اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جولان گاز و دود با پلاک مخدوش



اخبار,اخباراجتماعی ,راهنمایی و رانندگی

در خلاقیت، زبانزد خاص و عام هستیم. هوش و ذکاوت مان حرف ندارد. در هر محفلی از تیزهوشی ما تعریف می‌شود. نخبگان بسیاری را تحویل جامعه ملی و بین‌المللی داده ایم. اگر همین هوش و ذکاوت در کارهای غیرقانونی را در جاهای خوب استفاده می‌کردیم، می‌توانستیم حرف بیشتری در دنیا داشته باشیم.

یک نمونه از این کارهای غیر قانونی برمی گردد به مساله ای که گاه و بیگاه توجه مان را به خود جلب می‌کند. کارهایی مثل مخدوش کردن پلاک های ماشین که البته در خبرهای مختلف از آنها خوانده ایم و نوشته ایم که یک کار و کاسبی شده است. پلاک های ماشین ها و صد البته موتورهای سیکلت را می‌پوشانند برای اینکه بتوانند از تخلفات راهنمایی و رانندگی راه دررویی پیدا کنند. راهی که نتیجه اش پرداخت نکردن جریمه های نقدی است. دوربین ها دیگر نمی‌توانند رد آنها را بزنند. بنابراین سند و مدرکی وجود ندارد که بتوانند پای شان را به پرداخت جریمه های نقدی باز کنند و باقی قضایا را هم خودتان شاهد هستید که خوشحال و خندان راه خود را می‌گیرند و می‌روند. البته هیچ یک از ما هیچ گاه از این کارها مستثنی نیستیم. اما چرا...؟


تمامی بایدها
تمام چراها شاید در پاسخ خود موتورسیکلت سواران خودش را نشان می‌دهد. نیما، یکی از همان کسانی است که موتور سیکلتی را برای خود تهیه کرده است. اتومبیل را در خانه پارک می‌کند و مجبور است که مسیر نیاوران تا ایرانشهر را با موتورسیکلت طی کند که سریع تر به محل کارش برسد.

 

وی در گفتگو با خبرنگار روزنامه ابتکار می‌گوید: موتور را برای این تهیه کردم که سرعت کارم بالاتر بروم. ترافیک صبحگاهی مانع این می‌شود که سریع خودم را به مرکز شهر برسانم. ولی کاملا با سختگیری های ماموران راهنمایی و رانندگی موافقم. من باید کلاه ایمنی خود را بر سر بگذارم، چرا؟ چون جان خودم را حفظ می‌کنم. این را بدون تعارف می‌گویم. اگر خلافی را مرتکب شوم، هیچ ناراحتی ندارم که جلوی من را بگیرند و حتی جریمه ام کنند و موتورم را بخوابانند. چرا که مطمئنا همه این کارها برای خودم است.


روش های نوینی برای مخدوش بودن
رضا از دیگر شهروندان تهرانی است. وی می‌گوید: شاید وقت عبور از پیاده‌روهای شهر، حواس آدم به هزاران چیز پرت باشد. اما کافی است یک بار که از کنار صف موتورسیکلت‌های پارک شده در پیاده‌رو که می‌گذری، نگاهی به پلاک‌های این «غاصبان پیاده‌رو» بیاندازی. اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، پلاک‌های مخدوش موتورسیکلت‌هاست که هر یک به طریقی سعی کرده‌اند اعداد شناسایی مرکب‌شان را ناخوانا کنند. یکی گوشه‌های پلاک را تا کرده است و دیگر بندهای ترک‌بندش را دور آن پیچیده است. یکی با گل و لای عدد 1 را 2 و 3 نشان می‌دهد و دیگری به بهانه گذاشتن پلاک در قاب، بخش‌هایی از آن را پوشانده است. موتور بعدی لنگی را به گوشه پلاک گیر داده و بعدی پیچ پرچ پلاک را روی عددها زده است. همه این کارها تنها به یک هدف انجام می‌شود و آن هم فرار از جریمه تخلف‌هایی است که اتفاقا موتورسیکلت‌ها زیاد انجام می‌دهند.


می دانم که مخدوش است
از همین صحبت ها، می‌توان یک نتیجه را گرفت. گریز از جریمه های رانندگی. بسیاری از سوژه ها از همین صحبت به راحتی دستگیرمان می‌شود. علی از دیگر موتورسیکلت سواران است. وقتی به او می‌گویی که پلاکت مخدوش است، می‌گوید: می‌دانم که مخدوش است. می‌پرسی: خودت این کار را کرده ای؟ بادی در غبغب خود می‌اندازد و می‌گوید: بله. می‌پرسی: چرا؟ می‌گوید: موتور را گرفته ام برای جاهایی که نمی‌توانم بروم.

 

می‌پرسی: راهش این است؟ می‌گوید: بله. هر از چندگاهی طرحهایی ضربتی می‌گذارند و موتورسیکلت های متخلف را جمع آوری می‌کنند. بقیه تخلف می‌کنند، ما هم تخلف کنیم. می‌پرسی: خودت اعصابت خرد نمی‌شود وقتی دیگران تخلف می‌کنند؟ می‌گوید: چرا. ما مواظبیم که تخلف را طوری انجام دهیم که روی اعصاب دیگران نرویم. و در اینجا هیچ چیزی نمی‌ماند که بگویی. قانون راهنمایی و رانندگی برای موتور سیکلتها، همانند ماشینهای شخصی است. فقط همین!


بخشیدن گناه های کوچک؟!
گاهی اوقات می‌توان از جنبه های دیگری هم به این موضوع همه گیر و فراگیر توجه کرد. امیر در کناری می‌ایستد. ته ریشی دارد و پیراهن خود را روی شلوارش انداخته است. نزدیک تر می‌روی و می‌پرسی: بچه مسلمان هستی؟ با تعجب نگاهت می‌کند و می‌گوید: بله. چطور؟ می‌گویی: تخلف از نظر تو گناه شرعی دارد؟ و پاسخی می‌دهد که در عین حالی که صادقانه است ولی تعجبت را دو چندان می‌کند؛ وی می‌گوید: حالا ما هزار گناه می‌کنیم و خدا این گناه کوچک را می‌بخشد. به وی می‌گویی: تخلف راهنمایی و رانندگی، حق الناس است. می‌دانی که خدا از حق خودش می‌گذرد اما از حق الناس نه! و در پاسخ این را می‌شنوی: بقیه ما را اذیت می‌کنند و حالا ما هم آنها را کمی اذیت کنیم. چیزی نمی‌شود. این همه در جامعه و گوشه و کنار تخلفات بزرگ مثل اختلاس و دزدی و... اتفاق می‌افتد. مخدوش کردن پلاک ما به جایی برنمی خورد. و در اینجاست که می‌فهمی بحث کردن با برخی افراد نتیجه ای برایت دربرنخواهد داشت.


تخلف یا جرم؟
شاید سئوال در اینجا پیش بیاید که مخدوش کردن پلاک، تخلف است یا جرم. طبق تعریف جرایم رانندگی مخدوش کردن پلاک خودرو برای اینکه پلیس نتواند تخلفات راننده را ثبت کند و یا دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نتوانند از تخلفات عکس‌برداری کنند، جرم محسوب می‌شود. گفته شده برای متخلفان و مخدوش‌کنندگان نیز مجازات حبس وضع شده است اما اینکه جزییات قانونی این جرم چه بوده و طبق چه عناوینی این مجازات مستحق مجازات قرار می‌گیرد، موضوعی است که نیاز به بررسی دقیق قوانین حقوقی دارد.

 

مخدوش کردن پلاک خودرو یک عنوان مجرمانه است،البته این به آن معنا نیست که این عنوان مجرمانه جرم به معنای خاص کلمه تلقی شود زیرا جرم اصولا باید در قانون مجازات عمومی یا در کشور ما در قانون مجازات اسلامی و یا در قوانین اصلی کیفری جرم‌انگاری شود. جرم تغییر غیرقانونی و مخدوش کردن پلاک خودرو از جمله جرائمی است که در سال های اخیر به ویژه در شهرهای بزرگ افزایش یافته است. اقدام این افراد ممکن است با توجه به شرایط مختلف، در قالب تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی و یا جرم قرار گیرد که در صورت اول موجب جریمه و در صورت دوم علاوه بر جریمه، پرونده مرتکب به دادسرا ارسال می‌شود.بالا زدن صندوق عقب خودرو، کشیدن جسمی بر روی پلاک و مخفی کردن شماره واقعی پلاک خودرو برای ممانعت از ثبت تخلفات که معمولا برای ورود به محدوه طرح ترافیک صورت می‌گیرد، تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی محسوب شده و موجب جریمه خواهد بود.

 

اما دستکاری و مخدوش کردن پلاک خودرو برای ممانعت از ثبت تخلفات،جرم نیز محسوب می‌شود و برای مرتکب آن علاوه بر جریمه، مجازات حبس تعیین شده است. طبق ماده 720 قانون مجازات اسلامی، “هر کس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر دهد، یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق کند یا برای آن پلاک تقلبی به کار برد یا چنین وسایلی را با اعلام به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.


رعایت قوانین در مسیر کوتاه نیازی نیست!
ایوب، از دیگر افرادی است که پلاک موتور خودش را مخدوش کرده است. از وی می‌پرسی: نمی‌توان بدون تخلف رانندگی کرد؟ می‌گوید: موتور را خریده ام برای اینکه بتوانم با سرعت به کارم برسم. یک طرفه بودن و مسدود بودن خیابان گاهی سرعتم را می‌گیرد. سرعت برای من در اولویت است. کارفرماها به سرعت نگاه می‌کنند. موتور برای من وسیله ضروری کاری است. ما هم می‌دانیم که خیلی چیزها تخلف است ولی آنقدر به روزمرگی ما تبدیل شده است که مثلا برای یک مسیر کوتاه، نیازی نمی‌بینیم که مثلا کلاه کاسکت روی سر بگذاریم یا.... می‌پرسی: چطور به ذهنت می‌رسد که این کارها را انجام بدهی؟ منظورم همین مخدوش کردن پلاک است. می‌گوید: بقیه انجام داده اند، من هم یاد گرفته ام. مثلا گاهی تکه پارچه ای را کنار پلاک می‌چسبانند که این پلاک مانع دید شماره شود. اگر هم پلیس جلوی آنها را بگیرد می‌گویند نمی‌دانیم که این پارچه چطور به کنار پلاک گیر کرده است.


تلاش افسانه ای
راهنمایی و رانندگی. همه رانندگی می‌کنند. راهنمایی هم می‌گیرند اما این راهنمایی ها در کجای ماجرا جای می‌گیرد. چرا موتورهای سیکلت، می‌توانند هر مسیری را طی کنند بدون حتی کمترین تذکر. مثل پیاده رو های خیابان ها، که امروزه باید خود را بپایی که موتوری به تو آسیبی نرساند. اینجا به موتوررو ها تبدیل شده است. آیا سرعت به تنهایی می‌تواند بسیاری از تخلفات موتورسیکلت ها را توجیه کند؟ آیا فرهنگ استفاده از این وسیله، به خوبی در میان همه موتورسیکلت سواران جا می‌افتد؟ یا نیاز به تلاش افسانه ای دارد؟

 

 اخبار اجتماعی  -  ابتکار 


ویدیو مرتبط :
مستندشوک:مخدوش کردن پلاک ماشین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز دور دوم طرح تابستانه پلیس/ حبس درانتظار رانندگان دارای پلاک مخدوش



اخبار,اخباراجتماعی ,طرح تابستانه پلیس

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ضمن تشریح تمهیدات و خط قرمزهای پلیس همزمان با دور دوم سفرهای تابستانی توضیحاتی را پیرامون گواهینامه‌های هوشمند، وضعیت اتوبوس‌های اسکانیا، مخدوش کردن پلاک و... ارائه کرد.

به گزارش   (ایسنا)، سردار تقی مهری در نشست خبری روز دوشنبه خود که به منظور تشریح تمهیدات ترافیکی پلیس برای برپایی نماز عید فطر و آغاز مرحله دوم طرح تابستانه برگزار شد، گفت: اجرای مرحله نخست از طرح تابستانی پلیس راهور همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان به پایان رسید و اکنون پس از حدود 25 روز مرحله دوم طرح تابستانه پلیس راهنمایی و رانندگی همزمان با تعطیلات پایان هفته و فرا رسیدن عید سعید فطر آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوطه انجام شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا اورژانس، هلال‌احمر، راهداری و... هر یک وظایف خود را انجام خواهند داد.

درخواست پلیس از نمازگران عیدفطر
رییس پلیس راهور ناجا به برگزاری نماز عید سعید فطر نیز اشاره کرد و گفت: موضوعی که لازم است شهروندان به آن توجه کنند، ضرورت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. خواهش ما از نمازگزاران به ویژه در کلانشهرها این است که تا حد امکان برای اقامه نماز عید سعید فطر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده و از آوردن خودروهای شخصی خودداری کنند، اما در صورتی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، باید همکاری لازم را با پلیس داشته و خودروی خود را در محل‌های تعیین شده برای پارک قرار دهند.

مهری با اشاره به تعطیلات پیش رو که با آغاز دور دوم تعطیلات تابستانی همزمان شده است، گفت: در این ایام از تمام ظرفیت خود برای ایجاد تسهیلات لازم برای معابر درون و برون شهری استفاده خواهیم کرد و البته رانندگان و مسافران نیز باید با ما همکاری کنند به همین منظور درخواست ما این است که سفر خود را مدیریت کرده تا دیگر شاهد ترافیک‌های طولانی در یکسری از معابر نباشیم. پلیس نیز با کمک خبرگزاری‌ها و صداوسیما اخبار ترافیکی را به شکل لحظه به لحظه به مسافران مخابره خواهد کرد.

مرگ 5000 تن در حوادث جاده‌ای تابستان 93
وی با اشاره به آمار طرح تابستانه پلیس در سال 93 افزود: در تابستان پارسال حدود 5000 هزار تن از هموطنانمان در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست دادند. این آمار از نظر ما یک آمار بالا محسوب می‌شود که باید نسبت به کاهش آن اقدام شود.

رییس پلیس راهور ناجا در ادامه به تشریح علل عمده این تصادفات پرداخت و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد تصادفات کشور ناشی از چهار عامل توجه نکردن به جلو، انحراف به چپ، رعایت نکردن حق تقدم و تخطی از سرعت مطمئنه است که می‌بایست رانندگان در این خصوص توجه لازم را داشته باشند چراکه این چهار عامل همگی مربوط به خطای انسانی و قابل پیشگیری است.

مهری با اشاره به طولانی بودن روز در ایام تابستان، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می‌شود که رانندگان مدت زمان طولانی پشت فرمان قرار گرفته و رانندگی کنند که به همین منظور لازم است این افراد خواب کافی داشته و در فواصل زمانی حدودا دو ساعته استراحتی داشته و سپس به مسیرشان ادامه دهند.

وی همچنین از مسافران و رانندگان خواست که کمربند ایمنی خود را در طول سفر ببندند.

خط قرمزهای پلیس در طرح تابستانه
رییس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی درخصوص خط قرمزهای پلیس در طرح تابستانه به ایسنا گفت: سرعت غیرمجاز، حرکت مارپیچ و غیرمتعارف و تجاوز به چپ از جمله تخلفاتی است که جزو خط قرمزهای پلیس در طرح تابستانه به حساب می‌آید و چنانچه رانندگان مرتکب چنین تخلفاتی شوند، برخورد قانونی لازم با آنها انجام خواهد شد.

مهری در پاسخ به سوالی درباره منع تردد پراید در محورهای برون شهری اظهار کرد: چنین چیزی به ما ابلاغ نشد.

وی همچنین درباره نرخ جرایم رانندگی نیز خاطرنشان کرد: نرخ جرایم فعلی رانندگی بازدارنده نیست و افزایش آن نیز به تایید ناجا و تعدادی از مسوولان مربوطه رسیده است.

نگرانی پلیس از اتوبوس‌های اسکانیای تولید گذشته
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره تردد اتوبوس‌های اسکانیا در سطح معابر شهر نیز گفت: پلیس از بابت تردد اتوبوس‌های اسکانیای تولید گذشته نگرانی دارد و لازم است که فراخوان اصلاح عیوب این اتوبوس‌ها مداوم بوده و همچنان ادامه داشته باشد، البته همانطور که بیشتر اطلاع‌رسانی شد دو مدل از اتوبوس‌های اسکانیا با توجه به اینکه مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند، امکان شماره‌گذاری پیدا کرده‌اند.

حبس در انتظار مخدوش کنندگان پلاک
مهری در پاسخ به سوالی درباره مجازات کسانی که به مخدوش کردن پلاک خودرویشان اقدام می‌کنند، گفت: مخدوش کردن پلاک از جمله جرایمی است علاوه بر اینکه به لحاظ شرعی کار نادرستی است، برای عاملان آن از شش ماه تا یک سال حبس پیش‌بینی شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حوادث رانندگی در مرحله نخست سفرهای تابستانی افزایش یا کاهشی داشته، گفت: برابر آمارهای ما حوادث رانندگی در دور نخست کاهش 8 درصدی داشته اما درخصوص تعداد جانباختگان آمار نهایی را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین در ادامه سخنانش با اشاره به استفاده از تجهیزات هوشمند برای کنترل جاده‌ها از نصب 1800 دوربین کنترلی در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی کشور خبر داد.

مهری همچنین با بیان اینکه برای رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی تمهیدات و نظارت‌هایی وجود دارد و جلسات و دوره‌های آموزشی نیز در این خصوص برگزار شده است، گفت: از شهروندان می‌خواهم که تخلفات رانندگی به ویژه تخلفات رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی را به پلیس اطلاع دهند.

وی درباره صدور گواهینامه‌های هوشمند رانندگی نیز گفت: در حال حاضر روند صدور گواهینامه‌های هوشمند آغاز شده و آن دسته از افرادی که به تازگی به اقدام دریافت گواهینامه کرده یا برای تمدید آن اقدام کرده‌اند، گواهینامه هوشمند دریافت خواهند کرد. رانندگانی که دارای گواهینامه قدیمی هستند نیز می‌توانند با مراجعه به پلیس درخواست خود را برای تعویض گواهینامه را ارایه کنند. البته گواهینامه‌های قدیمی در حال حاضر از درجه اعتبار ساقط نشده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به محاسن گواهینامه‌های هوشمند گفت: در این گواهینامه‌ها اطلاعات و سوابق رانندگی و ترافیکی فرد در چیپی که به همین منظور درون گواهینامه‌ها قرار گرفته ذخیره خواهد شد.


  اخبار اجتماعی  - ایسنا