اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جیرانی به «هفت» افخمی می‌رود


جیرانی با موضوع بررسی نقش دولت در سینما به «هفت» می‌رود.

خبرگزاری ایسنا: جیرانی با موضوع بررسی نقش دولت در سینما به «هفت» می‌رود.

ششمین قسمت از دور تازه برنامه سینمایی "هفت" امشب 29 آبان ماه، با موضوع بررسی نقش دولت در سینمای ایران ساعت 23 روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

بهروز افخمی در این باره با فریدون جیرانی، کارشناس و کارگردان سینما گفتگو خواهد کرد.

وی همچنین با عوامل انیمیشن کوتاه «استریپی» به کارگردانی بابک و بهنود نکویی که برای رقابت در اسکار ۲۰۱۶ پذیرفته شده است نیز گفتگو می‌کند.

نمایش حاشیه‌های نشست بهروز افخمی در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با مردم و پرسش و پاسخ های مردم از بخش‌های دیگر «هفت» امشب است.

حمید گودرزی در برنامه این هفته «هفت» با عوامل فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» دیدار خواهد کرد و با آنها در خصوص مشکلات و مصائب تولید این فیلم به گفتگو می‌نشیند.

مسعود فراستی نیز در میز نقد خود به همراه میهمانانش، به نقد و بررسی فیلم‌های «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن و «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان می‌پردازد.

برنامه «هفت» با اجرا، سردبیری و تهیه کنندگی بهروز افخمی و با حضور مسعود فراستی به عنوان منتقد هر هفته جمعه شب‌ها از شبکه سه سیما پخش می‌شود.


ویدیو مرتبط :
مصاحبه جنجالی بهروز افخمی و فریدون جیرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا جیرانی می رود و فردوسی پور می ماند؟


نه 90 در حوزه های دیگر قابل اجراست و نه بدلی برای عادل فردوسی پور وجود دارد که بتواند از محبوبیت خود برای دوام برنامه اش در حوزه ای غیر از فوتبال استفاده کند.

هفت صبح: رویکرد انتقادی فریدون جیرانی طی ماه های اخیر در برنامه «هفت» خیلی زود کار دستش داد و به حذفش از تنها برنامه زنده تلویزیونی با موضوع سینما انجامید.

ظاهرا او از زمان جشنواره فجر احساس کرده بود که سینما قدم در مسیر دولتی شدن گذاشته و به همین دلیل رویکردش را از حالت تبلیغ و اطلاع رسانی به شیوه انتقادی و چالشی تغییر داد. جیرانی در همه سال هایی که به عنوان فیلمنامه نویس، مشاور فیلمنامه، فیلمساز و روزنامه نگار فعالیت می کند، دلبسته نوعی سینمای میانه است که برای آن تعبیر «سینمای بدنه» به کار می رود؛ سینمایی مبتنی بر داستان گویی که بخش خصوصی برای سرگرم کردن تماشاگر می سازد، اما سطح سلیقه او را دست کم نمی گیرد و تا حد ممکن از استانداردهای پذیرفته شده ساخت و پرداخت عدول نمی کند. تهیه کننده و مجری برنامه هفت ظاهرا پس از دیدن ویترین یک سال تولیدات سینمای ایران در جشنواره سی ام به این نتیجه رسید که این نوع سینما در خطر انقراض قرار گرفته و مدیران با اعمال سلیقه خود، مسیر حرکت را به سمت سینمای دولتی دهه 1360 برگردانده اند که در آن دولت از زمان فیلمنامه تا اکران در همه مراحل دخالت می کرد و اقتدارش را نشان می داد.



احتمالا جیرانی فکر می کرد در رسانه ای که اجازه می دهد برای فوتبال تندترین نقدها از افراد و چهره های صاحب نفوذ مطرح شود، درباره سینما هم چنین تحمل و مدارایی وجود دارد اما اتفاقات چند ماه اخیر نشان داد که چنین تحملی وجود ندارد. چون سینما با فوتبال تفاوت های چشم گیری دارد. ظاهرا فوتبال سرگرمی پرطرفدارتری است و هر هفته میلیون ها ایرانی علاوه بر تعقیب بازی ها، به تماشای برنامه 90 می نشینند. سینما چنین طرفداران پرشماری در کشور ندارد و علاوه بر سرگرمی سازی لقب «هنر هفتم» را هم پیش می کشد و ظاهرا دست اندرکاران و مخاطبانش در قیاس با فوتبال افراد فرهیخته تری هستند و بیشتر اهل مدارا. ولی این یک روی سکه است. روی دیگر سکه این است که سینما پدیده حساسیت برانگیزترین است و طی سه دهه گذشته نگاه نیمه رسمی آن را به عنوان ابزار تبلیغ ایدئولوژی می شناسد.

افراد و گروه های پرنفوذ همچنان سینما را به عنوان یکی از مهم ترین رسانه های در خدمت پروپاگاندا می شناسند و این دیدگاه را کمتر کسی می تواند به صراحت نفی کند. اگر جیرانی دو هفته پیش رو به دوربین برنامه هفت گفت از این به بعد در نقد سینمای دولتی می کوشد، منظورش در حوزه مسایل مربوط به صنعت سینما بود که شامل محتوا هم می شد اما این حرف او با واکنش افراد و رسانه های ارزش گرا رو به رو شد که این موضع را تقابل با ارزش ها و در خدمت اهداف جریان روشنفکری دانستند. جالب است که مدیر گروه اجتماعی شبکه سوم همسو با سایت ها از جیرانی انتقاد کرد و خبر از دستور رییس سازمان صدا و سیما برای توقف برنامه هفت داد. هرچند جیرانی دروز گفت رییس صدا و سیما چنین دستوری نداده اما خروج خود از «هفت» را تایید کرد.

او احتمالا به روزهایی فکر می کند که طرح برنامه ای را داد که از آن به عنوان «90 سینمایی» یاد می شد. همان روزهایی که عده ای با بدبینی می گفتند نه 90 در حوزه های دیگر قابل اجراست و نه بدلی برای عادل فردوسی پور وجود دارد که بتواند از محبوبیت خود برای دوام برنامه اش در حوزه ای غیر از فوتبال استفاده کند. حالا اتفاقاتی رخ داده که نشان می دهد آن نگاه بدبینانه چندان هم از واقعیت تهیه نبوده و در عمل ماجراهایی رخ داد که باعث شد «هفت با رویکرد انتقادی» جوان مرگ شود. جیرانی هم قرار است برگردد و فیلم و سریال بسازد. حال همه خوب است.