اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جهیزیه داشتن یا نداشتن، مسئله این است



اخبار,اخباراجتماعی,جهیزیه‌


 اخبار اجتماعی - جهیزیه داشتن یا نداشتن، مسئله این است

تهیه جهیزیه از طرف خانواده عروس، از جمله آداب و سننی است كه از سال‌های دور در بین ایرانی‌ها رواج داشته است. البته بماند، جهیزیه‌یی كه در این سال‌ها دختر به خانه بخت می‌برد با جهیزیه‌یی كه مادر همان دختر به خانه برده بود، زمین تا آسمان فرق می‌كند.

جهیزیه از جمله سنت‌هایی است كه به نوعی قرار بوده به عنوان كمك برای تامین نیازهای اولیه زندگی زوج‌ها در ابتدای زندگی مشترك شان وجود داشته باشد. اما این روزها به خاطر تنوع در وسایل مختلف خانه و همچنین چشم و هم چشمی‌های موجود، شاهد آن هستیم كه روز به روز این سنت مفید به یك معضل بزرگ در بین خانواده‌ها تبدیل شده، به گونه‌یی كه از یك طرف پدر خانواده عروس، برای تامین جهیزیه، مجبور است هزینه بسیار زیادی را به دوش بكشد، از طرف دیگر خانواده داماد در قبال این جهیزیه، باید هزینه هنگفتی بابت خانه و مراسم عروسی مفصل بپردازد. همین هزینه‌های كمرشكن اولیه‌یی كه برای شروع یك زندگی باید پرداخت شود، موجب شده تمایل به ازدواج و شروع زندگی مشترك هم در بین خانواده‌ها و هم در بین دختر و پسرها روزبه‌روز كاسته شود.

معادله چند مجهولی سنت مهریه، گرانی و تورم با نسبت درآمد بهانه این گزارش است. با چند نفر از دخترانی كه در شرف ازدواج بودند، به گپ و گفت نشستیم، دخترانی كه متعلق به گوشه‌های متفاوت شهر بودند، از خزانه و تیمچه حاجب‌الدوله در بازار تهران تا قلهك تا كارمند شركت هواپیمایی تا زن خانه‌داری كه هنوز بعد از گذشت سال‌ها با جهیزیه‌یی كه پدرش به زحمت آن را فراهم كرده بود، زندگی می‌كند. هر كدام مشكلات خاص خودشان را عنوان كرده‌اند و تنها مشكل مشترك همه آنها، هزینه‌های بالایی است كه هر قشر بنا به درآمدشان متحمل می‌شوند، یكی با درآمد 800 هزار تومانی باید از پس این هزینه كمرشكن برآید و دیگری با درآمد بالای ماهی 10 میلیون تومان.

سوالاتی كه دختران این گزارش به آن پاسخ داده‌اند، در خصوص اعتقادشان به جهیزیه است، سنتی كه از دیرباز برجا مانده و حالا شده خاری در چشم پدران و مادرانشان. نتیجه گزارش، لازم بودن جهیزیه از نگاه 80 درصد این جمعیت آماری است، اما به شیوه درستش.

خزانه، محله‌یی در جنوب تهران
كم نیستند كسانی كه تمام روز را برای به دست آوردن درآمدی اندك، جهت گذران زندگی شان كار می‌كنند. افرادی كه با داشتن خانواده‌یی پر جمعیت سعی بر این دارند كه علاوه بر گذران روزمره زندگی، آنها را نیز تامین و حداقل نیازهایشان را برطرف كنند. خزانه یكی از محله‌های جنوب شهر تهران است كه مردمی كم درآمد با خانواده‌های شلوغی دارد. برای پرس‌وجو به آنجا رفتیم. اسمش افسانه است و می‌گوید در این محله در خانه‌یی اجاره‌یی زندگی می‌كند. یك دختر دو ساله هم دارد.

 

شوهرش كارگر ساختمان است. وقتی از او درباره جهیزیه می‌پرسیم می‌گوید: «بودن جهیزیه خوب است اما به اندازه، جهیزیه نباشد كه نمی‌شود. آن وقت عروس و داماد برای شروع زندگی می‌خواهند چه كار كنند؟» او ادامه می‌دهد: «پدرم نقاش ساختمان است و آنچه در توان داشت برای تهیه وسایل جهیزیه من صرف كرد. شوهرم هم در قبال این جهیزیه، عروسی معمولی و خانه‌یی نزدیك خانه مادرم كرایه كرد.»

فرنوش 26 سال دارد و هنوز ازدواج نكرده است. با او هم صحبت می‌شویم می‌گوید: «به هر حال جهیزیه سنتی است كه سال‌هاست وجود دارد. بودن آن هم بد نیست. به هر حال خانواده داماد اگر از خانواده عروس انتظار جهیزیه دارد باید آنها هم خانه این زندگی را تامین كنند.»

الهه دوست فرنوش است و انگار منتظر است تا از او سوال كنیم. الهه هم مجرد است. وقتی از او سوال می‌كنیم می‌گوید: «به نظر من به جای اینكه در زمینه جهیزیه چشم و هم چشمی بكنیم، بهتر است كه خانواده‌ها صادقانه با هم برخورد بكنند. ببینند از نظر مالی چقدر توان دارند و می‌توانند برای تهیه جهیزیه و خانه هزینه كنند. نه اینكه به هم فشار بیاورند و انتظار بیجا داشته باشند.»

فهمیه خانم در همان محله آرایشگاه دارد و 15 سالی می‌شود كه ازدواج كرده و ثمره این ازدواج یك دختر است. او می‌گوید: «جهیزیه باید باشد، چه كسی گفته جهیزیه سنت بدی است و نباید باشد. تازگی‌ها می‌بینم دختران جوانی كه به آرایشگاه می‌آیند، می‌گویند دختر و پسر باید با هم زندگی‌شان را بسازند. با این وضع گرانی و درآمدهای كم، دختر و پسری كه تازه زندگی شان را شروع كرده‌اند چطور می‌توانند با هم آن را بسازنند؟» او می‌گوید: «من 15 سال است كه ازدواج كرده‌ام و تا امروز با وجود اینكه هم خودم و هم همسرم كار می‌كنیم و تنها یك فرزند دارم، نتوانستم وسایل خانه‌ام را عوض كنم و با همان وسایل جهیزیه‌ام داریم زندگی‌مان را می‌گذرانیم. فكرش را بكنید اگر همین‌ها را هم نداشتیم، تا الان هم نمی‌توانستیم تهیه شان كنیم.»

مریم می‌گوید: «پدرش پنج سال است كه بازنشسته شده و چهار دختر هستند.» با ناراحتی سوالمان را اینطور پاسخ می‌دهد: «با وجود آنكه پدرم در این سن باید استراحت كند، برای تامین هزینه چهار دخترش هنوز هم مجبور است كار كند. ما چهار دختر هستیم. دوتا از خواهرهایم ازدواج كرده‌اند. پدرم برای تامین جهیزیه آنها فشار بسیاری را تحمل كرد. بنده خدا تا از زیر قسط و قرض این جهیزیه راحت می‌شود، تازه نوبت به سیسمونی می‌رسد و این دایره همچنان ادامه دارد. من و خواهرم هنوز در خانه هستیم و نمی‌دانیم چطور می‌خواهد از پس هزینه جهیزیه و دیگر مخارج بربیاید.» او می‌گوید: «خود من به شخصه وقتی می‌بینم پدرم اینقدر تحت فشار است دلم نمی‌خواهد ازدواج كنم. یا اگر هم خواستم ازدواج كنم، تامین جهیزیه‌ام را خودم بر عهده بگیرم. اما وقتی با مادرم این موضوع را مطرح می‌كنم می‌گوید می‌خواهی آبروی ما را بین فامیل و همسایه‌ها ببری؟»

قلهك، محله‌یی در شمال تهران
برای سوال از كسانی كه در شمال شهر زندگی می‌كنند، سری به قلهك زدیم. غزاله، زن 28 ساله‌یی است كه به تازگی یك پسر به دنیا آورده و می‌گوید: «پدر و مادرها در ایران برای فرزندانشان خیلی زحمت می‌كشند. در هیچ كجای دنیا پدر و مادرها اینقدر در قبال فرزندانشان احساس مسوولیت ندارند. در ایران پسر وقتی می‌خواهد ازدواج كند، خانواده‌اش باید هزینه زیادی برای عروسی و تهیه خانه بپردازند. خانواده دختر هم برای جهیزیه باید هزینه كند. تازه بعد از آن وقتی اولین فرزنداشان به دنیا می‌آید، باید سیسمونی هم بدهند كه در این زمانه به خاطر آمدن اسباب بازی و وسایل مختلف برای نوزادان، هزینه سیسمونی كم از جهیزیه ندارد. واقعا پدر و مادر ما چه گناهی كردند كه تا زمان پیر شدن هم نمی‌توانند روی آسایش را ببینند؟»

هانیه 33 سال دارد و پنج سالی می‌شود كه ازدواج كرده و در یك شركت كار می‌كند. او می‌گوید: «سنت‌های ما بد نیستند. متاسفانه این خود ما هستیم كه آنها را بد می‌كنیم و كاری می‌كنیم كه از آن زده بشویم و در نهایت سنت‌گریز بار بیاوریم. به نظر من جهیزیه خوب است؛ اما در قبال آنچه كه پسر برای شروع یك زندگی مایه می‌گذارد. مثلا پسر می‌تواند یك عروسی معمولی با یك خانه اجاره‌یی تامین كند؛ دختر هم باید به همان اندازه برای جهیزیه هزینه كند. اینطور باشد به هیچ كس فشار نخواهدآمد.»

از سارا كه درباره جهیزیه سوال می‌پرسیم، اعتقاد دارد جهیزیه می‌تواند پشتوانه‌یی برای زن باشد. 38 سال دارد و با دو دختر، خانه‌دار است: «به نظر من جهیزیه شاید برای مرد چندان مفید نباشد اما وجودش از این جهت كه زن احساس می‌كند نقشی در زندگی دارد، بد نیست».

فاطمه اما به هیچ عنوان به جهیزیه اعتقاد ندارد. او در یك شركت هواپیمایی كار می‌كند و معتقد است در این زمانه‌یی كه دختر و پسر كار می‌كنند، هیچ دلیلی ندارد كه خانواده‌ها برای شروع زندگی آنها هزینه كنند: «دیگر باید بپذیریم كه زمانه عوض شده است. همه‌چیز مانند قبل نیست. در زمان‌های گذشته، دخترها نه تحصیل كرده بودند و نه كار می‌كردند. برای همین پدر آنها وظیفه داشته كه وقتی دخترشان را به خانه بخت می‌فرستند، وسایل زندگی‌اش را هم تامین كنند. پسرها هم در سن كم تصمیم به ازدواج می‌گرفتند. برای همین پدر پسر هم باید برای شروع زندگی كمك‌حال پسرش باشد. اما در این زمانه كه دختر در 28 سالگی ازدواج می‌كند و پسر در 35-30 سالگی و هر دو كار می‌كنند و درآمد مستقل دارند، آیا درست است باز هم در تامین مخارج زندگی آنها پدر و مادرها وارد شوند؟»

بازار تیمچه حاجب‌الدوله
بازار اول هفته و آخر هفته، صبح و عصر نمی‌شناسد. در تمام روزهای هفته شلوغ است و پر رفت و آمد. تیمچه حاجب‌الدوله در بازار، بورس لوازم خانگی است و به قول معروف قلب تپنده بازار لوازم خانگی محسوب می‌شود. تقریبا هركس بخواهد برای جهیزیه لوازم خانگی مانند لوازم برقی، ظروف تفلون و چینی، كریستال و... تهیه كند سری هم به این سمت بازار می‌زند.

یكی از این بازاری‌های تیمچه كه لوازم برقی می‌فروشد، می‌گوید: «غیر از یك ماه رمضان و دو ماه محرم و صفر، این راسته همیشه شلوغ و پر رفت و آمد است. تازه عروس‌ها با خانواده برای خرید جهیزیه می‌آیند. البته چند وقتی می‌شود كه واقعا بازار خوابیده و قدرت خرید مردم پایین آمده است اما به هر حال باز هم مردم برای خرید به اینجا می‌آیند. چون جهیزیه رسمی است كه هنوز در بین همه خانواده‌ها وجود دارد و فكر نكنم به این زودی‌ها فراموش شود.»

پریا با مادرش آمده تا لوازم جهیزیه‌اش را بخرد و می‌گوید آخر شهریور عروسی‌اش است: «به‌شدت به جهیزیه اعتقاد دارم. در كشورهای اروپایی و پیشرفته، خانواده دو طرف به فرزندان خود جهت شروع زندگی پول می‌دهند و آنها هم بسته به نیازشان از آن پول استفاده می‌كنند.» او می‌گوید در كشورهای پیشرفته، خانه‌ها مبله هستند و به همین خاطر نیاز به جهیزیه و لوازم خانه ندارند: «زن و شوهرها در كشورهای پیشرفته باید یك خانه تهیه كنند كه از طریق پولی كه از خانواده‌ها می‌گیرند و با پس‌انداز خودشان آن خانه را تهیه می‌كنند. خانه‌ها در اروپا مبله هستند. برای همین شما كه وارد هر خانه بشوید، دیگر نیاز نیست كه با خود وسایلی هم تهیه كنید».

مونا نیز پاییز عروسی‌اش است و با پدر و مادرش برای خرید جهیزیه آمده‌اند: «من می‌گویم یا پول هزینه عروسی و جهیزیه را دو طرف خانواده به ما بدهند تا خودمان هر آنچه لازم است را بخریم یا حالا كه این پول را نمی‌دهند من هم می‌خواهم جهیزیه خوب و چشمگیری بخرم. چون به هر حال جهیزیه غیر مد روز به درد نمی‌خورد و یك جور كسر شأن است.»

رویا نیز تازه نامزد كرده و هنوز تاریخ ازدواج را مشخص نكرده‌اند. برای تهیه جهیزیه به بازار آمده است تا زمان كافی برای انتخاب داشته باشد: «به نظر من جهیزیه خوب است، سنتی است كه به زندگی‌ها كمك می‌كند اما اینكه می‌گویند اجباری است و باید باشد را نمی‌فهمم. اصلا به نظر من اینكه پسر و دختر با هم وسایل زندگی‌شان را بخرند، خاطره‌انگیز‌تر است. اما متاسفانه یا خوشبختانه هم خانواده من و هم همسرم سنتی هستند و دوست دارند طبق آداب و سنن پیش برویم».

شقایق سال پیش ازدواج كرده است و حالا برای تكمیل بخشی از لوزام خانه‌اش به بازار آمده است. انگار دل پری دارد و می‌گوید: «جهیزیه خوب است به شرط اینكه داماد و خانواده آنها هم در بخشی از مخارج زندگی مشترك كمك حال باشند، نه مثل ما. اگر من همسرم را دوست نداشتم به هیچ عنوان نمی‌توانستم خانواده‌اش را تحمل كنم» او سفره دلش باز می‌شود و ما هم اجازه می‌دهیم تا از مشكلاتش در این زمینه بگوید: «خانواده همسرم نه برای تهیه خانه و نه مخارج عروسی هیچ كمكی نكردند.

 

چون من تك‌دختر بودم پدرم علاوه بر اینكه به من جهیزیه داد، خانه‌یی هم برایم خرید البته خودم هم پس‌اندازی داشتم كه به او كمك كردم. خرج عروسی را هم خودم با كمك همسرم پرداخت كردیم. به خاطر اینكه به پدرم فشار نیاید خرده‌ریزهای جهیزیه‌ام را دیگر نخریدیم. چون خودم و همسرم با هم كار می‌كنیم این خرده‌ریزها را هم داریم یواش یواش تكمیل می‌كنیم.» او می‌گوید: «خانواده همسرم از نظر مالی مشكلی ندارند. برای همین من بیشتر ناراحت می‌شوم كه چرا حتی یك قدم برای عروسی تنها پسرشان برنداشتند. درصورتی كه نه با من و نه با پسرشان مشكلی ندارند.»

شادی 32 سال دارد و در یزد زندگی می‌كند. به تازگی عقد كرده است و برای خرید جهیزیه به تهران آمده و می‌گوید: «جهیزیه خیلی خوب است اما نباید به گونه‌یی باشد كه به خانواده‌ها فشار وارد شود. واقعا جهیزیه نمی‌تواند كه نباشد. در شهرستان اگر جهیزیه نداشته باشی برایت حرف درمی‌آورند برای همین، بی‌جهیزیه امكان ندارد.»

جهیزیه خوب است اما به شرطها
با توجه به جامعه آماری 100 نفره‌یی كه در این گزارش از اقشار مختلف جامعه از كم درآمد، بازاری و پر درآمد صورت گرفت، به نظر می‌رسد حدود 80 درصد آدم‌ها، به جهیزیه اعتقاد دارند البته در این گفت‌وگوها به این نتیجه نیز رسیدیم همه به جهیزیه معقول در قبال خانه و مراسم عروسی معقول معتقدند. همان افرادی هم كه می‌گفتند جهیزیه نباید باشد یا به این خاطر بوده كه می‌گفتند خود پسر و دختر باید آن را تامین كنند یا اعتقاد داشتند به پدر و مادرها نباید تا آخر عمرشان فشار وارد شود و بار فرزندداری‌شان را تا گور به دوش بكشند. به هر حال باید پذیرفت كه همه زوج‌های جوان برای اینكه بتوانند زندگی مشترك‌شان را شروع كنند به حمایت و پشتیبانی نیاز دارند. اما چه بهتر كه این حمایت‌ها به چشم و هم‌چشمی، رقابت و توقعات نابجا تبدیل نشود.


 اخبار اجتما عی -  اعتماد


ویدیو مرتبط :
امام خامنه ای: مسئله فلسطین؛ فوری ترین مسئله جهان اسلام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است!



 این روزها آنقدر ریش و سبیل مد شده است که همه آقایان در هر سن و سال و در هر رده شغلی ریش گذاشته اند، آقایان هالیوودی نیز از این قضیه مستثنی نیستند. ولی آیا ریش گذاشتن به همه می آید و چون ریش و سبیل مد شده است همه باید ریش بگذارند؟ به نظر ما که چهره بی ریش خیلی از این ستاره ها خوشایندتر از حالت ریش و سبیل دار آنهاست. نگاهی به این چهره ها بیندازید و شما هم نظر خودتان را بگویید.

1. لوکاس هاس
این روزها «لوکاس هاس» را پشمالوتر از همیشه می بینیم. البته گفته شده است که این هنرپیشه 38 ساله برای بازی در یک فیلم همراه با «لئوناردو دی کاپریو» اینقدر ریش گذاشته است. به نظر شما لوکاس با این ریش بلند چطور به نظر می رسد؟

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

 2. برد پیت
«برد پیت» از آن چهره هایی است که با ریش  و یا بدون ریش خوش تیپ به نظر می رسد. او به تازگی موهایش را کمی بلندتر کرده و ریش هم گذاشته است، ولی با این حال هم جذاب به نظر می رسد.  

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

 3. کلسی گرامر
«کلسی گرامر»، هنرپیشه 56 ساله آمریکایی فیلم های «مردان ایکس» و «تبدیل شوندگان»، با ریش کمی شیک تر شده است. به نظر شما اینطور نیست؟  

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

 4. رابرت پتینسون
طرفداران «رابرت پتینسون» از زمان سری فیلم های «سپیده دم» عادت دارند او را با موهای شلخته و ریش های از ته تراشیده ببینند. اما این روزها موهایش را از ته کوتاه کرده و ته ریش گذاشته است. به نظر من که قیافه جدیدش بیشتر به او می آید. 

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

  5. جاستین تیمبرلیک
آقای خواننده را زیاد با ریش و سبیل می بینید. جاستین به این صورت سعی می کند چهره بچگانه خود را زیر ریش هایش مخفی کند. ولی خوب راستش را بخواهید این کارش زیاد موفقیت آمیز نیست. 

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

 6. دیوید آرکت
«دیوید آرکت» را حتما از سه گانه معروف «جیغ» به یاد دارید. او با این ریش پروفسوری و موهای شانه شده حسابی عوض شده و انگار شخص دیگری شده است. 

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

  7. اشتون کوچر
«اشتون کوچر» از آن چهره های پرطرفدار است که بیشتر با لباس های اسپورت و ظاهر شلخته دیده می شود. این سبک شلخته خیلی به اشتون می آید، مخصوصا وقتی که ریش هم گذاشته باشد.  

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

8. تام هنکس
این قیافه «تام هنکس» را به خاطر دارید؟ سال 2000 هنگام بازی در فیلم «دور افتاده» تام با این ریش های شلخته و به هم ریخته همه جا می رفت. خدا را شکر می کنیم که از آنموقع تا به حال دیگر تام را با چنین ریشی ندیده ایم. 

 

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

 9. جیمز فرانکو
«جیمز فرانکو» از آن هنرپیشه های خوش تیپ است و سال 2009 نیز به عنوان جذاب ترین مرد زنده انتخاب شده است. ولی هر چقدر هم که خوش تیپ باشد، با این ریش ها ده سالی پیرتر به نظر می رسد.  

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

 10. جک جیلنهال
«جیک جیلنهال» هم جزء ستاره هایی است که با ریش و بی ریش جذاب به نظر می رسند. ولی خوب همه ستاره ها به اندازه جیک خوش شانس نیستند.   

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

 11. بن افلک
حتی خود «بن افلک» هم با این ریش ناراحت به نظر می رسد جذابیت چهره بن افلک به شکل چانه و فک او است که ریش هایش آن را کاملا مخفی کرده است.  

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

 12. رایان گاسلینگ
با این ریش و سبیل مرتب «رایان گاسلینگ»، هنرپیشه فیلم های «ولنتاین غمگین» و «جوخه گانگستر»، حسابی خوش تیپ شده است.  

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

 13. جان مایر
به نظر ما که «جان مایر»، خواننده راک آمریکایی، در هر دوحالت خوب به نظر می رسد. باید ببینیم نظر کیتی پری نامزد سابقش در مورد این مسئله چیست! 

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

  14. جرارد باتلر
«جرارد باتلر»، را حتما از فیلم «300»، به عنوان لئونیداس پادشاه اسپارت، به یاد دارید. او را اغلب با ته ریش می بینیم، ولی به تازگی زیاده روی کرده و با این ریش های شلخته خیلی دوست داشتنی نیست.  

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

 15. الک بالدوین
«الک بالدوین»، ستاره 53 ساله هالیوودی، سال گذشته با فیلم «هنوز آلیس»، روی صحنه سینما رفت. او با این ریش ها خیلی پیرتر از آن چیزی که هست به نظر می آید.  

اخبار,اخبار فرهنگی,ریش داشتن یا نداشتن، مسئله این است

 

اخبار فرهنگی - برترین ها