اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف چهره حضرت عباس (ع) از فیلم رستاخیز


معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تصاویر حضرت عباس(ع) و بزرگان دین اسلام در فیلم "رستاخیز" حذف می‌شود.

خبرگزاری مهر: معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تصاویر حضرت عباس(ع) و بزرگان دین اسلام در فیلم "رستاخیز" حذف می‌شود.

فیلم رستاخیز ساخته احمدرضا درویش که در جشنواره امسال فیلم فجر بسیاری از جوایز را به دست آورده با حاشیه‌هایی مواجه شد. برخی منتقدان ضعف فیلم نامه و محتوا را مورد توجه قرار دادند و برخی علما و مداحان از به نمایش درآمدن تصاویر حضرت ابالفضل(ع) و برخی دیگر از بزرگان حاضر درقیام عاشورا انتقاد کردند.



در این میان بیشترین  انتقادات را مراجع عظام تقلید و علما داشتند که خواستار بازنگری در محتوا و مفاهیم فیلم و عدم نمایش تصاویر حضرت ابالفضل(ع) و دیگر بزرگان حاضر در قیام عاشورا شدند، آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با وزیر کشور نسبت به فیلم رستاخیز و برخی حرکات در جشنواره فیلم فجر انتقاد کردند و بیان داشتند: حاکمیت دین و ترویج ارزش‌های اسلامی از اصول انقلاب اسلامی است که انقلاب برای آن ایجاد شده است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی ارتکاب خلاف شرع در جشنواره‌هایی نظیر فجر را نشانه فاصله داشتن این برنامه‌ها با اصل انقلاب دانست و افزود: متأسفانه بعضی از جشنواره‌های این دهه که با پول بیت‌المال انجام می‌گیرد خلاف شرع است و با اصل انقلاب فاصله دارد.

صحنه‌های نمایش داده شده از بزرگان دین اسلام در فیلم رستاخیز حذف شد

در پی اوج گیری این حاشیه‌ها و باوجود برخی شنیده‌های غیررسمی درباره سرانجام این فیلم، حسین نوش آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت نمایش "رستاخیز" به این جمله بسنده کرد: صحنه های نمایش داده شده از بزرگان دین اسلام در فیلم رستاخیز حذف شده و این فیلم با اصلاحات اکران عمومی می‌شود.

این اظهارنظر در حالی است که رییس سازمان سینمایی کشور پیشتر اعلام کرده بود نظرات مراجع را در این فیلم لحاظ خواهند کرد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این زمینه به راهکارهایی همچون استفاده از نورپردازی برای حذف چهره بزرگان از صحنه‌های حساس فیلم اشاره کرده بود.

فیلم "رستاخیز" واقعه قیام عاشورا را روایت می کند که این داستان با محوریت شخصیت بکیر بن‌حر یزید ریاحی دنبال می‌شود و قرار است به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به نمایش دربیاید.


ویدیو مرتبط :
نشان دادن چهره حضرت عباس در فیلم رستاخیز و واکنش مراجع

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش سیدرضااکرامی به نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع)در فیلم رستاخیز



اخبار,اخبار اجتماعی, سید رضا اکرمی


اخبار اجتماعی - سید رضا اکرمی :
نمی‌دانم گیر قصه در مورد حضرت ابوالفضل چیست

در چنین مواردی باید به مراجع و علما و رهبری رجوع کرده و نظر آنان را جویا شد. اما نکته‌ای که وجود دارد آن است که در فیلم حضرت یوسف هم چهرهٔ حضرت یعقوب و حضرت یوسف (ع) به نمایش درآمد و همانطور که می‌دانید هر دو این بزرگواران پیامبر بوده‌اند.

 در پی اکران فیلم رستاخیز و نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) در این فیلم، آیت الله مکارم شیرازی با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی کشور، انتقاد خود را از نمایش این فیلم اعلام کرد و گفت: «آیا بنا بر این است که سازمان سینمایی قداست مقدّسات را بشکند و از خطوط قرمز بگذرد؟» لذا به سراغ مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت رفته و در این زمینه از وی سوال کردیم که اظهارات وی را در ادامه می‌خوانید:

این پژوهشگر دینی گفت: در چنین مواردی باید به مراجع و علما و رهبری رجوع کرده و نظر آنان را جویا شد. اما نکته‌ای که وجود دارد آن است که در فیلم حضرت یوسف هم چهرهٔ حضرت یعقوب و حضرت یوسف (ع) به نمایش درآمد و همانطور که می‌دانید هر دو این بزرگواران پیامبر بوده‌اند. اما بنده به یاد ندارم که در آن زمان کسی راجع به نمایش تصویر این بزرگواران نظری داده باشد و نمی‌دانم گیر قصه در مورد حضرت ابوالفضل چیست!

بعید می‌دانم نیت شومی داشته باشند
حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی به «سلام نو» گفت: بعید می‌دانم که سازندگان این فیلم با ساخت چنین فیلم‌هایی قصد شکستن حرمت مقدسات را داشته باشند و من معتقدم که چنین فیلم‌هایی به طور قطع ناظر دارد و کار‌شناسان و ناظران بر تهیه این فیلم‌ها می‌باید قبل از اکران و پخش فیلم به گونه‌ای عمل کنند که ما با مشکل و مانعی مواجه نشویم. نه آنکه ابتدا این فیلم‌ها را پخش کنند و بعد اعلام شود که این فیلم‌ها مورد دارند.

وی افزود: قطعا لازم است که باید رعایت شان و حفظ قداست ائمه، پیامبران وشخصیت‌هایی نظیر حضرت ابوالفضل صورت پذیرد. زیرا این بزرگواران برای ما بسیار محترم و عزیز هستند و باید نسبت به شخصیت فکری، اخلاقی و تقوایی آن‌ها با دقت نظارت کنیم تا خدایی ناکرده این عزیزان مانند افراد معمولی معرفی نشوند.

حکمیت لازم است
دبیر سابق جامعه وعاظ تهران در پایان گفت: در چنین مواردی کار‌شناسان و ناظران بر ساخت این فیلم‌ها، می‌باید پیش از اکران عمومی، فیلم خود را در نزد مراجع و یا نمایندگان آن‌ها به نمایش درآورند تا در زمان اکران عمومی با مشکل مواجه نشوند. اگر هم در چنین مواردی بین مراجع اختلاف نظر وجود داشت، باید به «حکم» رجوع کرد و بالاخره رهبری باید تعیین کنند.

 

این گونه موارد هم تنها مختص فیلم‌ها نیستند. به عنوان نمونه در باب این مسئله که آیا زنان می‌توانند به مقام وزارت برسند یا نه، بین بزرگان اختلاف وجود دارد. اما زمانی که رهبری در این زمینه نظر می‌دهند که به نظر من این مسئله ایراد ندارد، بقیه نیز باید این ماجرا را تمام کنند.
 اخبار اجتماعی - سلام نو