اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف محدوده زوج و فرد از تابستان



اخبار,اخباراجتماعی ,محدوده کم‌آلاینده

اخبار ترافیکی تازه‌ای در تهران به گوش می‌رسد، اولی اخذ عوارض جدید از شهروندان تهرانی است. براساس طرح شهرداری که به تصویب شورای شهر تهران رسیده است و در یکی از همین‌روزها اجرایی می‌شود، علاوه‌بر جریمه ورود بدون‌مجوز به طرح ترافیک، از شهروندان عوارض آلودگی هوا هم گرفته می‌شود.

عوارض و جریمه‌ای که در صورت عدم پرداخت ظرف ٢٤ ساعت چهار برابر می‌شود و برای خودروهای سبک به حدود ١٢٠ هزار تومان و برای خودروهای سنگین حدود ٢٤٠ هزار تومان می‌رسد اما تنها این نیست. قرار است با ارزیابی‌های انجام‌شده طرح ترافیک از ابتدای تابستان برداشته شود و خودروها براساس کیفیت آلایندگی‌شان تقسیم‌بندی شوند. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، در گفت‌وگو با «شرق» با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده و روال مانند گذشته است، گفت: در مصوبه جدید سال ٩٤ بند جدیدی پیشنهاد شد و به تصویب شورای شهر رسید و فرمانداری تهران هم به آن اعتراض نکرد و تبدیل به قانون شد که براساس آن از خودروهایی که غیرقانونی وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند علاوه بر جریمه، عوارض آلودگی هوا هم گرفته می‌شود.

 

این قانون مراحل اجرایی‌اش را طی می‌کند و با اطلاع‌رسانی از سوی معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران اجرا می‌شود. وی با اشاره به دومین خبر حوزه حمل‌ونقل و ترافیک گفت: براساس مطالعات انجام‌شده و بررسی‌های داخلی و طرح‌های جهانی به این نتیجه رسیدیم که طرح زوج و فرد کارایی ندارد چراکه محدوده زوج و فرد نشان‌دهنده میزان آلودگی خودروها نیست و باید از حالت فعلی خارج شود.

 

براساس بسته پیشنهادی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک که درحال‌حاضر در شورای‌عالی ترافیک است، قرار شده عنوان محدوده زوج و فرد حذف و محدوده آلودگی هوا اعلام شود و خودروها حق ورود به این محدوده را نداشته باشند و براساس کیفیت آلودگی از عدم ورود تا جرائم خاص براساس میزان آلودگی تقسیم‌بندی شوند چراکه آلایندگی خودروها ربطی به پلاک آنها ندارد بلکه به کیفیت خودروها ارتباط دارد و بر این اساس ورود به محدوده آلودگی هوا براساس کیفیت خودرو و کیفیت هوا تصمیم‌گیری می‌شود. در صورت تصویب شورای‌عالی ترافیک، این طرح از ابتدای تابستان اجرایی شده و در نتیجه محدوده طرح ترافیک از ابتدای تابستان برداشته می‌شود. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، جزئیات طرح جدید حذف فیزیکی محدوده زوج و فرد را بیان کرد.


وی با بیان اینکه این طرح، توسط شهرداری تهران به شورای‌عالی ترافیک پایتخت پیشنهاد شده است، گفت: هیچ منطق قوی و قابل‌قبولی برای این استدلال که برای کنترل آلودگی هوا، خودروها را به دو قسمت تقسیم و آنها را وادار کنیم که یک‌روز در میان وارد معابر شوند؛ وجود ندارد.

 

تشکری هاشمی با بیان اینکه چرا باید خودروهایی که چندین برابر آلودگی تولید می‌کنند؛ مانند وسایل نقلیه‌ای که از استانداردهای زیادی برخوردار هستند وارد معابر شوند، گفت: بر همین اساس طرحی جایگزین در شهرداری تهران تهیه شده و در شورای‌عالی ترافیک پایتخت نیز به تصویب رسید و خوشبختانه وزارت کشور هم نگاه مثبتی به این طرح دارند و سعی می‌کنند، بودجه را نیز پیگیری کنند تا این طرح در کل کشور اجرا شود.


تشکری هاشمی در تشریح جزئیات این طرح با بیان اینکه برای کنترل از مفهوم «مناطق کم‌آلوده‌کننده هوا» استفاده می‌شود، گفت: بدین‌ترتیب خودروها با توجه به اطلاعاتی که در پرونده الکترونیکی‌شان و بر مبنای میزان آلایندگی وجود دارد، به چهار دسته خودروهای قرمز (بسیار آلاینده)، زرد، سبز و آبی تقسیم می‌شوند.

 

وی همچنین درخصوص جایگزینی محدوده کم‌آلاینده به جای محدوده زوج و فرد در پایتخت گفت: خودروهای تهران به‌صورت مجازی به چندرنگ تقسیم می‌شوند که بر این اساس خودروهای قرمز شامل خودروهایی می‌شوند که به سن فرسودگی رسیده، کاربراتوری هستند و توان اخذ معاینه فنی را ندارند که این دسته از خودروها امکان فعالیت در تهران را ندارند. معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران همچنین در مورد ویژگی‌ خودروهای زرد تصریح کرد: این خودروها به سن فرسودگی نزدیک هستند و استاندارد آنها پایین‌تر از یورو٢ است و قطعا محدودیت‌هایی را در زمان آلودگی هوا برای تردد در هسته مرکزی و محدوده طرح ترافیک برای آنها درنظر خواهیم گرفت.


تشکری در مورد خودروهای سبز نیز گفت: این خودروها استاندارد بیش از یورو٢ دارند و در شرایط اضطرار آلودگی هوا، برای تردد آنها محدودیت‌هایی درنظر گرفته خواهد شد.


معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در مورد خودروهایی که جزء رنگ آبی قرار می‌گیرند، افزود: این خودروها برقی و دارای استاندارد بیش از یورو٥ هستند که محدودیت کمتری برای تردد آنها در مواقع حساس، درنظر گرفته خواهد شد.


وی با انتقاد از افزایش محدوده زوج و فرد ادامه داد: پلاک خودرو منشاء آلودگی نیست که با افزایش آلایندگی هوا تردد خودروها را زوج و فرد می‌کنیم.


به‌گفته وی، در صورت تصویب نهایی این طرح اطلاعات لازم به مردم ارائه می‌شود.


 اخبار  اجتماعی   - شرق    


ویدیو مرتبط :
شأن و محدوده ی فرد چه زمانی آسیب زاست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمزمه‌های حذف محدوده زوج و فرد در تهران



اخبار,اخبار اجتماعی ,معاینه فنی خودرو

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از انجام اقدامت مطالعاتی برای خذف محدوده زوج و فرد در پایتخت خبرداد.

ولی الله آذروش در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد زمزمه‌های حذف محدوده زوج و فرد در تهران گفت: در حال حاضر حذف این محدوده در مرکز مطالعات معاونت حمل و نقل در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه از شش ماه قبل اقدامات مطالعاتی و برای بررسی زوایای این اقدام آغاز شده است گفت: به نظر می رسد آبان ماه امسال بتوان نظر قطعی در مورد اجرایی شدن این مهم ارائه کرد.

آذروش با بیان اینکه براساس طرح‌های اولیه، خودروها براساس آلایندگی به چهاررنگ قرمز، زرد، آبی و سبز تقسیم می‌شوند گفت: میزان آلایندگی خودورها پس از معاینه فنی دقیق، مشخص و براساس حدود مجاز آلایندگی می‌توانند به محدوده زوج و فرد و ترافیک وارد شوند.

به گفته وی، آبان ماه امسال، نتایج نهایی مطالعات اعلام می‌شود.

اخبار اجتماعی - ایسنا