اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حزب اخراجی‌ها



اخبار,اخبارسیاسی,محمود احمدی‌نژاد

از آن مردی که ظاهرا رفته، هر روز خبری جدید به گوش می‌رسد. زمستان سال گذشته بود که بهمن شریف‌زاده، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، گفته بود اصولا رئیس دولت‌های نهم و دهم از سیاست نرفته است که بخواهد بازگردد. احمدی‌نژاد به شکلی عجیب و با یک ائتلاف به نام آبادگران در شورای شهر دوم به شهرداری تهران رسید و از آنجا بود که دیگر وارد سطح اول سیاست ایران شد. او در دوران هشت‌ساله ریاست خود بر دولت جمهوری اسلامی ایران هر‌چه فریاد داشت، بر سر احزاب و تحزب‌گرایی کشید.

اکنون و پس از دو سال از پایان عمر ریاستش بر پاستور و با نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس دهم، فعالیتش بیشتر و بیشتر می‌شود، اما مقوله احمدی‌نژاد یک سوی داستان است. او هم‌قطارانی داشت که از سال ٨٤ با او بودند. بعضی تاکنون کنار او مانده‌اند و بعضی دیگر در مقاطع مختلف دهه گذشته و به دلایل مختلف از او بریدند. اسفندیار رحیم‌مشایی، یکی از بزرگ‌ترین دلایل جدایی یاران محمود بود. پس از ماجرای خانه‌نشینی ١١روزه احمدی‌نژاد هم شکاف رئیس دولت دهم با اصولگرایان به اوج خود رسید و بعضی دیگر از یارانش بریدند.

 

حدود یک ماه پیش در روزنامه «شرق» نوشتیم جریان احمدی‌نژاد برای اصولگرایان به دو دسته تقسیم می‌شود: احمدی‌نژادی‌های خوب و بد. در آن مطلب آمده بود: «احمدی‌نژادی‌های خوب؛ کسانی که با آغاز فاصله‌گرفتن احمدی‌نژاد از اصولگرایان، یا از سوی او طرد شدند یا خود عطای حضور در دولت دهم را به لقایش بخشیدند. کامران باقری‌لنکرانی، حسین صفارهرندی، مهرداد بذرپاش، پرویز فتاح، مرضیه وحیددستجردی و... از این دسته هستند؛ کسانی که امتحان خود را در وفاداری نسبت به اصولگرایان پس داده و آن دوران طلایی دولت نهم را رقم زدند. حضور پرویز فتاح در کمیته امداد، ظهور دوباره حسین صفارهرندی و صعود پرشتاب مهرداد بذرپاش از نظر جایگاه سیاسی می‌تواند نشانه این باشد که اصولگرایان به این گروه و نظریه فکر می‌کنند.

 

به احتمال بسیار قوی بروز و ظهور این گروه به همین جا محدود نخواهد شد و در آینده شاهد حضور هر چه بیشتر این افراد خواهیم بود». اکنون خبر حضور آنان در قالب یک حزب به گوش می‌رسد. «جماران» گزارش داده است جمعی از وزیران و معاونان رئیس دولت‌های نهم و دهم تصمیم گرفته‌اند مجموعه‌ای را با ‌عنوان «جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» که مخفف آن «یکتا» است تأسیس کنند. در همین زمینه عبدالرضا داوری که از یاران نزدیک احمدی‌نژاد است به جماران گفته «برای تأسیس این مجموعه هیچ نوع استمزاج و نظرخواهی از احمدی‌نژاد صورت نگرفته است و این موضوع اصولا به آقای احمدی‌نژاد یا نزدیکان وی ارتباطی ندارد؛ در واقع این موضوع ابتکاری است که از طرف وزیران و معاون رئیس‌جمهور دولت قبل صورت گرفته  است».


حرکت با چراغ خاموش یا تنهای تنها
بنابر ادعای عبدالرضا داوری، این مجموعه  از ١٧ عضو سابق دولت تشکیل شده است  که ریاست آن به عهده مصطفی محمدنجار، وزیر کشور دولت دهم است. داوری می‌گوید: «جدای از محمد نجار، دوستان دیگری مثل آقایان طریقت‌منفرد، فریدون عباسی، مسعود زریبافان، حمیدرضا حاجی‌بابایی، کامران دانشجو، کامران باقری‌لنکرانی و... در این مجموعه  حضور دارند. این موضوع را تأکید کنم افرادی که در این مجموعه هستند، اصلا با محمود احمدی‌نژاد در ارتباط نیستند و آقای زیبافان هم در مصاحبه‌ای که اخیرا انجام داده حرف‌های تندی درباره آقای احمدی‌نژاد زده است». البته بنابر اخباری که به خبرنگار «شرق» رسیده پرویز فتاح و حسین صفارهرندی هم در بین این افراد هستند.


محمود احمدی‌نژاد به علت اعتقادنداشتن به تحزب در فعالیت سیاسی، تشکیلات منسجمی در اختیار ندارد. دوران حضور در پاستور به او این امکان را می‌داد که از امکانات دولت برای نیل به اهداف سیاسی خود بهره بگیرد، اما اکنون که دستش از آن امکانات کوتاه است، فعالیت‌های خود را با سفرهای استانی آغاز کرده و احتمالا در آینده نقش پررنگ‌تری بازی خواهد کرد.

 

تأسیس حزب از سوی یاران دیروز او می‌تواند براساس دو رویکرد کاملا متفاوت باشد؛ احتمال اول همان است که داوری مدعی آن شده، به این معنا که عده‌ای از اطرافیان او نمی‌خواهند سرنوشت سیاسی خود را با احمدی‌نژاد گره زده و در ادامه هم شریک کارنامه گذشته و کنش آینده رئیس سابق‌شان باشند. در این میان می‌توانند همان احمدی‌نژادی‌های خوب مورد وثوق اصولگرایان نام بگیرند، اما احتمال دومی هم وجود دارد که با توجه به خصوصیات احمدی‌نژاد اصلا بعید به نظر نمی‌رسد.

 

او امروز نیاز به تشکیلات دارد. حزب یکتا می‌تواند بخشی از این فقدان را برای محمود جبران کند. احتمالا اگر امروز دوستان یکتای احمدی‌نژاد بخواهند به صورت علنی از نزدیکی خود با او سخن بگویند، از سوی اصولگرایان رانده خواهند شد، لذا فعلا تصمیم به حرکت با چراغ خاموش گرفته‌اند. در آینده نزدیک می‌توان به واقعیت پی برد. البته شاید واقعیت جمعی از این دو احتمال هم باشد و این به نگاه و استراتژی اصولگرایان بستگی دارد.

 

 اخبار  سیاسی  -  شرق 


ویدیو مرتبط :
اخراجی های واقعی(در دفاع از فیلم های سینمایی اخراجی ها)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام آمادگی حزب اعتماد برای مناظره تلویزیونی



 

 

 

 

اصلاح‌طلبان همواره از شرکت در این‌گونه برنامه‌ها استقبال کرده‌اند و هم‌اکنون نیز آمادگی خود را برای حضور در این برنامه‌ها اعلام می‌دارند.

 

به دنبال اظهارات عاری از واقعیت حمید رسایی در برنامه «دیروز، امروز، فردا»، دبیرکل حزب اعتماد ملی موافقت خود را با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین رحمت‌اله بیگدلی، استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در مناظره این هفته «دیروز، امروز، فردا»، اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سحام‌نیوز، حجت‌الاسلام بیگدلی، در گفت‌وگویی با «سحام‌نیوز» با اشاره به دیدار اخیر جمعی از فعالان سیاسی با حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: «با توجه به این‌که بعضا ادعا می‌شود که اصلاح‌طلبان حاضر به حضور در برنامه مناظره «دیروز، امروز، فردا» نیستند، در دیداری که اخیرا با آقای کروبی داشتیم، تصمیم بر این شد که حزب اعتماد ملی به صورت فعال در این مناظره‌ها شرکت کند و آقای کروبی موافقت خودشان را با حضور این‌جانب در مناظره اعلام کردند و این موضوع با یکی از مدیران صدا و سیما هم در میان گذاشته شد و طبق اظهارات این مدیر، این موضوع اوایل هفته گذشته به اطلاع آقای ضرغامی هم رسیده است. بنابر این جای تأسف است که آقای حمید رسایی به‌‌صورت یک‌جانبه در صدا و سیما حضور می‌یابد و به‌گونه‌ای سخن می‌گوید که گویا اصلاح‌طلبان حاضر به حضور در برنامه مناظره نیستند و با قیافه‌ای حق به‌جانب خطاب به مجری برنامه خواستار اعلام نام افرادی می‌شود که برای حضور در مناظره دعوت شده و حضور نیافته‌اند و می‌گوید: "حضور نیافتن در مناظره باید برای این شخصیت‌ها هزینه داشته باشد." و تأسف‌بار تر این‌که مجری برنامه نیز در این‌گونه ادعاها با امثال آقای رسایی همراهی می‌کند.»

حجت‌الاسلام بیگدلی ضمن رد این‌گونه اظهارات گفت: «اصلاح‌طلبان همواره از شرکت در این‌گونه برنامه‌ها استقبال کرده‌اند و هم‌اکنون نیز آمادگی خود را برای حضور در این برنامه‌ها اعلام می‌دارند.»

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، ضمن اشاره به تماس امروز خود با حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: «آقای کروبی بر ضرورت حضور این‌جانب در برنامه مناظره «دیروز، امروز، فردا» به‌عنوان عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تأکید کردند و در نتیجه این‌جانب آمادگی خود را برای حضور در برنامه این هفته بدون هیچ‌گونه قید و شرطی و مناظره با هر شخصی که از جانب حامیان دولت در این برنامه حضور یابند اعلام می‌دارم.»

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، ضمن بزرگداشت ایام دهه فجر و رهبر فقید انقلاب اسلامی گفت: «از آن‌جایی که یکی از آرمان‌های بلند ملت بزرگوار ایران در انقلاب اسلامی شکستن انحصار و تأمین آزادی بیان بود، امیدوارم در این ایام که یادآور مبارزات این ملت بزرگ و شهیدان به‌خون‌خفته انقلاب اسلامی است، سیمای جمهوری اسلامی با برگزاری مناظرات آزاد و بی‌طرفانه، اندکی از دین عظیم خویش به شهیدان راه آزادی و مبارزه با انحصار را ادا کند.»

حجت‌الاسلام بیگدلی در پایان گفت: «البته لازم می‌دانم به‌این نکته اشاره کنم که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، انجمن اسلامی دانشگاه الزهرای تهران، از آقای حمید رسایی و این‌جانب برای برگزاری مناظره دعوت به‌عمل آورده و در این زمینه اطلاع‌رسانی هم کرده بود، ولی متأسفانه مسؤولان انجمن اسلامی دو ساعت قبل از زمان مناظره به این‌جانب اطلاع دادند که آقای رسایی حاضر به‌حضور در این مناظره نشده است، و از آن‌جایی که مدیریت دانشگاه با حضور یک‌طرفه این‌جانب در دانشگاه علی‌رغم اعلام آمادگی بنده موافقت نکرد،‌ جمعی از دانشجویان و اعضای انجمن اسلامی به ستاد آقای کروبی آمدند و حدود ۲ ساعت سؤالات خویش را مطرح و پاسخ‌های لازم را از این‌جانب دریافت کردند.»