اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حرف زدن مجاز با گوشی‌های قاچاق



اخبار,اخبار اچتماعی,موبایل

دانستن اینكه بیش از 27 میلیون گوشی هوشمند در دستان ایرانی‌هاست خود نشان‌دهنده فراگیری استفاده از این نوع ابزار ارتباطی است كه تنها قابلیت مكالمه و ارسال پیامك را برای دارندگان خود فراهم نمی‌كند بلكه مجموعه‌ای از امكانات را در اختیار كاربران قرار می‌دهد كه بیش از هر چیز نشان‌دهنده دنیای جدیدی است كه در آن زندگی می‌كنیم. 28اردیبهشت امسال بود كه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینكه ۷۱ میلیون ایرانی از تلفن همراه استفاده می‌كنند گفت: 5/27 میلیون گوشی تلفن هوشمند در كشور فعال است و ۹میلیون نفر نیز از اینترنت موبایل استفاده می‌كنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد میلیون‌ها ایرانی در سال‌های اخیر به مشتریان فروشندگان گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند؛ چنانكه بازار این كالای وارداتی و در بسیاری موارد قاچاق، یكی از پر رونق‌ترین بازارهای سال‌های اخیر ایران بوده است. تلفن‌های هوشمند طی چند سال گذشته به سرعت در حال تكامل است و كماكان نیز ادامه دارد. هر روز سخت افزار و نرم افزار و راهكارهای جدید ظهور می‌کنند و از یاد می‌بریم كه كدام برندها پیشگام بوده‌اند. شركت توشیبا با G500برای نخستین‌بار از حسگر انگشت استفاده كرد. این گوشی از سیستم عامل ویندوز موبایل استاندارد ۵، پردازنده مارول ۴۱۶ مگاهرتزی، ۶۴ مگابایت رم و دوربین ۲ مگاپیكسلی بهره می‌بردو آیفون 5 نخستین گوشی از حسگر اثر انگشت و از نوع لمسی بود. كار این حسگرها سانتر بوده است و خطای كمتری نیز دارد.

 

 180شركت الكترونیكی در نقاط مختلف جهان
هم‌اكنون بیش از ۱۰۰۰ تولید‌كننده موبایل در سطح دنیا فعالیت می‌كنند. در این میان شركت‌های معروفتری با برند‌های بهتر بازار را در دست گرفته‌اند و توانسته‌اند مشتریان ثابتی را برای گوشی‌های خود در اقصی نقاط دنیا داشته باشند. از جمله شركت‌های معروف می‌توان به شركت اپل، سامسونگ، نوكیا، سونی، هوآوی و اچ تی سی و... اشاره كرد.

 

هر چند ایران هیچ سهمی در تولید گوشی تلفن همراه به ویژه گوشی‌های هوشمند ندارد اما كشور ما از جمله بازارهایی است كه سازندگان این نوع گوشی‌ها حساب ویژه‌ای روی آن باز می‌كنند. آمار رسمی در زمینه استفاده از گوشی هوشمند در ایران حكایت از این دارد كه بیش از 27 میلیون از این نوع گوشی در دست ایرانیان است.

 

این آمار را اردیبهشت امسال وزیر ارتباطات اعلام كرد. هر چند، چند روز قبل از اظهارنظر واعظی، خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینكه امروز در كشور از هر ۲ نفر حداقل یك نفر تلفن هوشمند در اختیار دارد اظهار كرده بود: برآورد می‌شود شمار كاربران اسمارت فون‌ها تا پایان امسال به ۴۰ میلیون نفر برسد.


 ایرانی‌ها چه گوشی‌هایی می‌خرند؟
معمولا مردم در سطح متوسط حداكثر یك میلیون تومان برای خریدن تلفن همراه هزینه می‌كنند و در این میان عده‌ای هم به دنبال مدل‌های جدید گوشی در بازار می‌روند و اگر توانایی خرید داشته باشند حتما جدیدترین نوع گوشی موجود در بازار را خریداری می‌كنند.

 

در رده‌بندی برندهایی كه مردم بیشتر به دنبال آن هستند در رده نخست سامسونگ، اپل، سونی و در آخر اچ تی سی است. عده‌ای از افراد هم هستند كه ترجیح می‌دهند یك گوشی معمولی داشته باشند و در كنار آن پول خود را برای خرید تبلت با امكانات كامل صرف كنند.


 گوشی‌های 18تا120 میلیون تومانی
گوشی‌های لوكس و منحصر به فرد تولید كمپانی‌های معروف در انگلستان و سوئد هستند. این گوشی‌ها مشتریان خاص خود را دارند و گرانترین گوشی در این سطح از جنس طلا یا پلاتین بوده و با توجه به جواهراتی كه در آن به كار رفته است از 18 میلیون تومان به بالا است. گوشی‌های چند 10میلیونی انگلستان مشتریان خاص خود را دارد و شمار این گوشی‌ها در هفته از شمار انگشتان دو دست بیشتر است. همانطور كه در هفته دو ماشین گران قیمت در كشور خرید و فروش می‌شود، گوشی با قیمت 120 میلیون تومان نیز مشتری خود را دارد و چندان دور از ذهن نیست.


 91 درصد گوشی‌ها قاچاق هستند
در سال‌های اخیر یكی از مباحث بحث بر‌انگیز در حوزه اقتصاد بحث قاچاق كالا‌ها بوده است. در بسیاری از حوزه‌ها ما با محصولات قاچاقی مواجه هستیم كه خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی را به كشور وارد می‌كنند.

 

در شرایطی كه محصولاتی كه در داخل تولید می‌شوند از پدیده قاچاق در امان نیستند برخی از محصولات دیگر كه مشابه داخلی ندارند بیش از بقیه توجه قاچاقچیان را به خود جلب می‌كند.

 

استقبال ایرانیان از جدیدترین گوشی‌های تلفن همراه باعث می‌شود سالانه میزان زیادی از این نوع محصولات به صورت قاچاق وارد كشور شود. برآوردها نشان می‌دهد سالانه 200 میلیون دلار از درآمدی كه دولت می‌تواند داشته باشد با قاچاق گوشی تلفن همراه از دست می‌رود.

 

طبق آمار رسمی فقط 9درصد از گوشی‌های خارجی فروش‌رفته در كشور از راه‌های رسمی و 91 درصد آنها از طریق قاچاق و به صورت غیر رسمی وارد كشور می‌شود.

 

در سال 2013 میلادی، 8/1 میلیارد دلار گوشی در كشور به فروش رفته است و متوسط نرخ رشد متوسط سالانه فروش این محصول در حدود 1/9درصد بوده است.

 

در سال 1391 در حدود 630/1 میلیارد دلار گوشی تلفن همراه به صورت قاچاق وارد كشور شد و با احتساب 10 درصد حقوق گمركی دولت مبلغی در حدود 163میلیون دلار را از طریق قاچاق انواع گوشی از دست داد كه این مبلغ سالانه در حدود 200میلیون دلار خواهد شد.


 تولید گوشی‌های همراه در كشور امكان‌پذیر نیست
یك عضو كمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با «آرمان»عنوان كرد: گوشی‌های تلفن همراه در كشور تولید نمی‌شود و این تولید نیازمند تكنولوژی‌های مدرن است و چون در ایران این تكنولوژی برای ساخت این گوشی‌ها وجود ندارد، بنابراین باید این گوشی‌ها به كشور وارد شود.

 

موید حسینی صدر افزود: باید تمهیداتی برای واردات این تكنولوژی در كشور اندیشیده شود تا گوشی‌های همراه با قاچاق وارد كشور نشود. اگر هزینه قاچاق كالا در كشور افزایش یابد شاید بتوان از این مقوله خلاصی یافت.

 

اگر بر جرایم قاچاق افزوده شود و دقت در بازرسی‌ها افزایش یابد می‌توان واردات موبایل از طریق قاچاق را به سمت قانونی شدن پیش برد. او ادامه داد: در حال حاضر قاچاق تلفن همراه سهم عمده‌ای از بازار را به خود اختصاص داده است و حجم تجارت بالایی را نصیب خود كرده است.

 

دولت می‌تواند از محل واردات این گوشی‌ها درآمدهایی را داشته باشد كه متاسفانه قاچاق جلو کسب این درآمدها را گرفته است. او تصریح كرد: در زمینه قاچاق اهمال فراوانی شده و در این بین اشخاصی هم هستند كه منافع خاص دارند و این مقوله را مافیایی كرده‌اند.

 

تولید گوشی‌های همراه در داخل امكان پذیر نیست مگر اینكه مثل تمام دنیا شركت‌های چندملیتی را تشویق كنیم تا به ایران بیایند و تولید مشترك داشته باشیم. این كار شدنی است.

 

در غیر این صورت ایران نمی‌تواند گوشی همراه تولید كند زیرا در این زمینه هر ساله در دنیا چند میلیارد دلار صرف تحقیقات می‌شود و دنیا در این زمینه پیشرفت می‌كند و ما نمی‌توانیم با تولیدات داخلی رقیبی در واردات باشیم.


اخبار اجتماعی - آرمان


ویدیو مرتبط :
حرف زدن پسر با گوشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حرف زدن والدین با بچه ها



 

حرف زدن والدین با بچه ها

 

برای بسیاری از والدینی که کودکان دو تا سه ساله دارند، یاد دادن استفاده صحیح از کلمات به کودکان در راه رسیدن به خواسته آنان، امری غیر ممکن بنظر میرسد. امّا در واقع آموزش به کودکان برای بیان احساساتشان از طریق گفتار، بهترین راه برای کاهش پرخاشگری و گریه های نا بجای آنان است.

 

کودکان وقتی نمیتوانند منظور و خواسته خود را بیان کنند، در وهله اول به عنوان تنها راه حل فوری، شروع به پرخاشگری یا گریه میکنند زیرا نمی توانند به راه دیگری برای تخلیه احساساتشان فکر کنند. هر چه زودتر کودکان دریابند که کلمات به آنها کمک میکند تا به راحتی خواسته خود را بیان کرده و به آنچه میخواهند برسند، بیشتر سعی در یادگیری کلمات نموده و کمتر با گریه یا عصبانیت منظور خود را بیان میکنند.

 

اما یاد دادن کلمات به بچه ها بطوری که کودک به جای تکرار طوطی وار آنها، مفهوم آنها را دریابد، کاری بس ظریف و هنرمندانه است و نیاز به حوصله فراوان دارد که امیدواریم شما نیز فردی پر حوصله باشید.