اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حرکت هوشمندانه فرهادی برای اسکار 2014


جشنواره «کن» در حالی با اکران رقبای جدی فیلم فرهادی می‌گذرد و امیدها به افزایش شانس یک به شش «گذشته» برای برد جایزه کن است که اتفاقی مهم همراستا با برگزاری این رویداد رخ داد که یک گام بلند و نامرئی برای رسیدن یک کارگردان ایران به دومین جایزه اسکارش بود؛ رخدادی مهم که باید دید آیا فرهادی را در کنار معدود غیرانگلیسی زبانان دارای دو فیلم برنده جایزه اسکار قرار خواهد داد؟!

 تابناک: جشنواره «کن» در حالی با اکران رقبای جدی فیلم فرهادی می‌گذرد و امیدها به افزایش شانس یک به شش «گذشته» برای برد جایزه کن است که اتفاقی مهم همراستا با برگزاری این رویداد رخ داد که یک گام بلند و نامرئی برای رسیدن یک کارگردان ایران به دومین جایزه اسکارش بود؛ رخدادی مهم که باید دید آیا فرهادی را در کنار معدود غیرانگلیسی زبانان دارای دو فیلم برنده جایزه اسکار قرار خواهد داد؟!

«کن 66» از ایران «نماینده مستقلی» نداشت و «گذشته»، فیلم آخر اصغر فرهادی نیز به عنوان فیلمی فرانسوی که کارگردانی ایران با بودجه‌ای نزدیک یازده میلیون دلار ساخته، شناخته شد؛ رخدادی که به نظر می‌رسد نتیجه ای مثبت داشته و بعید است کمپانی «ممنتو» از سرمایه‌گذاری ‌روی پروژه این کارگردان پشیمان شود، هرچند این رویکرد مثبت به منزله تصاحب نخل طلای «کن» توسط اصغر فرهادی نیست و حتی ممکن است در «سزار» نیز به جز تحسین، چیزی نصیب فرهادی نشود؛ اما احتمالاً سرمایه به کمپانی باز‌می‌گردد و این مسأله از جوایز برای «ممنتو» کم اهمیت‌تر نیست.

البته این میزان محافظه کاری در ارزیابی نیز به این معنا نیست که فرهادی شانس بردن اسکار را ندارد و در گمانه زنی‌ها شانس یک ششم را برای این فیلم در نظر گرفته اند، بلکه بحث بر سر این واقعیت است که حتی اگر فیلم فرهادی موفق به برنده شدن این جوایز شود و در گیشه شکست بخورد، برای ساخت پروژه‌های با بودجه‌هایی در همین حدود یا پروژه‌های بزرگتر با چالش روبه‌رو خواهد شد و شاید همین، باعث شد به همان میزان که آقای کارگردان نیم نگاهی به جشنواره‌ها دارد، پیگیر وضعیت اکران فیلمش همزمان با تبلیغات در «کن» در اروپا باشد. این اتفاق نیز در حال وقوع است و باید دید آیا بینندگان همچون منتقدان به «گذشته» نیز روی خوش نشان خواهند داد؟

فیلم «گذشته» که منتقدان از سناریویش با تحسین سخن به میان آورده‌اند و ظاهراً فرهادی بار دیگر فیلمنامه‌ای مهم نوشته، در مرحله تولید نیز با فلسفه و فکر پیش رفته و از انتخاب لوکیشن‌های فیلمبرداری تا عدم استفاده از دوربین روی دست با فکر پیش رفته شده و دوران تولید این فیلم با روزمرگی و دکوپاژ سرصحنه طی نشده، کما اینکه در فیلم‌های پیشین فرهادی نیز شاهد چنین رویکردی نبودیم. با این اوصاف، اینکه فیلم نتواند حجم انبوهی از مخاطبان را به دست بیاورد، جای تعجب دارد و تجربه موفق فیلم‌سازی یک کارگردان ایرانی در فرانسه و تولید فیلمی تمام فرانسوی را همین فروش و اقبال عمومی تکمیل خواهد ساخت.



شرکت ممنتو از روز 27 اردیبهشت نمایش عمومی فیلم را در 335 سینمای فرانسه آغاز کرده و فروش فیلم در برخی بازارهای بزرگ همچون آلمان و انگلستان را که معمولاً سهم بزرگی از سینمای جهان دارند ‌به آغاز اکران رسمی موکول شده و احتمالاً هنوز توافقی میان ممنتواینترنشنال و پخش کننده‌ها در این کشور نشده است؛ اما در بسیاری از کشورهای اروپایی و سایر نقاط جهان، صاحبان حق پخش مشخص شده اند و فیلم در مسیر اکران قرار دارند.

«گذشته» تاکنون به شرکت سینه آرت برای هلند/بلژیک/لوگزامبورگ، شرکت فرنتیک برای سوییس، شرکت آلامبیک برای پرتغال، شرکت سون گروپ برای یونان، شرکت مارس پروداکشن برای ترکیه، شرکت کینو سوایت برای لهستان، شرکت کالیفرنیا فیلمز برای کل کشورهای آمریکای لاتین، شرکت گلدن سین برای هنگ کنگ، شرکت میرو ویژن برای کره جنوبی، شرکت مزون موشن برای تایوان، شرکت مدمن برای استرالیا، شرکت فالکون برای کل کشورهای خاورمیانه و شرکت پنی بلاک برای کلیه خطوط هواپیمایی فروخته شده ‌و البته از همه اینها مهمتر، اکران این فیلم در آمریکاست.

بر پایه آنچه به تازگی اعلام شده، «سونی پیکچرز کلاسیک» امتیاز اکران این فیلم را در آمریکا خرید و این اتفاقی بزرگ برای «گذشته» تلقی می‌شود. اهمیت این اتفاق صرفاً به دلیل تعداد سالن‌های وسیعی نیست که سونی در آمریکا دارد و تعداد مخاطبان و فروش بالاتری را رقم خواهد زد، بلکه به دلیل تأثیرگذاری مهم صاحب امتیاز پخش یک فیلم در آمریکا در فصل اهدای جوایز اسکار است. در واقع به همان میزان که کیفیت یک فیلم مهم است، میزان تبلیغات شرکت‌های توزیع کننده فیلم برای اینکه پنج هزار و چندصد عضو آکادمی اسکار به عنوان رأی دهندگان ترغیب به دیدن یک فیلم و در نهایت رأی دادن شوند، بسیار موثر است و البته اگر فیلمی برنده اسکار شود، طبیعتاً فروش بیشتری برای کمپانی صاحب حق پخش خواهد آورد.

مجید مجیدی کارگردان توانمند کشورمان، علت عدم موفقیت «بچه‌های آسمان» برای بردن جایزه اسکار را عدم انتخاب کمپانی سونی پیکچرز اعلام کرده بود و در واقع اشتباه در انتخاب توزیع کننده و ترجیح میراماکس به حمایت از فیلم رقیب «بچه‌های آسمان» به دلیل آنکه فیلم رقیب در صورت بردن جایزه، فروش بیشتری در گیشه بود، ضربه اساسی را در پیروزی نهایی مجیدی داشت. اصغر فرهادی نیز با سونی پیکچرز جایزه اسکار را برد و بار دیگر به این کمپانی اطمینان کرده است.

اکنون باید دید آیا در سال 2014 با این گام محکم که این روزها مورد توجه قرار نگرفت و در سایه «کن» قرار گرفت، دومین فیلم فرهادی به اسکار خواهد رسید و او در کنار معدود کارگردانان غیرانگلیسی زبان دارای دو جایزه اسکار نظیر پدرو آلمادوار و فدریکو فلینی قرار خواهد گرفت یا این اتفاق که اصغر فرهادی به فاصله یک سال، بار دیگر برنده اسکار شود، جنبه عملی نخواهد یافت؟


ویدیو مرتبط :
مراسم اسکار 2012-گرفتن جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اصغر فرهادی چهارمین شانس اسکار 2014



اصغر فرهادی,جایزه اسکار 2014

اصغر فرهادی چهارمین شانس اسکار 2014

وب‌سایت «Rope of Silicon» در بخش پیش‌بینی‌های اسکار آینده، نام «اصغر فرهادی» برنده‌ی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال 2012 را در چهارمین رتبه قرار داده است.

وب‌سایت سینمایی «Rope of Silicon» در بخش پیش‌بینی برندگان اسکار 2014 نام اصغر فرهادی را برای نگارش فیلمنامه‌ی «گذشته» در مقام چهارم قرار داده است.

نام این کارگردان ایرانی در بخش بهترین فیلمنامه‌ی اوریجینال بالاتر از «کورمک مک‌کارتی» نویسنده‌ی سرشناس آمریکایی به چشم می‌خورد.

در این فهرست نام «اریک راسل» برای نگارش فیلمنامه‌ی «پروژه بی‌نام دیوید او. راسل» در صدر دیده می‌شود.

پس از او از «باب نلسون» برای فیلمنامه‌نویسی «نبراسکا» به عنوان دومین شانس دریافت جایزه اسکار یاد شده است. در جدول پیش‌بینی برنده‌ی اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اوریجینال، پیش از نام اصغر فرهادی، کارگردان «جدایی نادر از سیمین»، اسم «رایان کوگلر» برای فیلم «فروت‌ویل» دیده می‌شود.

این وب‌سایت سینمایی همچنین بیشترین شانس دریافت اسکار بهترین کارگردانی را از آن «جورج کلونی» سازنده‌ی «مردان تاریخی» دانسته است. پس از وی به ترتیب نام «دیوید او. راسل»، «مارتین اسکورسیزی» برای ساخت فیلم «گرگ وال‌استریت»، «بنت میلر» و «آلفونسو کوارون» در این جدول به چشم می‌خورد.

جورج کلونی همچنین در بخش پیش‌بینی بهترین فیلم اسکار هم صدرنشین است؛ پس از فیلم او فیلم‌های «اسکورسیزی» و «او. راسل» بیشترین بخت را برای کسب اسکار دارند.

به گزارش ‌Rope of Silicon، در حوزه بهترین بازیگر نقش اول مرد هم هنرپیشگان سرشناسی چون «لئوناردو دی‌کاپریو» برای بازی در «گرگ وال‌استریت» و «تام هنکس» برای درخشش در «کاپیتان فیلیپس» رتبه‌های نخست و دوم این گمانه‌زنی‌ را به دست آورده‌اند. پس از این دو سوپراستار،‌ «ایدریس البا»، «کریستین بیل» و «مایکل فاسبندر» از نگاه ‌Rope of Silicon بیشترین شانس را برای به دست گرفتن اسکار آتی دارا هستند.

«نوامی واتس» هنرپیشه‌ی فیلم «دیانا» در میان بازیگران زن رتبه ی بالاتری را از آن خود کرده و پس از او به نام‌های درخشانی چون «اما واتسون»، «نیکول کیدمن»، ‌«مریل استریپ» و «کیت وینسلت» به عنوان کاندیداهای احتمالی کسب جایزه اسکار اشاره شده است.

این وب سایت هنوز در برخی بخش‌ها از جمله فیلمنامه اقتباسی، فیلم مستند و فیلم خارجی، هیچ گمانه‌زنی انجام نداده است./ایسنا