اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف یارانه نقدی خانوارها با این میزان درآمد


بالاخره هدفمندی یارانه‌ها به صحن علنی مجلس رسید و مورد بررسی نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی قرار گرفت. لایحه‌ای که تصویب آن در زندگی بسیاری از شهروندان ایرانی تاثیر خواهد گذاشت.

روزنامه شرق: بالاخره هدفمندی یارانه‌ها به صحن علنی مجلس رسید و مورد بررسی نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی قرار گرفت. لایحه‌ای که تصویب آن در زندگی بسیاری از شهروندان ایرانی تاثیر خواهد گذاشت. کلیات طرح هدفمندی یارانه‌ها، عصر دیروز در کمیسیون اقتصادی بررسی شد و «رحیم زارع»، سخنگوی این کمیسیون، در مورد دو پیشنهاد این کمیسیون برای کلیات طرح هدفمندی یارانه‌ها به ایسنا گفت: «بر اساس نظر کمیسیون اقتصادی، یارانه نقدی و غیرنقدی باید به خانواده‌هایی که درآمد کمتر از 12‌میلیون‌تومان در سال دارند، پرداخت شود.»

 همچنین به گفته او: «پیشنهاد کمیسیون برای افزایش قیمت سوخت نیز افزایشی تا 50‌درصد بود و بر اساس نظر اعضای کمیسیون اقتصادی قیمت نان نیز باید بر اساس قیمت گندم و آرد تعیین شده و یارانه نقدی به سرپرستان خانواده پرداخت شود. همچنین نظر کمیسیون این بوده که در مناطق کم‌مصرف، قیمت آب‌وگاز و نفت، کمتر افزایش پیدا کند و در مناطق پرمصرف، بیشتر افزایش پیدا کند.» همچنین زارع گفت: «سهم 20‌درصدی دولت نیز برای افزایش تسهیلات بانک‌ها، به خریداران استانی و ملی اختصاص پیدا کند.»

بررسی لایحه هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون‌های مختلف

هدفمندی یارانه‌ها دیروز تنها در کمیسیون اقتصادی بررسی نشد بلکه کمیسیون شوراها هم به کلیات و تبصره هدفمندی یارانه‌ها پرداخت و آنطور که «امیر خجسته» رییس این کمیسیون به فارس گفته است: «در جریان رسیدگی به تبصره هدفمندی یارانه‌ها برای الحاق به بودجه سال 93، کمیسیون مصوب کرد در بند یک بخش «ج» تا مبلغ صد‌هزار‌میلیاردریال درآمد حاصل از اجرای قانون مذکور که با اولویت کمک به بهبود حمل‌و‌نقل عمومی، بخش تولید و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، ‌خدماتی و مسکونی در نظر گرفته شده است، حداقل 20‌درصد آن به‌طور مساوی برای توسعه و بهبود حمل‌ونقل درون و برون‌شهری در نظر گرفته شود.»

 از سوی دیگر «ایرنا» گزارش داد که اعضای کمیسیون اجتماعی در بررسی تبصره هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد کردند تا ۱۱‌هزار‌میلیاردریال به توسعه زیرساخت بخش کشاورزی و بخشی از اعتبارات به بیمه بیماران خاص اختصاص پیدا کند. در کمیسیون تلفیق هم که مانند سایر کمیسیون‌ها بررسی هدفمندی را در دستور کار داشتند، طرحی تحت عنوان تبصره 22 لایحه بودجه سال 93 ارایه شد که آنطور که اعضای این کمیسیون می‌گویند این طرح مبتنی بر 26 بند ارایه و در راستای ایجاد حمایت اقتصادی مدنظر رهبر معظم انقلاب تنظیم شده و میزان گردش مالی به سرمایه‌گذاری این طرح صدمیلیارددلار است که در بخش‌های نفت، گاز و برق، آب‌وفاضلاب، سرمایه‌گذاری‌ها انجام می‌شود و در این تبصره بانک‌ها موظف شده‌اند تا همکاری‌های لازم را داشته باشند.

 کمیسیون امنیت ملی هم پیشنهاد ارایه تنخواه 10‌هزار‌میلیاردریالی به دولت برای پرداخت یارانه‌ها تا پایان خرداد را تصویب کرد. بر اساس این تبصره به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف صد‌هزار‌میلیاردریال به‌صورت تنخواه نسبت به پرداخت یارانه‌ها تا پایان خرداد اقدام کند. این در حالی است که مجلس از برخی تبصره‌های افزوده شده به لایحه هدفمندی از سوی دولت روی خوش نشان نداد و در نهایت کمیسیون قضایی این تبصره‌ها را رد کرد.

چالش‌های تبصره هدفمندی یارانه‌ها در مجلس

میرهادی قره‌سید، عضو کمیسیون قضایی مجلس نیز در این‌باره گفت: «در این جلسه تبصره هدفمندی بررسی شد. با توجه به ادغام درآمدها و تحمیل مستقیم هزینه‌ها به مردم درباره افزایش بهای انرژی، نان و خدمات کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تبصره هدفمندی مخالفت و آن را رد کرد.» مهرداد بذرپاش، عضو کمیسیون صنعت نیز درباره این تبصره گفت: «پیشنهاد دولت در لایحه هدفمندی منجر به افزایش متوسط ۸۶‌درصدی قیمت همه حامل‌های انرژی از جمله بنزین خواهد شد و این امر نشدنی است.» او همچنین از پیگیری مجلس در این‌باره خبر داد و گفت: «به نظر می‌رسد مجلس با تاویل جدی این سقف درآمدی همراهی کند و سقف درآمدی را کاهش دهد تا قیمت حامل‌ها با شیب مناسب‌تری افزایش یابد.»

 حواشی تبصره هدفمندی ارایه‌شده از سوی دولت تنها در کمیسیون قضایی و صنعت نبود بلکه این تبصره که به امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری برای صحن فرستاده شده بود، نقد برخی از بهارستانی‌ها را در پی داشت. «احمد توکلی» اعلام وصول طرحی با امضای معاون اول را خلاف قانون اساسی دانست. با این حال رییس مجلس در پاسخ به او تاکید کرد که این امر خلاف قانون نیست. لاریجانی در این‌باره گفت: «برداشت ما این است که لایحه بودجه در یک‌مورد آن هم در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیازمند این اقدام بوده که خودتان هم در جریان هستید.»

احمد توکلی اما معتقد بود «لایحه باید امضای رییس‌جمهوری و وزیر مربوطه را داشته باشد و اگر این تبصره لایحه نیست که قطعا این‌طور است و بخشی از لایحه بودجه 93 تلقی می‌شود، اقدام امروز مجلس با اصل 52 قانون اساسی ناسازگار است. قطعا از مجلس مشروطه تا مجلس شریف امامی که 70سال طول کشید، این به این معناست که ذره‌ذره کارها خراب می‌شود.»اما لاریجانی گفت: «حال که تبصره هدفمندی در لایحه بودجه 93 اعلام وصول شده، نمایندگان باید همت کنند و این موضوع را مورد بررسی قرار دهند تا محتوای درستی در این حوزه تدوین شود.»

فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها فعلا اجرا نمی‌شود

چالش‌های پیش آمده برای تبصره «هدفمندی یارانه‌ها» در حالی است که علی‌اصغر یوسف‌نژاد، معاون پارلمانی وزیر اقتصاد دیروز گفت: «فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با توجه به شرایط حاضر فعلا اجرایی نمی‌شود، اما طرح تحول اقتصادی در دستور کار وزارت اقتصاد قرار دارد.» او روز گذشته در نشست خبری خود در این‌باره گفت: «یک بحث این بود که فاز دوم اجرا شود یا نه که البته به استمزاج از مجلس نیاز داشت و همچنین نیاز به همکاری مجلس دارد و فعلا در بودجه 93 اعمال نمی‌شود. اکنون اعداد و ارقام تبصره هدفمندی در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌شود و سهم خانوار، تولید، دولت، بهداشت و سلامت پیش‌بینی‌شده و 10‌درصد بین این بخش‌ها جابه‌جا خواهد شد.»


ویدیو مرتبط :
حذف یارانه نقدی میلیاردرها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حذف یارانه نقدی با این میزان درآمد


سخنگوی کمیسیون گفت: بر این اساس افرادی که بالای 3 تا 4 میلیون درآمد دارند خودشان اعلام می کنند و از دریافت یارانه نقدی حذف می شوند و افرادی که زیر این مبلغ درآمد دارند تقاضای دریافت یارانه را به دولت ارائه می کنند.

خبرگزاری مهر: غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق در حاشیه برگزاری جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گزارش مصوبات جلسه روز گذشته تلفیق را ارائه داد.

وی با بیان اینکه در جلسه شیفت شب کمیسیون تلفیق تبصره 21 قانون هدفمندی به پایان رسید، گفت: درآمد دولت از هدفمندی یارانه ها 632 هزار میلیارد ریال به تصویب رسید که مطابق با پیشنهاد دولت بود و از دو منبع تامین می شود. 11 هزار میلیارد تومان در قالب یارانه نان و برق از بودجه عمومی و 590 هزار میلیارد ریال از افزایش قیمت حامل های انرژی .

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در لایحه بودجه دولت پیشنهاد داده بود که درآمدهای شرکت برق از محل اجرای هدفمندی به توسعه زیرساختهای صنعت برق اختصاص یابد اما کمیسیون تلفیق در راستای اجرای قانون اساسی و نظارت پذیر کردن این لایحه مقرر کرد درآمد شرکت برق ابتدا به خزانه واریز شود و پس از آن عین آن مبلغ در اختیار شرکت برق قرار گیرد.

وی در خصوص علت مستثنی شدن شرکت برق از شرکت نفت، گاز و آب در پرداخت درآمد هدفمندی گفت: دولت معتقد بود برق، انرژی است که تولید بیشترین وابستگی را به آن دارد و برای رونق تولید و صنایع باید به آن توجه کرد. از سوی دیگر صنعت برق 13 هزار میلیارد تومان بدهی دارد به همین دلیل مقرر شد درآمدهای شرکت برق از هدفمندی به خودش اختصاص یابد.

کاتب اظهار داشت: علاوه بر این 41 هزار میلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی اختصاص یافت که بر این اساس یارانه نقدی مردم 45 هزار و 500 تومان باقی می ماند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس، اظهار داشت: 11 هزار و 200 میلیارد تومان نیز از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به نظام سلامت و بیمه اختصاص می یابد که دولت می تواند در خصوص درصد سهم نظام سلامت و بیمه از این درآمد تصمیم گیری کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: مبلغ 10 هزار میلیارد تومان نیز به بخش تولید اختصاص داده شد، مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه 10 درصد جابه جایی در ردیف های درآمدی تبصره هدفمندی را داد.

وی اظهار داشت: از درآمدهای هدفمندی 2 هزار میلیارد تومان نیز به بیمه بیکاری اختصاص یافت.

کاتب در توضیح مصوبه شب گذشته کمیسیون تلفیق در خصوص حذف دهک های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی، گفت: میزان پرداخت یارانه به دهک های مختلف جامعه از اختیارات دولت است و دولت می تواند افراد را شناسایی کرده و یک یا دو دهک را از دریافت یارانه نقدی حذف کند.

وی ادامه داد: در همین راستا کمیسیون تلفیق پیشنهاد داد به جای حذف دهک ها، رویکرد خوداظهاری ایجاد شود و افرادی که خودشان می خواهند از دریافت یارانه نقدی حذف شوند و افرادی که خودشان می خواهند یارانه نقدی را دریافت کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت: بر این اساس افرادی که بالای 3 تا 4 میلیون درآمد دارند خودشان اعلام می کنند و از دریافت یارانه نقدی حذف می شوند و افرادی که زیر این مبلغ درآمد دارند تقاضای دریافت یارانه را به دولت ارائه می کنند.

وی همچنین در خصوص تبصره دیگری از لایحه هدفمندی گفت: شهرهای آلوده بالای یک میلیون جمعیت، بر اساس لایحه بودجه باید عوارض بهبود حمل و نقل و کاهش آلایندگی پرداخت کنند تا از این راه حمل و نقل عمومی بهبود یابد بر این اساس مجلس مقرر کرد تشخیص آلوده بودن شهر با سازمان محیط زیست باشد و از شهرهای زیر یک میلیون نفر عوارض آلایندگی دریافت نشود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس تاکید کرد: دولت یقینا زمانی قانون هدفمندی یارانه ها را اجرا می کند که تورم در کشور در حال کاهش باشد و فضای اقتصادی از شرایط خوبی برخوردار باشد.