اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جولان دلالان در بازار فروش بلیت هواپیما


درسال های اخیر دلالان بازار بلیت هواپیما با حضور در سایت‌های اینترنتی و انحصار در فروش، سودهای کلانی را به دست آورده‌اند.

خبرگزاری مهر: درسال های اخیر دلالان بازار بلیت هواپیما با حضور در سایت‌های اینترنتی و انحصار در فروش، سودهای کلانی را به دست آورده‌اند.

یکی از مشکلاتی که حمل و نقل هوایی در سال های اخیر با آن مواجه شده، افزایش آژانس‌ها و سایت های فروش بلیت است که بطور غیرمجاز اقدام به فروش بلیت کرده و سودهای کلانی هم از این راه به دست می آورند. در واقع چارتری ها همه جا حضور دارند و با خرید صندلی های یک پرواز، انحصار را به دست می‌گیرند تا در زمان اوج تقاضا با هر قیمتی که بتوانند بلیت ها را بفروشند.

دلالان فروش بلیت هواپیما که در سال های اخیر نبض بازار را به دست گرفته‌اند امروزه یکه تاز خرید و فروش بلیت شده‌اند و بازار را با نرخ‌های تعیین شده خود می‌گردانند و در این میان نه تنها آژانس‌های معتبر فروش بلیت بلکه شرکت های هواپیمایی که صادرکننده بلیت هم هستند، ابزاری را برای کنترل این وضعیت ندارند.

براین اساس، تا قبل از اعلام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، نرخ ها در این بخش بصورت تکلیفی تعیین می‌شد بنابراین شرکت های هواپیمایی با نرخ مشخص این بلیت را می‌فروختند در این میان دلالان با خرید بلیت ها، در زمان‌های اوج تقاضا با قیمت‌های چند برابری بلیت را می‌فروختند.

هرچند که در حال حاضر با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دیگر نرخ های تکلیفی وجود ندارد اما بازهم نظارت بر کار آژانس های متخلف و سایت های غیرمجاز ضروری به نظر می‌رسد چرا که این دسته از فروشندگان، بازار را به صورت انحصاری درآورده‌اند و سودهای کلانی هم از این بابت به دست می آورند درحالیکه مجوزی هم بابت فعالیت‌هایشان ندارند.

در این میان، در روزهای گذشته هم چارترکنندگان پروازی از فرصت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به نفع خود استفاده کردند و با وجودیکه هنوز ایرلاین‌ها قیمت‌های جدید را اعلام نکرده‌اند، اقدام به گران فروشی کرده و نرخ‌های بالایی را برای بلیت هواپیما در مسیرهای خاص تعیین کردند.

در این خصوص رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی در گفتگو با مهر اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی هنوز نرخ های جدید را اعلام نکرده‌اند بنابراین گران فروشی بلیت ربطی به شرکت ها ندارد. به گفته سامانی قیمت‌هایی که از سوی برخی فروشندگان مطرح می‌شود، مربوط به چارترکنندگانی است که از قبل این صندلی ها را خریداری کردند.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها بلیت را بر روی سایت خود یا از طریق آژانس‌هایی با مجوز بند الف به فروش می‌رسانند، افزود: هنوز بررسی‌ها برای تعیین قیمت بلیت از سوی ایرلاین‌ها انجام نشده است، بنابراین افزایش نرخ‌ها هم مربوط به ایرلاین‌ها نیست.

فروش بلیت بیش از ظرفیت پرواز در مسیرهای پرتقاضا

براساس این گزارش، تازمانیکه حضور دلالان در عرصه فروش بلیت هواپیما ساماندهی نشود، این چنین مشکلات برطرف نخواهد شد به خصوص در زمان‌های اوج تقاضا که مسافران به دنبال خرید بلیت هواپیما هستند و نیاز دارند تا با هرقیمتی بلیت را خریداری کنند. ضمن آنکه سایت های فروش بلیت و یا آژانس های غیرمجاز به دلیل آنکه مجوزی از سازمان هواپیمایی ندارند امکان هرگونه تخلفی از سوی آنها وجود دارد همانطور که در سال‌های گذشته بارها بلیت بیش از ظرفیت برای برخی پروازها فروخته شده است.

در واقع دلالان در شرایط پرتقاضا در مسیرهای پرتردد اقدام به فروش بلیت بیش از ظرفیت کرده‌اند که همین موضوع در زمان سفر، مشکلات زیادی را برای مسافران به وجود آورده است و تعداد زیادی مسافر از پرواز جامانده‌اند.

براساس این گزارش، محمد خداکرمی گفته بود: سازمان هواپیمایی به هیچ یک از این سایت‌ها مجوز نداده است و براساس مکاتبه ای که انجام دادیم، این سایت‌های ایننترتی باید از سازمان مجوز بگیرند و یا اینکه فیلتر شده و بسته می‌شوند.

وی با بیان اینکه در طول سال این سایت‌ها مشکل زیادی را ایجاد نمی‌کنند، زیرا زمان اوج تقاضا نیست و بلیت فراوان است، ادامه داد: اما زمانی که تقاضا به زمان اوج می‌رسد و نسبت به عرضه سبقت می گیرد، نقش این سایت‌ها پررنگ تر شده و برخی بلیت‌ها را بالاتر از قیمت مصوب می‌فروشند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از سایت‌های فروش بلیت هواپیما مجوز از سازمان ندارند، گفته بود: این سایت‌ها باید از سازمان مجوز بگیرند تا نظارت بر عملکرد آنها هم انجام شود و به دلیل اینکه بخش دیگری مجوز سایت‌های اینترنتی را صادر می‌کند ما در حال مکاتبه با آن بخش‌ها هستیم.

اما هنوز هم وضعیت این سایت های غیرمجاز مشخص نشده و دلالان هم به کار خود ادامه می دهند که این موضوع پس از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بیشتر خود را نشان می دهد چرا که دلالان با به دست آوردن انحصار بیشتر در پروازها، می‌توانند با نرخ‌های بالاتری نسبت به آنچه ایرلاین ها تعیین کرده‌اند، بلیت را به فروش برسانند.


ویدیو مرتبط :
دعوا ی بین فروش بلیت قطار و هواپیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جولان گرانفروشان در بازار بلیت هواپیما


هر چند سازمان هواپیمایی کشوری بارها اعلام کرده فروش چارتری در برنامه‌های پروازی وجود ندارد و حتی برای جلوگیری از به هم ریختن بازار حداکثر نرخ بلیت اعمالی در نوروز را نیز ارائه کرده اما آنچه در بازار اتفاق می افتد با شرایط پیش بینی شده فاصله زیادی دارد.

خبرگزاری ایسنا: هر چند سازمان هواپیمایی کشوری بارها اعلام کرده فروش چارتری در برنامه‌های پروازی وجود ندارد و حتی برای جلوگیری از به هم ریختن بازار حداکثر نرخ بلیت اعمالی در نوروز را نیز ارائه کرده اما آنچه در بازار اتفاق می افتد با شرایط پیش بینی شده فاصله زیادی دارد.

در طول ماه‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین عواملی که در سیاست‌های سازمان هواپیمایی کشوری تاثیر گذاشته و به نوعی مانع از اجرای کامل طرح آزادسازی بلیت هواپیما شده است موضوع گرانفروشی شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی است.

سازمان هواپیمایی که از تابستان امسال طرح متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما را کلید زد تا به این ترتیب به شرکت‌ها و مسافران هوایی اجازه دهد با داشتن چند انتخاب مختلف مقصد و نرخ بلیت هواپیما خود را اعلام کنند در طول ماه های گذشته بارها با مشکل تخلف در ارائه نرخ بلیت هواپیما مواجه شده است.

تخلفاتی که در چند ماه گذشته به توقیف و یا تذکر دادن به آژانس‌های هواپیمایی متخلف انجامیده و در عمل هنوز نتوانسته نظم مورد نظر را در بازار به وجود آورد.

هر چند رییس سازمان هواپیمایی وعده داده بود طرح متنوع سازی بلیت هواپیما تنها شش ماه به طول خواهد انجامید و پس از آن نرخ بلیت آزادسازی خواهد شد، اما در حال حاضر مسوولان این سازمان رسما اعلام می کنند تا زمان فراهم نشدن مقدمات لازم نمی توان به اجرایی شدن طرح آزادسازی امید چندانی داشت.

یکی از اصلی ترین موارد نگران کننده برای سازمان هواپیمایی افزایش نرخ بلیت هواپیما در ایام پیک سفر که تقاضا نسبت به عرضه هواپیما به شدت کاهش می یابد بوده است.

از این رو سازمان هواپیمایی مجبور شد با وجود آن که بارها در طول ماه‌های گذشته اعلام کرده برنامه پروازهای داخلی به شکل چارتر ارائه نخواهند شد و نرخ بلیت هواپیما نیز نمی تواند بیشتر از 30 درصد از نرخ مصوب قبل باشد، حتی با ارائه جدولی حداکثر نرخ ارائه شده در مسیرهای پرتردد داخلی را نشان دهد.

با این وجود اما آنچه که در بازار بلیت هواپیمایی رخ می دهد با سیاست‌های سازمان تفاوت بسیاری دارد.

در حالی که حداکثر نرخ بلیت برای مسیرهای داخلی در بسیاری از مسیرها از 300 هزار تومان نیزعبور نمی کرد، اما آنچه در بازار به فروش می رسد حتی در برخی مسیرها به نزدیک به یک میلیون تومان نیز رسیده است مساله ای که در ارائه نرخ ها در تورهای هواپیمایی تاثیرات جدی گذاشته و هزینه تورهای داخلی نوروزی را بعضا به بیشتر از یک میلیون تومان رسانده است.

هر چند هنوز سازمان هیچ عکس العملی در مقابل این مسائل که به نظر می رسد در گوشه بازار بلیت هواپیما درجریان بوده و از سوی بسیاری از شرکت‌ها و آژانس های هواپیمایی پیگیری می شود، هیچ موضع شفافی ارائه نکرده اما به نظر می رسد در صورت نبود یک مقابله جدی مردم و مسافران بیشترین ضرر را از شرایط نامشخص بازار بلیت سفرهای نوروزی خواهند کرد.