اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حرف‌های بازیگر بوی پیراهن یوسف در «هفت»


جعفر دهقان، بازیگر سینمای ایران با حضور در برنامه «هفت»، به انتقاد از وضعیت فعلی سینمای دفاع مقدس پرداخت.

خبرآنلاین: جعفر دهقان، بازیگر سینمای ایران با حضور در برنامه «هفت»، به انتقاد از وضعیت فعلی سینمای دفاع مقدس پرداخت.

این بازیگر سینما که به عنوان پرکارترین بازیگر سینمای دفاع مقدس از سوی برنامه «هفت» معرفی شد، با حضور در این برنامه گفت: «بعد از پایان جنگ، سینمای دفاع مقدس تعطیل شد. گویا مسئولان سینمایی دوست نداشتند ما سینمای جنگ داشته باشیم.»

او افزود: «من همیشه از این بابت گله کردم که چرا مسئولان سینمایی که سالانه برنامه‌ریزی می‌کنند، هیچ جایی برای سینمای دفاع مقدس باز نمی‌کنند.»

دهقان در پاسخ به این پرسش محمود گبرلو مجری برنامه که به‌هرحال مسئولی مثل جواد شمقدری که خود جزو فیلمسازان دفاع مقدس است چطور به این سینما بی‌توجه بوده است؟ گفت: «بحث شمقدری نیست. خدا پدرش را بیامرزد. بهرحال در دوره او چند کار در حوزه دفاع مقدس ساخته شد و کارهای دیگری هم که تولید شدند ارزشی بودند. ولی قبل از او چه؟ »

این بازیگر سنما تاکید کرد:«سینمای جنگ خیلی کمرنگ شده در حالی که ما تازه پس از پایان جنگ بود که می‌توانستیم درد دل‌های بچه‌های جنگ را به تصویر بکشیم.»

او بخش‌هایی از این گفت و گو به همکاری‌اش با رسول ملاقلی‌پور اشاره کرده و ادامه داد: «رسول ملاقلی‌پور وقتی می‌خواست «بلمی به سوی ساحل» را بسازد، از ما خواست که در اکثر شهرهای جنوبی کشور در زمان جنگ حضور بیابیم. شهرهایی چون سوسنگرد، خرمشهر، آبادان، اهواز، دزفول، شوش دانیال و ... این اولین کار بلند رسول بود و می‌گفت می‌خواهم اولین کسی باشم که بعد از آزادسازی خرمشهر در این شهر فیلم می‌سازم.»

دهقان همچنین برای بعضی از بازیگران سینمای دفاع مقدس اظهار نگرانی کرد و گفت که آن‌ها فراموش شده‌اند.

بازیگر فیلم «بوی پیراهن یوسف»‌ همچنین با اشاره به همکاری‌اش با ابراهیم حاتمی‌کیا در این فیلم گفت: «زمانی به من پیشنهاد بازی در این فیلم شد که تازه به نقش اول پیشنهاد می‌شد و داشتم در این موقعیت جا می‌افتادم. به خاطر همین خیلی می‌ترسیدم که حضور در یک نقش کوتاه دوباره مرا به عقب براند. اما این‌طور نشد و نقش اصغر یکی از ماندگارترین نقش‌هایی است که بازی کرده‌ام.»

گبرلو مجری برنامه نیز با اشاره به جایزه نقش مکمل مرد در جشنواره دوازدهم فجر که به جعفر دهقان اختصاص یافته بود، از او درباره سخت‌گیری در حوزه انتخاب نقش پرسید و او اظهار داشت: «من آدم سخت‌گیری نیستم. اگر می‌خواستم به واسطه گرفتن این جایزه سخت‌گیر شوم الان در سینما حضور نداشتم. ترجیح می‌دهم پیش از هر چیز برای خانواده‌ام قهرمان باشم.

 ما در جایی زندگی نمی‌کنیم که اگر من دو سال در انتظار نقش خوب خانه‌نشین بشوم، بگویم در این دو سال مشکلی نخواهم داشت. مطبوعات آن زمان با طرح سئوال‌هایی از این دست، می‌خواستند مرا خانه‌نشین کنند، ولی من این روند را ادامه ندادم هر چند الان در موقعیتی هستم که می‌توانم دست به انتخاب بزنم.»

‌او با ابراز رضایت از نسل جدید بازیگران سینمای ایران ادامه داد: «این بازیگران بچه‌هایی هستند که علاوه بر علاقه، علمش را هم دارند و با تحصیلات تخصصی وارد این حوزه شده‌اند.»


ویدیو مرتبط :
یوسف خوش نام ما،صدای برنجان،میکس روی فیلم بوی پیراهن یوسف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

"بوی پیراهن یوسف" در دوره چهاردهم به مشام نرسید+تصاویر



24روز مانده تا جشنواره سی و یكم فیلم فجر؛
"بوی پیراهن یوسف" در دوره چهاردهم به مشام نرسید+تصاویر
"بوی پیراهن یوسف" ساخته ابراهیم حاتمی‌كیا در دوره چهاردهم جشنواره آن طور كه باید و شاید موفقیت فیلم‌های قبلی این كارگردان را تكرار نكرد.
 در بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره چهاردهم به جز  فیلم "لیلی با من است" كه با منظری كمدی به موضوع دفاع مقدس و رعایت خطوط قرمز، نگاه ها را به خود معطوف كرد، سایر فیلم ها حرفی برای گفتن نداشتند.

چند کلمه کلیدی

چند کلمه کلیدی

"ضیافت" مسعود كیمیایی كه شروع جوانگرایی سازنده اش بود، برخلاف آغاز كوبنده اش، پایانی ضعیف و نچسب داشت.

چند کلمه کلیدی

چند کلمه کلیدی

 
كیومرث پوراحمد نیز فیلمی موزیكالی به نام "خواهران غریب" را ساخته بود اما با سایر فیلم هایش فاصله ها داشت. همچنین فیلم های بوی "بوی پیراهن یوسف" و "برج مینو" هم نتوانسند برای ابراهیم حاتمی كیا موفقیت فیلم "از كرخه تا راین" و به خصوص فیلم "خاكستر سبز" را رقم بزنند.

چند کلمه کلیدی

چند کلمه کلیدی

چند کلمه کلیدی

اما سیف الله داد با فیلم "بازمانده" و مرحوم رسول ملاقلی پور با دو فیلم "نجات یافتگان" و "سفر به چزابه" به كیفیت جشنواره رونق بخشیدند كه در پی آن نیز جایزه ویژه داوران به فیلم بازمانده اهدا شد.
جشنواره دوره چهاردهم با وجود كثرت فیلم ها و حضور كارگردانان بزرگ نیز درخشان نبود و تفاوت چندانی با سال های گذشته نداشت.
این دوره فیلم هایی چون "لیلی با من است"، "بازمانده" و "خواهران غریب" را داشت و بزرگان سینما حضور داشتند اما پررونق نبود.
جشنواره چهاردهم نیز با بی تفاوتی هایش و بی رونقی اش هم سپری شد.
برگزیدگان چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر 1374؛
مجید مجیدی كارگردان موفق سینمای ایران در جشنواره چهاردهم برای فیلم "پدر" جایزه بهترین كارگردانی را دریافت كرد و جایزه ویژه هیات داوران به فیلم "بازمانده" به كارگردانی سیف الله داد و دیپلم افتخار به "جایزه سرخ" به كارگردانی جمال شورجه اهدا شد.
كیومرث پوراحمد در فیلمنامه "خواهران غریب "با كارگردانی دقیق خود جایزه بهترین كارگردانی را دریافت كرد.

چند کلمه کلیدی

با اهدای دیپلم افتخار به پرویز پرستویی در فیلم "لیلی با من است" و افسانه بایگان در فیلم "خواهران غریب" جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن به محمد كاسبی برای فیلم "پدر" و فاطمه گودرزی برای فیلم "غزال" رسید.

چند کلمه کلیدی

 فیلم "گبه" توانست در جشنواره چهاردهم جایزه بهترین فیلمبرداری توسط محمود كلاری، بهترین موسیقی توسط حسین علیزاده و بهترین صداگذاری و میكس توسط عباس رستگارپور و بهروز شهامت را تصاحب كند.
حسین یاری در فیلم "آخرین مرحله" و پریوش نظریه در فیلم "پدر" موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگران نقش مكمل شدند.
جلال معیریان برای فیلم "غزال" و جمشید آهنگرانی برای فیلم "خواهران غریب" به ترتیب جایزه بهترین چهره پردازی و طراح صحنه را دریافت كردند.
همچنین نظام الدین كیایی با دریافت جایزه بهترین صدابرداری برای فیلم "نون و گلدون" آخرین جایزه را از آن خود كرد.
چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور 41 فیلم در بخش مسابقه به دبیری عزت الله انتظامی معاون سینمایی آن زمان برگزار شد هیات داوران این دوره را مسعود جعفری جوزانی، محمد رجبی، خسرو سینایی جواد شمقدری و نادر طالب زاده تشكیل می‌دادند...../yjc.ir