اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حسین علایی فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه:حالا ایران هم به سوریه بدون بشار فکر می کند



موشک های ناتو و بالا گرفتن بحران در دمشق

حالا ایران هم به سوریه بدون بشار فکر می کند

دکتر حسین علایی فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفتگو با دیپلماسی ایرانی با اشاره به این که اکثر مخالفین حکومت فعلی سوریه معتقد هستند که کنار رفتن بشار اسد مقدمه انجام اصلاحات واقعی در سوریه است،‌ معتقد است که ایران هم، آرام آرام به "سوریه بدون بشاراسد" فکر می کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

خاورمیانه در حال گذار است. نظم سنتی از بین رفته است و نظم جدید شكل نگرفته است. نشانه های این گذار در جای جای این منطقه دیده می شود. از بحران سوریه گرفته تا جنگ هشت روزه غزه. از قدرت گرفتن كردها گرفته تا استقرار موشك های ناتو در مرز تركیه و سوریه. این تحولات را با دكتر حسین علایی فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه به بحث گذاشته ایم كه حاصل این گفتگو را در زیر می خوانید:‌

*آقای دكتر، در روزهای گذشته استقرار موشک های ناتو در مرز ترکیه و سوریه از سوی ناتو باز هم بحث گسترش ناتو به شرق را مطرح كرد. به نظر شما این استقرار چه اهمیتی دارد و با چه هدفی صورت می گیرد؟

پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، سیاست پیمان ناتو گسترش به سمت شرق بود. با حمله نظامی آمریکا به افغانستان، ارتش کشورهای عضو ناتو در افغانستان مستقر گردیدند و مأموریت هایی خارج از وظایف رسمی ناتو را بر عهده گرفتند و کمک بزرگی به آمریکا در تثبیت اشغال افغانستان  کردند. همچنین طی دو سال گذشته استقرار سپر دفاع موشکی ناتو در سمت مرزهای ایران در ترکیه بیانگر برنامه ناتو جهت گسترش و توسعه توانمندی های نظامی در فضای خاورمیانه و استفاده از فضای جغرافیایی ترکیه جهت اهداف غرب است.

با شروع اعتراضات مردم علیه حکام مستبد و خودکامه در کشورهای عربی، آمریکا از ظرفیت ناتو برای مداخله در تحولات لیبی به صورت گسترده ای استفاده کرد. انجام عملیات نظامی ناتو در کشور لیبی که در نهایت منجر به سقوط قذافی شد علامت علاقه ناتو به حضور فعال در تحولات خاورمیانه است.

در حال حاضر تلاش دولت های غربی و عربی و نیز ترکیه در خاورمیانه برای سرنگونی بشاراسد در سوریه متمرکز شده است. بنابراین به نظر می رسد که استقرار موشک های ناتو برای چنین هدفی و نیز در امان نگاه داشتن ترکیه از واکنش های احتمالی صورت می گیرد.

*با تشکیل ائتلاف جدید مخالفان به رهبری شیخ احمد معز الخطیب در اجلاس دوحه، تلاش های دیپلماتیک و بین المللی تازه ای برای به رسمیت شناختن مخالفین اسد شکل گرفته است. تا چه اندازه این موضوع می تواند به معنای این باشد که قرار است تحولی در وضعیت کنونی سوریه ایجاد شود؟

معضل بزرگ غرب برای کنار زدن بشار اسد از قدرت، اختلاف شدید بین مخالفان دولت سوریه است. ظرف یک سال و نیم گذشته تلاش های زیادی برای ایجاد تفاهم بین این گروه ها از سوی کشورهای عربی، ترکیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا با میزبانی قطر و کمک های عربستان صورت گرفته است. اما هنوز ائتلاف مورد نظر دولت های غربی به وجود نیامده است.

گرچه تقریبا تمام مخالفین حکومت سوریه در کنار زدن بشار اسد اتفاق نظر دارند اما در مورد ساختار مطلوب برای جایگزینی وی دچار اختلاف نظر شدید هستند. در حال حاضر غرب سعی دارد تا با استفاده از منابع مالی قطر و عربستان یک نوع تشکل جدید از مخالفان را شکل دهد و با شناسایی آن، سایر گروه های مخالف را وادار به پیوستن به این ائتلاف کند. اما مشکل بزرگ غربی ها این است که افراد و گروه هایی که در داخل سوریه می جنگند این ائتلاف را قبول ندارند و اعضای آن را خارج نشینانی می دانند که مترصد استفاده از فرصت برای رسیدن به قدرت هستند.

گروه های مسلح داخلی، اکثر افراد معارض و گروه های مخالف خارج نشین را اشخاص وابسته ای می دانند که از هم اکنون وزارتخانه ها و سازمان های دولتی را بین خود تقسیم کرده اند و به دنبال تقسیم غنائم هستند. به هر حال به نظر می رسد که با پیروزی مجدد اوباما در انتخابات ریاست جمهوری، آمریکا فرآیند سیاسی جدیدی را جهت وحدت بخشی به مخالفین حکومت سوریه آغاز کرده است تا بتواند ساختارهای لازم برای جایگزینی بشار اسد را فراهم آورد.

*ایران در هفته های گذشته نشستی با حضور مخالفین داخلی سوریه برگزار کرد و در روزهای گذشته هم علی لاریجانی، برای رایزنی به سوریه، لبنان و ترکیه سفر کرده است. تا چه اندازه می توان گفت که ایران موضعی جدید در مسئله سوریه اتخاذ کرده است؟

ایران معتقد به انجام اصلاحات تدریجی در سوریه و استفاده از فرآیندهای قانونی دولت فعلی برای انجام انتخابات در موعد مقرر است و معتقد است که تا آن زمان بشار اسد باید در قدرت باقی بماند تا تغییرات در سوریه در فضای آرام و بدون مداخله خارجی صورت گیرد.

برهمین اساس اجلاس تهران با حضور آن دسته از مخالفین دولت سوریه که تا حدودی با این روند مخالف نیستند برگزار شد. اما به نظر می رسد که اکثر مخالفین حکومت فعلی معتقد هستند که کنار رفتن بشار اسد مقدمه انجام اصلاحات واقعی در سوریه است. بنابراین به نظر می رسد که ایران هم، آرام آرام به "سوریه بدون بشاراسد" فکر می کند.

البته نگرانی اصلی جمهوری اسلامی ایران، مداخله غربی ها در سوریه و تلاش آنها برای جدا کردن سوریه از محور مقاومت علیه اسرائیل است. اما خود غربی ها هم می دانند که امکان روی کار آوردن یک دولت دوست اسرائیل در سوریه وجود ندارد و اصولا جریان های مختلف سیاسی در سرنگونی دیکتاتور با هم همسو هستند ولی در همراهی با اسرائیل دارای وحدت نظری نیستند.

*با توجه به آتش بس بین اسرائیل و فلسطینیان و پایان بحران غزه، به نظر شما این اتفاق چه تاثیری بر وضعیت سوریه خواهد داشت؟

جنگ 8 روزه غزه توجه افکار عمومی جهان و دولت های منطقه را به درگیری بین اسرائیل و فلسطینیان جلب کرد و در این ایام موضوع سوریه از اولویت افتاد. پایان یافتن بحران غزه این فرصت را برای آمریکا و دولت های عربی ایجاد کرده است تا بار دیگر بر موضوع بحران سوریه متمرکز شوند و سقوط بشار اسد را پیگیری کنند.

*در روزهای گذشته کردهای سوریه در نشست اربیل عراق "در راستای همکاری و هماهنگی با ارتش آزاد سوریه، "ارتش آزاد کرد" تشکیل دادند که وظیفه آن همکاری با دیگر گروه‌های مخالف دولت سوریه برای براندازی نظام حاکم اعلام شده است. به نظر شما می توان این مسئله را تحولی به ضرر بشار اسد دانست؟ آیا امکان استقلال کردستان سوریه وجود دارد؟

تصورکردها این است که تا کنون آنها برنده تحولات خاورمیانه بوده اند. سقوط صدام، کردهای عراق را به قدرت رساند و دولت اقلیم کردستان تشکیل شد. ظرف ده سال گذشته، احزاب کردی با همکاری با آمریکا از یک فرصت طلایی برای توسعه ساختارهای سیاسی و نظامی خود استفاده کرده اند. اصولا مسئله کردها، حکومت بشار اسد و دولت اردوغان نیست آنها به دنبال حداکثر بهره برداری از تحولات سوریه و ترکیه جهت ایجاد کردستان بزرگ هستند. آنها زمانی با بشار اسد همکاری می کردند و حالا علیه وی اقدام می کنند.

همانگونه که کردهای عراق زمانی با دولت مرکزی همکاری می کردند و حالا که قدرتشان افزایش یافته است بر خلاف سیاست دولت مرکزی با ترکیه همکاری می کنند تا بتوانند از فرصت درگیری ترکیه با سوریه به نفع خود استفاده کنند. بارزانی ها حتی با گروه پ ک ک که با دولت ترکیه و به نفع بشار اسد می جنگد همکاری می کنند زیرا مقصود آنها ماهی گیری از آب گل آلود خاورمیانه است.

*با توجه به مجموعه تحولات چند هفته گذشته در بعد داخلی سوریه و در سطح منطقه ای و بین المللی به نظر شما آیا در چند ماه پیش رو، تحولی جدی در وضعیت سوریه امکان پذیر است؟

هم اکنون از سوی عربستان و قطر یک سرمایه گذاری عظیم مالی برای تغییر حکومت سوریه صورت گرفته است. از سوی دیگر ترکیه تمام ظرفیت همسایگی، دیپلماتیک و آموزشی خود را در اختیار مخالفین دولت سوریه قرار داده است.

کشورهای غربی نیز مجوز تسلیح و تجهیز مخالفین سوری را صادر کرده اند و مشوق مخالفین مسلح بشار اسد برای گسترش عملیات نظامی در داخل سوریه هستند. بسیاری از افراد القاعده هم از لیبی، پاکستان، چچن و سایر کشورهای عربی به سوریه می روند تا هم با دولت سوریه بجنگند و هم منابع مالی قابل توجهی را از پول های عربستان و قطر کسب کنند. 

برای آمریکا هم کشته شدن افراد القاعده و اعضای ارتش سوریه هر دو مطلوب است. زیرا آمریکا به دنبال منحل کردن ارتش سوریه و جایگزینی آن با یک ارتش جدید با ساختار غربی است و القاعده را هم دشمن خود می داند. بنابراین میدان جنگ در سوریه، فضای مناسبی را فراهم کرده است تا به جای این که افراد القاعده با آمریکا درگیر باشند انرژی خود را با درگیر شدن با ارتش سوریه تخلیه کنند و در نهایت هم کشته شوند.

به هر حال وضعیت فعلی در سوریه قابل دوام نیست. یا دولت سوریه باید بتواند حاکمیت خود را بر تمام کشور به ویژه در شهرهای بزرگی مثل حلب و دمشق اعاده کند یا این که مخالفین در یک جنگ فرسایشی و با کمک ائتلاف کشورهای غربی و عربی و با استفاده از ظرفیت های ترکیه، بشار اسد را از پای درخواهند آورد. اما این که آرامش در سوریه برقرار می شود یا این کشور درگیر یک جنگ فرقه ای جدید می شود را آینده روشن خواهد ساخت./ایران دیپلماسی

 


ویدیو مرتبط :
فرمانده نیروی دریایی سپاه:درآماده ترین شرایط ممکن هستیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرمانده نیروی دریایی سپاه: خلیج فارس و دریای عمان تحت پوشش موشك های سپاه قرار دارد



 

فرمانده نیروی دریایی سپاه: خلیج فارس و دریای عمان تحت پوشش موشك های سپاه قرار دارد

 

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موشك های دفاعی سپاه با بردهای بسیار زیاد خلیج فارس، دریای عمان و سطح منطقه را تحت پوشش قرار داده است.

 

به گزارش ایرنا، سردار دریادار'علی فدوی' روز شنبه در گفت وگویی با اشاره به توان بسیار بالای سپاه در پوشش دفاعی منطقه خلیح فارس افزود: مجموعه‌ها و سیستم‌های سطحی، زیر سطحی و بالای سطحی و سامانه های ساحل به دریای سپاه با بردهای بسیار زیاد، خلیج فارس، دریای عمان و سطح منطقه را تحت پوشش قرار داده است.

وی تاكید كرد: این امر نشان دهنده قدرت و آمادگی فوق العاده و بالای سپاه در دفاع از هر گونه تعرض و تجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران است.

فدوی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال افزایش وحدت بین كشورهای مسلمان منطقه است و در این راستا در تلاش بوده تمامی ظرفیت ها و فرصت ها را فعال و برای تعمیق این وحدت به كار گیرد.

دریادار فدوی گفت: تجهیزات و سامانه های بكار رفته در سلسله رزمایش های پیامبراعظم (ص) را تنها بخش كوچكی از توان و قابلیت گسترده دفاعی سپاه بود.

وی افزود: روندی را از زمان دفاع مقدس تاكنون پیش گرفته‌ایم تا با استطاعت بالا و بهره گیری از توان بومی، دشمنان خود را در هر مرحله بازدارندگی زمین گیر كرده و از هر گونه تجاوز و تعرض به سختی پشیمان كنیم.

دریادار فدوی در ادامه گفت: كشورهای منطقه به لحاظ مشتركات اسلامی و منافع مشترك فراوانی كه دارند اعضای یك خانواده هستند و قدرتمند بودن هریك از این اعضا موجب افزایش قدرت مجموعه این خانواده خواهد شد، بنابراین قدرتمندی ایران باعث ارتقای قدرت منطقه خلیج فارس و ایجاد امنیت پایدار در این شاهراه حیاتی انرژی دنیا می شود.

*** به دنبال گسترش روابط با همسایگان جنوبی هستیم

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به سفر اخیر ناوگروه سپاه به قطر گفت: این سفر سه روزه شروعی دوباره را برای افزایش و توسعه دامنه دوستی ها و وحدت بین كشورها ی مسلمان منطقه، رقم زد و به رغم تلاش های گسترده دشمنان فرامنطقه ای برای القای پروژه ایران هراسی و بویژه سپاه هراسی شاهد حركتی نو از سوی سپاه جهت افزایش همكاری ها در منطقه بودیم.

وی افزود: بالا بودن حجم برنامه ها و فعالیت های نیروی دریایی سپاه و همچنین تلاش های تفرقه انگیزانه آمریكا،انگلیس و هم پیمانانشان انجام این سفرها را به تاخیر انداخته بود ولی سپاه مصمم به گسترش روند تعاملات و ارتباطات خود در سطح منطقه است.

*** تمایل كشورهای منطقه برای رزمایش های مشترك

دریادار فدوی به تمایل كشورهای منطقه برای انجام رزمایش های مشترك در خلیج فارس اشاره كرد و اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از كشورهای منطقه دعوت كرده تا رزمایش های مشتركی را برای ایجاد امنیت پایدار و ارتقای وحدت و تعاملات كشورها درخلیج فارس برگزار كنند، این دعوت با استقبال زیادی مواجه شده است گرچه در گذشته نیز شاهد حضور نیروهایی از عمان، قطر و عراق در رزمایش های خود بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در آینده نزدیك شاهد افزایش همكاری ها و انجام رزمایش بین كشورهای مشترك المنافع در خلیج فارس خواهیم بود و این امر به دشمنان امنیت و منافع منطقه خواهد فهماند كه جایگاهی در این منطقه ندارند.

*** تعامل منطقه ای آینده دنیا را تضمین می كند

فرمانده نیروی دریایی سپاه تعامل و همكاری كشورهای همسایه خلیج فارس را عاملی اساسی برای تضمین آینده انرژی دنیا عنوان كرد و گفت: دنیا به یك وابستگی غیر جایگزین در خلیج فارس مبتلا شده و انرژی موجود در این منطقه نقشی موثر در تامین انرژی كشورهایی است كه اقتصاد خود را بر پایه نفت و گاز بنا نهاده اند.

وی افزود: اگر كشورهای منطقه تعامل و روندی عادلانه و صحیح با كشورهای دنیا در راستای تامین انرژی و همچنین برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه برقرار كنند، مسلما قدرت های فرا منطقه ای كه در فكر ادامه سلطه خود بر ذخایر انرژی دنیا هستند توفیقی به دست پیدا نمی كنند و این همان چیزی است كه تامین كننده منافع كشورهای منطقه است.

***پیشرفت های جدید سپاه در طراحی و ساخت سامانه های مدرن

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ملت ایران در آینده نزدیك از پیشرفت‌های جدید در طراحی و ساخت سامانه های مدرن در سپاه مطلع خواهند شد.

فدوی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریكا مبنی بر اینكه ایران توازن قدرت در منطقه را برهم زده است گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول 31 سال گذشته تاكنون نه تنها برهم زننده توازن و وحدت منطقه نبوده بلكه به دلیل تلاش برای ایجاد وحدت بین ملت های اسلامی همواره مورد حمله دشمنان قرار گرفته است.

*** پروژه سپاه هراسی ناكام مانده است

دریادار فدوی تلاش دشمنان اسلام برای ایران هراسی و بویژه سپاه هراسی را اقدامی ناكام و بی نتیجه خواند.

وی یادآور شد: روابط عینی بین ایران و كشورهای منطقه نمونه بارز شكست پروژه ها و توطئه های مداوم دشمنان اسلام و انقلاب برای تفرقه و دوری مسلمین از هم بود كه پیام روشن و اساسی آن برای سلطه طلبان، اقتدار روزافزون نظام جمهوری اسلامی و برای كشورهای منطقه نیز افزایش قرابت، دوستی و ارتباط فی مابین است.

وی تصریح كرد: هر روزی كه به آینده قدم می گذاریم شاهد افزایش تمایل مسلمان عمان، قطر، بحرین و دیگر كشورهای منطقه برای همكاری و تعامل با سپاه هستیم كه این امر ناكامی هرچه بیشتر دشمن را نمایان می سازد.../ایرنا