اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حسام‌ الدین سراج: موسیقی حرام نیست


حسام‌الدین سراج تصریح کرد: موسیقی حرمت و احترام دارد و حرام نیست.

خبرگزاری ایسنا: حسام‌الدین سراج تصریح کرد: موسیقی حرمت و احترام دارد و حرام نیست.

این خواننده موسیقی آیینی اظهار کرد: بعضی از عزیزان باید مراقب باشند که با تصمیم‌ها و کارهایی که در زمینه‌ی مجوز ندادن به موسیقی انجام می‌دهند، حق هنرمندان را ضایع نکنند. مجوز ندادن موجب ظلم به هنرمندان می‌شود و از طرف دیگر، کانال فعالیت فرهنگی را می‌بندد که این موضوع نیز ظلم به هنر کشور است.

وداع؛ عرض ادبی به ساحت سیدالشهدا (ع)

او بیان کرد: آلبوم «وداع» عرض ادبی است به ساحت سیدالشهدا (ع) و تلاش می‌کند به حقیقت واقعه عاشورا بپردازد که این مساله در واقع بیان موسیقایی واقعه کربلا بود. شعر قوی و موسیقی قدرتمند، فرهنگ ایجاد می‌کند و من پس از اجرای این آلبوم از برخی کسانی که انتظار نداشتم، بازخوردهای مثبت دریافت کردم و آن‌ها به من گفتند که با شنیدن این آلبوم به واقعه‌ی کربلا علاقه‌مند شدند.

سراج ادامه داد: برای اجرای موفق این آلبوم، اشعار عمان سامانی را انتخاب کردند، زیرا اشعار ویژه‌ای درباره‌ی واقعه‌ی عاشورا دارد که واقعا تأثیرگذارند.

این خواننده‌ی موسیقی آیینی با بیان اینکه هنرمند معبری است برای عبور حقیقت، گفت: وقتی با نوادگان این شاعر بزرگ صحبت می‌کردم، آن‌ها گفتند که «عمان» سال‌ها به‌دنبال سرودن اشعار عاشورایی بود، اما این اتفاق نمی‌افتاد تا این‌که در یک دهه محرم به انزوا رفت و در طول دهه، کل دیوانش را سرود. اشعار این شاعر در زمینه‌های مختلف مانند حضرت علی‌اکبر (ع) و وداع حضرت زینب (س) صنعت شعری قوی‌ای دارد و به بیان مطالب اخلاقی و حکمت در لابه‌لای اشعارش نیز می‌پردازد.

سراج به اجرای شعر قیصر امین‌پور در این آلبوم نیز اشاره کرد و افزود: این شعر به‌دلیل صفای باطن «قیصر» سروده شده است و عمق عجیبی دارد که خود من هرگاه آن را می‌شنوم منقلب می‌شوم.

این خواننده در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی چگونگی اجرای کنسرت موسیقی‌اش در مشهد، گفت: ما پیش از این هم برای اجرا در مشهد تلاش کرده بودیم، اما به نتیجه نرسیدیم. خوشبختانه این‌بار موفق شدیم این کار را انجام دهیم، هرچند مشکلات زیادی بر سر راه ما قرار داشت، از جمله این‌که مجوز اجرا بسیار دیر صادر شد و ما زمان کافی برای تبلیغات نداشتیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی فعالیت در مورد امام رضا (ع) اظهار کرد: من قبلا دو تصنیف در این زمینه اجرا کردم که یکی از آن‌ها پخش شده و دیگری هم در آینده پخش خواهد شد؛ اما برنامه‌هایی را نیز برای اجرای قطعات دیگری در نظر داریم که ان‌شاءالله در آینده آن‌ها را عملی خواهیم کرد.

هجوم رسانه‌ها فرهنگ اصیل را به انزوا برده

سراج با بیان این‌که رسانه‌ها امروز باید بیشتر به موسیقی آیینی بپردازند، گفت: رسانه‌ها و وزارت ارشاد نقش عمده‌ای در این زمینه دارند، زیرا گنجینه‌های موسیقی آیینی ما مثل حاج‌قربان سلیمانی یا استاد سرور احمدی و امثال استاد عسگریان و پورعطایی که به‌تازگی از بین ما رفته‌اند در بین نسل جدید کمتر شناخته‌شده هستند و همچنین غیرقابل تکرار به‌نظر می‌رسند.

این خواننده‌ی موسیقی آئینی در پاسخ به پرسش درباره‌ی وضعیت موسیقی آیینی در کشور، گفت: هجوم رسانه‌ها سبب شده تا فرهنگ اصیل و ماندگار به انزوا برود و امروز ما می‌بینیم که اگر در 10 سالن موسیقی پاپ اجرا می‌شود، فقط در یک سالن موسیقی سنتی شنیده می‌شود که آن هم بسیار کم‌رنگ است.

وی ادامه داد: رسانه‌ها سلیقه‌ی موسیقی مخاطب را تغییر می‌دهند و به همین دلیل است که ما امروز شاهدیم علاقه به موسیقی سنتی کم شده و نسل جدید کمتر با آن ارتباط دارد. در حالی که نسل قدیم نمی‌توانست با موسیقی پاپ ارتباط برقرار کند، اما امروز این روند معکوس شده است.

پاشایی را بعد از درگذشتش شناختم

سراج در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی استقبال مردم از تشییع جنازه مرتضی پاشایی - خواننده‌ی پاپ -، بیان کرد: این مسأله یک علت ندارد و ماهیت پیچیده‌ی رسانه‌های امروز، آن را رقم می‌زند. بنابراین نمی‌توان آن را تحلیل کرد، اما این سوال مطرح است که آیا چیزی که بیشتر مردم به آن می‌پردازند، حقیقت است یا خیر؟

او با بیان این‌که من پاشایی را تا قبل از فوتش نمی‌شناختم،‌ گفت: او و آثارش را پس از درگذشتش شناختم؛ اما این را می‌دانم که مراسم پرشوری داشت. در مقابل، مراسم تشییع جنازه‌ی اساتید موسیقی آیینی و مقامی مانند استاد ذوالفقار عسگریان با استقبال پررنگی روبه‌رو نشد.

پایه‌های تحریم موسیقی سست است

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که آیا تا کنون با علما برای اجرای موسیقی صحبت کرده‌اید؟ گفت: من کتابی تدوین کرده‌ام تحت عنوان مبانی فقهی موسیقی و در دوره‌ی جوانی نیز به قم رفتم و با بسیاری از صاحب‌نظران در این زمینه به بحث پرداختم. موسیقی یک پدیده است و خدا هیچ پدیده‌ای را بیهوده خلق نکرده و موسیقی عاملی است که می‌توان از آن برای تعالی روح و آرامش استفاده کرد.

این خواننده‌ی موسیقی آیینی افزود: در این زمینه، اجماع علما وجود ندارد. بنابراین پایه‌های تحریم موسیقی سست می‌شود. علت مخالفت برخی علما با موسیقی نیز آن است که بسیاری از آن‌ها موسیقی را به معنای موسیقی دربار بنی‌امیه و بنی‌عباس می‌شناسند که امام صادق (ع) درباره‌ی آن موضع گرفتند، حال آن‌که موسیقی انواع و وجوه مختلفی دارد.

سراج که شب گذشته (سوم دی‌ماه) در نشستی به‌مناسبت اجرای قطعات عاشورایی آلبوم «وداع» در مشهد سخن می‌گفت، اضافه کرد: این برنامه باید در ایام محرم و صفر برگزار می‌شد، اما به‌دلیل شرایط اجتماعی ما ناچار شدیم این اجرا را در روز اول ما ربیع‌الاول انجام دهیم.

سراج شامگاه گذشته قطعات عاشورایی آلبوم «وداع» را در هتل «ثامن» شهر مشهد اجرا کرد.


ویدیو مرتبط :
"فرهاد کُش"با صدای حسام الدین سراج،موسیقی:میدیافرج نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زندگینامه سید حسام الدین سراج



 

 

زندگینامه سید حسام الدین سراج

 

در سال 1337 در شهر اصفهان در خانواده ای صاحب ذوق دیده به جهان گشود. بزرگترین مشوق وی در تحصیل علم و هنر مرحوم پدرش بود. ایشان بر علوم قدیمه و ادبیات احاطه داشت و از صدای خوش آهنگی برخوردار بود و با اساتید ادب و هنر نظیر استاد جلال الدین همایی، استاد تاج اصفهانی، استاد حسن کسایی و ... حشر و نشر داشت. به همین جهت فضایی مستعد برای تربیت فرزندانش فراهم آورده بود. در چنین محیطی جوانه های عشق و علاقه به شعر و موسیقی در جان و دل وی شکوفا شد.

سراج موسیقی را با آموختن تنبک از سیزده سالگی آغاز کرده، سپس سنتور را در اصفهان نزد استاد ساغری آموخته و برای تکمیل آن از اساتیدی چون فرامرز پایور، رضا شفیعیان و پشنگ کامکار بهره جسته است. در زمینه آواز از محضر مرحوم استاد محمود کریمی و استاد محمدرضا شجریان استفاده کرده است. در حال حاضر هم به اغتنام فرصت از محضر اساتید موسیقی و تحقیق در شیوه قدما بهره می برد. شاگردی و تعلم را بالاترین توفیق زندگی خود می داند و به همین لحاظ به موازات آموزش موسیقی تحصیلات خود را در رشته معماری و شهرسازی در دانشگاه شهید بهشتی ادامه داده و موفق به اخذ فوق لیسانس معماری از آن دانشگاه و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر شده است.

در برخی از آثار که با صدای او شنیده ایم مانند: باغ ارغوان، شرح فراق، بی نشان، آئینه رو، نرگس مست، ماه نو و ... آهنگسازی را نیز به عهده داشته است.

تحقیقاتی در باب زیبایی شناسی هنر و معماری و تطبیق وجوه اشتراک هنرها دارد که بصورت رساله نهایی دانشگاهی ارائه شده و بعضاً به صورت مقاله در مجلات فرهنگی - هنری به چاپ رسیده است.

 

زندگینامه سید حسام الدین سراج

 

آثار موسیقی که تا کنون از او منتشر شده است عبارتند از:

نینوا، باغ ارغوان، وصل مستان، شمس الضحی، یاد یار، آفاق عشق (خسرو شیرین، لیلی مجنون)، طریقت عشق، شرح فراق، آئینه رو، دل آرا، بی نشان، نگاه آسمانی، نرگس مست، بوی بهشت، شهر آشنایی، رویای وصل، وداع، عشق و مستی، نازنین یار، ماه نو، آئینه و آه، قصه گیسو، جام الست و ...

تاکنون کنسرت های موسیقی موفقی در کشورهای فرانسه، انگلستان، سوئیس، هلند، آلمان، یونان، اسپانیا، چین، ترکیه، کره، کانادا، آمریکا، و روسیه داشته است.

در فرازی از یکی از مصاحبه های هنری چنین اظهار می دارد: من خود را شاگرد کوچک مدارج نخستین آستان هنر می دانم و امیدوارم تا آخر عمر خاک پای اساتید عارف و عاشق این دیار سرمه چشم من باشد.

 

زندگینامه سید حسام الدین سراج

منبع:hesamseraj.com