اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف اکثر سهمیه‌های تمتع سال ۹۳



اخبار,اخبار اجتماعی, سهمیه حج


اخبار اجتماعی - حذف اکثر سهمیه‌های تمتع سال ۹۳

در سال‌های گذشته بازیگران و هنرمندان هم سهمیه داشتند اما در سال جاری هیچ سهمیه‌ای به جز سهمیه ذکر شده وجود ندارد و شخصیت‌های سیاسی، نمایندگان مجلس و وزرا هم هیچ سهمیه‌ای را در سال 93 نخواهند داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در موسم حج سال گذشته سهمیه‌هایی به برخی از اقشار داده می‌شد گفت: برای حج سال آینده تمام سهمیه‌ها به جز سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران حذف شده است.

سعید اوحدی در گفت‌ وگو با فارس گفت: کل سهمیه‌ای که در سال 93 از طریق سهمیه به حج اعزام می‌شوند بین 5 هزار تا 5 هزار و 200 نفر هستند که شامل خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان می‌باشد.

وی ادامه داد: 4 هزار و 800 سهمیه به بنیاد شهید داده می‌شود که شامل خانواده شهدا و جانبازان می‌شوند و 400 سهمیه به ایثارگران و نخبگانی که کار ویژه‌ای در انقلاب انجام دادند.

اوحدی تصریح کرد: به جز این سهمیه‌ها دیگر هیچ سهمیه‌ای مانند سهمیه دانشجویی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بازیگران و هنرمندان هم سهمیه داشتند اما در سال جاری هیچ سهمیه‌ای به جز سهمیه ذکر شده وجود ندارد و شخصیت‌های سیاسی، نمایندگان مجلس و وزرا هم هیچ سهمیه‌ای را در سال 93 نخواهند داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: وقتی که ما بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر در نوبت اعزام به تمتع داریم، در صورت لحاظ کردن سهمیه‌ها سال‌های انتظار برای آنها بیشتر می‌شود و سهمیه‌ها حق زائران را از آنها می‌گیرد.

اوحدی ادامه داد: در موسم حج تمام سهمیه‌ها به جز سهمیه خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران به طور کامل حذف شده است و از میان رسانه‌ها و خبرنگاران نیز تنها رسانه ملی برای پوشش کلان به موسم حج اعزام می‌شود.
 اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
حذف سهمیه سوخت خودروهای عمومی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قاضی عسگر: با تداوم روند کاهش سهمیه حج تمتع،‌ متقاضیان باید ۲۳ سال منتظر بمانند



قاضی عسگر, سهمیه حج تمتع

قاضی عسگر: با تداوم روند کاهش سهمیه حج تمتع،‌ متقاضیان باید ۲۳ سال منتظر بمانند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در صورت تداوم روند فعلی کاهش سهمیه حج تمتع، کسانی که برای تمتع ثبت نام کرده اند باید تا 23 سال آینده منتظر بمانند.

صبح امروز همایش پزشکی حج تمتع سال 92 در سازمان حج و زیارت برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی درحاشیه این همایش در جمع خبرنگاران از کاهش سهمیه تمتع اظهار تاسف کرد و گفت: امسال مجموعاً امکان اعزام 64 هزار زائر به سرزمین وحی وجود دارد؛ حدود 3 هزار نفر مربوط به تیم همراه و 61 هزار نفر زائر هستند.

 

با این منوال 21 تا 22 سال زمان نیاز است تا افراد ثبت‌نام شده بتوانند به حج اعزام شوند و این امر در مورد حج عمره نیز صدق می‌کند و در حالیکه سالانه 800 هزار نفر برای عمره مفرده اعزام می‌شدند این رقم امسال به حدود 500 هزار نفر می‌رسد.

او در مورد کاهش هزینه‌های سفر حج نیز گفت: هم به بعثه مقام معظم رهبری و هم سازمان حج و زیارت کارهای کارشناسی را برای دلیل افزایش هزینه حج انجام داده‌اند و دو روز قبل در پاسخ به نامه‌ای که به مقام معظم رهبری نوشته بودم جواب گرفتیم که مبلغ اضافی که از زائران گرفته شده و نزد بانک‌ها بوده به زائران برگردد.

قاضی عسگر اظهار امیدواری کرد این مبالغ قبل از موسم حج به حساب زائران واریز شود: این اقدام در جهت کاهش هزینه های حج انجام گرفته است و در آینده نیز اقدامات دیگری در این زمینه انجام خواهیم داد.

۹۰ درصد بیماری های حج قابل پیشگیری است
نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت گفت: متأسفانه در بحث پیشگیری کار جدی‌ای نکرده‌ایم در حالیکه 90 درصد بیماری‌هایی که در موسم حج با آن روبرو هستیم با پیشگیری قابل حل است و انجام کارهایی مانند ارائه نکات آموزشی به زائران و ایجاد تنوع غذایی مطابق با مناسک حج می‌تواند موثر باشد.

او گفت: امسال کارهای مهمی در زمینه تغذیه، امور بهداشتی و اسکان زائران انجام شده که روز دوشنبه در تجمع بزرگ زائران در ورزشگاه آزادی، این کارها توضیح داده خواهد شد.

قاضی عسگر در مورد شیوع برخی ویروس‌های بیماری‌زا مانند ویروس کرونا، گفت: خوشبختانه ویروس این بیماری به شهرهای مکه و مدینه نرسیده و در طول این چند ماه موردی از ابتلا مشاهده نکرده‌ایم اما مجموعه پزشکی همواره در کنار زائران هستند چرا که پیش از این نیز با مواردی چون شیوع آنفولانزای مرغی، آنفولانزای خوکی مواجه بوده‌ایم.

 

در برخی سال ها به دلیل این بیماری ها، جمعیت زیادی از زائران بالغ بر ۳۰ هزار نفر به حج مشرف نشدند که همان موقع هم ما اعلام می کردیم در زمینه ابتلا به این بیماری ها ، نگرانی وجود ندارد.

او گفت: افراد در همینجا هم به هرحال در معرض بیماری ها قرار دارند و تجربه نشان داده است که با مشکل خاصی در زمینه بیماری هنگام حج، روبرو نیستیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با اینکه پزشکان از این به بعد دیگردر کاروان ها نخواهند بود بلکه دریک مجموعه خاصی مستقر می شوند، گفت: برخی معتقدند این شیوه موفق است اما خود من هنوز در این باره به نتیجه مشخصی نرسیده ام بنابراین از پزشکان حج می خواهم که پیشنهادات خود را در این زمینه ارایه دهند.

او گفت: قبلا هنگامی که پزشک در کاروان های حج فعالیت می کرد، مانند پزشک خانواده، بیمار به پزشک اعتماد و سوابق بیمار نیز در رایانه ثبت می شد که این مساله یک امتیاز به شمار می آمد اما امسال تصمیم گرفته شده است که طرح فعالیت پزشک به طور کامل در یک مجموعه اجرا شود.
 
نخستین گروه زائران حج ۲۳ شهریور اعزام می شوند
رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: نخستین گروه عوامل ستادی حج تمتع (مانند پزشکان)، هجدهم شهریور و نخستین گروه زائران نیز ۲۳ شهریورماه جاری به عربستان اعزام می شوند.

سعید اوحدی  در حاشیه همایش پزشکان حج تمتع در جمع خبرنگاران گفت: هیچگونه مشکلی از بابت صدور ویزا برای مسافران حج تمتع وجود ندارد.

به گفته او ۹۲ هتل برای استقرار زائران ایرانی و ۸۶ مجموعه پزشکی در حج تمتع امسال، در نظرگرفته شده است: همچنین بیمارستان های تخصصی ایرانی دارای مجوز از عربستان سعودی در شهرهای مکه و مدینه آماده هستند.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: امسال برای نخستین بار، مطب و جایگاه های مشخصی در منا و عرفات برای ارایه خدمت به زائران در نظرگرفته شده است.

او درباره سهمیه ایران در حج امسال هم گفت: به دلیل فعالیت های عمرانی عربستان ، سهمیه زائران ایرانی در حج تمتع، ۲۰ درصد کاهش یافته است که البته در تلاش هستیم سهمیه حج تمتع را در سال های آینده افزایش دهیم.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره تاخیر در پروازهای زائران حج گفت: این مساله خارج از اراده ما است اما همه به دنبال ایمنی زائران هستند./ خبرآنلاین