اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف«استیضاح رئیس جمهور»از طرح اصلاح آئین نامه مجلس



حذف«استیضاح رئیس جمهور»از طرح اصلاح آئین نامه مجلس

نمایندگان مجلس مطرح شدن استیضاح رئیس جمهور پس از ارسال 6 سؤال به قوه قضائیه در طرح سؤال را از طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس حذف کردند.

فارس: نمایندگان مجلس مطرح شدن استیضاح رئیس جمهور پس از ارسال 6 سؤال به قوه قضائیه در طرح سؤال را از طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس حذف کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) طرح اعاده شده اصلاح مواد 196 و 197 آئین‌نامه داخلی مجلس از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به منظور تعیین نظر آن شورا، با اصلاحاتی به تصویب رساندند.

وکلای ملت در ماده 2 طرح مذکور که ماده 197 آئین نامه داخلی مجلس را اصلاح می‌کرد، تبصره 2 این ماده را با 125 رای موافق، 15 رای مخالف و 17 رای ممتنع، حذف کردند.

در تبصره 2 این ماده آمده بود:

در صورتی که سؤالات ارسال شده به قوه قضائیه درباره یک رئیس جمهور به عدد 6 برسد، طرح استیضاح رئیس جمهور با رعایت مفاد اصل 89 قانون اساسی و مواد آئین نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

بهارستان نشنیان همچنین با تذکرات شورای نگهبان در زمینه ماده یک این طرح نیز موافقت کردند که بر این اساس مقرر شد پس از ارسال سؤال یا سؤالات از رئیس جمهور امکان کاهش امضاها سبب خروج از دستور نمی‌شود./فارس


ویدیو مرتبط :
نامه اقتصاددانان مجلس به رئیس جمهور درباره قیمت سوخت و

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حذف طرح استیضاح رئیس جمهور با 6 سؤال


نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان مصوبه قبلی خود درباره نحوه سئوال و استیضاح رئیس جمهور را اصلاح کردند.

خبرگزاری مهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان مصوبه قبلی خود درباره نحوه سئوال و استیضاح رئیس جمهور را اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه، طرح اصلاح مواد 196 و 197 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعاده شده از سوی شورای نگهبان را در دستور کار داشتند.

نمایندگان در مصوبه خود تاکید کرده بودند در صورتیکه رئیس جمهور برای ارائه پاسخ به سئوال در صحن مجلس حاضر شود درباره پاسخ وی رای گیری شود و در صورتیکه نمایندگان از پاسخ قانع نشدند آن سئوال به قوه قضائیه ارسال شود.

نمایندگان در تبصره ای در ماده 197 آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرده بودند در صورتیکه که تعداد سئوالات ارسال شده به قوه قضائیه درباره یک رئیس جمهور به عدد 6 برسد طرح استیضاح رئیس جمهور با رعایت مفاد اصل 89 قانون اساسی و مواد آیین نامه داخلی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد.

اما شورای نگهبان نسبت به این تبصره ایراد گرفت و تاکید کرد این تبصره مغایر اصل 88 و بند 2 اصل 89 قانون اساسی شناخته شده است.

طراحان طرح مذکور از جمله کواکبیان و مطهری نمایندگان سمنان و تهران معتقد بودند در ماده 195 آیین نامه داخلی مجلس نیز که به تایید شورای نگهبان رسیده است مقرر شده در صورتیکه مجلس 3 بار از پاسخ وزیران به سئوالات قانع نشود زمینه استیضاح وزیر فراهم شود.

طراحان معتقدند از آنجا که این موضوع در مورد وزیران به تایید شورای نگهبان رسیده بنابراین اشکالی برای این مصوبه وارد نیست و در مورد رئیس جمهور نیز امکان اعمال آن وجود دارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه امروز خطاب به طراحان یادآور شد: در صورتیکه بر مصوبه خود اصرار کنند زمان تایید آن به این مجلس نمی رسد و در مجلس بعد نیز باید پیگیری این طرح رامجددا آغاز کنند به همین جهت علی مطهری تاکید کرد نظر طراحان این است که این تبصره حذف نشود اما در صورت حذف نیز اشکالی به مصوبه وارد نمی کند زیرا هدف طراحان رای گیری برای پاسخ رئیس جمهور به سئوالات بوده است.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس در بررسی ایراد شورای نگهبان با 125 رای موافق، 15 رای مخالف و 17 رای ممتنع از 207 نماینده حاضر با حذف تبصره 2 ماده 197 موافقت کردند.

شورای نگهبان همچنین در ماده 196 تذکراتی وارد کرده بود که نمایندگان مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان این ماده را نیز اصلاح عبارتی کردند.

از جمله این اصلاح عبارتی این بود که در تبصره 2 ماده 196 مقرر شد پس از ارسال سئوال یا سئوالات برای رئیس جمهور کاهش امضاها سبب خروج از دستور کار نمی شود.

نمایندگان با حذف تبصره 2 ماده 197 از مصوبه خود برای تسریع در روند استیضاح رئیس جمهور عقب نشینی کردند.

به گزارش مهر، براساس تبصره 1 ماده 197 آیین نامه داخلی مجلس مقرر شد پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رای گیری شود. چنانچه نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و پاسخ رئیس جمهور ناقض قانون یا استنکاف از اجرای قانون باشد آن سوال به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

نمایندگان در تبصره 2 این ماده مقرر کردند در صورتی که تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضائیه درباره یک رئیس جمهور به عدد 6 برسد طرح استیضاح رئیس جمهور با رعایت مفاد اصل89 قانون اساسی و مواد آیین نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

 نمایندگان مجلس سوم اردیبهشت ماه با 148 رای موافق، 20 رای مخالف و 14 رای ممتنع از 201 نماینده حاضر با اصلاح ماده 197 موافقت کرده بودند.