اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حدود 15 درصد ایرانی ها افسرده هستند


به گفته رییس بیمارستان روانپزشكی روزبه، 10 تا 15 درصد مردم كشور به بیماری افسردگی مبتلا هستند كه بیشتر این افراد را زنان تشكیل می‌دهند.

خبرگزاری ایسنا: به گفته رییس بیمارستان روانپزشكی روزبه، 10 تا 15 درصد مردم كشور به بیماری افسردگی مبتلا هستند كه بیشتر این افراد را زنان تشكیل می‌دهند.

دكتر مهدی تهرانی دوست رییس انجمن روانپزشكی كودكان و مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه زنان دو برابر مردان به افسردگی مبتلا می‌شوند، افزود: با وجود آنكه افسردگی معمولا در میان بزرگسالان دیده می‌شود، زمان آغاز به دوران كودكی بازگشته و درصد قابل توجهی از جمعیت را دربرمی‌گیرد.

به گفته وی، آمارها نشان می‌دهد كه در ایران تفاوت چندانی میان تعداد مبتلایان افسردگی در ساكنین شهرها و ساكنین روستاها وجود ندارد و نمی‌توان گفت كه شهرنشین‌ها بیشتر افسرده می‌شوند.

وی با بیان اینكه تنها یك درصد بیماران افسرده بستری می‌شوند، افزود: معمولا بیمار زمانی بستری می‌شود كه شدت بیماری بسیار باشد و بیمار به خودكشی اقدام كرده و یا دچار توهم و هذیان شده باشد. باید دانست كه بیشتر كسانی كه در بیمارستان بستری می‌شوند به اختلالات قطبی یا اسكیزوفرنی مبتلا هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به چالش‌های روانپزشكان در درمان بیماران، اظهار كرد: بخشی از این چالش‌ها به آگاهی خانواده‌ها نسبت به این بیمار‌ی‌های روانی بازمی‌گردد زیرا هنوز این آگاهی در بین مردم ایجاد نشده است كه بیماری‌های روانی هم‌اندازه بیماری‌های جسمی اهمیت دارند و حتی متاسفانه در بعضی مواقع در میان افراد تحصیلكرده هم مشاهده می‌شود كه این افراد بیماری‌های روانی را انگ دانسته و نسبت به درمان آن بی‌توجهی می‌كنند.

رییس بیمارسان روزبه ادامه داد: بخشی دیگر از چالش‌های روانپزشكان را مسائل اقتصادی تشكیل می‌دهد كه بخش عمده آن به تعرفه‌های سازمان بیمه‌گر بازمی‌گردد زیرا این تعرفه‌ها خدمات لازم را به بیمارستان‌های روانپزشكی ارائه نمی‌دهند.

دكتر تهرانی دوست در خصوص افزایش بیماران روانی، اظهار كرد: بیشتر به نظر می‌رسد كه این تعداد بیمار در گذشته وجود داشته اما ثبت نمی‌شده‌اند و این امر به ویژه در بیماران كم سن بیشتر مشاهده می‌شود.

وی در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر روانپزشكان عمومی در استفاده از روش‌های درمانی بسیار به روز‌ هستند و از تمام روش‌هایی كه در جهان مورد توجه است، استفاده می‌كنند كه این روش‌ها همه شامل روش‌های دارویی و هم شامل روش‌های غیردارویی مانند انواع روان درمانی، الكتروشوك درمانی و تحریك مغناطیسی مغز است.

رییس بیمارستان روزبه در پایان بیان كرد: البته از آنجا كه ممكن است دسترسی به همه داروهای روانپزشكی ممكن نباشد، احتمال دارد روانپزشكان در استفاده از درمان‌های دارویی جدید با مشكل روبرو شوند.


ویدیو مرتبط :
نرخ کنونی تورم، 15/5 درصد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

15 تا 20 درصد زوج های ایرانی نابارور هستند


معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: 15 تا 20 درصد زوج ها در کشور با مشکل ناباروری مواجه هستند و دولت به دنبال احصا این مشکل در جامعه است.

ایرنا: شهیندخت مولاوردی روز پنج شنبه در بازدید از مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، با اشاره به سیاست های ابلاغی در خصوص افزایش جمعیت افزود: مراکز درمان ناباروری نقش بسزایی در افزایش باروری و جمعیت جامعه ایفا می کنند.

وی اظهار کرد: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برای برقراری ارتباط و هماهنگی بین مراکز درمان ناباروری و دستگاه های اجرایی در راستای احصا برخی مشکلات این مراکز و تسهیل مسیر توسعه کشور در زمینه درمان ناباروری آماده همکاری است.

مولاوردی همچنین با اشاره به مشکلات اشتغال بانوان گفت: در صدد هستیم شرایط را به گونه ای فراهم کنیم تا بانوان شاغل از محیط خانواده دور نشوند و تعادل و توازن بین کار و زندگی زنان ایجاد شود.

مسوول فنی مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: بر اساس پژوهش های انجام شده به طور قطع می توان گفت عملکرد مرکز درمان ناباروری در جهاددانشگاهی در مقایسه با مراکز پیشرفته جهانی تفاوت چندانی ندارد.

لیدا حیدری افزود: با این وجود بالا بودن هزینه درمان و فقدان حمایت بیمه ها از دلایل عمده ناقص ماندن مراحل درمان زوج های نابارور در کشور است.

وی گفت: برای استفاده از روش های نوین و غیرتهاجمی برای درمان ناباروری نیازمند حمایت دولت در خصوص فراهم کردن تجهیزات آن هستیم.

حیدری همچنین با اشاره به این که مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قطب پژوهشی و درمانی شمال غرب کشور به شمار می رود، گفت: این مرکز علاوه بر ارایه خدمات به استان های همجوار پذیرای مراجعه کنندگان از کشورهای همسایه نیز هست که این امر بر ضرورت توسعه این مرکز می افزاید.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز گفت: مرکز درمان ناباروری و سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی با هدف خدمت رسانی به مردم منطقه و درمان زوج های نابارور در سال 89 در تبریز راه اندازی شد و تاکنون چهار هزار بیمار از داخل و خارج کشور به این مرکز مراجعه و تشکیل پرونده داده اند.

نجف قراچورلو با بیان این که در سال های اخیر بیماران متعددی از کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان و عراق برای مداوا به تبریز سفر می کنند، گفت: 10 تا 15 درصد پرونده های تشکیل شده در مرکز درمان ناباروری و سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی مربوط به اتباع خارجی است.

وی اظهار کرد: در راستای افزایش مراجعه کنندگان به این مرکز، ساختمان جدیدی به مساحت سه هزار متر مربع در اختیار مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قرار می گیرد که برای تجهیز آن نیازمند کمک دولت هستیم.