اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حد و مرز کیهان در دروغ‌گویی کجاست؟


مسئولان ایرانی در توضیح چرایی تجاوز سعودی به یمن و پیش‌بینی سرنوشت آن زبان مشترکی دارند اما در این میان هستند آنهایی که تصور می‌کنند هر چه هیجان‌زده‌تر در این باره حرف بزنند،عزیزتر خواهند شد، حتی اگر حجم بالایی از دروغ و تحریف را چاشنی کار کرده باشند تابناک: مسئولان ایرانی در توضیح چرایی تجاوز سعودی به یمن، پیش‌بینی سرنوشت و راه پایان یافتن آن زبان مشترکی دارند. تجاوز به یمن به بهانه تهدید امنیت عربستان، نتیجه خیره‌سری و تازه‌کاری حاکمان آن و محکوم به شکست است و باید هر چه زود‌تر به پایان برسد؛ اما در این میان، هستند آنهایی که تصور می‌کنند هر چه هیجان‌زده‌تر در این باره حرف بزنند، عزیز‌تر خواهند شد، حتی اگر حجم بالایی از دروغ و تحریف را چاشنی کار کرده باشند.

سخنرانی روز چهارشنبه رئیس مجلس در آغاز جلسه علنی مجلس، نمایی کلی از سیاست و نظرات ایران در‌باره مسائل منطقه و از جمله تجاوز سعودی به یمن بود.

علی لاریجانی، حمله به یمن را حمله‌ای با منطق جاهلیت دانسته که به خسارات فراوان به مردم و کشور یمن منجر شده است؛ جاهلیتی که اکنون به سلاح‌های خریداری شده از کشورهای غربی متکی است.

از نظر رئیس مجلس، حاکمان عربستان برای رسیدن به امیال قدرت‌طلبانه خود، عزت ملت یمن را نادیده گرفته و ناموس، جان و مال آن‌ها را با اتکا به ائتلافی دروغین و با پرداخت پول و لابی‌گری مورد تهاجم قرار داده‌اند و این اولین باری نیست که عربستانی‌ها‌ چنین خیانتی کرده‌اند. پیش از این هم ملک عبدالله، رئیس‌جمهور و وزیر دفاع آمریکا را تحریک کرده که به ایران حمله کنند.

رئیس مجلس در ادامه گلایه کرده است، سعودی‌ها با چنین کارنامه‌ای، ایران را به سلطه‌طلبی متهم می‌کنند، در حالی که اقدامات ایران و از جمله کمک ایران به حزب‌الله و حماس، ایجاد آبرو برای کشورهای اسلامی بود نه سلطه‌طلبی، در حالی که اقدامات سعودی‌ها سمت و سویی دیگر دارد.

دبیر سابق شورای امنیت ملی برای سعودی‌ها پیشنهادی روشن هم دارد: شما یک قدم از آمریکای استکباری دور شوید، ببینید ده قدم ما به شما نزدیک می‌شویم. شما یک تشر به رژیم صهیونیستی بزنید، ببینید ما چقدر از شما حمایت می‌کنیم، شما به جای حرکت در مسیر مکتب نبوی و صیانت از حقوق مسلمانان بر آمریکا و پول تکیه زده‌اید.

لاریجانی در ادامه تحلیل کلان ایرانی از تحولات منطقه را تکرار می‌کند: عربستانی‌ها در شناخت دشمن واقعی اشتباه کرده‌اند: «سعودی‌ها ادعا می‌کنند نفوذ معنوی ایران یا قدرت نظامی ایران، مخل حیات آنان است. چرا چنین اشتباه محاسباتی دارید؟ همین امروز با همه خباثتی که علیه ملت یمن داشتید، اگر خدای ناکرده رژیم صهیونیستی به شما حمله کند، ایران از شما دفاع می‌کند، چون ملت شما مسلمان است‌‌».

همین مواضع‌ مفصل‌تر و با جزئیات بیشتر در مصاحبه چند روز پیش دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان شده بود.

محسن رضایی در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین، تجاوز به یمن را جنگی بچگانه، بی‌هدف و بدون نتیجه توصیف کرده که در واقع‌ جنگ نظامی نیست؛ جنگ با آب و غذاست؛ جنگ با خانواده‌ها و زنان و کودکان است؛ جنگ با سوخت است که در صورت ادامه یافتن به نسل‌کشی منجر خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص ضمن توصیه به توقف تجاوز سعودی به یمن، هشدار می‌دهد که عربستان باید زود‌تر دست از فرو رفتن از باتلاقی بکشد، که جز شرکت‌های غربی فروشنده سلاح و رژیم اسرائیل برنده‌ای ندارد.

رضایی برای مقابله با جریان ایران‌هراسی ایجاد شده توسط رسانه‌های غربی و عربی، تأکید کرده که ایران اصلی‌ترین حامی حفظ مرزهای کشورهای منطقه است و یادآور شده که ضمن اینکه ایران در دفاع از خود و توسعه توان دفاعی خود جز سلاح‌های ممنوعه، محدودیت دیگری را نخواهد پذیرفت، تسلیحات ایران برای دفاع از عراق و سوریه، عربستان، قطر، امارات است. موشک‌های ما، موشک‌های دفاع از جهان اسلام است. موشک‌های دفاع از لبنان و فلسطین است؛ اینکه موشک‌های ایران تهدید است، بهانه است.

این اظهارات منطقی که کاملا هم‌راستا با سیاست‌های کلان نظام است، با چاشنی تحریف و دروغ در سرمقاله امروز کیهان به قلم حسین شریعتمداری مورد هجمه قرار گرفته است.

شریعتمداری بخشی از سخنان رضایی را از چهارچوب کلان آن خارج کرده و در اعتراض به اینکه دبیر مجمع تشخیص گفته است: «سلاح‌های ما برای دفاع از عربستان، قطر، امارات و همه جهان اسلام است‌»، نوشته: اظهارنظر دبیر مجمع تشخیص مصلحت‌ نظام در حالی است که رژیم دست‌نشانده آل‌سعود علاوه بر خیانت‌های فراوانی که در ‌حیات ننگین خود نسبت به اسلام و ملت‌های مسلمان مرتکب شده است، این روز‌ها با قتل عام وحشیانه مردم مظلوم یمن و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان مسلمان و بی‌پناه، روی تمام جنایتکاران تاریخ را سفید کرده است. آیا جناب رضایی این جنایات هولناک و ضدبشری رژیم‌ آل‌سعود را انکار می‌کند؟ اگر پاسخ منفی است ـ که نمی‌تواند مثبت باشد ـ ایشان با چه انگیزه‌ای و از کدام جایگاه انسانی و اسلامی ـ قانونی‌ پیشکش! ـ از این جنایات بی‌شرمانه دفاع می‌کند؟!

پرسش این است که کیهان بر چه مبنایی مدعی شده ‌که در مصاحبه رضایی با المیادین، جنایات سعودی‌ها انکار ‌و یا از آن دفاع شده است؟

شریعتمداری سپس با یک دروغ‌گویی آشکار این ‌را پرسیده که چرا در مصاحبه اخیر خود، حتی یک کلمه به حمایت از مردم یمن سخنی گفته نشده است؟

مراجعه به متن گفت‌و‌گو نشان می‌دهد ‌ادعای شریعتمداری تا چه حد کذب و خارج از حدود انصاف و اخلاق است.

شریعتمداری در ادامه با تجاهل تفاوت بین دولت و ملت را نادیده گرفته و به نظر رضایی در‌باره حمایت ایران از ملت عربستان در صورت یک تهاجم خارجی حمله کرده است.

مدیر مسئول کیهان اگر بین ملت و دولت عربستان تفاوتی قائل نیست، وقتی ‌از سقوط حکومت عربستان در نتیجه شکست تجاوز به یمن سخن می‌گوید و یا اینکه این فرضیه را از زبان رئیس دفتر رهبر انقلاب نقل می‌کند، دقیقا چه کسی را عامل سقوط حکومت عربستان می‌داند؟ آیا جز ملت عربستان، ‌دیگری می‌تواند حکومت سعودی‌ها را تغییر دهد؟

آیا نباید بر پایه قیاس مضحک شریعتمداری که دفاع ایران از مردم عربستان در برابر یک تهاجم خارجی را دفاع از رژیم خونریز سعودی دانسته است، دفاع ایران از مردم عراق در هنگام حمله آمریکا به عراق را هم دفاع از صدام عفلقی دانست؟

سخنرانی امروز علی لاریجانی هم نشان داد که وقتی ایران از حمایت از عربستان در مقابل تجاوز خارجی سخن می‌گوید، منظور کدام تجاوز خارجی است. شریعتمداری باز هم با تجاهل به این واقعیت، مدعی شده که منظور دبیر مجمع تشخیص مخالفت با پاسخ مردم یمن به تجاوز سعودی به کشورشان است. روشن است که وقتی مقامات ایرانی از جمله رضایی یا لاریجانی از حمایت ایران از عربستان در مقابل تجاوز خارجی سخن می‌گویند، منظور آن‌ها حمایت از عربستان در برابر تجاوز کدام رژیم است.

شریعتمداری اگر با نقشه یمن آشنایی داشت و می‌دانست ‌پاسخ دادن یمنی‌ها به تجاوز سعودی، فعلا تا حد زیادی با آسیب دیدن مناطق شیعه‌نشین عربستان مترادف است، حتی همین فرض باطل آخر را هم مطرح نمی‌کرد.

آیا در وضعیت این روزهای منطقه، آگاهان از مسائل منطقه برای اظهار نظر در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام و خیر و صلاح مردم منطقه شایسته‌ترند یا آنهایی که برای دفع هیجانات و اهداف سیاسی خود هر روز سخنی متناقض بر زبان می‌آورند


ویدیو مرتبط :
سفری به مرز کیهان : قسمت اول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حد و مرز شوخ طبعی کجاست ؟



شوخ طبعی,بذله گو و شوخ طبع

یک آدم متشخص به نحو مناسب و متناسبی بذله گو و شوخ طبع است.شوخ طبعی و بذله گویی از اهم راهکارهای بهسازی ارتباط است. هیچ چیز به اندازه شوخی، یخ یک رابطه را باز نمی کند. اما نوع شوخی و نوع بیان و تناسب شوخی با طرف مقابل به شدت حائز اهمیت است و در صورت غفلت از آن ممکن است حتی به تخریب رابطه نیز منجر شود.

یک آدم متشخص وقتی در جمعی قرار می گیرد نباید با شوخی های خود افراد حاضر یا عقاید یا ظاهرشان یا مسائلی را که برایشان مهم است مستقیم مورد حمله قرار دهد. وی برای چنین منظوری، هیچ گاه به لودگی یا شکلک درآوردن یا به کار بردن کلمات رکیک نمی پردازد، بلکه در همان مقام تشخص، چنان شوخی می کند که دیگران از خنده ریسه می روند. این رفتار، حضور شخص را در جمع خوشایند می کند و در ذهن دیگران تصویری از او به جا می گذارد که تداعی آن همواره با احساس خشنودی، رضایت خاطر و شادمانی همراه است.

پرواضح است گفتن لطیفه هایی که قوم خاص یا جنس خاصی را مورد تمسخر قرار می دهد، به هیچ عنوان پسندیده نیست و یک آدم متشخص برای شوخی کردن هرگز از چنین روشی استفاده نمی کند؛ بلکه هنر چنین شخصی طنز پردازی در لحظه است؛ یعنی از همان موقعیتی که در آن قرار دارد می تواند فضایی طنز آلود بسازد.
منبع:خراسان /سلامت نیوز