اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حجم تجارت ایران و کشورهای عربی


طی روزهای گذشته روابط ایران و برخی از كشورهای حاشیه خلیج فارس و اتحادیه عرب حالا وارد مرحله‌ای تازه ای شده است و پس از قطع روابط ایران و عربستان، کشورهایی همچون بحرین، کویت، سودان، قطر و امارات و همچنین جیبوتی نیز سطح روابط خود با ایران را تغییر دادند.

نامه نیوز: طی روزهای گذشته روابط ایران و برخی از كشورهای حاشیه خلیج فارس و اتحادیه عرب حالا وارد مرحله‌ای تازه ای شده است و پس از قطع روابط ایران و عربستان، کشورهایی همچون بحرین، کویت، سودان، قطر و امارات و همچنین جیبوتی نیز سطح روابط خود با ایران را تغییر دادند.

اما در کنار روابط سیاسی و دیپلماتیک میان ایران و کشورهای عرب منطقه، روابط اقتصادی آنها نیز در روزهای اخیر دستخوش تغییر شده و باید در انتظار فضای جدید در روابط اقتصادی ایران و کشورهای عرب منطقه بود.

در همین رابطه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفته این عربستان است که از قطع رابطه با ایران ضرر می‌کند. ایران بزرگ منطقه است و باید با بزرگ به بزرگی رفتار کرد؛ اگر بزرگی با خویشتنداری با شما رفتار می‌کند شما هم باید این رفتار را یاد بگیرید.

در این شرایط اما کارشناسان آینده روابط اقتصادی ایران و کشورهای منطقه را پیش بینی کرده اند. در همین رابطه علا میرمحمدصادقی نایب رئیس اتاق بازرگانی می گوید با ادامه تنش‌های میان ایران و كشورهای عربی، می‌توان افغانستان، عراق و كشورهای آسیای میانه را جایگزین عربستان در مبادلات اقتصادی كرد.

به گفته وی مبادلات ایران با عربستان به‌طور مستقیم در سال‌های اخیر محدود بوده است؛ آن هم به دلیل كارشكنی‌هایی كه عربستان می‌كرد و تبعیضاتی كه نسبت به كالاهای ایرانی قایل بوددر مجموع از این جهت خیلی مشكلی نخواهیم داشت و حتی قبل هم كالاهای صادراتی ما از طریق دوبی یا كشورهای دیگر به عربستان می‌رفت. عربستان از قطع روابط اقتصادی با ایران زیان بیشتری می‌بیند، چون میزان صادرات آنها به ایران بیشتر بود؛ ایران می‌تواند در روابط تجاری خود، كشورهایی چون عراق و افغانستان را جایگزین كند.

همچنین مسعود دانشمند رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات نیز می گوید امارات می‌داند كه اگر ایران از فضای بازرگانی آنجا خارج شود، بازگشت دوباره ایران به آن كشور كار آسانی نیست و زیان عمده را خودشان متحمل می‌شوند.

اما در این شرایط سوالی که مطرح می شود این است که حجم مراودات تجاری ایران با کشورهای مذکور چقدر است. بررسی آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در 8 ماه نخست سال جاری، در میان کشورهای مذکور، کشور امارات بیشترین مراوده تجاری را با ایران داشته است. به طوری که حجم واردات از این کشور بیش از 5 میلیارد دلار و حجم صادرات به امارات نیز بیش از 3 میلیارد دلار برآورد شده است.

در جدول زیر حجد مراودات تجاری ایران با کشورهای عربی منطقه در 8 ماه نخست سال جاری آمده است:

کشور

واردات

صادرات

ایران- عربستان

40 میلیون دلار

132 میلیون دلار

ایران- امارات

5 میلیارد و 243 میلیون دلار

3 میلیارد و 400 میلیون دلار

ایران- بحرین

66 میلیون دلار

6 میلیون دلار

ایران- جیبوتی

22 هزار دلار

13 میلیون دلار

ایران- کویت

22 میلیون دلار

160 میلیون دلار

ایران- قطر

2 میلیون دلار

104 میلیون دلار

ایران- سودان

181 هزار دلار

37 میلیون دلار


ویدیو مرتبط :
افشای توطئه کشورهای عربی و انگلیس بر ضد ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیداری اسلامی کشورهای عربی رخ داد ؛ بیداری پارلمانی در ایران کی فرا می رسد؟!



 

 

 

بیداری اسلامی کشورهای عربی رخ داد ؛ بیداری پارلمانی در ایران کی فرا می رسد؟!

 

خبرگزاری ها گزارش داده اند که 5 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی علی اکبر صالحی وزیر خارجه را به مجلس فراخواندند تا نسبت به فعال نبودن آن وزارتخانه در قبال بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه پاسخگو باشد.

این اولین بار نیست که وزیر امور خارجه درباره مسائل داخلی سایر کشورها به مجلس احضار می شود یا مورد انتقاد قرار می گیرد چه آن که برخی آقایان تصور می کنند وزیر امور خارجه یعنی "سلطان بلاد خارجه"(!) و لذا مسوول هر آنچه در خارج از مرزهای ایران می گذرد ، هست!
پیشتر نیز به خاطر آن که در فلان کشور ، دختران محجبه را به مدرسه راه نمی دهند یا به دلیل این که در کشوری دیگر کتابی با محتوی نامناسب نوشته شده است ، وزیران خارجه وقت ، مورد استنطاق قرار گرفته بودند!

اکنون نیز برخی نمایندگان وزیر امور خارجه را به مجلس فراخوانده اند که بیا و پاسخ بده چرا در برابر بیداری اسلامی مردم برخی کشورهای آفریقا و خاورمیانه فعال نیستی؟!
بحث صالحی و غیر صالحی نیست ؛ سخن این است که واقعاً نمایندگان مجلس انتظار دارند وزارت خارجه درباره بیداری اسلامی در این چند کشور عربی چه کند؟ بیانیه دهد؟ دولت ها را محکوم کند؟ سفیرانشان را فرا بخواند؟ سفیرانمان را فرا بخواند؟ برای انقلابیون باروت بفرستد؟ شب نامه پخش کند؟ اعضای سفارتخانه هایمان بروند سنگ پراکنی کنند؟ وزارت خارجه چه کند که هم آقایان راضی باشند و هم متهم به دخالت در امور داخلی دیگران نشویم و مهم تر از همه این که انقلابیون متهم به رابطه با تهران نشوند؟ اتفاقاً خیلی اوقات سکوت هوشمندانه بهتر از هیاهوی نابخردانه است.

بحث بیداری اسلامی در چند کشور عربی ، یک موضوع صرفاً دیپلماتیک نیست که وزارت خارجه پاسخگویش باشد؛ این ، موضوعی فراتر از دستگاه رسمی سیاست خارجی است و بیش از ان که دولت ها در این وادی وارد شوند ، وظیفه پارلمان ها ، رسانه ها ، نهادهای مردم نهاد ، علما و روشنفکران است که در این عرصه ورود پیدا کنند و حتی گاه بر خلاف مواضع اعلامی ، اتخاذ موضع کنند.
از این رو ، اگر واقعاً در باره قیام های مردمی در خاورمیانه و آفریقا کوتاهی شده ، خود مجلسی ها به عنوان عالی ترین نهاد غیر دولتی در ایران متهم ردیف اول این قصور و تقصیرند نه وزارت خارجه ای که ناگزیر از بسیاری از محدودیت ها و معذوریت هاست.

بله! اگر سؤال نمایندگان ، مصداقی و مشخص بود که مستقیماً به حوزه عملکردی وزارت خارجه مربوط شود می شد آن را پذیرفت مانند این که "چرا وزارت خارجه دولت بنغازی در لیبی را به رسمیت نمی شناسد؟"
تازه ، همین مورد هم از صفر تا صد در اختیار وزارت خارجه نیست و کلیت نظام باید درباره آن تصمیم بگیرد و نهایتاً وزارت خارجه اعلام و اعمال کند.

سؤال کنونی نمایندگان ، کلی گویی و شعاری است و قاعدتاً هم جوابی شعاری خواهد داشت که با هیچ متر و میزانی قابل سنجش نیست و در نهایت می ماند موضع سیاسی نماینده ها نسبت به وزیر که از جواب او مثلاً متقاعد بشوند یا نشوند(!)

نمایندگان محترمی که دلشان برای بیداری اسلامی در شمال آفریقا و جنوب شبه جزیره عربستان شور می زند ، بهتر است کمی به فکر مردم خودمان باشند که با هزار منت و تیتر و مصاحبه و این که این پول مال امام زمان است و ... چهل و چهار هزار تومان می گیرند و چندین برابرش را بر می گردانند. بروند گیر بدهند به وزارت نفت که این چه بنزینی است که تولید می کنید و ملت را سرطانی می کنید؛ بروند از آقایان و خانم های مسوول بپرسند که این چه وضعیتی است که یک کارمند بیچاره برای پر کردن دو - سه تا دندان ، باید حقوق یک ماهش را بدهد؟ مسوولان را به پارلمان بکشند و سین جیم شان کنند که این چه وضع محافظت از محیط زیست است ؟ به فکر جوانانی باشند که از بیکاری و افسردگی و تجرد ، به هزار بیراهه افتاده اند و هزاران "مساله واقعی" دیگری که خودشان بهتر از همه می دانند و موقع تبلیغات انتخاباتی ، خوب فریادشان می کنند!

بیداری اسلامی در جهان عرب ، هر چند رویدادی خجسته است اما مبارک تر از آن ، بیداری پارلمانی در ایران خودمان است که "اگر بشود چه شود"!..../تحلیل:عصرایران