اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حاشیه های جالب از مذاکرات لوزان



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

خبرگزاری آسوشیتدپرس، درباره مذاکرات فشرده لوزان تا حصول بیانیه مشترک، گزارشی خواندنی منتشر کرده است.

به گزارش انتخاب ؛ در این گزارش که بیشتر به حواشی هیات آمریکایی در لوزان پرداخته، آمده است: جعبه‌های غذا روی زمین پخش است و صدای ماشین قهوه‌ساز قطع نمی‌شود. در طبقات مختلف، نشست‌های مختلفی برگزار می‌شود. فیزیک‌دان‌ها گهگاه سر را روی میز می‌گذارند و چرتی می‌زنند.

این صحنه صحنه جلسه یک دانشکده برای برگزاری یک امتحان مهم نیست بلکه صحنه یکی از بهترین هتل‌های سوئیس است که در آن دیپلمات‌های آمریکایی برای دستیابی به توافقی تاریخی با ایران کار می‌کردند.

این نشست‌ها از نظر دیپلمات‌های آمریکا حاوی فعالیت شدید ذهنی بود و اگر فشار کار هم بالا نبود، باز هم جان کری وزیر خارجه آمریکا وارد اتاق می‌شد و افراد را برای بررسی مساله‌ای به کناری می‌کشید یا به آنها می‌گفت با سرعت بیشتری وظایف محوله را انجام دهند.

کری تمام تلاش خود را در انعقاد این توافق چارچوب که کلیات به‌عقب‌برگرداندن برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های فلج‌کننده اقتصاد ایران را تبیین می‌کند به کار بست.

از آغاز ماه مارس تا توافق روز پنج‌شنبه، کری 19 روز در شهرهای ژنو، لوزان و مونتروی سوئیس برای مذاکره با ایرانی‌ها سپری کرد.

بیشتر این مدت، اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها حضور نداشتند یا مقامات پایین‌رتبه به این مذاکرات فرستاده بودند.

کری و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران 10 ساعت در نشست‌های چهره‌به‌چهره سپری کردند.

آخرین دور مباحثات روز 26 مارس با هدف جمع‌بندی کار در عرض 5 روز آغاز شد.

آمریکا این گفتگوها را دو روز دیگر تمدید کرد و دایما هواپیما را برای بازگشت آماده می‌کرد تا ایرانی‌ها تصور نکنند مدت مذاکرات نامحدود است(!)

سه بار به روزنامه‌نگاران گفته شد مذاکرات بی نتیجه است، اما سپس گفتند ساک‌های خود را زمین بگذارند و مدت اقامت خود را در هتل تمدید کنند.

کری سعی کرد خود را فارغ‌البال نگاه دارد و لذا هربار وقت می‌کرد به دوچرخه‌سواری می‌رفت.

وی سه بار به دوچرخه‌سواری رفت اما دو بار از آن مجبور شد برای پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به هتل باز گردد.

وقتی گفتگو درباره مسایل فیزیک با ایرانی‌ها کاملا وارد جزئیات شد، کری و ظریف دانشمندان ارشد کشورهای خود را به خارج از اتاق فرستادند تا کاملا درباره موضوعات مربوطه سخن بگویند.

ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چهره‌به‌چهره با هم دیدار کردند و سپس درباره مباحثات خود گزارش دادند.

مقامات آمریکایی می‌گویند جان کری به نحوی فعالانه در کارها شرکت می‌کرد و این مساله شامل جزئیاتی چون برنامه پرواز سایر وزرای خارجه بود.

بعد از خروج سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از لوزان، کری وی را متقاعد کرد به لوزان بازگردد.

دیدار مهم با ایرانی‌ها نه ساعت طول کشید از شب چهارشنبه تا صبح پنج‌شنبه و راس ساعت 6 صبح پایان یافت.

بی‌خوابی فشار می‌آورد و مقامات آمریکایی می‌گویند کری نیز بعضا دچار آثار آن شده بود.

اما وی و سایر مذاکره‌کنندگان به کار ادامه دادند.

یک بار، ساعت 3 صبح، کارشناسان هسته‌ای آمریکا برخی اطلاعات محرمانه را روی وایت‌بوردی نوشته بودند.

مشکل این بود که آنها اشتباها از ماژیک پاک‌نشدنی استفاده کرده بودند و 20 دقیقه طول کشید تا اطلاعات محرمانه را از روی تخته وایت‌بورد پاک کنند.

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
ادامه مذاکرات فشرده در لوزان ۲

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حاشیه های جالب از هتل محل مذاکرات: از عروسی پسر فابیوس تا خرید جواهر توسط کری



مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین این روزها یکی از مهمترین رویدادهای جهانی است و به کانون توجه بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده است.

مذاکرات هسته‌ای که به نظر می‌رسد به روزها و حتی ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود، گاه با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

شام ایرانی ظریف و موگرینی
برخی منابع خبر دادند که ظریف در جریان مذاکرات پیوسته برای به نتیجه رساندن توافق نهایی، موگرینی را در هتل کوبورگ به شام ایرانی دعوت کرده است.

برگزاری چندین مراسم عروسی در کوبورگ و ماریوت
در حالی که خبرنگاران برای پوشش اخبار و ثبت تصاویر ساعت‌ها مقابل درهای هتل کوبورگ یا لابی هتل ماریوت مستقر هستند و با باز شدن درهای هتل گوش‌هایشان تیزتر و چشم‌هایشان بازتر می‌شود، گاه با صحنه‌هایی عجیب رو‌به‌رو می‌شوند؛ هنگامی که به جای یک دیپلمات یا یک وزیر، یک عروس و داماد یا مهمانانی که برای شرکت در میهمانی از هتل خارج می‌شوند. هر چند شاید در چنین موارد، این افراد نیز به اندازه خبرنگاران غافلگیر شوند.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

 
گرما و باران‌های ناگهانی
هوای وین در حدود دو هفته‌ای که از حضور اکثر خبرنگاران در این شهر می‌گذرد، بسیار متغیر بوده است. در حالی‌که روزهای اول به شدت سرد و همراه با وزش باد بود، چند روز بعد به شدت گرم شد تا جایی که مسئولان مرکز رسانه برای کمک به وضعیت خبرنگاران متوسل به استفاده از بستنی شدند.

بعد از چند روز، هوای وین دوباره سرد و بارانی شد تا جایی که برخی از خبرنگاران دچار سرماخوردگی شده و از آنجا که داروخانه‌های اتریش بدون نسخه پزشک دارو در اختیار بیماران قرار نمی‌دهند، ناگزیر به مراجعه به مراکز درمانی شدند.

همچنین دو یا سه روز وین شاهد وزش بادهایی بسیار شدید بود تا جایی که سقف چادر سفید خبرنگاران به شدت تکان می‌خورد و برخی از خبرنگاران که نگران سقوط لوسترها بودند، از ترس جانشان چادر را ترک کردند. وزش باد در یکی از روزها به اندازه‌ای شدید بود که یکی از سکوهای محل مذاکرات را به زمین انداخت.

اما در نهایت بعد از چند روز، بارش‌ها متوقف شده و این‌ بار آسمان وین شاهد رنگین‌کمانی بود که نه تنها برای مهمان خارجی بلکه برای خود ساکنان این شهر نیز دلپذیر بود.

شاید همین روند در فضای مذاکرات نیز کاملا قابل مشاهده بود. روزهایی به شدت شلوغ و همراه با رفت و آمد و سخنرانی چند وزیر خارجه و روزهایی هم آرام و رخوت‌آور؛ روزهایی که شاید برای خبرنگارانی که هر لحظه منتظر اتفاق جدیدی بودند، کندتر و سخت‌تر می‌گذشت.  

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

 
عروسی پسر فابیوس
رفت و آمدهای پیوسته وزرا به وین و پایتخت‌هایشان به اندازه‌ای زیادی شده است که خلاف روزهای نخست، دیگر شنیدن خبر بازگشت مجدد یک وزیر به وین هیجان چندانی میان خبرنگاران ایجاد نمی‌کند. این رفت و آمدها عمدتا برای این‌ صورت می‌گرفت که وزرا از نزدیک در جریان روند مذاکرات قرار گرفته و راهکارهایی را به هیات‌های خود که در وین حاضر بودند، ارائه دهند. اما یکی از این رفت و آمدها که به نظر متفاوت می‌رسید، سفر فابیوس از وین به پاریس برای شرکت در مراسم عروسی پسرش بود.

اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

 
مراجعه مکرر ایرانیان ساکن وین به محل کوبورگ
از زمان آغاز رایزنی‌ها و برپایی چادر محل اقامت خبرنگاران، هر روز تعدادی ایرانی اعم از دانشجو، خانواده‌های مقیم یا حتی مسافرانی که از کشورهای اطراف برای اطلاع دقیق‌تر از نتیجه مذاکرات به اتریش آمده بودند، خود را به اطراف هتل کوبورگ می‌رساندند. از آنجا که نیروهای امنیتی تنها به افرادی که کارت خبرنگاری دارند اجازه ورود به محوطه‌ افراد کوبورگ را می‌دهند، این ایرانیان گاه برای ساعت‌ها در نزدیکی هتل منتظر می‌ماندند تا بعد از پایان ساعت کاری خبرنگاران، از چگونگی روند مذاکرات یا احتمال دستیابی به توافق، خبری متفاوت کسب کنند. عده‌ای از آنها زمانی که جمله «هنوز هیچ چیز مشخص نیست» را می‌شنیدند، خبرنگاران را به پنهان‌کاری متهم می‌کردند و عده‌ای دیگر هم با ابراز امیدواری به کسب بهترین نتیجه، محل را ترک می‌کردند.

حضورهای بالکنی
حضور متعدد دیپلمات‌ها و برخی وزرای خارجه از جمله «محمدجواد ظریف» خبری بود که هر از گاهی ساکنان چادر سفید خبرنگاران را به یک‌باره به بیرون می‌کشید. هر خبرنگاری سعی می‌کرد، زودتر از دیگران خود را به خارج از چادر رسانده و این تصویر یا جمله‌هایی که به سختی از این فاصله شنیده می‌شد را ثبت کند. وقتی که این حضور بالکنی به پایان می‌رسد، مشکل دیگری آغاز می‌شد؛ خبرنگاران می‌بایست در صف‌های طولانی می‌ایستاده و تک تک وسایلشان را زیر دستگاه بازرسی قرار می‌دادند تا مجددا بتوانند وارد چادر شده و خود را به محل استقرارشان برسانند.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1


ضیافت وزیر خارجه اتریش
صبح یکشنبه پنجم جولای (۱۴ تیرماه) وزیر خارجه اتریش خبرنگاران را برای یک مراسم صبحانه – نهار به این وزارتخانه دعوت کرد. سن پایین وزیر خارجه اتریش او را به سوژه بسیاری از رسانه‌ها تبدیل کرد. این وزیر خارجه جوان به غیر از چند دقیقه پایانی حضور خبرنگاران، تمام وقت خود را به گرفتن عکس و سلفی با خبرنگاران گذراند.

سگ بمب‌یاب در چادر خبرنگاران
حضور یک سگ بزرگ به همراه نیروهای امنیتی در چادر خبرنگاران مسئله‌ای بود که باعث تعجب عده‌ای و ترس عده‌ای دیگر از خبرنگاران شده بود.

کری و خرید جواهر
وزیر خارجه آمریکا بعد از ظهر جمعه (۲۰ تیر ماه) بعد از صحبت با خبرنگاران درباره این‌که مذاکرات پیشرفت داشته و برخی اختلاف‌ها حل و فصل شده است، برای خرید طلا به مرکز شهر وین رفت. نکته جالب این بود که بسیاری از عابران حاضر در این محل، جان کری را با جیم کری، کمدین معروف اشتباه گرفته و برای گرفتن عکس تجمع کرده بودند.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1


تغییر بلیت هواپیما و جریمه‌های کلان
 تمدیدهای مکرر مذاکرات، مشکلاتی را برای اقامت خبرنگاران ایجاد کرده است. لزوم تغییر زمان بلیت های هواپیما و جریمه‌های کلان آن و همچنین تمدید مدت اقامت در هتل از جمله مشکلاتی است که اکثر خبرنگاران این روزها در حال تجربه آن هستند. هر چند به نظر می‌رسد اکثر آنها بلیت های هواپیمای خود را با توجه به پایان مذاکرات در روز دوشنبه، برای آخرین بار تایید کرده‌اند.

حضور پیوسته خبرنگاران اسراییلی مقابل کوبورگ
هر چند ده‌ها خبرنگار از رسانه‌های مختلف بین‌المللی در چادر خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ حضور داشته‌اند، حضور پیوسته خبرنگاران اسراییلی مسئله‌ای است که به شدت جلب‌نظر می‌کند. خبرنگاران اسراییلی به طور پیوسته با رسانه‌های خود در تماس بوده و آخرین اخبار مذاکرات را برای آنها مخابره می‌کردند.

هر زمان که نشانه‌ای از تحولی احتمالی در مذاکرات شنیده می‌شد، این خبرنگاران بیش از قبل به تکاپو می‌افتادند. یکی دیگر از نکات قابل توجه در ارتباط با خبرنگاران اسراییلی، تسلط کامل آنها به چندین زبان از جمله انگلیسی و فرانسه بود.

مسئله جالب توجه دیگر، بی‌اعتنایی فعالان رسانه‌ای ایران به این افراد بود. تا جایی که زمانی که این خبرنگاران برای پوشش یکی از بخش‌های خبری خود در انتهای چادر و محل استقرار چند خبرنگار ایرانی مستقر شدند، خبرنگاران ایرانی میزهای خود را ترک کردند.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - ایلنا