع كه مجبور هستیم برای ادامه دادن به تولید، با چینی‌هایی كه زمانی آنها را به صنعت‌خودرو راه نمی‌دادیم وارد مذاكره و همكاری شویم، به این موضوع نیز اشاره می‌كنند كه ورود چینی‌ها به ایران نوعی هشدار به غرب است.


دبیر انجمن قطعه‌سازان هرچند عقیده دارد كه بازار داخلی ایران و كشورهای اطراف آن بسیار گسترده است و نباید زیاد نگران ورود چند شركت چینی به ایران بود، اما در رابطه با یكی از نتایج ورود چینی‌ها به خودروسازی ایران می‌گوید: ورود چینی‌ها به ایران در شرایط فعلی نوعی هشدار برای غرب به شمار می‌رود زیرا آنها به خوبی می‌دانند ورود به بازاری كه چین با روش‌های خاص خود به آن وارد شده است به سادگی امكان‌پذیر نخواهد بود؛ بنابراین بهتر است آنها فرصت را از دست ندهند.


به گفته ساسان قربانی در حال حاضر تنها مانع همكاری خودروسازان با شركای غربی، مانع بانكی است در حالی كه چین با چنین مشكلی مواجه نیست و مراودات مالی خودروسازان از طریق یكی از بانك‌های چینی بدون هیچ مشكلی در حال انجام است. سعید لیلاز، كارشناس مسائل اقتصادی اما حضور چین در صنعت‌خودروی ایران را مختص زمان تحریم نمی‌داند و می‌گوید: همان‌طور كه قبل از آغاز تحریم‌ها چین در صنعت‌خودروی ما حضور داشت، بعد از تحریم‌ها هم شاهد تاثیرپذیری صنعت‌خودرو از چین خواهیم بود. او ارزان بودن محصولات چین را اصلی‌ترین دلیل باقی ماندن در صنعت‌خودرو ایران می‌داند و می‌گوید: از این پس به خصوص در زمینه تولید و عرضه خودروهای ارزان‌قیمت، شاهد حضور چینی‌ها در بازار خواهیم بود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
صنعت خودرو ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر صنعت:اتمام حجت با مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

غضنفری خبر داد:

اتمام حجت با مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا/از مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی اطلاعی ندارم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اذعان به افزایش شدید قیمت خودرو در بازار گفت: با مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور در مورد عرضه مستمر محصولاتشان در بازار اتمام حجت کردیم.

مهدی غضنفری امروز سه‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان از قیمت‌های جدید سازمان حمایت تخلف کرده‌اند گفت: خودروسازان برای فروش خودرو بالاتر از قیمت محاسباتی انگیزه‌ای ندارند چرا که باید مابه التفاوت قیمت محاسباتی و قیمت بازار آزاد خودرو را به خزانه دولت واریز کنند.

وی با اشاره به ناکافی بودن عرضه خودرو در بازار توسط خودروسازان گفت: با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا اتمام حجت کردیم تا انواع محصولاتشان را به صورت مستمر در بازار عرضه کنند تا نیاز بازار به موقع تامین شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چرا سازمان حمایت در مورد افزایش قیمت‌ها پیگیری جدی ندارد، عنوان کرد: براساس آمار تعداد گزارش مربوط به پرونده‌های تعزیراتی متخلفان امسال بیشتر از سال گذشته شده است.

غضنفری همچنین با اشاره به این‌که قرار نیست طی پنج سال آینده هر سال پنج درصد از تعرفه واردات خودرو کاسته شود، درباره مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی سازمان حمایت ابراز بی اطلاعی کرد.

وی درباره جلسه اخیر معاون اول رییس جمهوری با برخی صادرکنندگان و تجار نیز توضیح داد: در حال حاضر واردکنندگان با مشکل اختلاف ارزی بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل مواجه‌اند و نمی‌دانند که مابقی تعهدات ارزی خود را به بانک‌های عامل باید براساس چه نرخی تسویه کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: البته پیش بینی می‌شود نرخ تسویه حساب ارزی واردکنندگان قطعا یا مرجع و یا مبادله‌ای خواهد بود اما هنوز تصمیم جدی در این زمینه گرفته نشده است.

غضنفری همچنین با اشاره به نیاز ارزی 70 تا 75 میلیارد دلاری کشور در هر سال افزود: این نیاز شامل 60 میلیارد دلار واردات کالا و 10 تا 15 میلیارد دلار واردات خدمات می شود که کل مبلغ آن بین 10 تا 20 درصد قابل کاهش است.

به گفته وی، می‌توان با مدیریت درست نیاز ارزی کشور را به سالانه حدود 60 میلیارد دلار رساند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که تحریم‌های جدید کل فضای کسب وکار کشور را هدف گرفته است اظهار کرد: جابه‌جایی پول به دلیل تحریم بانک مرکزی کند شده است که می توان باتوسعه صادرات غیر نفتی این مشکل را حل کرد.

وی در حاشیه نشست هم اندیشی ارتباط صنعت و دانشگاه همچنین از نصف شدن درآمدهای ارزی کشور خبر داد و افزود: اگر درآمد ارزی کشور سالانه حدود 100 میلیارد دلار بود این رقم حالا به 50 میلیارد دلار کاهش یافته است.

غضنفری گفت: نسل اول تحریم‌ها نقطه‌ای بود و تنها یک بخشی از کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌داد. نسل دوم تحریم‌ها تحریم‌های حوزه‌ای بود که به عنوان مثال حوزه‌های بانک، بیمه و حمل ونقل را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی افزود: نسل سوم تحریم‌ها که به تازگی اجرایی شده نوعی جنگ اقتصادی با کل فضای کسب و کار کشور است که تفاوت زیادی با تحریم‌های قبلی دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که ارز در اقتصاد کشور حداقل دو نقش دارد، گفت: نقش اول مربوط به تبدیل ارز به ریال و استفاده از آن در بودجه کشور و نقش دوم مربوط به واردات کالا و خدمات می‌شود.

غضنفری با بیان این‌که کاهش ارز در کشور باعث کاهش واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید و در نتیجه افزایش قیمت کالا در بازار داخلی شده است گفت: تحریم‌های نسل سوم در واقع معیشت مردم را هدف قرار داده است.

وی با اشاره به این‌که باید درخواست برای ارز را در کشور به حداقل برسانیم افزود: در این راستا ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی برای واردات کالا به کشور اعمال شد و در همین حال در تلاش هستیم از طریق توسعه صادرات غیر نفتی ارزآوری کشور را افزایش دهیم./ایسنا