اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف 527 شهر از لیست جیره بندی آب


قائم مقام وزیر نیرو با اعلام تشکیل ۱۲ حوضه آبریز در سال ۹۵، گفت: از اولویت‌های وزارت نیرو، عبور از پیک مصرف آب و برق در تابستان امسال است.

خبرگزاری میزان: قائم مقام وزیر نیرو با اعلام تشکیل ۱۲ حوضه آبریز در سال ۹۵، گفت: از اولویت‌های وزارت نیرو، عبور از پیک مصرف آب و برق در تابستان امسال است.

ستار محمودی گفت: در برنامه ششم توسعه که به سه طرح اصلی آب، محیط زیست و صندوق‌های رفاه اجتماعی نگاه ویژه دارد و بخش آب در صدر برنامه‌های ششم توسعه دیده شده و وزارت نیرو مصمم به اجرای برنامه‌های کلان آب کشور است.
 
قائم‌مقام وزیر نیرو، یکی از کارهای وزارت نیرو را عمل کردن به تعهدات برنامه‌ای دانست که به دولت و به سازمان برنامه و بودجه و مجلس وعده داده بود و اظهارداشت: این برنامه ها شامل پیاده سازی نظام مدیریت حوضه ای در حوضه های آبریز کشور است که از مجموع ۱۸ برنامه پیشنهادی که شش برنامه در سال ۹۴ پیاده سازی شده تشکیل می‌شود و مابقی جزو برنامه های سال ۹۵ خواهد بود.
 
محمودی پیشبرد طرح عظیم و بزرگ مدیریت و مهار آب‌های کشور و پیشبرد طرح عظیم آبرسانی به روستاهای کشور را از دیگر طرح‌های وزارت نیرو در سال ۹۴ دانست و اضافه کرد: پیشبرد طرح‌های بهداشتی فاضلاب در کشور از دیگر موارد کاری وزارت نیرو است.
 
وی با اشاره به اینکه در حوضه‌های آب روستایی حدود ۱.۵ درصد رشد افراد زیر پوشش را داشتیم و به آمار ۷۹ درصد در این زمینه رسیده ایم، بیان داشت: در زمینه فاضلاب نیز با رشد حدود یک درصد توانستیم از ۴۰.۵ به ۴۱.۵ درصد سطح زیر پوشش رسیده و در برخی کلانشهر ها مانند تهران رشد قابل توجهی داشته باشیم که این رقم در کلانشهر تهران بین ۷ تا ۸ درصد رشد داشته است.
 
قائم‌مقام وزیر نیرو در خصوص مدیریت آب شهرها در سال ۹۴ گفت: گام‌های بزرگی در این خصوص برداشته شده و حدود ۵۲۷ شهر که در دامنه تنش آبی قرار داشتند و ۵ شهر از مراکز استانی که جزو شهرهای بحرانی کشور بودند به‌ خوبی مدیریت شدند که توانستیم با مدیریت درست بدون اینکه در این شهرها به جیره‌بندی آب برسیم، ‌این بحران را مهار کرده و تابستان را بدون تنش سپری کنیم.
 
این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اجرایی شدن طرح تعادل‌ بخشی منابع آب زیرزمینی در سال ۹۴، گفت: با اعتباراتی نزدیک به سه برابر سال ۹۳ وارد عرصه کار شدیم و گام‌های موثری را در این راستا برداشتیم که ادامه این طرح در سال ۹۵ با توجه به حدود سه برابر شدن بودجه این سال نسبت به سال ۹۴، ادامه خواهد یافت.
 
محمودی به تشریح طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی پرداخت و آن را نظم و انضباط بخشی، در برداشت آب از دشت‌های کشور معرفی کرد و در ادامه به طرح احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: در طرح مدیریت و احیای دریاچه ارومیه اقدامات موثری انجام گرفت که اگر این اقدامات انجام نمی‌شد، در زمان حاضر اثری از دریاچه ارومیه باقی نمی‌ماند.
 
وی در خصوص طرح‌های مرتبط با آب شرب شهرها با بیان اینکه حدود ۶۰۰ هزار مشترک جدید وارد چرخه آب شرب بهداشتی شده‌اند، ادامه داد: تلاش‌های وزارت نیرو برای شناساندن عرصه آب در کشور با کمک مجلس، دولت و مسئولان ارشد نظام و تشریح مسائل بحرانی بودن منابع آب زیرزمینی سرانجام به جایی رسید که در برنامه ششم توسعه آب به صورت موضوع خاصی مد نظر قرار گرفت.
 
قائم مقام وزیر نیرو، اولویت‌های وزارت نیرو را در سال ۹۵، تکمیل طرح‌های نیمه تمام دانست و افزود: این برنامه‌ها شامل مدیریت آب شهرها و روستاها، مدیریت شبکه‌های برق شهری و روستایی، عبور از پیک مصرف آب و برق در تابستان سال ۹۵ است و در ادامه با اشاره به مدیریت حوضه‌های آبریز کشور گفت: حداقل ۱۲ حوضه آبریز در سال ۹۵ تشکیل خواهیم داد تا بتوانیم مدیریت مشارکتی با ذی نفعان در عرصه آبی را ایجاد کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در عرصه تعادل بخشی گام‌های بعدی را در سال ۹۵ برمی داریم، نظام اندازه‌گیری و تحویل حجمی آب را از اولویت‌های دیگر وزارت نیرو در سال ۹۵ دانست و ادامه داد: نصب کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی و استفاده از کنتورهای هوشمند و دو منظوره می تواند ما را در مدیریت بهتر منابع آبی یاری کند.


ویدیو مرتبط :
هشدار جدی شهردار رم درباره جیره بندی آب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

516 شهر ایران بحران آبی دارند / جیره بندی آب در 4 شهر کوچک



 جیره بندی آب

516 شهر ایران بحران آبی دارند / جیره بندی آب در 4 شهر کوچک

معاون نظارت و بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور خبر داد: طی سال‌های اخیر در برخی شهرها کمبود انباشته شده آب داشته‌ایم و اکنون در این شهرها 54 هزار لیتر بر ثانیه کمبود تولید آب داریم و 516 شهر ایران دچار تنش آبی هستند.

 حمید رضا تشیعی در حاشیه نمایشگاه‌ بین‌المللی آب و برق با تاکید بر اینکه امسال وارد سیزدهمین سال خشکسالی در کشور شدیم و تغییرات اقلیمی سبب شده بسیاری از منابع آب کشور از این خشکسالی متاثر شوند، گفت: به دلیل این پدیده حدود 9800 لیتر بر ثانیه در بخش شهری و 5400 لیتر بر ثانیه در بخش روستایی کاهش تولید آب داشته‌ایم.

وی با بیان این که در تابستان گذشته در شهرهای بزرگ به رغم کاهش روان آبها قطع آب و جیره بندی در شهرهای بزرگ نداشتیم، از تشکیل ستاد بحران خشکسالی در آب و فاضلاب کشور خبر داد و افزود: شرکت‌های آب و فاضلاب مکلف به تنظیم برنامه کوتاه مدت برای گذار از وضعیت کم آبی هستند.

معاون نظارت و بهره برداری آبفای کشور تاکید کرد: شهرهای تهران، همدان، مشهد، اصفهان، شیراز، اراک، یزد، قم، زاهدان و ایلام شهرهایی هستند که با تنش آبی روبه رو بوده و باید مدیریت تقاضای آب داشته باشند؛ اکنون در چهار شهر- روستا در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و گیلان نوبت بندی آب اجرا می‌شود اما در شهرهای بزرگ این برنامه اجرا نمی شود.

/ایسنا