اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جک استراو: روحانی مذاکره کننده محکمی که تمایل به توافق دارد



جک استراو,دیدار روحانی جک استراو

جک استراو: روحانی مذاکره کننده محکمی که تمایل به توافق دارد

جک استراوی ۶۷ ساله، بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ میلادی، وزیر خارجه بریتانیا بود. همان سالهایی که مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران آغاز شد.

جک استراو، در همین سال‌ها، بسیار تلاش کرد که شاید توافق با ایران حاصل شود، اما چنین نشد. حال دولت جدید ایران در هفته های اخیر بار ها اعلام کرده که در پی دستیابی به توافق است؛ دولتی که اعضای آن، همان مذاکره کنندگان با جک استراو در سال‌های تصدی او بر وزارت خارجه بریتانیا.
 
جک استراو، نماینده پارلمان بریتانیا، درباره تجربه همکاری با افرادی چون رییس جمهوری ایران و وزیر امور خارجه اش با رادیو فردا به گفتگو نشسته اشت.
 
اگر بخواهیم کمی وارد جزییات شویم،‌ قدرت‌های جهانی چگونه باید با ایران مذاکره کنند، که شاید این مذاکره به نتیجه ای مثبت منجر شود؟
 در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا رابطه خوبی با ایران داشتند. باید یادآوری کنم که ایران کمک های بسیار مفیدی به آمریکا وکشورهای متحدش برای برکناری طالبان از قدرت و بر روی کار آوردن حکومتی تازه در افغانستان کرده و همچنین تلاش های ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، از جمله نمونه هاییست که ایران ثابت کرده که چه توانایی هایی دارد.
 
پرونده هسته ای ایران،‌پرونده ای پیچیده است. و به موازات با آن ما شاهد تحریم هایی هستیم که برخی از آنها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و بیشتر آنها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده است. آنچه که من در زمان تصدی وزارت خارجه بریتانیا در تلاش برای انجام آن بودم این بود که راههای اعتماد سازی را بین طرفین شناسایی کنم و شاید از بار تحریم های بکاهیم.  
 
اما این را هم باید در نظر داشت که  بازیگران بیرونی و در این مورد جامعه بین المللی همیشه می تواند بر سیاست داخلی یک کشور تاثیر بگذارند. و من در آن زمان شاهد این بودم که چگونه قدرت خاتمی به دلیل برخی تصمیم های نامناسب آمریکا تحت الشعاع قرار گرفته بود. 

 

یکی از آن‌ها گنجاندن ایران در یک گروه با حکومت های بسیار بدی چون کره شمالی و عراق با عنوان محور شرارت بود. و من امیدوارم که چنین اشتباهی را دوباره شاهد نباشیم. برخی در غرب هستند که دوست دارند این افسانه و داستان را پیش ببرند که هیچ چیز در ایران تغییر نکرده است، به نظر من این حقیقت ندارد. و در هر حال همیشه راهی ساده برای آزمایش این موضوع وجود دارد. ما می توانیم وضعیت را برای دولت جدید در ایران برای مذاکره تسهیل کنیم؛ دولتی که خواستار رویکردی متفاوت در مواجهه در غرب است.
 
سوال بعدی من درباره همین دولت جدید است. کسانی که شما تجربه همکاری با آنها را داشتید. کسانی مثل حسن روحانی و محمد جواد ظریف که روزی مذاکره کننده یا سفیر بودند و امروز دولت جدید در ایران را تشکیل داده اند. نظر شما درباره آنها چیست؟ آیا افرادی با اراده قوی سیاسی هستند؟ جامعه بین المللی درباره آنها چه فکر می کند؟
 تجربه کاری من با دکتر روحانی، آقای ظریف و بسیار همکاران دیگر آنها، نشان می دهد که آنها افرادی بسیار حرفه ای هستند. آنها تسلط کامل بر پرونده هسته ای داشتند، و در عین حال آنها بسیار متعهد به جمهوری اسلامی ایران و میراث آن کشور هستند.

کسی نباید فکر کند که آنها ممکن است روزی به یکباره میراث و منافع ایران را واگذار کنند. همانگونه که یک سیاستمدار بریتانیایی دست از منافع ملی کشورش نمی کشد. اما به هر حال به نظرم اینها افرادی واقع بین هستند و مذاکره را می فهمند. آنها مذاکره کنندگانی محکم هستند اما تمایل به توافق هم دارند. البته تجربه من به عنوان وزیر خارجه بریتانیا این است که من با سیاستمداران بسیار سخت تری از دکتر روحانی و افراد دولت محمد خاتمی  گفتگو کرده ام.

منظورتان از سرسخت بودن دقیقا چیست؟افرادی مثل روحانی یا ظریف چگونه می توانند آدم های سختی در مذاکره باشند؟
 دراینباره حدس و گمانه زنی نمی کنم، در هر مذاکره ای اگر طرفین بخواهند به نتیجه ای دست یابند، همه باید با موضوعاتی توافق کنند، که به صورت یکجانبه شاید با آن موافقت نمی کردند. در نتیجه برای اینکه چیزی از روی میز بردارند، باید چیزی هم روی میز بگذارند. و این شیوه ای است که برای همه مذاکرات باید در نظر گرفته شود. دکتر روحانی و آقای ظریف این را می فهمند. آنها دیپلمات های بسیار با تجربه ای هستند. دکتر روحانی در کارزار انتخاباتی خود درباره تمایلش به عادی سازی روابط با غرب گفته بود. در نتیجه او برنامه ای سنگین دارد و به نظرم غرب  باید به او برای تحقق این برنامه هایش کمک کند.
 
موضوعی که در زمینه به نتیجه رسیدن گفتگوها از سوی برخی مطرح می شود، این است که مناقشه هسته ای ، تا زمانی که ایران و آمریکا مستقیم گفتگو نکنند، حل نخواهد شد. نظر شما در اینباره چیست؟
 ببینید این مناقشه با گفتگوی غیر مستقیم هم قابل حل شدن است. زمانی که ما سه کشور اروپایی  با ایران گفتگو می کردیم، بخشی از مذاکره ما از جانب خودمان بود و اما بخشی از کار ما هم این بود که ببینیم چه موضوعاتی برای آمریکا قابل قبول هست یا خیر. نه به خاطر اینکه ما چاپلوسی آمریکا را بکنیم، بلکه چون برخی چیزهایی که طرف ایرانی توقع داشت تنها از سوی آمریکا می توانست برآورده شود.

به هر حال آمریکا تحریم هایی اعمال کرده که یکجانبه است و در عین حال هر شرکت یا بانک  اروپایی ای را که با ایران مذاکره کند تحت الشعاع قرار می دهد. درنتیجه ما با آمریکا صحبت می کردیم و سعی مان این بود که به تدریج با ایران به توافق برسیم. مطمئننا اگر ایران و آمریکا مستقیم گفتگو می کردند کار راحتتر می شد.

 

شکی نیست که آنچه که ایران بیش از هر چیز در پی آن است، عادی سازی روابط با آمریکاست. اینکه چنین عادی سازی ای در یک مرحله یا چند مرحله رخ بدهد، گمانه زنی است.  احساس من این است که چنین چیزی در دو یا سه مرحله رخ می دهد. سیاستمداران آمریکایی می خواهند ببینند پیش از هرگونه ارتباط مستقیمی، واکنش ها در گفتگوهای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین پنج به علاوه یک ( که آمریکا هم عضو آن است) چه خواهد شد. 
 
آیا تجربه در پرونده هسته ای، شما را به نتیجه ای درباره احتمال اهداف نظامی برنامه هسته ای ایران رسانده است یا خیر؟
 من فکر نمی کنم ایران برنامه نظامی احتمالی خود را آغاز کرده باشد. این هم گمانه زنی خواهد بود اما قضاوت من این است که اولا آن‌ها برنامه نظامی ندارند، و دوم این که ایران می خواهد دانش نظامی شدن را داشته باشد تا درصورت نیاز به تولید سلاح بپردازند.

 

اما تا کنون ضرورت این کار را احساس نکرده اند، شاید بتوان گفت شبیه موقعیتی که ژاپن در یک مقطع داشت. این را می گویم چون توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکایی در سال ۲۰۰۷ میلادی اعلام شده، و از آن زمان تا کنون هم چیز دیگری منتشر نشده است.
 
اما در عین حال ایران هم آنچه را که آژانس تقاضا کرده بوده انجام نداده و این موضوع است که همه مشکلات را به وجود آورده است و به تحریم ها انجامیده و این موضوع است که باید روشن شود،‌ تا به وضعیتی عادی برسیم. اگر آنچه که رهبر ایران و دکتر روحانی مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران بارها تکرار کرده اند درست باشد، دستیابی به توافق نسبتا آسان است.
 
سوال آخر من این است که با توجه به کمک ایران به آمریکا در افغانستان، و پیشنهاد کمک در عراق که قبول نشد، شما موقعیت ایران را در موضوع سوریه چطور ارزیابی می کنید؟ آیا رابطه ای بین این ها می بینید؟
 من فکر می کنم که بسیاری از اشتباهات در مواجهه با ایران از سوی غرب انجام شده است. مطمئننا اگر قدرت خاتمی آنطور که دیدیم، تحت تاثیر وضعیتی که نومحافظه‌کاران آمریکایی پیش آوردند ، قرار نگرفته بود، شاید در این هشت سال گذشته، شخص دیگری رییس جمهور ایران بود.
 
من فکر نمی کنم که ارتباط مستقیمی در این وضعیت کنونی وجود داشته باشد اما آنچه که برایم مسلم است این است که ایران باید بخشی از هرگونه راه حل برای وضعیت امروز سوریه باشد. دو کشور همسایه های نزدیک به هم هستند، شیعیان زیادی در سوریه زندگی می کنند که ایران خود را در قبال آنها مسئول می داند.

مثل هر کشور دیگری که قدرت دارد، ایران می تواند کارهای خوبی در منطقه اش انجام دهد یا اینکه ضرر وارد کند. این خوب نیست که درباره ایران یا نقش احتمالی آن در وضعیت سوریه گلایه می شود. آنچه باید انجام دهیم، دخیل کردن ایران در هرگونه گفتگو برای پایان دادن به بحران سوریه است.

این یک واقعیت است که ایران نفوذ زیادی در این منطقه دارد. ایران در سوریه، عراق و لبنان نفوذ دارد. و ما باید مطمئن شویم که از چنین نفوذی ، به صورت کارآمد استفاده شود.

/عصر ایران

 

 


ویدیو مرتبط :
تحقیر مذاکره کنندگان ایرانی توسط جک استراو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش دولت آمریکا به انتخاب روحانی و ابراز تمایل برای مذاکره مستقیم



آمریکا: آماده مذاکره مستقیم با دولت جدید ایران هستیم

واکنش دولت آمریکا به انتخاب روحانی و ابراز تمایل برای مذاکره مستقیم، درخواست دولت انگلیس از رئیس جمهور جدید ایران، استقبال فرانسه از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و ترس رژیم اسرائیل از روی کار آمدن حسن روحانی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

واکنش دولت آمریکا به انتخاب روحانی و ابراز تمایل برای مذاکره مستقیم، درخواست دولت انگلیس از رئیس جمهور جدید ایران، استقبال فرانسه از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و ترس رژیم اسرائیل از روی کار آمدن حسن روحانی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

پیروزی حسن روحانی,انتخابات ایران,بازتاب دولت آمریکا به انتخاب روحانی

 

بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و واکنش کشورهای مختلف به این موضوع اختصاص دارد.

در این رابطه، روزنامه «واشنگتن پست» واکنش رسمی کاخ سفید به انتخاب حسن روحانی را بازتاب داده که همچون همیشه، حالتی دوپهلو و غیرشفاف دارد. به نوشته این روزنامه، دولت آمریکا به سبب انتخاب رئیس جمهور جدید به ایرانیان تبریک گفته، اما در عین حال مدعی شده حکومت ایران، «جوی مرعوب کننده» را ایجاد کرده که سبب محدود شدن آزادی بیان شده است. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفته ایالات متحده به نتایج انتخابات ایران احترام گذاشته و به مردم ایران بابت شنیده شدن صدایشان تبریک می گوید؛ اما در عین حال، معتقد است که «سانسور و فقدان شفافیت» در روند انتخابات وجود داشته است. وی در ادامه تأکید کرده آمریکا همچنان خواستار یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مسئله هسته ای ایران است. 

مواضع آمریکا نسبت به انتخاب روحانی در ایران,پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران

البته گفتنی است واکنش آمریکا تنها به اظهارات کارنی محدود نمانده و کاخ سفید با انتشار بیانیه ای، به طور رسمی نسبت به انتخابات ایران اعلام موضع کرده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، در بیانه کاخ سفید آمده ایالات متحده آمده است تا با رئیس جمهور جدید منتخب مردم ایران، وارد مذاکره مستقیم بر سر موضوع هسته ای شود. دولت آمریکا هدف از چنین مذاکره ای را «یافتن راه حلی دیپلماتیک برای از میان بردن کامل نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران» دانسته است. البته در این بیانیه نیز ضمن تکرار ادعاهای کارنی، اظهار امیدواری شده دولت جدید در ایران بتواند در راستای خواسته های مردم گام بردارد.

مواضع دولت انگلیس به انتخابات در ایران,درخواست دولت انگلیس از حسن روحانی

دولت انگلیس، از جمله دیگر دولت های خارجی است که به فاصله اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات، اقدام به اعلام موضع خود کرده است. به نوشته «دیلی استار» لبنان، دولت انگلیس از روحانی درخواست کرده در پی پیروزی در انتخابات، ایران را «در مسیری متفاوت» هدایت کند. در بیانیه ای که از سوی سخنگوی وزارات خارجه انگلیس قرائت شده، از روحانی درخواست شده با استفاده از فرصت پیش آمده، ایران را در مسیری جدید هدایت نماید که شامل توجه به نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران و نیز پیشبرد روابط سازنده با جامعه بین المللی است. 

واکنش دولت فرانسه به انتخاب حسن روحانی,بحران سوریه,برنامه هسته ای ایران

دولت فرانسه نیز به نوبه خود به انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران واکنش نشان داده و ابراز امیدواری کرده دو کشور بتوانند در دوره جدید، با یکدیگر به همکاری بپردازند. به نوشته «یدیعوت آحارانوت»، لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اظهار داشته که مایل است با رئیس جمهور منتخب مردم ایران، در موضوعات مختلف، به ویژه در موضوع هسته ای و نیز بحران سوریه همکاری نماید. به نوشته این روزنامه، در بیانیه ای که از سوی وزارت امور خارجه فرانسه منتشر شده، آمده: «فرانسه از تمایل مردم ایران به دموکراسی استقبال می کند». 

مواضع دولت اسرائیل نسبت به انتخاب حسن روحانی در ایران

اما در نهایت، در میان همه واکنش ها، موضع رژیم اسرائیل به نتیجه انتخابات ایران بسیار قابل توجه است؛ زیرا روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار مطلبی، از «ترس» این رژیم از انتخاب روحانی در ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، جانشین وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفته این رژیم نگران است که با پیروزی روحانی، ایران بتواند زمان بیشتری را در مذاکرات برای خود بخرد. «گیلعاد اردان»، در توضیح این موضوع گفته ممکن است غرب با پیروزی روحانی «وسوسه» شده و در حالی که سانتریفیوژها در ایران در حال کار کردن است، با انجام گفت و گوهای بیشتر با ایران موافقت کند. به این ترتیب، ایران می تواند با استفاده از فرصت پیش آمده، برنامه هسته ای خود را بیش از پیش توسعه دهد. 

گفتنی است علاوه بر مطالب فوق که به مواضع دولت های خارجی درباره انتخاب روحانی اختصاص دارد، از شب گذشته تاکنون تقریباً همه مطبوعات انگلیسی زبان یک یا چند مطلب خود را به انتشار گزارش هایی از فرایند انتخاباتی در ایران، معرفی رئیس جمهور جدید ایران و همچنین فضای به وجود آمده در ایران پس از انتخابات اختصاص داده اند./تابناک