اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حسن روحانی: بگذارید سایه تحریم از سر مردم رفع شود، در عین حال نظراتتان را هم بگویید



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

حسن روحانی:
عبور از چالش هسته‌ای بدون سرخم کردن در برابر قدرتها، امتحان الهی بود  / روزهای مهم و سرنوشت‌سازی پیش رو داریم

رییس جمهوری در مراسم عزاداری مدیران و كاركنان نهاد ریاست جمهوری در مسجد سلمان فارسی، با برشمردن درس های بزرگ عاشورا و حضرت امام حسین(ع) تصریح کرد: امروز اگر بخواهیم از مشكلات پیش روی كشور با موفقیت عبور كنیم، باید احساس كنیم كه در مسیر امتحان الهی هستیم و مسائل پیش رو امتحانات الهی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی ظهر چهارشنبه و در جمع عزاداران حسینی اظهارداشت: یكی از امتحانات بزرگ پیش روی ملت ایران در سال‌های اخیر همین معضل هسته ای بود.

رییس جمهوری ادامه داد: اینكه چگونه این چالش را حل كنیم بدون اینكه در برابر قدرت‌ها سر خم كنیم، امتحان بزرگ الهی بود. این مساله شبیه جنگ تحمیلی بود كه در آن یك ملت در یك سو قرار داشت و همه دنیا مقابل آنها بود، ملتی تنها اما با رهبری شجاع، جوانانی غیور، متكی به حق و با درس‌آموزی از مكتب عاشورا كه از آن امتحان الهی با سرافرازی بیرون آمدند.

دكتر روحانی با بیان اینكه امروز نیز در یك مقطع تاریخی دیگر در برابر امتحان بزرگ الهی قرار داریم، تصریح كرد: ملت ایران در برابر این امتحان الهی نیز از سختی مسیر نهراسید و در مقابل همه سختی‌ها و مشكلات، ایستادگی كرد و تواناترین مذاکره کنندگان خود را برای حل و فصل مساله به صحنه فرستاد.

رییس جمهوری گفت: این یك آزمون بزرگ بود كه روی پای خود ایستادیم. ملت به خوبی ایستادگی كرد و نمایندگان شما در این مصاف به گونه‌ای عمل كردند كه در تاریخ سرافراز هستیم. ما هیچ امتیاز مهمی ندادیم و از سوی دیگر به هر آنچه كه حق ما بود و می‌خواستیم، دست یافتیم.

رییس جمهوری اضافه كرد: هیچكس فکر نمی کرد كه بتوانیم همه قطعنامه‌های تصویبی شورای امنیت علیه ایران را لغو كنیم. اینكه همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانكی رفع شوند، حتی در باور بسیاری از کشورها و حتی قدرت‌های بزرگ نمی‌گنجید.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تاكید بر امتحان دیگری که پیش روی ما است ، تصریح کرد: مبادا برخی از ما به خاطر منافع جناحی و حزبی، منافع ملی را قربانی كنیم.

دكتر روحانی با بیان اینكه بگذارید سایه تحریم از سر مردم رفع شود، در عین حال نظراتتان را هم بگویید ، خاطرنشان ساخت: دولت خود را خادم مردم می‌داند و هر كاری كه از عهده‌اش برآید برای مردم انجام می‌دهد.

دكتر روحانی گفت: ما باید از امام حسین (ع) الگو بگیریم كه همه زندگی و حتی خانواده را فدا كردند. عاشورا می‌خواهد به ما بگوید كه باید برای خدا و برای منافع مردم باید متحد باشیم ، فداکاری کنیم و از منافع جناحی بگذریم. روزهای مهم و سرنوشت‌سازی پیش رو داریم كه اگر دست در دست هم بگذاریم و با درس‌آموزی از مكتب عاشورا ایثار و فداكاری را جایگزین حفظ منافع شخصی و گروهی كنیم، از مشکلات عبور خواهیم کرد و خداوند هم از ما پشتیبانی خواهد كرد.

در این مراسم اعضای هیات دولت ، معاونان و مشاوران رییس جمهوری و جمع زیادی از مدیران و کارکنان نهاد ریاست جمهوری حضور داشتند.

 

اخبار سیاسی - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
تحریم و دکتر حسن روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت اوباما در حال بررسی طرح گفت‌وگویی برای رفع تحریم‌های ایران؟



دولت اوباما در حال بررسی طرح گفت‌وگویی برای رفع تحریم‌های ایران؟

یک خبرگزاری آمریکایی گزارش داد که دولت اوباما در حال بررسی رویکرد جدیدی در گفت‌وگوها با ایران است که تحریم‌های اقتصادی را سریع‌تر از رویکردی که پیشتر به تهران پیشنهاد شده بود، رفع می‌کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که این پیشنهاد یکی از چند گزینه‌ای است که پیش از آ‌غاز دور بعدی مذاکرات 1+5 و ایران درباره‌ی آن مذاکره می‌شود.

این گزارش حاکی است که هدف آمریکا تلاش برای پیشگیری از شکست دور بعدی مذاکرات با ایران است.

آسوشیتدپرس افزود که تدوین این استراتژی در بحبوحه افزایش فعالیت‌های دیپلماتیک انجام می‌گیرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز جمعه اعلام کرد که گفت‌وگوهایش با ایران را ماه دسامبر در تهران انجام خواهد داد.

بر اساس این گزارش یک مقام غربی گفت که مذاکره کننده ارشد آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه توافق کرده‌اند 21 نوامبر (اول آذر) در بروکسل با یکدیگر به عنوان مقدمه‌ای برای ازسرگیری احتمالی مذاکرات با ایران در اوایل سال آینده دیدار کنند.

تا آن زمان آمریکا نیز ممکن است تحدید تحریم‌های جدید و بی‌سابقه علیه اقتصاد ایران را بررسی کند که قانونگذاران کنگره در حال کار کردن بر روی آ‌ن طبق گفته مشاوران و افراد دست‌اندرکار تدوین پیش نویس این تدابیر هستند.

بر اساس این گزارش مبنای مقدماتی هر راه حل از طریق مذاکره روشن است: تحریم‌های آمریکا، اروپا و دیگر تحریم‌ها بین‌المللی در صورتی رفع خواهد شد که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، ذخائر موجود اورانیوم ( با غنای بالا) را از کشور خارج کرده و عملیات‌ها در فردو را تعلیق کند.

اما ایران تاکنون از پذیرش این رویکرد خودداری کرده است.

به گفته‌ی مقامات آمریکایی این باعث شده است آمریکا به راه‌هایی برای تغییر شکل این پیشنهاد فکر کند تا آن را برای ایران جذاب‌تر کند بدون آنکه مصالحه جدیدی را ارایه کند.

این مقامات به دلیل آنکه مجاز به صحبت علنی در این باره نبودند از اشاره به نام‌شان خودداری کردند.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا آنچه را خودداری ایران از عمل به تعهدات هسته‌یی‌اش می‌خواند، تنها دلیل این " بن بست" می‌داند، اما مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت آمریکا در حال بررسی پیشنهادی بسط داده شده است که کنارگذاشتن سریع‌تر و عمیق‌تر تحریم‌های نفتی و دیگر تحریم‌ها را شامل شود.

این گزارش می‌افزاید: اما از این تحریم‌ها زمانی عقب نشینی می‌شود که تهران به مصالحه‌های بیشتری از آنچه درباره‌ی برنامه‌ی غنی سازی خود به آن اشاره کرده است، موافقت کند.

جزییات پیشنهاد احتمالی همچنان نامشخص است، اما فرض بر آن است توافقی ایجاد شود که مانع از آن شود که به نظر برسد هر دو طرف در برابر تقاضای دیگری تسلیم می‌شود.

این گزارش حاکی است دولت اوباما همچنان به راه حل دیپلماتیک متعهد است و گزینه‌ی نظامی را باید تنها به عنوان آخرین دستاویز بررسی کرد.

بنابراین گزارش، یک مقام آمریکایی همچنین گفت: در حالی که اوباما دوباره به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است، دولت با گفت‌وگوی مستقیم با تهران به عنوان بخشی از مذاکرات گسترده‌تر که شامل گروه بزرگ قدرت‌های جهانی است باز برخورد خواهد کرد؛ در صورتی که با این مذاکرات امید بیشتری برای یک را ه حل از طریق مذاکره وجود داشته باشد.

مقام یاد شده که به علت مجاز نبودن به صحبت علنی درباره‌ی این موضوع خواست نامش فاش نشود، افزود که با این حال گفت‌وگوی مستقیم در سه ماه آینده بسیار بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا دولت آمریکا هیچ تمایلی را از سوی ایران مشاهده نمی‌کند./ایسنا