اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف نیم میلیون لینک از جستجوی گوگل!


در ماه می سال 2014 اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد که به قانون "حق فراموش شدن” معروف گشت. بر اساس این قانون شهروندان کشورهای عضو حق دارند از موتورهای جستجو بخواهند لینک های مرتبط با آنها را از نتایج جستجوی خود حذف نمایند.

وب‌سایت دیجیاتو - محمد مافی‌ها: در ماه می سال 2014 اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد که به قانون "حق فراموش شدن” معروف گشت. بر اساس این قانون شهروندان کشورهای عضو حق دارند از موتورهای جستجو بخواهند لینک های مرتبط با آنها را از نتایج جستجوی خود حذف نمایند.

گوگل و حذف نیم میلیون لینک از نتایج جستجو به درخواست کاربران ساکن اروپا

حالا شرکت گوگل طی یک بیانیه اعلام داشته که تا کنون بیش از نیم میلیون لینک را بنا به درخواست افراد مختلف حذف کرده است. البته میزان درخواست ها رقمی فراتر از این مقدار بوده، اما اهالی مانتین ویو برای قبول حذف لینک ها شرایط خاصی را در نظر می گیرند.


بر طبق اطلاعات منتشر شده، غول دنیای جستجو های اینترنتی در طی این مدت با 1234092 درخواست مواجه شده و تا به امروز به 42 درصد از آنها، یعنی رقم 518000 مورد، ترتیب اثر داده است. رقم تقاضا ها در کشوری مثل انگلیس حدود 162000 مورد بوده که تنها با 38 درصد شان موافقت شده است.

آمارهای این سند نشان می دهد که درخواست برای حذف لینک های مرتبط به سایت فیس بوک مقام اول را در میان سایر سایت ها به خود اختصاص داده است. لینک های ارجاعی به توییتر و گوگل پلاس نیز در این رده بندی دارای جایگاه های بعدی هستند.

اما کدام لینک ها واجد شرایط فراموش گشتن می شوند؟ در قانون "حق فراموش شدن” آمده که افراد مجاز هستند درخواست حذف لینک هایی را به موتورهای جستجو بدهند که در آنها اطلاعاتی نادرست و موهن، و یا تاریخ گذشته در مورد شخص ایشان وجود داشته باشد. گوگل نیز اعلام نموده که در تصمیم گیری برای قبول یا رد درخواست، مصالح عمومی جامعه را در نظر گرفته و در برخی موارد این موضوع را بر منافع شخصی افراد ارجحیت می دهد. می توان این طور گفت که مواردی که به آگاهی های عمومی و یا سوابق رسمی فرد مربوط شوند، قابل فراموش شدن نیستند.

گوگل در وبسایت خود فرمی را قرارداده که افراد می توانند با استفاده از آن لینک مورد نظر شان را اعلام و دلایل درخواست برای حذف آن را تشریح کنند. البته کنار گذاشته شدن این لینک ها توسط گوگل به معنی حذف آنها از اینترنت نیست، بلکه این کار تنها دسترسی به پیوند های مذکور را دشوارتر می کند.


ویدیو مرتبط :
چگونگی جستجوی پیشرفته و حرفه‌ای در موتور جستجوی گوگل قسمت دوم | ترفندهای جستجو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حذف 12 میلیون لینک از جستجوی گوگل


به طور حتم تک تک شما بارها در انتهای صفحه نتایج جستجوی گوگل با عبارتی مشابه این که «تعدادی لینک به دلیل قانون کپی رایت هزاره دیجیتال از نتایج جستجو حذف شده اند» مواجه گشته اید.

وب‌سایت دیجیاتو - محمد مافی‌ها: به طور حتم تک تک شما بارها در انتهای صفحه نتایج جستجوی گوگل با عبارتی مشابه این که «تعدادی لینک به دلیل قانون کپی رایت هزاره دیجیتال از نتایج جستجو حذف شده اند» مواجه گشته اید. بسیاری از این لینک ها دسترسی به محتوای غیرمجاز و یا ناقض حقوق حق مالکیت معنوی را فراهم می کنند و گوگل تلاش می نماید جلوی انتشار آنها را بگیرد. نبرد با توزیع محتوای دزدی هر سال دشوارتر می شود. چرا که انتشاردهندگان و دریافت کنندگان این قبیل محتواها هر سال هوشمندتر و حرفه ای تر شده و ردیابی آنها سخت تر می گردد.

گوگل در اولین هفته سال جدید میلادی بیش از 12 میلیون لینک را از نتایج جستجویش حذف کرده است

با این وجود باز هم حجم بسیار بالایی از این گونه لینک ها در فهرست نتایج جستجوی گوگل به نمایش درمی آیند،‌ که البته این به معنی همکاری گوگل برای نشر آنها نیست. ماهیت سرویس جستجوی کمپانی ساکن مانتین ویو ذخیره و دسته بندی لینک ها بدون توجه به محتوای آنها است. برای بسیاری از کاربران گوگل همان اینترنت به حساب می آید، در نتیجه درخواست برای حذف لینک هایی که قانون کپی رایت را نقض می کنند هم هر سال بیشتر و بیشتر می شود.

با این که در هر حال با صرف وقت و داشتن تجربه باز هم می توان به سایت های نقض کننده کپی رایت دسترسی یافت، اما به طور معمول این حذف لینک ها توسط گوگل، دسترسی بخش عمده ای از کسانی که به دنبال چنین محتواهای غیر مجازی هستند را مسدود می کند. بنابراین عجیب نیست که شاهد باشیم آمار حذف لینک ها همه ساله به شکلی تصاعدی افزایش می یابد. به عنوان نمونه در هفته اول سال 2012 تنها 274 هزار درخواست حذف لینک به دست گوگل رسیده بود. این رقم در سال قبل به 7.8 میلیون لینک رسید و هفته اول سال جدید نیز رکورد 12 میلیون درخواست قابل اقدام را به ثبت رساند.

بخش عمده ای از این درخواست ها مربوط به سایت های تورنتی می شود که بیش از همه فایل های موسیقی و فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی را به صورت غیرمجاز و بدون رعایت حق پخش در اختیار عموم قرار می دهند.

هر درخواست در کمتر از ۶ ساعت توسط گوگل بررسی و در صورت صحت به حذف آن از نتایج جستجو اقدام می شود. گوگل بعد از حذف هر لینک به ارسال کننده آن اطلاع می دهد تا در صورت بروز اشتباه بتواند به این امر اعتراض کند. از آنجا که بیشتر این لینک های حذف شده مربوط به سرویس های مبتنی بر تورنت یا سایت های ذخیره‌ سازی اطلاعات می شود، مدیران سایت ها کمتر خود را به دردسر پیگیری این حذف لینک ها می اندازند و عملاً اجازه می هند اهالی مانتین ویو به جای آنها بر مجاز یا نامجاز بودن محتوای ذخیره شده در سایتشان نظارت کنند.