اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف واژه «جنوب شهری» از فرهنگ لغات


كاهش فاصله بین شمال و جنوب شهر تهران اگر در گذشته در نظر منتقدان یك شعار آرمانی بود اما عملكرد مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر نشان داد كه طرح این مسئله نه تنها شعار نبود بلكه به عنوان یكی از رویكردهای مدیریتی درشهر تهران قابل اجراست.

روزنامه تهران امروز: كاهش فاصله بین شمال و جنوب شهر تهران اگر در گذشته در نظر منتقدان یك شعار آرمانی بود اما عملكرد مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر نشان داد كه طرح این مسئله نه تنها شعار نبود بلكه به عنوان یكی از رویكردهای مدیریتی درشهر تهران قابل اجراست.

 به‌رغم تلاش‌هایی كه در سال‌های اخیر در كاهش فاصله بین شمال و جنوب شهر انجام شده است اما همچنان برای توزیع عادلانه امكانات اجتماعی در شهر تهران در شمال و جنوب، شرق و غرب تلاش‌های بیشتری باید انجام شود. دكتر وحید نوروزی، شهردار منطقه 18 و یكی از كارشناسان ارشد مطرح محیط‌زیست به صراحت اعلام می‌كند كه تلاش خواهیم كرد تا واژه «جنوب شهری» را از فرهنگ لغات پایتخت‌نشینان حذف و جنوب غرب تهران را به یكی از بزرگ‌ترین مراكز اقتصادی و تفرجگاهی كشور تبدیل خواهیم كرد.

* یكی از مناطق مهمی كه باید برنامه‌های اجتماعی محور و فرهنگی درآن به وضوح دیده شود منطقه 18 است. شما در این دو ماهی كه شهردار این منطقه هستید شرایط كلی اجتماعی و كاری را چگونه دیدید و چه اولویت‌هایی را برای این منطقه دارید؟

در مجموع باید به این مسئله اشاره كرد كه پرداختن به موضوع یك منطقه از تهران مشابه است با كاركرد شهرداری تهران و تحقق شعار شهردار تهران درخصوص مدیریت محله‌ها توسط شهروندان است. ما در شهرداری تهران به عنوان یك منطقه تلاش می‌كنیم كه اداره شهر را محله به محله به پیش ببریم. منطقه 18 با حدود 110 كیلومتر مربع وسط یكی از چند منطقه بزرگ تهران است و بخش قابل‌توجهی از آن یعنی دو ناحیه از 7 ناحیه ما در حریم شهر تهران واقع شده است.

 مردمان بسیار مذهبی و با بار معنوی بالا دارد و بیش از 1200 شهید تقدیم انقلاب اسلامی‌كرده است. كار كردن در این منطقه كه در جنوب غرب تهران واقع شده و از لحاظ فرهنگی شرایط خاص خود را دارد‌ و شاید خیلی از چیزهایی كه پرداختن به آن در مناطق دیگر كه خوب است، در این منطقه توصیه نمی‌شود. یك بافت فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی منحصر به فردی دارد.

* یكی از موضوعاتی كه در منطقه 18 بیشتر از سایر مناطق به چشم می‌خورد، مهاجر پذیر بودن این منطقه است آیا به دلیل آن است كه در حریم شهر تهران واقع شده؟

بله. همانطور كه اشاره كردید، بخش قابل‌توجهی از مردم این منطقه مهاجر هستند. منطقه 18 از روستای بزرگی به نام یافت‌آباد شروع شده و شكل گرفته است. این منطقه یك روستایی به نام یافت‌آباد بوده ولی به مرور به جایی رسیده كه در حال حاضر با توجه به بازار مبل یك برند جهانی شده است. عمدتا مردم طبقه كارمند، كارگر و بخش قابل‌توجهی كه در كسب‌وكار آزاد و واحد‌های تجاری كوچك مقیاس فعالیت می‌كنند، در آن سكونت دارند. در این مدت دو ماهی كه در آنجا به عنوان شهردار فعالیت دارم؛ در ارزیابی‌هایی كه داشتم به این نتیجه رسیدم كه منطقه18، منطقه‌ای با فرصت‌های استثنایی است كه شاید به آن توجه ویژه‌ای نشده است.

در مجموع باید بگویم كه منطقه 18، منطقه بكری است كه با زمین‌های وسیعی كه دارد؛ آینده بسیار خوبی را می‌توان برای آن ترسیم كرد. حدود 12 كیلومتر از شاهراه بزرگ ایران به نام آزادگان و تنها راه ارتباطی بین استان‌های جنوبی، شرقی و غربی با پایتخت در این منطقه واقع شده است. به جرات به این مسئله اشاره می‌كنم كه وجود بخش قابل‌توجهی از بزرگراه آزادگان در كنار منطقه 18 یكی از استثنایی‌ترین فرصت‌هایی است كه با آن روبه‌رو هستیم.

البته فرصت‌های بسیار خوب دیگری نیز در آن وجود دارد. جوانان با استعداد، مردم نجیب، خوب و با اخلاق سرمایه‌های اجتماعی‌ای است كه در این منطقه هست. افرادی كه در این شهر یا كشور مسئولیتی دارند یا جزو مدیران موفق و نخبگان هستند، از جنوب شهر هستند و می‌دانید افرادی كه در جنوب شهر بزرگ می‌شوند دارای استعدادهای بالقوه‌ای هستند كه فقط كافی است شناسایی شود. با این شناسایی می‌توان تغییرات بسیار زیادی را در شهر تهران و مقیاس ملی داد. برای رسیدن به توسعه پایدار در این بخش از تهران تلاش خود را خواهم كرد اما كسی از من انتظار ندارد به عنوان یك متخصص محیط‌زیست آنجا را به هر قیمتی آباد كنم.

از فرصت‌های دیگر این منطقه رودخانه كن است. همجواری این منطقه با منطقه 17 و مجموعه بزرگ بازارهای بین‌المللی مبل یكی دیگر از فرصت‌هایی است كه در منطقه 18 وجود دارد. شاید دهها مجتمع بزرگ تجاری در دست ساخت در این محدوده وجود دارد كه به رونق اقتصادی آن كمك زیادی خواهد كرد. البته به این مسئله نیز اشاره می‌كنم كه منطقه 18 در عین حال معضلات بزرگ و خاص خودش را دارد؛ از جمله واحدهای صنعتی بزرگ و كوچك آلاینده از جمله چندین معدن‌های شن و ماسه.

* با شناختی كه از منطقه دارید، برای شروع كار توسعه چه موضوعاتی باید اولویت‌بندی شود؟


با دو نگاه می‌توان روند توسعه پایدار را در این منطقه انجام داد. در مجموع عمده‌برنامه‌ریزی‌های ما در این منطقه از سال آینده كلید می‌خورد. اما باید به این مسئله اشاره كنم كه مهم‌ترین و اصلی‌‌ترین شعار ما آبادانی منطقه به معنای تولید ثروت و رونق منطقه است. این اعتقاد را دارم كه زمانی منطقه 18 آباد می‌شود و توسعه پایدار خواهد داشت كه سرمایه‌گذارها را جذب این منطقه كنیم. در واقع اولویت اولمان جذب سرمایه‌گذارها در پروژه‌های مشاركتی است. منطقه 18 دارای چندین قابلیت بزرگ در حوزه سرمایه‌گذاری است كه فراخوان آن را در سیستم‌های اطلاع‌رسانی و سایت منطقه به صورت وسیع‌تر منتشر خواهیم كرد.

 سود و درآمد ناشی از آن نیز به صورت شفاف مشخص خواهد شد تا هر سرمایه‌گذاری كه تمایل به سرمایه‌گذاری براساس فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ای كه در این محدوده به او معرفی می‌كنیم، می‌تواند از آن به شكل مطلوبی استفاده كرده و سود اقتصادی خود را ببرد.اعتقاد دارم كه نگاه به جذب سرمایه و سرمایه‌گذار باید برد- برد باشد وعملكردم در همین مدت كوتاهی كه در منطقه 18 به عنوان شهردار مشغول به خدمت هستم نیز نشان داده كه به این شعار پایبندم. اجازه نداریم هیچ فرصتی را برای آباد كردن منطقه و جذب سرمایه‌گذار از دست دهیم.

اگر مدیری در منطقه این فرصت را مورد تهدید یا از دست بدهند برخورد و عدم همكاری با آن مدیر ساده‌ترین كاری است كه انجام خواهم داد. به عنوان مثال یكی از مهم‌ترین پروژه‌های این منطقه كه در حال برنامه‌ریزی در مورد آن هستیم ساماندهی مسیل كن با وسعت 400 هكتار است. سه معدن بزرگ شن و ماسه در مسیل كن وجود دارد. این معادن بیش از 50 سال است كه در آنجا شن و ماسه استخراج می‌كنند.

گودال‌هایی به عمق شاید 200 متر و قطر 2 كیلومتر ایجاد كرده‌اند و این مسئله می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور به یك حادثه و اتفاق بزرگ در مدیریت بحران تبدیل شود. كافی ‌است فقط یك زلزله رخ دهد و این گودال‌ها می‌تواند فجایع بزرگ انسانی را به‌دنبال داشته باشد. از طرف دیگر بادی كه از طرف غرب به شرق تهران می‌وزد باعث می‌شود تا بخش مهمی از گرد و غبار را از جنوب غرب به تهران وارد كند. ضمن آنكه رودخانه كن نیز در آنجا وجود دارد.

 در منطقه 2 و 5 همكارانم اطراف این مسیل را چمنكاری كرده و مبلمان شهری گذاشته‌اند تا مردم از آن استفاده كنند. ما برای ساماندهی این 400 هكتار حدود یك میلیون متر مربع فضای سبز برنامه‌ریزی كرده‌ایم و مهم‌تر از همه اینكه تمام این گودال‌ها تبدیل به چندین هتل بزرگ خواهد شد. همچنین چندین مركز پرورش و صادرات گل و گیاه در حد بین‌المللی و شهربازی نیز در آنجا ساخته خواهد شد. به عبارت بهتر در جنوب غرب تهران امكانات تفرجگاهی بزرگی ایجاد خواهد شد كه موازنه جنوب غرب تهران را نسبت به بخش‌های مهمی از پایتخت به‌هم خواهد زد.

* این برنامه‌ها تدوین شده است؟


برای اینكه مطمئن شوید از رویا و خیال خارج است، به صراحت اعلام می‌كنم كه این برنامه‌ مصوبه ماده 5 را دریافت كرده است. دكتر قالیباف نیز با توجه به اهمیت اجرای این پروژه كه از سال‌ها قبل مطالعات آن انجام شده خود شخصا این برنامه را در سال‌های قبل و در زمان شهرداران گذشته پیگیری كرده‌اند. 15 درصد از كار این پروژه با دریافت مصوبه ماده 5 انجام شده است. كاربری متر به متر این 400 هكتار طراحی شده است. سرمایه‌ای كه شهرداری تهران برای اجرای این پروژه در نظر گرفته تغییر كاربری‌های زمین‌های اطراف این مسیل است كه با مشاركت بخش خصوصی این پروژه را اجرایی خواهد كرد.

البته باید به این مسئله نیز اشاره كنم كه تعدادی از كارخانه‌های تولیدكننده شن و ماسه‌ای كه در این محدوده مالكیت دارند نیز به عنوان سرمایه‌گذار پای كار آمده‌اند. این شركت‌ها مجموعه‌ای را به نام «تاكا» ایجاد كرده‌اند كه بر مبنای آن بخشی از سرمایه توسط شهرداری تهران و بخش دیگری از آن نیز توسط این شركت‌ها تامین خواهد شد. از زمانی كه كلنگ این پروژه به زمین زده می‌شود، 5 سال زمان لازم دارد تا تكمیل و به بهره‌برداری برسد. البته تعدادی از اعضای شورای شهر تهران نیز از این مجموعه بازدید كرده‌اند. تلاش داریم كه این برنامه در اولویت‌های شهرداری تهران قرار گیرد تا این مدت 5 سال با مدیریت آقای قالیباف به حداقل برسد و سازمان سرمایه‌گذاری و مشاركت‌های مردمی تهران نیز ما را در تحقق این برنامه یاری كند تا یكی از استثنایی‌ترین فرصت‌های تفرجگاهی تهران در جنوب غرب تهران ساخته شود. دومین فرصتی كه در منطقه 18 به‌دنبال آن خواهیم رفت، راه‌اندازی پردیس خودرو است. در طرح تفصیلی تهران هم این پردیس دیده شده است. این پردیس خودرو دو كاركرد خواهد داشت؛ اول اینكه در تلاش هستیم كه تا بزرگ‌ترین پایانه شهر تهران در منطقه‌18 ساخته شود.

در واقع براساس طرح جامعی كه در این زمینه تدوین شده دو پایانه جنوب و غرب با هم ادغام شده و به منطقه 18 انتقال داده می‌شود. نزدیك به 100 هكتار زمین برای آن در نظر گرفته شده و به دلیل وجود اتوبان آزادگان كه راه ارتباطی با استان‌های سه ضلع كشور دارد و از همه مهم‌تر دسترسی به خط 3 مترو این پایانه و در مجموع پردیس خودرو اهمیت زیادی پیدا خواهد كرد. تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد كه در بیشتركشورهای دنیا مسافران با پیاده شدن در پایانه بلافاصله به مترو دسترسی خواهند داشت.

همچنین به فرودگاه مهرآباد و حضرت امام(ره) نیز این پایانه نزدیك خواهد بود و با این كار بخش قابل‌توجهی از سفرهای درون‌شهری حذف خواهند شد. از سوی دیگر ساخت و بهره‌برداری از پایانه بزرگ منطقه 18 باعث رونق اقتصادی در این منطقه خواهد شد چرا كه از محل فروش پروانه‌های تجاری، هتل‌ها و مراكز اقامتی سرمایه خوبی عاید شهروندان این منطقه خواهد شد. این درآمدهای قابل‌توجه به دلیل اینكه تماما در منطقه 18 انجام می‌شود، در نهایت باعث رونق، آبادنی و ارتقای فرهنگ دراین منطقه خواهد شد. در مجموع این پروژه در راستای توسعه اجتماعی در منطقه 18 پیش خواهد رفت.

* به نظر می‌رسد مردم جنوب به دلیل اینكه با فقر، بافت فرسوده و هزار آسیب اجتماعی درگیر هستند همیشه محروم بوده‌اند اما اگر ثروت این برنامه‌ها به مردم برسد، آنها رشد می‌كنند و سرشان را بالا می‌گیرند.

بزرگ‌ترین خدمتی كه ما می‌توانیم برای مردم جنوب تهران انجام دهیم؛ آبادانی و رونق اقتصادی است. بالاخره مردم جنوب شهر بیشترین شهدا را تقدیم این انقلاب كرده‌اند، بیشترین زحمت را برای انقلاب و جنگ كشیدند و در انتخابات مشاركت این مردم از همه بالاتر بوده است. در نتیجه عدم توجه كم‌لطفی بزرگی در حق مردم جنوب تهران است. باید با رونق و آبادانی این منطقه واژه‌ «جنوب شهری» از گفتمان مردم كاملا حذف شود. وقتی یك دانشگاه در یك روستا یا شهرستان شروع به كار می‌كند ناخودآگاه در گفتمان و رفتار تمام مردم آنجا تاثیر می‌گذارد. كارهایمان را در راستای سیاست آقای قالیباف در كاهش فاصله جنوب و شمال انجام می‌دهیم.

 هر چقدر ثروت بیشتری در جنوب شهر تولید كنیم بلافاصله به توسعه اجتماعی در آن منطقه تبدیل خواهد شد. یكی از كمك‌های ما به توسعه اجتماعی تولید ثروت و درآمد در جنوب شهر است. اما سوال اینجاست كه این ثروت را چگونه باید به آنها بدهیم؟ آیا باید به شكل سبد كالا به آنها بدهیم؟ آیا باید به صورت یارانه بدهیم؟ یعنی یك پول ثابتی به آنها بدهیم چون فقیر‌تر هستند؟ من اعتقاد دارم وقتی خیابان‌های اصلی این منطقه به مجتمع‌های بزرگ و برندهای معتبر تعلق بگیرد. این ثروت در قیمت ملك و فرهنگ شهروندان منطقه تاثیر می‌گذارد.

* به غیر از این موضوع چیزی كه همیشه مردم جنوب شهر از آن رنج برده‌اند، نبود فضای سبز و اماكن تفریحی بوده است. با توجه به اینكه شما كارشناس محیط‌زیست هستید، در این حوزه چه كارهایی انجام خواهید كرد؟

در حال حاضر سرانه فضای سبز هر شهروند ساكن در این منطقه 14.3 متر مربع است. این عدد به نسبت استانداردهای بین‌المللی و كل شهر تهران عدد قابل قبولی است و در این زمینه محروم نیستیم. دو ناحیه‌ این منطقه كه در حریم قراردارد، كمك كرده تا سرانه فضای سبز بالا باشد. پیرو تدابیر شهردار هیچ فضای سبزی در این منطقه برای مسائل اقتصادی تخریب نخواهد شد. اگر هم در یك پروژه درختی یا تعدادی درخت عامل متوقف‌كننده پروژه باشد، فقط و فقط جا ‌به‌جا خواهد شد.

 در درجه اول اجازه تخریب را نمی‌دهیم در ثانی تا می‌توانیم سرانه فضای سبز را بالا خواهیم برد. در همین یك ماه گذشته 400 هزار اصله درخت خریداری شده تا در منطقه كاشته شود. ما در كل شهر تهران پارك تخصصی ویژه كودكان نداریم. اما بنده این قول را می‌دهم با همكاری سازمان ‌پارك‌ها در سال آینده اولین پارك تخصصی ویژه كودك ایجاد شود. اولین پارك تخصصی قرآنی در سطح كشور نیز سال آینده در منطقه 18 ساخته خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
لغات درس اول کتاب ۵۰۴ واژه ضروری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرهنگ لغات دانشجویی



 

فرهنگ لغات دانشجویی

 

فرهنگ لغات دانشجویی:

اعتراض دانشجو : بایكوت

شماره دانشجویی : مدرك جرم

اعتراض برای كیفیت غذا : می خواهم زنده بمانم

روز پرداخت وام دانشجو : روز فرشته

دانشجوی اخراجی : مردی كه به زانو در آمد

دانشجوی مشروطی : مردی كه موش شد

آینده تحصیل كرده : دست فروش

كلاس های ساعت 12-2: خواب وبیدار

رئیس دانشگاه : مرد نامر

تصویب شهریه برای دانشجویان : تاراج

استاد راهنما : گمشده

به دنبال سرویس : دونده

آشپزهای سلف سرویس : هفت سامورائی

ازدواج دانشجوئی : عروسی خوبان

دانشجویی كه تغییر رشته داده : بازنده

بوفه دانشگاه : غارتگران

سرویس دانشگاه : اتوبوسی بسوی مرگ

امید به بهبود اوضاع : توهم

غذای امروز : سلف self

گردهمایی استادان : دسیسه

كتابخانه دانشگاه : خانه عنكبوتان

پاس كردن یك درس: یكبار برای همیشه

ژتون فروشی : آژانس شیشه ای

علت نیافتن بعضی از دانشجویان : رابطه پنهان

رئیس دانشكده : سناتور

التماس برای نمره : اشك كوسه

امور دانشجویان : سایه شوگان

سوار شدن به اتوبوس : یورش

نماینده كلاس : بهترین فرد بد

ترم آخر : بوی خوش زندگی

پایان نامه : زندگی دیگر هیچ
سالهای پیش از دانشگاه : آن روزهای خوش

دانشجوی تازه وارد : هالوی خوش شانس

ثبت نام ترم جدید : ده فرمان

دانشجویان ساكن خوابگاه : جنگجویان كوهستان

خوابگاه شهرك : اینجا آخر دنیاست

دانشجوی پزشكی : به خاطر یك مشت دلار

دانشجوی اد بیات : نان و شعر

وام تحصیلی : جهیزیه رباب

خوابگاه دا نشگاه : خانه كوچك

خانواده دانشجویان : بینوایان

دانشگاه آزاد : جیب برها به بهشت نمی روند

دانشجوی مدل رپی : الو، الو، من جوجوام

دانشجوی فوق لیسانس : قهرمان قهرمانان

انتخاب درس افتاده : زخم كهنه

استاد دانشگاه : یك گروه خشن

اولین امتحان : اولین خون

شب امتحان : امشب اشكی میریز

مراقبین امتحان : سایه عقاب

شاگرد اول كلاس : مردی كه زیاد می دانست

تقلب : عملیات سری

تدریس در دانشگاه : تجارت

روز دریافت كارنامه : روز واقعه

تعطیلات بین ترمی : روزهای خوب زندگی

دانشجوی فارغ التحصیل : دیوانه از قفس پرید

مسئول خوابگاه : كاراگاه گجت

انصراف دادن : فرار بسوی خوشبختی

ادامه تحصیل تا دكترا : دیدار در استانبول

وعده رئیس دانشگاه : بلوف

تصویه حساب : خط پایان

شیرینی گرفتن از فارغ تحصیلی : ضربه آخر

عمر دانشجو : بر باد رفته