اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حاشیه‌ های مذاکرات لوزان به روایت تصویر


در حالی که مذاکرات هسته‌ای با فشردگی و پیچیدگی خاص و بی‌سابقه خود در تاریخ روابط بین‌الملل و نیز ایران و آمریکا جریان داشت، رویداد‌ها و حاشیه‌هایی در خلال مذاکرات 15 روزه لوزان 1 و 2 و البته جلوی چشم خبرنگاران رخ داد که گاهی به خاطر توجه و اهمیت مذاکرات و مسایل مطرح در آن، فرصت پرداختن به آنها نبود.


ویدیو مرتبط :
ادامه مذاکرات فشرده در لوزان ۲

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حاشیه های جالب از مذاکرات لوزان



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

خبرگزاری آسوشیتدپرس، درباره مذاکرات فشرده لوزان تا حصول بیانیه مشترک، گزارشی خواندنی منتشر کرده است.

به گزارش انتخاب ؛ در این گزارش که بیشتر به حواشی هیات آمریکایی در لوزان پرداخته، آمده است: جعبه‌های غذا روی زمین پخش است و صدای ماشین قهوه‌ساز قطع نمی‌شود. در طبقات مختلف، نشست‌های مختلفی برگزار می‌شود. فیزیک‌دان‌ها گهگاه سر را روی میز می‌گذارند و چرتی می‌زنند.

این صحنه صحنه جلسه یک دانشکده برای برگزاری یک امتحان مهم نیست بلکه صحنه یکی از بهترین هتل‌های سوئیس است که در آن دیپلمات‌های آمریکایی برای دستیابی به توافقی تاریخی با ایران کار می‌کردند.

این نشست‌ها از نظر دیپلمات‌های آمریکا حاوی فعالیت شدید ذهنی بود و اگر فشار کار هم بالا نبود، باز هم جان کری وزیر خارجه آمریکا وارد اتاق می‌شد و افراد را برای بررسی مساله‌ای به کناری می‌کشید یا به آنها می‌گفت با سرعت بیشتری وظایف محوله را انجام دهند.

کری تمام تلاش خود را در انعقاد این توافق چارچوب که کلیات به‌عقب‌برگرداندن برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های فلج‌کننده اقتصاد ایران را تبیین می‌کند به کار بست.

از آغاز ماه مارس تا توافق روز پنج‌شنبه، کری 19 روز در شهرهای ژنو، لوزان و مونتروی سوئیس برای مذاکره با ایرانی‌ها سپری کرد.

بیشتر این مدت، اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها حضور نداشتند یا مقامات پایین‌رتبه به این مذاکرات فرستاده بودند.

کری و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران 10 ساعت در نشست‌های چهره‌به‌چهره سپری کردند.

آخرین دور مباحثات روز 26 مارس با هدف جمع‌بندی کار در عرض 5 روز آغاز شد.

آمریکا این گفتگوها را دو روز دیگر تمدید کرد و دایما هواپیما را برای بازگشت آماده می‌کرد تا ایرانی‌ها تصور نکنند مدت مذاکرات نامحدود است(!)

سه بار به روزنامه‌نگاران گفته شد مذاکرات بی نتیجه است، اما سپس گفتند ساک‌های خود را زمین بگذارند و مدت اقامت خود را در هتل تمدید کنند.

کری سعی کرد خود را فارغ‌البال نگاه دارد و لذا هربار وقت می‌کرد به دوچرخه‌سواری می‌رفت.

وی سه بار به دوچرخه‌سواری رفت اما دو بار از آن مجبور شد برای پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به هتل باز گردد.

وقتی گفتگو درباره مسایل فیزیک با ایرانی‌ها کاملا وارد جزئیات شد، کری و ظریف دانشمندان ارشد کشورهای خود را به خارج از اتاق فرستادند تا کاملا درباره موضوعات مربوطه سخن بگویند.

ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چهره‌به‌چهره با هم دیدار کردند و سپس درباره مباحثات خود گزارش دادند.

مقامات آمریکایی می‌گویند جان کری به نحوی فعالانه در کارها شرکت می‌کرد و این مساله شامل جزئیاتی چون برنامه پرواز سایر وزرای خارجه بود.

بعد از خروج سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از لوزان، کری وی را متقاعد کرد به لوزان بازگردد.

دیدار مهم با ایرانی‌ها نه ساعت طول کشید از شب چهارشنبه تا صبح پنج‌شنبه و راس ساعت 6 صبح پایان یافت.

بی‌خوابی فشار می‌آورد و مقامات آمریکایی می‌گویند کری نیز بعضا دچار آثار آن شده بود.

اما وی و سایر مذاکره‌کنندگان به کار ادامه دادند.

یک بار، ساعت 3 صبح، کارشناسان هسته‌ای آمریکا برخی اطلاعات محرمانه را روی وایت‌بوردی نوشته بودند.

مشکل این بود که آنها اشتباها از ماژیک پاک‌نشدنی استفاده کرده بودند و 20 دقیقه طول کشید تا اطلاعات محرمانه را از روی تخته وایت‌بورد پاک کنند.

اخبار سیاست خارجی - انتخاب