اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف «مالکی» از گزینه‌های نخست وزیری



اخبار,اخباربین الملل,مالکی


اخبار بین الملل- حذف «مالکی» از گزینه‌های نخست وزیری

آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان نیز ازرهبران سیاسی خواسته بود تا روز سه شنبه برسر تعیین نخست وزیر و رییس جمهور توافق کنند.

بحران عراق همچنان فراگیر است. ارتش عراق هر شهری را از تکفیری‌های داعش پس می‌گیرد، سروکله این گروه در شهر دیگری پیدا می‌شود. اما حالا جنگنده‌های سوخو 24 از روسیه به عراق تحویل داده شده است و شاید همین امر وزنه قدرت را به سمت ارتش عراق سنگین کند. در چنین شرایطی درگیری‌های سیاسی نیز بالا گرفته و بحران عراق تا آنجا پیش رفته که ائتلاف «دولت قانون» نیز دو نامزد را برای جایگزینی «نوری المالکی»، نخست‌وزیر عراق معرفی کرد.

به گزارش شرق، این در حالی است که نوری المالکی پیش‌تر، بارها پیشنهاد تشکیل دولت نجات ملی را رد و آن را خلاف قانون اساسی اعلام کرد. در همین راستا روز گذشته یکی از نمایندگان فراکسیون الاحرار اعلام کرد ائتلاف دولت قانون دو نفر را به‌عنوان جایگزین نوری المالکی برای تصدی پست نخست‌وزیری نامزد کرده است.

ریاض غالی الساعدی، از نمایندگان فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر در مصاحبه با سومریه‌نیوز گفت: ائتلاف دولت قانون، «علی الادیب» وزیر آموزش و «طارق نجم» یکی از رهبران این ائتلاف را برای تصدی پست نخست‌وزیری به‌عنوان جایگزین‌ مالکی نامزد کرده است؛ اما این دو نامزد از مقبولیت گسترده‌ای برخوردار نیستند. او گفت: «عادل عبدالمهدی» و «احمد چلبی» دو نامزد ائتلاف ملی عراق، شانس بیشتری برای تصدی این پست دارند.

آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان نیز ازرهبران سیاسی خواسته بود تا روز سه شنبه برسر تعیین نخست وزیر و رییس جمهور توافق کنند. همزمان با اعلام این خبر،«عالیه نصیف» از نمایندگان ائتلاف دولت قانون، اعلام کرد: اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد «مناضل سعید العبیدی» مدیر دفتر اسامه نجیفی، رییس پارلمان عراق یکی از سرکرده‌های تکفیری داعش شده است. در تحولات میدانی نیز خبرهای ضدونقیضی در مورد تکریت منتشر می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای ارتش عراق عملیات خود را برای بازپس‌گیری شهر تکریت آغاز کرده‌اند و مواضع نیروهای تکفیری داعش را هدف حملات هوایی قرار دادند. تلویزیون عراق می‌گوید ارتش این کشور توانسته است در حمله‌ای که به ستیزه‌جویان در شهر تکریت داشته، این شهر را از آنها پس بگیرد.

یک رهبر کلیدی عشیره‌ای نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان خبری مشابه را بیان کرد. با این همه همین شبکه خبری از قول یکی از مبارزان گفت که پیکارجویان داعش همچنان کنترل تکریت را در دست دارند، اما درگیری‌هایی شدید در ۲۰کیلومتری مرکز شهر در جریان است. گزارش‌های برخی رسانه‌های غربی نیز حاکی از آن است نیروهای دولتی که برای بازپس‌گرفتن شهر تکریت می‌جنگیدند، مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند. همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد که نیروهای ارتش عراق از مسیر سامرا در حال پیشروی به سمت تکریت هستند. یک مقام ارشد ارتش عراق نیز به خبرگزاری فرانسه گفت عملیات ارتش با همکاری آمریکا انجام می‌شود.

در داخل عراق نیز گزارش‌ها حاکی از حضور گروهی از عشایر سنی در نبردها علیه گروه تکفیری داعش است. «شیج جبوری» به سی‌ان‌ان گفت: عشایر نه با دولت و نه با تکفیری‌های داعش همکاری نمی‌کردند ولی وقتی پیکارجویان در تکریت شروع به سرقت از بانک‌ها و انجام اعدام‌ها کردند و نیز در وضع اقتصادی وقفه ایجاد شد، رهبرای قبایل پیشنهاد کمک به نیروهای عراقی داده‌اند. همچنین در درگیری‌ها میان نیروهای عراقی با تروریست‌ها در جنوب غرب عراق و در حملات نیروهای عراقی به شهر موصل برای بازپس‌گیری آن از تروریست‌ها، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع عراقی گزارش داد که درگیری‌ها میان نیروهای عراقی با افراد مسلح در جنوب غرب بغداد به کشته‌شدن 53 تروریست و زخمی‌شدن 40 نفر دیگر انجامید که در این درگیری‌ها 20 نفر از نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی عراقی نیز کشته شدند. در همین راستا رشید فلیح، فرمانده عملیات الانبار از کشته‌شدن 19 عضو تروریستی داعش در حمله هوایی به شمال الرمادی خبر داد. شبکه المیادین همچنین گزارش داد که ارتش عراق خنثی‌سازی مین‌های کار گذاشته‌شده در تکریت را آغاز کرده است. در همین حال یک منبع آگاه در استان نینوا گزارش داد که اعضای گروه تروریستی داعش آب را در دو منطقه تلکیف و الحمدانیه در موصل قطع کرده‌اند. یک منبع امنیتی در پلیس دیاله نیز گزارش داد، 70درصد از خانواده‌هایی که از ناحیه جلولا در شمال‌شرق بعقوبه مهاجرت کرده بودند به خانه‌های خود بازگشتند. استانداری نینوا نیز از بازگشت خانواده‌ها به منطقه الحمدانیه خبر داد.

همه‌پرسی برای سرنوشت کرکوک
همزمان با درگیری‌های میدانی، کردهای عراق نیز در حال افزایش قدرت خود هستند. مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه کردها درصدد تسلط بر منطقه کرکوک نیستند، گفت: ما همه‌پرسی را در این خصوص برای ساکنان مناطق موردمناقشه برگزار خواهیم کرد.

آماده‌باش نیروهای امنیتی عربستان
در حالی که از آغاز بحران عراق، مقامات دولتی این کشور بارها عربستان را حامی تکفیری‌های داعش اعلام کرده‌اند، یک مسوول عربستان اعلام کرد که تمامی نیروهای امنیتی عربستان برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی تکفیری‌های‌داعش به این کشور در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، یک مسوول عربستانی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: در پی درخواست «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای اتخاذ اقدامات مناسب از سوی نیروهای عربستانی برای مقابله با گروه‌های تروریستی، تمامی نیروهای امنیتی عربستان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.
 اخبار بین الملل - شرق


ویدیو مرتبط :
مخالفت مقتدی صدر با نخست وزیری مجدد نوری مالکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حذف خاتمی از گزینه های ریاست جمهوری اصلاح طلبان؟



حذف خاتمی از گزینه های ریاست جمهوری اصلاح طلبان؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس معتقد است، اصلاح طلبان باید ضمن پرهیز از اتلاف وقت هر چه سریع‌تر کارهای انتخاباتی خود را آغاز کرده و کاندیدای مورد نظر را اعلام کنند.

 

به گزارش خبرآنلاین؛ داریوش قنبری، در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر حضور محمدرضا عارف به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی اصلاح طلبان برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری،گفت: اگر چه در این زمینه اطلاع چندانی ندارم، ولی معتقدم اصلاح طلبان دیگر نمی‌توانند نسبت به انتخابات ریاست جمهوری بی‌تفاوت باشند.

 

قنبری با اشاره به نام محمدرضا عارف، عبداله نوری و خرازی به عنوان گزینه‌های احتمالی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: علاوه بر این‌ها می‌توان از چهره‌های دیگری همچون سید حسن خمینی نیز یاد کرد. ضمن اینکه باید ببینیم که نهایتا کدامیک پا به عرصه انتخابات خواهند گذاشت.

 

سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس با تاکید بر ضرورت سازماندهی تشکیلاتی اصلاح طلبان، گفت: حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نباید مثل انتخابات فعلی مجلس باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه تشکیلات اصلاح طلبان دچار نوعی از هم گسیختگی شده است، بنابراین پیش از مشخص شدن فرد خاصی باید سازماندهی تشکیلاتی اصلاح طلبان در دستور کار قرار گیرد.

قنبری در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به زمان اندکی که باقی مانده است، اصلاح طلبان باید ضمن تجدید سازمان و کسب آمادگی برای حضور در انتخابات روی چهره‌ای که از مقبولیت بالاتری برخوردار است، سرمایه گذاری کنند./انتخاب