اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جویندگان نوبل/ کدام اقتصاد دان سرشناس چهل و پنجمین جایزه نوبل را به خانه می برد؟



 نوبل اقتصاد , جایزه نوبل اقتصاد

جویندگان نوبل/ کدام اقتصاد دان سرشناس چهل و پنجمین جایزه نوبل را به خانه می برد؟

هفته نامه تجارت فردا در شصت ویکمین شماره، به معرفی 36 اقتصاد دانی پرداخته است که شانس برنده شدن جایزه نوبل اقتصاد را دارند.درمیان آنها نام پروفسور محمدهاشم پسران به چشم می خورد که ایرانی است و اقتصاد دانی سرشناس محسوب می شود.

14 اکتبر (22 مهر)، روز موعودی است که همچون نقطه عطفی، زندگی اقتصاددان‌(های) شایسته را در مسیری تازه قرار می‌دهد. در این روز، مطابق یک رسم سالانه، بانک مرکزی سوئد جایزه علم اقتصاد را به عنوان یادبودی از آلفرد نوبل، به یک یا چند تن از نابغه‌های زمان اعطا می‌کند؛

 

نابغه‌هایی که به تعبیر رابرت هایلبرونر «فیلسوفان این جهانی»‌اند. جایزه علم اقتصاد، به منزله ذره‌بینی است که سعی می‌کند هر سال بر روی نقطه‌ای کوچک از پهنه عظیم علم اقتصاد تمرکز کند و زوایایی از تلاش خستگی‌ناپذیر دانشمندان حاضر در این دریای بیکران را نمایان کرده و دنیا را فریفته خویش کند. دنیایی که ادعای اداره امور جاری آن، بدون استفاده از درک بشر امروز از قواعد اقتصادی، ناممکن می‌نماید.


***


پیش‌بینی اینکه چه کسی برنده جایزه علم اقتصاد می‌شود، کار دشواری است و شاید از آن دشوارتر انتخاب برندگان این جایزه باشد. تعداد بسیار زیادی از اقتصاددانان هستند که شایستگی دریافت چنین جایزه‌ای را دارند و تجربه نیز نشان داده که این افراد از دیدگان تیزبین کمیته نوبل دور نمانده و معمولاً دیر یا زود به چنین افتخاری نائل می‌آیند.

 

البته در این میان استثناهایی هم بوده‌اند؛ همچون جان مینارد کینز که عمرش به دریافت این جایزه قد نداد، یا لودویگ فن‌میزس که در زمان حیاتش این جایزه به او اعطا نشد. این اهمیت باعث شده هر‌ساله موسسه‌ها و افراد گوناگون، لیست‌های متنوعی را به عنوان پیش‌بینی برندگان این جایزه منتشر کنند؛ که واضح است روی همه آنها نمی‌توان حساب باز کرد. گاهی نیز آنقدر انتخاب‌های کمیته نوبل غافلگیرکننده بوده است که تقریباً هیچ لیستی توان پیش‌بینی این انتخاب‌ها را نداشته است. چنین اتفاقی سال گذشته رخ داد و در کمال ناباوری، دو دانشمند نسبتاً کمتر شناخته‌شده موفق به کسب جایزه علم اقتصاد شدند.

اما در عین حال برخی از موسسات طی چند سال اخیر به سبب پیش‌بینی‌های بعضاً درست‌شان اعتبار بیشتری کسب کرده و سابقه درخشان‌تری از خود بر جای گذاشته‌اند. یکی از آنها، موسسه معروف تامسون‌رویترز است. این موسسه به عنوان منبعی پیشرو در زمینه تهیه اطلاعات هوشمند برای صاحبان کسب‌وکار و حرف گوناگون عمل می‌کند.

 

تامسون‌رویترز بنا بر اعلام وب‌سایتش، نزدیک به 60 هزار نفر نیروی شاغل دارد و در بیش از 100 کشور دنیا فعالیت می‌کند. برخلاف تصور معمول که تامسون‌رویترز را انگلیسی می‌دانند، مقر اصلی این موسسه در شهر نیویورک آمریکاست.

 

تامسون‌رویترز از سال 2002 میلادی تاکنون، اقدام به پیش‌بینی برندگان جایزه نوبل در رشته‌های گوناگون می‌کند. طی این چند سال، این موسسه توانسته 27 مورد از برندگان جایزه نوبل را به درستی پیش‌بینی کند. البته تا لحظه تنظیم این گزارش، دو نفر دیگر نیز به تعداد پیش‌بینی‌های درست این موسسه اضافه شده و در نتیجه تعداد پیش‌بینی‌های درستش به عدد 29 رسیده است.

 

این دو نفر فرانسوا انگلرت و پیتر هیگز هستند که تامسون‌رویترز برای سال 2013 آنها را نامزد دریافت نوبل فیزیک کرده بود، که این پیش‌بینی درست از آب درآمد و هر دو نفر موفق به کسب جایزه نوبل فیزیک در سال جاری شدند. بنابراین در درجه نخست، می‌توان این موسسه را پیشتاز پیش‌بینی جایزه نوبل دانست.

این موسسه برای رشته اقتصاد نیز در سال جاری اسم هشت نفر را آورده است که نام پروفسور محمدهاشم پسران، اقتصاددان ایرانی و استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، نیز در میان آنهاست. اگر از موسسه تامسون‌رویترز بگذریم و بخواهیم تنها بر روی پیش‌بینی برندگان جایزه علم اقتصاد تمرکز کنیم، به دو گزینه دیگر می‌رسیم.

 

نخست؛ پیش‌بینی وب‌سایت The Big Picture متعلق به باری ریتولز (Barry Ritholtz) است. این وب‌سایت (با آدرس www.ritholtz.com) در روز 11 اکتبر سال 2009 میلادی لیستی شامل 32 اقتصاددان را معرفی کرد که به طرز اعجاب‌انگیزی برای سه سال پی‌درپی (2009، 2010 و 2011) تمام نوبلیست‌های اقتصاد در زمره افراد حاضر در این لیست بودند. این افراد شامل الینور اُستروم و الیور ویلیامسون (2009)، کریس پیساریداریس، دیل مورتنسن و پیتر دایاموند (2010) و کریستوفر سیمز و توماس سارجنت (2011) می‌شوند. این به نظر نتیجه بسیار قابل قبولی برای یک پیش‌بینی به حساب می‌آید.

به این ترتیب 25 نفر دیگر باقی می‌مانند که همچنان در صف دریافت جایزه نوبل هستند. دوم؛ پیش‌بینی انجام‌شده از سوی استاد مدعو اقتصاد بین‌الملل دانشگاه لیناوس سوئد، هوبرت فروملت، است که وب‌سایت خبرگزاری بلومبرگ روز سوم اکتبر سال جاری لیستی شامل 11 نامزد را به نقل از او، برای جایزه امسال علم اقتصاد منتشر کرده است. اسامی هشت نفر از 11 نفر حاضر در این لیست، در لیست منتشره وب‌سایت The Big Picture نیز آمده است.

برنده احتمالی نوبل اقتصاد،یکی از اقتصاد دانان زیر است:
 1-    Sir David F. Hendry سر دیوید هنری

2-    M. Hashem Pesaranمحمد هاشم پسران

3-    Peter C.B. Phillips پیتر سی. بی. فیلیپس

4-    Sam Peltzmanسام پلتزمن

5-    Richard A. Posner ریچارد ای. پوزنر

6-    Joshua D. Angristجوشوآ دی. انگریست

7-    David E. Cardدیوید ای. کارد

8-    Alan B. Kruegerآلن بی. کروگر

9-    Jerry Hausman جری هازمن

10-  Douglas Diamond داگلاس دایاموند

11-  Angus Deaton انگس دیتون

12-  Eugene Fama یوجین فاما

13-  Paul Romer پل رومر

14-  Ernst Fehr ارنست فهر

15-  Kenneth R. French کنث آر. فرنچ

16-  William Nordhaus ویلیام نوردهاوس

17-  Robert Barro رابرت بارو

18-  Matthew J Rabin ماتیو جی. رابین

19-  Jean Tirole جین تیرول

20-  Martin Weitzman مارتین وایتزمن

21-  Xavier Sala-i-Martin خاوی‌یر سالای‌مارتین

22-  Avinash Dixit آویناش دیکسیت

23-  Jagdish N. Bhagwati جادیش ان. باگواتی

24-  Robert Schiller رابرت شیلر

25-  William Baumol ویلیام بامول

26-  Martin S. Feldstein مارتین اس. فلدشتاین

27-  Lars P. Hansen لارس پی. هانسن

28-  Nancy Stokey نانسی استاکی

29-  Dale Jorgenson  دیل یورگنسن

30-  Paul Milgrom پل میلگروم

31-  Oliver Hart اُلیور هارت

32-  Bengt R Holmstrom بنگت آر. هولمستروم

33-  Elhanan Helpman الهانان هلپمن

34-  Gene M Grossman جین ام. گراسمن

35-  Karl-Goran Maler کال-گوران مالر

36-  Robert B Wilson رابرت بی. ویلسون /خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
برنده جایزه نوبل اقتصاد از صنعت سلامتی میگوید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش اقتصاد دان سرشناس ایرانی به احتمال برنده شدن جایزه نوبل



جایزه نوبل , هاشم پسران

واکنش اقتصاد دان سرشناس ایرانی به احتمال برنده شدن جایزه نوبل

پروفسور هاشم پسران می گوید به نظر من مساله ایران تنها با آمریکا و اروپا نیست و‌ ایران باید در منطقه هم بتواند خودش را بهتر نشان دهد. 

هفته نامه تجارت فردا گفت وگوی مفصلی با پروفسور هاشم پسران داشته است که در ادامه بخش هایی از آن می آید:

پروفسور پسران با بیان این که انبوهی از پیام‌های محبت‌‌آمیز به صورت تلفن و ای‌میل ارسال شده که من را بسیار خوشحال کرده است، گفت: اگر چنین اتفاقی باعث شود که مردم کشور من خوشحال شوند و به آینده امید بیشتری داشته باشند، باید بگویم من هم خوشحال هستم.

در ادامه بخش هایی از این مصاحبه می آید:

*مهم این است که نام یک ایرانی به این صورت عنوان شده است

*ایده‌های کریستوفر سیمز را توسعه دادم

*توانستیم مدلی برای دنیا طراحی  کنیم که اجزای آن مدل تک‌تک کشورهای دنیاست که می‌توانیم آنها را درست تخمین بزنیم

*اسامی از سوی موسسه تامسون‌رویترز تنها نوعی پیش‌بینی است. پایه این پیش‌بینی ارجاع‌هایی است که به کارهای علمی می‌شود. ممکن است برخی تصور کنند که اعلام اسامی و روند انتخاب برنده مانند مراسمی چون اسکار است؛ اما این‌طور نیست. من می‌خواهم این مساله را به روشنی توضیح دهم که انتظار فزاینده‌ای ایجاد نشود.

* نمی‌گویم امکان ندارد انتخاب کمیته نوبل باشم اما ممکن است سال بعد یا سال‌های بعد چنین انتخابی صورت گیرد.

* اسم پل کروگمن در سال 2006 توسط تامسون‌رویترز مطرح شد ولی آکادمی نوبل در سال 2008 ایشان را به عنوان برنده معرفی کرد. یعنی مساله فقط همان سال پیش‌بینی نیست.

* در مصاحبه بورسیه بانک مرکزی ایران شرکت کردم و فکر کنم نفر اول هم شدم. آنجا بود که بانک مرکزی قبول‌شده‌ها را به انگلستان فرستاد که حسابدار خبره شوند.

* زمانی که من به انگلستان بازگشتم و در دانشگاه‌های انگلستان به تدریس مشغول شدم تمام وام بانک مرکزی به علاوه 12 درصد بهره را پرداخت کردم. این حقی بر گردن ما بود چون به ما پول دادند که برویم تحصیل کنیم. اعتقاد داشتم که باید حتماً قرضی را که به بانک مرکزی و مردم ایران داریم را به اضافه بهره‌ای که به آن تعلق می‌گیرد، پرداخت کنیم.

* سوال عمده برای من این بود که چرا اقتصاد کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه‌یافته دچار نوسان‌ها و تکانه‌های شدید است.

* تمام ریشه‌های کارهایی که من اکنون انجام می‌دهم همان سوال بود. سوالی که وقتی یک جوان 20ساله بودم از خودم پرسیدم.

* اقتصادسنجی علم پیچیده‌ای است. اما یادتان باشد که هر کار پیچیده‌ای از جایی شروع می‌شود. نباید گفت مثلاً چون صعود به قله کوه خیلی مشکل است پس آدم شروع به بالا رفتن نکند.

* مطمئناً رشد اقتصادسنجی مانند هر علم دیگری می‌تواند به دولتمردان، مردم عادی، بخش خصوصی و موسسات غیرانتفاعی کمک کند که تصمیم‌های درست‌تری بگیرند.

* سفر آقای روحانی به سازمان ملل بسیار مثبت بود و همه ما هم امیدوار هستیم.

* امیدوارم روندی که آغاز شده تداوم داشته باشد و از این شرایط خوب و فضای مثبت ایجاد شده بتوانیم واقعاً استفاده کنیم.

* به نظر من مساله ایران تنها با آمریکا و اروپا نیست و‌ ایران باید در منطقه هم بتواند خودش را بهتر نشان دهد.

* هر چقدر که ایران نشان دهد سیاست‌های عقلانی استفاده می‌کند می‌تواند خودش را در منطقه از نظر قدرت اقتصادی و سیاسی منسجم‌تر کند.

*صندوق بین‌المللی پول از من دعوت کرده روز 16 اکتبر یکی از کارهای علمی را که انجام داده‌ام ارائه کنم. من هم از این فرصت استفاده کردم و راجع به «چالش‌ها و چشم‌انداز اقتصاد ایران» پنلی گذاشتم تا مسائل اقتصادی ایران بیشتر در آمریکا مطرح شود.

*امیدوارم بتوانم شانس بیشتری داشته باشم و در شرایط فعلی فضای مثبتی که ایجاد شده من بتوانم بیشتر در مورد ایران برنامه داشته باشم./انتخاب