اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حاشیه های دیدار دو معاون اول فارسی زبان



 

 

حاشیه های دیدار دو معاون اول فارسی زبان

 

مراسم استقبال رسمی معاون اول رییس‌جمهوری از همتای افغان وی در نهاد ریاست‌جمهوری با حاشیه‌هایی همراه بود كه از آن جمله می‌توان به گپ و گفت بی‌واسطه مقامات عالی‌رتبه دو كشور فارسی‌زبان اشاره كرد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، در ابتدای این مراسم گارد تشریفات سرود ملی كشور میهمان را نواخت و سپس سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در محوطه ساختمان شهید رجایی طنین افكند.

در ادامه نوبت به معرفی هیات ایرانی از سوی رحیمی رسید كه در میان آنها شیخ‌الاسلامی، بهبهانی و غضنفری به ترتیب وزرای كار و امور اجتماعی، راه و ترابری و بازرگانی حضور داشتند.

فتح‌اللهی معاون آسیایی وزارت خارجه و فداحسین مالكی سفیر ایران در افغانستان نیز از جمله دیپلمات‌های ایرانی حاضر در این مراسم بودند.

در این میان جملاتی نیز بین رحیمی و اعضای هیات دولت افغانستان در زمانی كه فهیم در حال معرفی آنها بود رد و بدل شد؛ از آن جمله معاون اول رییس‌جمهوری خطاب به وزیر حمل‌ونقل و هوانوردی افغانستان یادآور شد كه دو كشور در توسعه مناسبات خود در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت از برنامه عقب هستند.

زمانی كه نوبت به سرپرست وزارت تحصیلات و آموزش عالی افغانستان رسید نیز رحیمی ضمن آرزوی موفقیت برای وی اظهار امیدواری كرد كه وی به عنوان وزیر و عضو كابینه افغانستان فعالیت خود را آغاز كند.

بلافاصله پس از این مراسم، مذاكرات خصوصی معاون اول رییس‌جمهوری و محمد قسیم فهیم همتای افغان وی كه نخستین سفر خارجی خود در این سمت را تجربه می‌كند، آغاز شد....../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
دیدار معاون وزیر تجارت و سرمایه گذاری و هیئت اقتصادی ان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موسیقی در اشعار موجب گسترش زبان فارسی شده



 

موسیقی



منصوره ثابت زاده، پژوهشگر موسیقی معتقد است كه موسیقی از طریق اشعار فارسی، بر گسترش زبان فارسی تاثیرگذار بوده است. كتاب این پژوهشگر در حوزه آرایه‌های موسیقایی امسال منتشر می‌شود.



كتاب آرایه‌های موسیقیایی نوشته منصور ثابت‌زاده پژوهشگر موسیقی تا پایان اسفند ماه منتشر می‌شود.


در این كتاب آرایه‌ها و صنایع ادبی كه در آن موسیقی تم اصلی است بحث می‌شود و نفوذی كه موسیقی در بافت و ساختار آرایه‌های ادبی شعرای ایرانی از رودكی تا جامی داشته‌ است.



ثابت‌زاده در این زمینه به ایلنا گفت: این آرایه‌ها شامل صنایعی همچون ایهام، استعاره، تشبیه، شخصیت بخشی و اغراق است و به كارگیری آنها دراشعار شعرایی كه در فاصله قرون چهارم تا نهم زندگی می كرده اندرا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.



این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: موسیقی در اشعار فارسی موجب گسترش زبان فارسی شده است چراكه به میزانی كه موسیقی در یك جامعه خواه یك كشور باشد و چه جامعه قومی، گسترش یابد، در زبان آن جامعه بیشتر هم تاثیرگذار خواهد بود.



وی ادامه داد: این موسیقی به شكل تصاویر تازه و خیال‌انگیز كه دائم ایجاد می كند و به همراه وزن موسیقایی كه داراست ، در زبان هم نمودهای زبانی خود را بر جا می‌گذارد . این تصاویر به وسیله زبان در میان مردم پخش و تكرار و به مرور دائمی می شود.



كتاب آرایه های موسیقایی تا پایان اسفند ماه توسط انتشارات زوار به بازار می آید.