اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حزب 2 میلیون نفری با بودجه 10 میلیونی


توقف فعالیت حزب جمهوری اسلامی، یکی از رازآلودترین و پیچیده‌ترین رخدادها در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران است و اظهارنظرهای بسیار متفاوتی درباره زمینه‌های توقف فعالیت‌های آن در دست است.

مجله مهر: یازده خرداد ۱۳۶۶، امام خمینی(ره) در پاسخ به نامه مشترک آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی، با تعطیلی و توقف فعالیت‌های حزب جمهوری اسلامی موافقت کردند تا فعالیت های فراگیرترین حزب سیاسی ایران پس از انقلاب متوقف شود.

امام(ره) در نامه خود ضمن اشاره به علاقه خود به موسسین حزب، تاکید کردند: امیدوارم همگی در این موقع حساس با اتفاق و اتحاد در پیشبرد مقاصد عالیه اسلام و جمهوری اسلامی کوشا باشید.

توقف فعالیت حزب جمهوری اسلامی، یکی از رازآلودترین و پیچیده‌ترین رخدادها در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران است و اظهارنظرهای بسیار متفاوتی درباره زمینه‌های توقف فعالیت‌های آن در دست است.

حزب جمهوری اسلامی فراگیرترین و تاثیرگذارترین حزب در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس اعلام محمدجواد باهنر ۱۰۰ روز پس از تاسیس، حزب جمهوری اسلامی تا آن روز ۲ میلیون نفر عضو داشت.

زمینه‌های شکل‌گیری حزب جمهوری اسلامی به پیش از پیروزی انقلاب برمی‌گردد. چنانکه آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی اولین دبیر کل آن در گفتگو با مجله عروة‌الوثقی ارگان دانش‌آموزی حزب می‌گوید: تابستان سال ۵۶ بود که با چند نفر از دوستان‌مان به فکر ایجاد یک هسته روحانی متشکل بر اساس تاکید بر تقوی و ایمان، مبارز بودن و بینش مترقی اسلامی داشتن و در عین حال خالص اندیشیدن و اسلامی عمل کردن و مبرا از هر گونه گرایش غیراسلامی و تفکر التقاطی افتادیم و در نظر داشتیم که این هسته روحانی مبارز متعهد، شاخه سیاسی و اجتماعی به وجود بیاورد و آن شاخه بتواند یک حزب و تشکیلات نیرومند سیاسی در خلأ اجتماعی ما پایه‌گذاری کند.

به بهانه سالروز توقف فعالیت حزب جمهوری اسلامی؛حزب ۲ میلیون نفری با بودجه ۱۰ میلیونی

چارت تشکیلاتی حزب جمهوری اسلامی این‌طور طراحی شده بود

آیا همگان با تشکیل حزب موافق بودند؟

با این حال مخالفت‌هایی با تشکیل حزب وجود داشت. از آن جمله چنانکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفته است، «با مخالفت امام روبرو شده بود. امام از اول نسبت به حزب بدبینی خاصی داشتند و آن را موجب تفرقه می‌دانستند.»

آیت‌الله مرتضی مطهری هم که جدی‌ترین تئوری‌پرداز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بوده است، نگرانی‌هایی داشته است. آیت‌الله بهشتی می‌گوید: مرحوم استاد مطهری در همان آغاز، این مطلب را به عده‌ای از دوستان می‌گفت که این برادرهای ما دست به کاری زده‌اند که اگر نیت‌شان خدا نباشد، خسارت کرده‌اند.

حزبی با ۱۰ میلیون بودجه و ۲ میلیون عضو

حزب جمهوری اسلامی یک هفته بعد از پیروزی انقلاب در ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ اعلام موجودیت کرد.

آیت‌الله محمد حسینی بهشتی، سید علی خامنه‌ای، عبدالکریم موسوی اردبیلی، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمدجواد باهنر بنیانگذاران حزب  و حبیب‌الله عسگراولادی، عبدالله جاسبی، میرحسین موسوی، سید محمود کاشانی، مهدی عراقی، مهدی کروبی، حسن آیت و علی درخشان، اعضای شورای مرکزی اولیه حزب جمهوری اسلامی بودند.

به بهانه سالروز توقف فعالیت حزب جمهوری اسلامی؛حزب ۲ میلیون نفری با بودجه ۱۰ میلیونی

تبلیغات حزب جمهوری اسلامی برای انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1358

اولین دبیر کل حزب جمهوری آیت‌الله بهشتی بود که با انفجار دفتر حزب در ۷ تیر ۶۰ به شهادت رسید. پس از آن محمدجواد باهنر تا ۸ شهریور ۶۰ دبیر کل حزب بود و از آن تاریخ تا توقف کامل فعالیت‌ها، آیت‌الله خامنه‌ای دبیر کلی اولین و بزرگترین حزب در جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت.

حمایت صریح و رسمی امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی از حزب جمهوری اسلامی و اجازه استفاده از سهم امام برای اداره امور حزبی، و اختصاص یکباره ۱۰ میلیون تومان از سوی امام(ره)، یکی از دلایل اصلی اعتبار زایدالوصف و توانایی بالقوه این حزب بوده است.

در میانه تحرکات بسیار فراوان و پررنگ احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف، که از حزب توده تا نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق مشغول فعالیت و عضوگیری بودند، اعلام موجودیت حزب جمهوری اسلامی موجب شد همه کسانی که خود را وفادار به امام خمینی می‌دانستند به این حزب بپیوندند و همین‌گونه شد که تنها ۱۰۰ روز پس از آغاز به کار حزب جمهوری اسلامی، ۲ میلیون نفر در سراسر کشور به آن پیوستند.

۳سال اقتدار، ۶سال بحران

حزب جمهوری اسلامی در اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی با یک پیروزی گسترده توانست به پرتعدادترین فراکسیون تبدیل شود و بر بسیاری از رویدادهای پس از انقلاب تاثیر بگذارد؛ عزل بنی‌صدر، مبارزه با گروه‌های خرابکار مانند سازمان مجاهدین خلق، نقش‌آفرینی در اداره جنگ تحمیلی، به عهده گرفتن نهادهای انقلابی، بخشی از نقش‌آفرینی این حزب بود. نقشی که به خوبی توانست اهداف رهبران و موسسان آن را به نتیجه برساند و کادرسازی مناسبی برای اداره جمهوری اسلامی ایران ارائه کند.

با این حال اما دوران اوج و اقتدار حزب جمهوری اسلامی چندان دوام نیافت. با بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری و شهادت ۷۵ نفر از اعضای آن، این حزب از وجود آیت‌الله بهشتی که نقشی محوری و اساسی در اقتدار و وحدت درونی این حزب داشت نیز محروم شد. علاوه بر این خسارت بزرگ، مشکلاتی دیگر نیز به ضعف حزب جمهوری اسلامی دامن زد.

به بهانه سالروز توقف فعالیت حزب جمهوری اسلامی؛حزب ۲ میلیون نفری با بودجه ۱۰ میلیونی

تجمع مردم پس از انفجار دفترمرکزی حزب جمهوری اسلامی در محله سرچشمه تهران و شهادت آیت الله بهشتی و 72 نفر از اعضای حزب

مبارزه حزب جمهوری اسلامی با احزاب و گروه‌های معارض، مخالف و خرابکار، تا حدود زیادی توانسته بود گروه‌ها و عقاید مختلفی را در داخل حزب کنار هم نگه دارد، اما در پایان سال ۱۳۶۰ و حذف بسیاری از گروه‌های مخالف از صحنه سیاسی کشور، اختلافات و رقابت‌های داخلی فرصت بروز یافتند و شاید همین اختلافات زمینه توقف فعالیت‌های حزب جمهوری را فراهم ساخت.

اختلافات داخلی پررنگ، راز توقف فعالیت حزب

روایت‌های مختلف و گاه متضادی از اختلافات درون‌حزبی در حزب جمهوری اسلامی وجود دارد. حزب جمهوری اسلامی به تشکلی چند پاره تبدیل شده بود. بخشی از آنها معتقد به اقتصاد بازار و عدم دخالت دولت در اقتصاد بودند.

این گروه که پیش از پیوستن به حزب جمهوری عموما از بازاریان بوده و اعضای جمعیت موتلفه بودند، فراکسیونی ۵۰ نفره در حزب جمهوری تشکیل دادند و حتی جلسات خصوصی برگزار می‌کردند. برگزاری این نشست‌های جداگانه که به معنای حزب در حزب بود، به تدریج به یکی از زمینه‌های توقف فعالیت های آن تبدیل شد.

در سوی دیگر این مناقشه، میرحسین موسوی و یاران او بودند که با نگرش‌های سیاسی و اقتصادی طیف موتلفه مخالف بوده و معتقد به دخالت دولت در بازار بودند. در عین حال دولت را نیز در اختیار داشتند.

شخصیت‌هایی از جمله مرتضی نبوی، علی‌اکبر پرورش و حبیب‌الله عسگراولادی در طیف راست و جواد اژه‌ای، ابوالقاسم سرحدی‌زاده و مسیح مهاجری در طیف چپ قرار گرفتند و شاید بتوان اولین نشانه‌های تشکیل جناح چپ و راست در جمهوری اسلامی ایران را این رویارویی درون‌حزبی دانست.

چند قدم پایانی

حزب جمهوری اسلامی که کارکرد اولیه خود را از دست داده بود و هر روز اختلافات تازه‌ای در آن بروز می‌کرد، آنچنان‌که در نامه آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی به امام خمینی آمده، «دیگر آن منافع و فواید آغاز کار را نداشته و بالعکس ممکن است در شرایط کنونی بهانه‌ای برای ایجاد اختلاف و دودستگی و موجب خدشه در وحدت و انسجام ملت گردد.»

فراگیرترین حزب پس از انقلاب اسلامی ایران سال‌هاست که از صحنه سیاسی کشور بیرون رفته اما همچنان بحث‌ها و اظهارنظرها درباره آن ادامه دارد.

سید صادق طباطبایی سخنگوی دولت موقت و از اعضای بیت امام خمینی، توقف فعالیت حزب جمهوری را به دلیل مخالفت امام با انحصار در این حزب می‌داند و می‌گوید: «من اعتقاد دارم که امام به همین دلیل فرمان انحلال حزب جمهوری اسلامی را دادند. یک روزی چشم باز کردند و دیدند که کل امور کشور در دست حزب جمهوری اسلامی است.» گرچه این تحلیل سید صادق طباطبایی هم مخالفانی دارد.


ویدیو مرتبط :
هزینه‌های چند صد میلیونی برای اردوهای خارجی و کمبود بودجه تجهیز کمپ‌های داخلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین اتومبیل ها برای بودجه 10 تا 100 میلیونی


تا همین چند وقت پیش همه چیز ساده بود. اولین کاری که باید انجام می دادیم نگاه کردن به موجودی جیب هایمان بود. اگر زیر 10 میلیون پول داشتیم باید از میان پراید، MVM و درنهایت انواع تیکه دوزی شده پژو RD یکی را برمی داشتیم.





روزنامه هفت صبح:
 تا همین چند وقت پیش همه چیز ساده بود. اولین کاری که باید انجام می دادیم نگاه کردن به موجودی جیب هایمان بود. اگر زیر 10 میلیون پول داشتیم باید از میان پراید، MVM و درنهایت انواع تیکه دوزی شده پژو RD یکی را برمی داشتیم. به بودجه های بالای 10 میلیون تومان، ریو و سمند و تندر 90 نور بالا می زدند. خوشبخت ترین افراد کسانی بودند که بودجه شان بیشتر از 18-17 میلیون تومان بود و لبخندزنان از کنار 206 عبور می کردند تا سوار هیوندای ورنا یا آوانته شوند.

احتمالا خیلی قدر آن روزها را ندانستیم چون اسب وحشی دلار افسار پاره کرد و در زمانی کوتاه بازار زیر و رو شد. 206 های 30 میلیون تومانی و تندر 40 میلیونی تمام معادلات بازار را به هم زدند. کار آنقدر بالا گرفت که بازار خودروهای دست دوم هم تکان خورد. پرایدهای قدیمی که به راحتی زیر پنج میلیون تومان قیمت داشتند و در کنار اپل کورسا خریداران کم توقع را راضی نگه می داشتند، خودشان را تا 10 میلیون بالا کشیدند.

در همان پارکینگ نمونه های قدیمی پژو 405، پژو 206 و پژو RD هم چشم انتظار خریداران خود هستند. هر چند بیشتر خانواده ها ترجیح می دهند سوار اتومبیلی صفرکیلومتر شوند. سمند و تندر انتخاب اول این دسته است. اتومبیل هایی که قبلا با بودجه ای در حدود 10 تا 18 میلیون می توانستید سوارشان شوید حالا از پراید 14 تا 19 میلیونی و تیبای 21 میلیونی سبقت می گیرند و در خط شروع مسابقه میان خودروهایی با ارزش بالای 20 میلیون می ایستند. ارزانترین تندر 90 فعلی بازار در نمایندگی ها حدود 31 میلیون تومان ارزش دارد و ارزانترین عضو خانواده سمند یعنی SE را هم می توانید با 20 میلیون تومان در نمایندگی ها پیدا کنید.

این در حالی است که ارزش سورن با موتور EF7 در بازار آزاد به حدود 38 میلیون تومان رسیده است. تنها رقیب سمند مدل های پژو پارس است که هنوز می فروشند. آنها را می تواناز 30 میلیون تا 38 میلیون خرید. کمی عجیب نیست؟ قبلا نمی توانستیم با همین هزینه سوار یک خودرویخارجی شویم؟ گزینه هایی مثل هیوندای ورنا یا آوانته اگرچه با توافق تولید روبرو شده اند اما نمونه های صفر کیلومترشان در بازار آزاد وجود دارد و ما آنها را با قیمت هایی در حدود 55 و 80 میلیون سراغ گرفته ایم.

بازه 40 تا 50 میلیون اما بهشت ماشین های چینی است. نظرتان در مورد لیفان 620 های 40 میلیونی چیست؟ این تازه بهای خودرو در نمایندگی است چون در بازار آزاد روی آن برچسب کمتر از 43 میلیون نمی خورد. MVM530 و MVM315 به ترتیب 40 و 38 میلیون قیمت دارندو اگر خیلی احساس نارضایتی می کنید بهتر است بدانید الان برای یک MVM110 چهار سیلندر باید حدود 20 میلیون تومان پول پرداخت کنید.

آنهایی که می توانند کمی بیشتر سر کیسه را شل کنند افراد خوش شانس تری هستند چوناجازه دارند سوار خودروهای کره ای شوند. برای این کار باید از مگان 1600 سی سی بگذرید و به پیکانتوی اتوماتیک قناعت کنید. اولین شاسی بلند همینجا برایتان نوربالا می زند. البته اگر X33 را شاسی بلندبدانیم و حاضر باشیم برای آن 59 میلیون تومان کنار بگذاریم. می توانیدبه لیفان X60 سلام کنید. در این بازه خانواده جیلی هم وجود دارند. ارزان ترین نمونه های جیلی EC7 حدود 64 میلیون قیمت دارد و تا 70 میلیون پیش می رود.

اتلبته افراد خوش سلیقه احتمالا شورولت سونیک یا مالیبور را ترجیح خواهند داد که به ترتیب 52 تا 60 و 84 میلیون خرج روی دست تان می گذارند. گرانتر از آنها می توانید سراغ MG550 یا MG350 و MG6 بروید. آنها بین 90 تا 100 میلیون فروخته می شوند و برای خریدن شان باید چشم تان را روی میتسوبیشی لنسر 80 و 90 میلیونی ببندید.

بهترین خودروها برای همه بودجه ها

بازار خودرو برای خریدارانی که تا 100 میلیون تومان پول در جیب دارند به هیچ عنوان خسیس نیست. اگر نمونه های دست دوم را هم اضافه کنیم، قدرت انتخاب تا حد بیار زیادی بالا می رود. با این حال نباید فراموش کرد برای داشتن محصولی که کف امکانات روز دنیا را به همراه دارد، حداقل باید 50 میلیون تومان کنار گذاشت. اکثر خودروهای تولید داخل هم که امتحان شان را پس داده اند در بازه زیر 40 میلیون تومان جا خوش کرده اند.

پراید کار کرده

برای بودجه زیر 10 میلیون



در اینبازه قیمتی هیچ خودروی صفری پیدا نمی شود و تنها باید به گزینه های دست دوم فکر کرد.خانواده پراید که همواره کاندیدای حضور در این رنج بوده و می توان مدل های 84 و 85 را با حدود 9 میلیون تومان به دست آورد. محصولات پژو هم برای کسانی که به دنبال خودرویی زیر 10 میلیون تومان می گردند به صف شده اند. البته این گزینه ها شامل 206 نمی شوند و بیشتر مدل های مختلف پژو GLX یا ROA را برای شما لیست می کند، آن هم در مدل های 79 یا 80. نهایتا باید سراغ محصولات دوو بروید که در بهترین حالت یک ماتیز سالم نور بالا می زند که باید روی مدل 80 آن حساب باز کرد.


پراید صفر

برای بودجه 10 تا 20 میلیون



تمامی پرایدهای خانواده X100 در همه تیپ ها در این بازه قیمتی قرار دارند؛ البته با توجه به این نکته که نمونه هاچ بک 111 از برادران صندوقدارش گرانتر به فروش می رسد. نهایتا بتوانید یک پژو روآ را پیدا کنید که در مدل دوگانه سوزش در مرز 20 میلیون تومان قرار دارد و تولیدش متوقف شده است. در بازار دست دوم ها هم باید گفت 206 های تیپ 2 و پژوه 405 سال های 83 تا 85 را می توان به لیست خرید اضافه کرد. اگر هم طرفدار خودروی ملی یعنی سمند هستید می توانید برای خرید تیپ های SE و LX آن برنامه ریزی کنید.


سمند

برای بودجه 20 تا 30 میلیون



در این بازه آنچنان دست تان باز نیست و خودروهای صفری مثل سمندهای SE و LX، رانای EL و تیبا منتظر شما هستند ولی با رفتن به بازار دست دوم ها کمی قدرت انتخاب بیشتر می شود. مدل های سال85 به بالای 206 تیپ 2 و 5، 206 صندوقدار گیربکس دستی، پژو پارس انتخاب های معقولی هستند که می توانید از خرید نمونه سالم شان خوشحال شوید. البته اگر خوش شانس باشید، شاید یک تندر E290 دوگانه سوز را هم از چنگ صاحبش دربیاورید.


تندر 90

برای بودجه 30 تا 40 میلیون



خوشبختانه قدرت خرید مدل های صفر اینجا بیشتر است و اکثر تولیدات وطنی قابل توجه در این بازه قرار دارند. تندر 90 های ایران خودرو پارس خودرو در تمامی تیپ ها انتخاب های معقولی محسوب می شوند، ضمن اینکه نباید به راحتی از رانا هم گذشت که در مرز 30 میلیون توما سدانی قابل قبول برای خانواده هاست. پژو پارس های دنده معمولی هم که جای خود را دارند. اگر سراغ چینی ها هم رویم باید گفت تازه وارد موفق بازار یعنی MVM315 هاچ بک 38 میلیون تومان فروخته می شود. لیفان 620 هم 34 میلیون تومان قیمت خورده است. البته با موتور 1.6 لیتری در نهایت نمونه های دست دوم خودروهایی چون 207 معمولی و سیتروئن زانتیا انتظار خریداران را می کشند.


206 اتومات

برای بودجه 40 تا 50 میلیون

از همین ابتدای کار می توانید سراغ 206 اتومات 49 میلیونی بروید یا به جای آن 207 ساده را انتخاب کنید. با اینحال این بازه قیمتی بهشت محصولات چینی است. لیفان 620 با موتور قوی تر دو لیتری اینجا حضور دارد و یک چینی دیگر با نام JACJ5 از نوع هاچ بک، 46.5 میلیون تومان قیمت خورده است.



ولیکس C30 دنده ای هم انتخاب قابل احترامی محسوب می شود و 45 میلیون در بازار برایتان آب می خورد. در بین نمونه های کار کرده هم بهتر است سراغ مدل های دست دوم 207 اتومات بروید یا نهایتا بتوانید MVMX33 شاسی بلند را با پنج سال کارکرد به دست آورید.


MVMX33

برای بودجه 50 تا 60 میلیون



پژو 207 اتومات و MVMX33 به ترتیب با ارزش 54 و 57 میلیون تومان از پرفروش ترین خودروهای این بازه قیمتی محسوب می شوند. لیفان X60 هم با امکاناتی بهتر از رقیب هموطن در مرز 60 میلیون تومان نوسان دارد و اگر دنبال یک وانت به روز می گردید، وینگل 3 دو کابین منتظر شماست. با اینحال دست دوم های زیادی اینجا لیست می شوند که از بین آنها می توان به مگان 1.6 لیتری، وینگل 5 و هیوندای ورنای خداحافظی کرده اشاره کرد.


جیلی EC7

برای بودجه 60 تا 70 میلیون



جیلی امگرند EC7 به عنوان یکی از بهترین چینی های موجود در دو نمونه سدان و هاچ بک منتظر شماست و برای داشتنش باید 61 میلیون تومان کنار بگذاترید. اگر هم ویژگی های رنو مگان به دل شما نشسته تنها باید با موتور 1.6 لیتری کنار بیاید که خب به هیچ عنوان جذابیت های نمونه دو لیتری را ندارد اما بهترین انتخاب برای کسانی که درگیر رانندگی روزمره هستند، یک پیکانتوی 62 میلیون تومانی است که مصرف سوختش هوای جیب شما را دارد. از بین دست دوم ها هم اگر خیلی خوش شانس باشید شاید یک هیوندای آوانتهمعمولی در مرز 70 میلیون تومان به پست تان بخورد.


مزدا 2

برای بودجه 70 تا 80 میلیون



خبر خوش اینکه مزدا 2 و هیوندای i20 حدود 73 میلیون تومانی اینجا حضور دارندکه می تواند خوشایند رانندگان خانم باشد. رانندگان آقا هم می توانند از قدرت بالای پیکاپ تک کابین 78 میلیونی نهایت استفاده را ببرند، ضمن اینکه رنو مگان دو لیتری جذاب انتظار طرفداران خودروهای فرانسوی را می کشد. اگر هم زیاد اهل جستجو هستید شاید بتوانید یک اپل کورسای نسل جدید وارداتی را با 71 میلیون تومان صاحب شده و در خیابان منحصر به فرد شوید. نمونه های دست دوم قابل توجهی هم در این بازه اعلام حضور کرده اند که MG350 نزدیک دو سال کارکرد بهترین انتخاب شما خواهد بود.


مگان اتومات

برای بودجه 80 تا 90 میلیون



فقر تنوع در بازه 80 تا 90 میلیونی ها کمی توی ذوق می زند. اینجا مگان دو لیتری اتومات شده و نیسان پیکاپ را می توان دو کابینه خریداری کرد. نهایتا اینکه سراغ مزدا 3 با موتور 1.6 لیتری بروید که حدود 81 میلیون تومان از حساب بانکی تان کم خواهد کرد اما زیاد نگران نباشید. با کمی جستجو به راحتی می تواندی یک هیوندای i30 کار کرده را در پارکینگ خانه پارک کنید و هدیه خوبی به خانواده تان دهید.


MG6

برای بودجه 90 تا 100 میلیون



بهترین انتخاب های صفر این بازه برادران دورگگ MG محسوب می شوند به خصوص MG6 که با قیمت 97 میلیون تومانی اش، امکانات و بخش فنی مناسبی را برای راننده خود تدارک دیده است. هیوندای i30 هم در نسل جدید و 2014 خود 92 میلیون تومان فروخته می شود و رنو داچیای پر سروصدا هم 96 میلیون تومان در بازار به دست خریداران می رسد. در پایان می توانید سراغ تویوتا کرولای XLI ساده بروید یا از آپدیت های نسل جدید پاریس 97 میلیون تومانی نهایت لذت را ببرید. اگر هم یک خودروی شاسی بلند مد نظرتان است باید دنبال سوزوکی ویتارا ولی در نمونه های دست دوم دنده معمولی بگردید. البته مزدا 3 های نسل جدید را هم با دو تا سه سال کارکرد از بهترین انتخاب های این بازه می توان دانست.