اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حاشیه نشست هیات دولت; حضور روحانی در سازمان ملل مشخص نیست/وزیر اطلاعات:ترس بی‌مورد کسانی که در حوادث 88...



حاشیه نشست هیات دولت


در حاشیه نشست هیات دولت
ظریف: هنوز انتقال مسوولیت مذاکرات هسته‌یی به وزارت خارجه ابلاغ نشده است

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قرار است بحث مذاکرات هسته‌یی از شورای امنیت به وزارت خارجه موکول شود؟ گفت: در این زمینه باید رییس‌جمهور تصمیم بگیرد و هنوز در این زمینه از سوی رییس‌جمهور چیزی به ما ابلاغ نشده است.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت هم‌چنین در مورد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران نیز گفت: رییس‌جمهور آن را مشخص می‌کند.

هنوز مشخص نیست روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند
او در مورد سفر رییس‌جمهور به نیویورک نیز گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته ولی هنوز مشخص نیست که رییس‌جمهور به نیویورک جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل سفر می‌کند یا نه.

وی به حضور رییس‌جمهور در اجلاس شانگهای در قرقیزستان اشاره کرد و گفت: در جریان این اجلاس مذاکرات دوجانبه‌ای با مقامات شرکت‌ کننده در این اجلاس صورت خواهد گرفت.

روحانی در قرقیزستان با پوتین دیدار می‌کند
ظریف در پاسخ به این سوال که رییس‌جمهور در جریان این سفر با پوتین نیز دیدار خواهد کرد یا خیر؟ با تایید این موضوع، گفت: همان‌طور که گفتم رییس‌جمهور مذاکرات دوجانبه‌ای را با برخی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس خواهد داشت از جمله پوتین، رییس‌جمهور روسیه.

وزیر امور خارجه در مورد تغییر و تحولات در وزارت خارجه نیز گفت: تغییر و تحولات در این وزارت‌خانه امر طبیعی است. هر ساله یک سوم نمایندگی‌های ما در خارج از کشور تغییر می‌کنند و چرخشی در بین نیروها صورت می‌گیرد. امسال نیز این‌گونه است. البته چون دولت عوض شده این کار با مقداری تاخیر در حال صورت گرفتن است و از میان معاونان و مدیران، سفیران جدید انتخاب می‌شوند و ما این چرخش را در وزارت خارجه هر ساله داریم.

هنوز نماینده ایران در سازمان ملل مشخص نشده است
او هم‌چنین در پاسخ به این سوال که نماینده ایران در سازمان ملل چه کسی خواهد بود؟ گفت: هنوز این امر مشخص نشده است.

ظریف در مورد تحولات سوریه با بیان این که هرگونه دخالت خارجی به برادرکشی منجر می‌شود، گفت: ما از افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی و گسترش آن به کل منطقه نگران هستیم.

طرف مقابل حقوق ملت ایران و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران را به رسمیت بشناسد
وزیر امور خارجه ایران در مورد گفت‌وگوی خود با برخی از مقامات کشورهای خارجی از جمله کاترین اشتون،‌ گفت: وی برای تبریک زنگ زده بود و ما از فرصت استفاده کردیم و در مورد شرایط حساس منطقه و هم‌چنین اوضاع مصر و نگرانی‌هایی که در این زمینه داریم صحبت کردیم و این نگرانی‌ها را اعلام کردیم و تاکید کردیم که اگر منطقه به سمت افراط برود و افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی در منطقه گسترش پیدا کند، مشکلاتی در این کشور و حتی فراتر از آن در منطقه رخ می‌دهد.

وی به گفت‌وگوی خود با اشتون در ارتباط با مذاکرات هسته‌یی نیز اشاره کرد و گفت: وی برای ورود به بحث هسته‌یی اظهار تمایل کرد، ما هم تاکید کردیم که اگر اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد همان‌طور که مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور تاکید کردند رسیدن به راه‌حل کار دشواری نیست.
ظریف هم‌چنین تاکید کرد که باید طرف مقابل حقوق ملت ایران و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران را به رسمیت بشناسد.

وزیر کشور: نیت ما تقویت احزاب حرفه‌ای است

وزیر کشور گفت: نیت ما این است که احزاب حرفه‌ای در کشور قوت پیدا کنند.

رحمانی‌فضلی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که هم‌اکنون در وزارت کشور مشغول چه اقداماتی هستید، اظهارداشت:‌ در حال انجام ارزیابی‌های اولیه هستیم که ان‌شاءالله بر اساس این ارزیابی‌ها در ساختار باید با توجه به رویکردی که آقای روحانی دارند تغییراتی انجام دهیم و در این راستا تقویت بخش توسعه‌محوری و پس از آن فعال کردن همکاران جدیدمان در ستاد و بعد از آن در استان‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که در راستای توجه به احزاب و گروه‌های سیاسی چه اقدامات عملی انجام خواهید داد، گفت: در جهت قانون‌مند کردن، شفاف کردن، پاسخگو بودن و ضابطه‌مند کردن احزاب تلاش می‌کنیم.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: ‌نیت ما این است که در کشور احزاب حرفه‌ای قوت پیدا کنند و ما در این راستا حتما با احزاب نشست‌های دوره‌ای خواهیم داشت.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا خانه احزاب امیدی به فعال شدن داشته باشد، اظهار کرد: ان‌شاءالله.

وی درباره تغییر استانداران نیز گفت: بعد از ارزیابی‌های اولیه شاخص‌هایی را تدوین کردیم تا بر مبنای آن کم‌کم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

خبرنگاری پرسید آیا اصلاح‌طلب و یا اصولگرا بودن استانداران برای شما ملاک است که وزیر کشور در این باره گفت: این موضوع اصلا تاثیری ندارد. متعادل بودن، با سابقه مفید بودن و نگاه اقتصادی داشتن برای ما مهم است.

رحمانی فضلی همچنین تاکید کرد: تغییراتی که ما انجام خواهیم داد به این معنی نیست که طی آن همه تغییر می‌کنند. شایسته‌ها می‌مانند اما کسانی که با شاخص‌های وزارت کشور همخوانی ندارند با حفظ احترام جابجا خواهند شد.


وزیر اطلاعات:ترس بی‌مورد کسانی که در حوادث 88خلافی مرتکب نشدند را حل می‌کنیم

وزیر اطلاعات، تصریح کرد که هر کسی در جریان حوادث 88 خلافی نداشته باشد، تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند.

 حجت‌الاسلام و المسلمین علوی صبح امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این سوال که آیا دبیر شورای عالی امنیت ملی مشخص شده یا نه؟ گفت: هنوز دبیر شورای عالی امنیت ملی مشخص نشده و در صورتی که این امر محقق شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خبرنگار دیگری پرسید در حوادث سال 88 افرادی که در ستاد انتخاباتی دو تن از کاندیداها فعالیت داشتند، پس از مرحله‌ای در شروع دستگیری‌ها بدون این‌که هیچ خلاف و جرم خاصی را انجام داده بودند به خاطر ترس و تردیدهایشان از کشور خارج شدند، حال با توجه به فضای فعلی آنها می‌خواهند به کشورشان باز گردند، اما دچار ترس و تردید هستند، شما برای این افراد چه صحبتی دارید که وزیر اطلاعات در این باره، گفت: ان‌شاءالله ترس بی‌مورد کلیه کسانی را که خلافی مرتکب نشدند حل می‌کنیم و هر کسی خلافی نداشته باشد تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند.

وی همچنین در مورد جابجایی در وزارت اطلاعات و سخن خود مبنی بر این‌که با دوچرخه به وزارت اطلاعات می‌روم، گفت: الحمدالله وزارت اطلاعات در تربیت نیروی انسانی موفق بوده و نیروهای کیفی مناسبی در آن وجود دارند و نیازی نیست که وزارت اطلاعات از بیرون از این وزارتخانه بخواهد نیازهایش را تامین کند و ما حتی می‌توانیم نیازهای کیفی دیگر دستگاه‌ها را تامین کنیم و حتی صادرات نیروی کیفی داشته باشیم.
علوی گفت: ممکن است در وزارت اطلاعات تحولاتی صورت بگیرد، ولی این تحولات از داخل خود وزارتخانه خواهد بود.

 


معاون حقوقی رییس‌جمهور: مصوبه افزایش مرخصی زایمان در حال بررسی است

معاون حقوقی رییس‌جمهور در پاسخ این پرسش که "آیا مصوبه افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به 9 ماه ملغی شده است یا نه؟" گفت: این موضوع در دولت در حال بررسی است و ما منتظریم که مرکز امور زنان و وزارت بهداشت نظرشان را در این مورد به ما اعلام کنند.

الهام امین‌زاده در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش ایسنا افزود: در مورد طرح‌ها، لوایح و تصویب‌نامه‌های سه ماه اخیر از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط خواسته‌ایم که نظرشان را در مورد این طرح‌ها، لوایح و تصویب‌نامه‌ها اعلام، و بیان کنند که چقدر در راستای منافع کشور و اصول قانون اساسی بوده است، ما به این دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها دو سه هفته فرصت دادیم تا نظراتشان را به دولت اعلام کنند.

وی همچنین در مورد حضور زنان در دولت نیز تصریح کرد: آقای رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت به وزرا توصیه کردند که حداکثر استفاده را از بانوان در سطوح مختلف داشته باشند و از پتانسیل و ظرفیت آنها استفاده کنند.
ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مشخص شدن سرنوشت برجام پس از نشست نماینده آمریکا در سازمان ملل با ترامپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت اسرائیل ،‌ سخنان وزیر خارجه اش در سازمان ملل را رد كرد!



 

 

دولت اسرائیل ،‌ سخنان وزیر خارجه اش در سازمان ملل را رد كرد!

ایران از طریق جنگ های وکالتی و غیرمستقیم می تواند هر توافقی میان اسرائیل با فلسطین یا لبنان را با شکست مواجه کند.ما می بایست بفهمیم که در درجه نخست باید مسئله ایران را حل کرد.

وزیر امور خارجه اسرائیل مدعی شد قبل از حل مسئله اسرائیل و فلسطین، نخست می بایست مسئله ایران حل شود.

به نقل از خبرگزاری ها، افیگیدور لیبرمن که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخن می گفت ، مسئله فلسطین و ایران را دارای ارتباط مستقیم بایکدیگر دانست و گفت: ایران می تواند بدون حماس، حزب الله لبنان و جهاد اسلامی به موجودیت خود ادامه دهد اما این سازمان ها نمی توانند بدون ایران، به حیات خود ادامه دهند.

لیبرمن که رهبری حزب راستگرای "اسرائیل بیتنا" را برعهده دارد ، افزود: ایران از طریق جنگ های وکالتی و غیرمستقیم می تواند هر توافقی میان اسرائیل با فلسطین یا لبنان را با شکست مواجه کند لذا هنگامی که درباره توافق دائمی با فلسطین سخن گفته می شود می بایست به دنبال ریشه های اصلی درگیری رفت. ما می بایست بفهمیم که در درجه نخست باید مسئله ایران را حل کرد.

وی به این موضوع اشاره نکرد که منظور وی از مسئله ایران، موضوع پرونده هسته ای است یا موضوعات دیگری را در نظر دارد و البته مساله اصلی ،‌یعنی اشغال سرزمین های فلسطینی را نادیده گرفت.

لیبرمن ادامه داد: اول باید ریشه های مشکل را حل کنیم و نه شاخ و برگ آن را. البته مشکلات دیگری نیز وجود دارند که باید حل شوند. این شرط کافی نیست ولی شرط اساسی است.

این وزیر افراط گرای کابینه اسرائیل این موضوع را که مسئله فلسطین هم اکنون دلیل بی ثباتی در منطقه است را رد کرد و گفت: بیش از 90 درصد از جنگ ها در خاورمیانه از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، نتیجه مسئله فلسطین نبوده اند و به هیچ شکلی ربطی به اسرائیل نداشته اند بلکه دلیل آنها درگیری میان مسلمانان یا کشورهای عربی بوده است.

وی ادامه داد: جنگ ایران و کشورهای عربی [جنگ عراق علیه ایران]، جنگ خلیج فارس، جنگ میان شمال و جنوب یمن، حملات در منطقه حمات در سوریه، جنگ ها در الجزایر و لبنان، این ها بعضی از مثال ها هستند و فهرست نیز طولانی است.

لیبرمن که پست معاون نخست وزیری اسرائیل را نیز برعهده دارد همچنین این موضوع که "مسئله اسرائیل و فلسطین باعث مانع سازی در برابر ایجاد جبهه واحد بین المللی در مقابل ایران می شود" را نیز رد کرد و گفت: این ادعا نه تنها اشتباه است بلکه غیرمسؤولانه نیز هست. زیرا همین منطق را می توان دربرابر دیگر موضوعات نیز استفاده کرد. مثلا می توان گفت که مسئله فلسطین، موضع گیری و اقدام در برابر کره شمالی، دزدی دریایی در سومالی، بحران سودان و چالش های افغانستان را مانع می شود.

نكته جالب این كه بعد از سخنرانی لیبرمن ، دفتر نخست وزیر اسرائیل با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اظهارات لیبرمن درباره حل مسئله فلسطین و اسرائیل ، بیانگر موضع کابینه اسرائیل نیست.

در ادامه این بیانیه که از دفتر نخست وزیر اسرائیل در شهر قدس صادر شد ، آمده است: محتوای سخنرانی وزیر خارجه در سازمان ملل متحد با نخست وزیر هماهنگ نشده بود. طرف مسؤول در گفت وگوهای دیپلماتیک، نخست وزیر است.

حزب "اسرائیل بیتنا" به عنوان افراط ترین حزب راستگرای اسرائیلی شناخته می شود که رهبری آن را لیبرمن برعهده دارد.

لیبرمن پیش از این نیز خواستار اخراج عرب های شهروند اسرائیل شده بود..../تحلیل:عصرایران