اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف یک دهک از یارانه‌ بگیران قطعی است



اخبار ,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه‌ها

 

اخبار اقتصادی - حذف یک دهک از یارانه‌ بگیران قطعی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آنچه که قطعی شده حذف یک دهک از یارانه‌بگیران است و همچنین پرداخت یارانه نقدی به هیچ وجه حذف نخواهد شد و احتمال دارد این موضوع در کنار پرداخت کالاهای غیرنقدی به صورت ترکیبی در نظر گرفته شود.

علی‌محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جلسه صبح امروز اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با معاون بودجه معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در خصوص لایحه هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: در این خصوص اظهارات مختلفی مطرح شد، مبنی بر اینکه دولت باید هدفمندی یارانه‌ها را در لایحه بودجه 93 کل کشور لحاظ کند، در غیر این صورت این موضوع معنا پیدا نمی‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه طبق قانون دولت باید بحث هدفمندی را در بودجه پیش‌بینی می‌کرد، تصریح کرد: در حال حاضر دولت معتقد است که به زودی لایحه جامع هدفمندی یارانه‌ها را به مجلس ارائه خواهد کرد، تا در کنار بودجه برای آن تصمیم‌گیری شود.

احمدی از ارائه این لایحه تا قبل از برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق بودجه بر اساس اظهارات مسئولان دولتی خبر داد و گفت: باید سهم وزارت بهداشت، سهم تولید، افزایش عامل‌های انرژی و دیگر بخش‌ها از بودجه عمومی کشور که مربوط به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است، مشخص شود و در حال حاضر 60 هزار میلیارد تومان از بودجه جاری به این موضوع اختصاص می‌یابد.

به گفته این نماینده مجلس پیشنهاداتی در خصوص حذف دهک‌ها و چگونگی اجرای فازهای هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد. آنچه که قطعی شده حذف یک دهک از یارانه‌بگیران است و همچنین پرداخت یارانه نقدی به هیچ وجه حذف نخواهد شد و احتمال دارد این موضوع در کنار پرداخت کالاهای غیرنقدی به صورت ترکیبی در نظر گرفته شود.

وی همچنین در خصوص سناریوهای مختلف دولت برای افزایش حامل‌های انرژی تصریح کرد: در این خصوص نیز مجلس نظرات مختلفی دارد و همچنین دولت در این راستا چند مدل را طراحی کرده که به بازخوردها و اثرات اجرای آن پرداخته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برخی نمایندگان معتقدند شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید تند بوده و یک بار برای همیشه اجرا شود، اما در حال حاضر دو سناریوی دیگر نیز وجود دارد که در سال آینده و سال 94 و سال 95 به ترتیب 40، 40 و 20 درصد اجرایی شود، همچنین یک مدل دیگر وجود دارد که به صورت 50 درصد در سال آینده و 50 درصد نیز در سال 94 اجرایی شود.

وی تاکید کرد: هنوز هیچ یک از این مدل‌ها نهایی نشده و باید دولت در لایحه هدفمندی یارانه‌ها آن را پیش‌بینی کند.

اخبار اقتصادی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
حذف یارانه دهک های پردرآمد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیح نوبخت درباره روند حذف برخی دهک‌ها از جمع یارانه‌بگیران/ توافق مجلس و دولت برای فاز دوم هدفمندی



اخبار ,اخبار اقتصادی,توضیح نوبخت درباره حذف برخی دهک‌ها


اخبار اقتصادی - توضیح نوبخت درباره روند حذف برخی دهک‌ها از جمع یارانه‌بگیران/ هدفمندی فعلی با قانون فاصله زیادی دارد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به توضیحاتی درباره برخی اخبار مبنی بر حذف برخی دهک های بالای درآمدی جامعه از جمع یارانه‌بگیران گفت: آنچه تاکنون با عنوان هدفمندی یارانه ها در کشور اجرا شده، با اهداف قانونی فاصله زیادی دارد.

محمدباقر نوبخت در گفتگو با  مهر، در پاسخ به این سوال که سیاست دولت برای ادامه اجرای هدفمندی یارانه ها چگونه خواهد بود؛ چراکه برخی اعضای کابینه نظیر آقای ترکان اجرای هدفمندی را طرحی شکست خورده خوانده اند، اظهار کرد: هدفمند کردن یارانه ها یک قانون است و دولت آن را با عنوان یک ضرورت در کشور لازم به تعقیب می دانند.

وی با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه ها باید به شکل صحیح دنبال و اجرا شود، افزود: منتهی مراتب قطعا آنچه تاکنون با عنوان هدفمندی یارانه ها در کشور اجرا شده، با اهدافی که در قانون برای آن پیش‌بینی شده بود، فاصله زیادی دارد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به ضعف های فعلی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: به همین جهت دولت مصمم است در ادامه هدفمندی را به شیوه بهتری که ما را به اهداف اصلی اجرای این قانون نزدیک می کند، اجرا کند.

وی ادامه داد: در راستای اجرای این سیاست، چگونگی اجرای هدفمندی در دولت تدبیر و امید قرار است به زودی در قالب لایحه ای جداگانه به مجلس تقدیم شود.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت بنا دارد برخی دهک های بالای درآمدی جامعه را از جمع یارانه بگیران در لایحه مذکور حذف کند یا خیر؟، گفت: هر جزئیاتی مربوط به حذف برخی دهک‌های بالای درآمدی وجود داشته باشد، در لایحه اصلاح هدفمندی از سوی دولت اعلام خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که گفته می شود در لایحه دولت برای اصلاح شیوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها حذف یک دهک قطعی شده و دولت در حال بررسی برای حذف دهک دوم بالای درآمدی از جمع یارانه‌بگیران است، خاطر نشان کرد: ما قطعا همه جزئیات برنامه دولت برای چگونگی ادامه هدفمندی را در لایحه تدوین خواهیم کرد و سپس آن را به نحو شایسته ای اطلاع رسانی می‌کنیم.
                                   .......................................................
توافق نوبخت و لاریجانی برای چالش بودجه استانها/ فاز دوم هدفمندی وارد بودجه می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از توافق رئیس مجلس و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در خصوص تعیین تکلیف هدفمندی در لایحه بودجه 93 و بودجه استان ها خبر داد.

غلامرضا کاتب در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با اشاره به جلسه هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق و با لاریجانی و نوبخت گفت: در این جلسه توافق کردیم قانون بودجه 93 به گونه ای تنظیم شود که هیچ استانی اعتبارات بخش های تملک دارایی اش بیشتر از 33 درصد کاهش نیابد تا توازن منطقه ای و عدالت اجتماعی رعایت شود.

وی با اشاره به رایزنی مجلس با دولت برای ارائه راهکار اجرای فاز دوم هدفمندی در قالب لایحه بودجه 93 گفت:دولت در این جلسه قول داد تلاش کند تا تکلیف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را در لایحه بودجه 93 مشخص کند و در قالب پیشنهاد به کمیسیون تلفیق ارائه دهد.

به گزارش مهر، اعتبارات بودجه ای کل کشور نسبت به قانون سال 92 به میزان 7.3 درصد کاهش داشته  و اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نیز نسبت به قانون به میزان 33 درصد کاهش داشته است، اما نسبت به عملکرد دولت در سال جاری 3 برابر شده است .

با این حال پس از ارائه لایحه بودجه مجمع نمایندگان استان های کردستان، خوزستان، مازندران در اعتراض به بودجه استان هایشان تهدید به استعفا کردند که با وساطت هیات رئیسه مجلس استعفاها منتفی شد.
اخبار اقتصادی - مهر