اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جهش چندمیلیونی قیمت خودروها/پراید ۱۴میلیونی؟/ماکسیما 80 میلیون



جهش چندمیلیونی قیمت خودروها/پراید ۱۴میلیونی؟

بازار خودرو همچنان در تب ارز می‌سوزد و قیمت‌ها نیز با وجود رکود خرید و فروش بالا می‌رود، این در حالی است که تعلل در اعلام قیمت‌های جدید خودرو به آشفتگی بازار دامن می‌زند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دنیای اقتصاد: در حال حاضر خودروسازان به دلیل عدم اعلام قیمت‌های جدید حاضر به عرضه خودرو به بازار نیستند و این موضوع به گرانی‌ها دامن زده است، حال آنکه اعلام قیمت‌ها و افزایش عرضه می‌تواند حداقل جلوی جهش قیمت برخی خودروها را بگیرد. در حال حاضر به دلیل کمبود خودرو و همچنین نوسان شدید نرخ ارز، قیمت بیشتر خودروها اعم از داخلی و خارجی افزایش یافته و کارشناسان با این اوضاع امیدی به بازگشت آرامش حداقل در کوتاه‌مدت ندارند.

جهش چند میلیونی قیمت وارداتی‌هااما در بین خودروهای وارداتی هیوندایی IX۵۵ با افزایش قیمتی بیش از ۱۰ میلیون تومانی روبه‌رو شده و هم اکنون ۱۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو روزگاری حدود ۸۰ میلیون تومان و حتی کمتر قیمت داشت.

همچنین هیوندایی IX۳۵ نیز که شش میلیون تومان گران شده، در حال حاضر ۱۱۵ میلیون تومان قیمت دارد. هیوندایی سوناتا نیز با جهشی چهار میلیونی هم اکنون به قله ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. هیوندایی آزرا نیز ۱۳۶ میلیون تومان به فروش می‌رود و اسپورتیج هم قیمتی برابر با ۱۱۰ میلیون تومان را داراست. همچنین تویوتا اوریون نیز ۱۱۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و کرولا قیمتی معادل ۹۰ میلیون تومان دارد. همچنین کیا اپتیما نیز قیمتی برابر با ۱۰۵ میلیون تومان دارد و سراتو نیز به مرز ۷۰ میلیون تومان رسیده است.

۲۰۷ اتومات به ۴۴ میلیون رسیددر بازار خودروهای داخلی نیز افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو ۲۰۷ اتومات قیمتی برابر با ۴۴ میلیون تومان دارد که این موضوع از رشد قیمت شش میلیون تومانی آن حکایت می‌کند۲۰۶ تیپ ۶ نیز که دنده اتومات است، با قیمتی معادل ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و تیپ ۲ آن نیز ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. در بین مدل‌های صندوقدار این خودرو نیز، V۹ حدودا ۳۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و V۸ نیز ۲۷ میلیون تومان به فروش می‌رود.

در بین دیگر محصولات ایران خودرو، پژو ۴۰۵ قیمتی برابر با ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد و پارس نیز در مدل اتومات خود به مرز ۳۲ میلیون تومان رسیده است. سوزوکی گرند ویتارا نیز که هنوز با کمبود قطعات و بروز اختلال در تولید، روبه‌رو است، در حال حاضر ۸۴ میلیون تومان در مدل فول خود قیمت دارد و این موضوع از جهش سه میلیونی آن حکایت می‌کند. سمند نیز در مدل EF۷ افزایشی بیش از دو میلیون تومان داشته و هم اکنون با قیمتی معادل ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

پراید ۱۴ میلیونی؟

اما محصولات سایپا و پارس خودرو نیز افزایش قیمت زیادی را به خود دیده‌اند و پا به پای همتایان ایران خودرویی خود گران شده‌اند. آن طور که خبر می‌رسد، تیبا هم اکنون ۱۵ میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رود. در بین دیگر محصولات سایپا نیز هم اکنون پراید ۱۳۲ قیمتی برابر با ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد و ۱۳۱ هم ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. در این شرایط پراید مروارید یا همان هاچ بک به قیمت ۱۳ میلیون تومان در بازار رسید تا دیگر پراید نیز خودرویی ارزان به حساب نیاید. البته برخی فعالان بازار از پراید ۱۴ میلیونی نیز صحبت به میان می‌آورند. جدای از پراید، محصولات پارس‌خودرو هم افزایش قیمتی شدید داشته‌اند که بیشترین آن به مگان مربوط می‌شود.

ماکسیما ۸۰ میلیون شد

در حال حاضر مگان اتومات که فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آید، ۵۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این خودرو در طول یکی دو ماه گذشته افزایش قیمتی نزدیک به ۱۰ میلیون تومان داشته است.

همچنین تندر-۹۰ مدل E۱ نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۲ میلیون تومان دارد و تندر E۲ هم ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از میان دیگر محصولات پارس خودرو، در حال حاضر نیسان ماکسیمای اتومات قیمتی برابر با ۸۰ میلیون تومان دارد و این نشان می‌دهد ماکسیما پنج میلیون تومان دیگر گران شده است. دیگر محصول پارس خودرو یعنی نیسان تیانا نیز در حال حاضر حدود ۱۰۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این موضوع نیز از افزایش قیمت پنج میلیونی آن حکایت دارد./دنیای اقتصاد

 

قیمت انواع خودرو در بازار ایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
درگ ماکسیما با پراید ((خاک تو سر ماکسیما))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر قیمت خودروها



 

 

 

هدفمندی یارانه ها

 

 

اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و دولت طبق وعده‌ای که داده‌، قانون هدفمندی یارانه‌ها را از نیمه دوم امسال اجرا کند‌، علاوه بر آنکه سهمیه‌بندی بنزین حذف خواهد شد‌، نرخ‌این سوخت نیز آزاد و احتمالا 5/4 برابر می‌شود.

این موضوع در شرایطی است که به گفته کارشناسان‌، افزایش قیمت بنزین‌، بازار خودرو کشور را تحت تاثیر قرار داده و منحنی میزان استقبال از خودروهای مختلف داخلی را دستخوش تغییر خواهد کرد.

این روزها در سطح جهان‌، میزان مصرف سوخت به یکی از فاکتورهای اساسی در خرید خودرو تبدیل شده و‌ایرانی‌ها نیز با وجود ‌اینکه آمار از اسراف‌گری آنها حکایت می‌کند‌، بیش از پیش‌این فاکتور را در معیارهای خود برای خرید خودرو‌، می‌گنجانند.

با‌این حساب‌، قطعا بازار خودرو کشور نیز تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت و فاصله گرفتن از پرمصرف‌ها‌، کاهش قیمت و استقبال بیشتر از کم مصرف‌ها‌، رشد نرخ آنها را در پی خواهد داشت.طبق گمانه‌‌زنی‌ها‌، نرخ بنزین در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها‌، حداقل 4 برابر و از 100 به 400 تومان صعود می‌کند و ‌این تغییر 350 تومانی‌، موضوعی نیست که مشتریان ‌ایرانی به راحتی از کنار آن گذشته و تغییری در سلیقه خریدشان رخ ندهد.

البته‌ این موضوع را هم نباید فراموش کرد که بازار خودرو‌ایران‌، در کل به لحاظ آنکه تنوع چندانی ندارد‌، حق انتخاب زیادی را نیز پیش روی مشتریان نمی‌گذارد.

در واقع ‌این گونه نیست که مشتری ‌ایرانی برای خرید خودرو کم مصرف اراده كند و به راحتی مالک چنین خودرویی شود.

واقعیت صنعت خودروسازی‌ ایران‌، تولید محصولاتی غالبا پرمصرف است و کم مصرف‌ها نیز یا کیفیت مناسبی ندارند یا تیراژشان به حدی که جوابگوی همه تقاضا‌ها باشد‌، نیست.

اصلا به همین دلیل است که از هم اکنون‌، کارشناسان معتقدند خودروهایی مانند پژو 206‌، تندر و البته دوگانه سوزها‌، همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها‌، با رشد قیمت روبه‌رو خواهند شد. به اعتقاد آنها‌، چون نرخ بنزین در جریان اجرای‌این قانون صعود می‌کند‌، تقاضا برای خودروهای کم مصرف و دوگانه سوز افزایش یافته و با توجه به تیراژ نه چندان بالای آنها و قیمت‌ این نوع خودروها رشد خواهد کرد.

از آن سو خودروهای پرمصرفی مانند پژو 405 و پارس نیز افت قیمت را بر اثر کاهش تقاضا تجربه کرده و نمودار نرخ آنها سیری نزولی به خود می‌گیرد.

نقش حساس خودروسازان

در ‌این مورد البته نقش خودروسازان در کنترل قیمت‌ها بسیار مهم و اساسی است‌، چرا که رقم تولید و عرضه خودرو توسط آنها‌، تعیین‌کننده میزان تعادل میان عرضه و تقاضا به حساب می‌آید.

به عنوان مثال اگرچه در حالت کلی فرض بر افزایش نرخ خودرو کم مصرفی مانند پژو 206 و افت قیمت خودرو پرمصرفی مثل پژو 405 است‌، اما قطعا اگر ‌ایران خودرو تولید 206 را افزایش و از تیراژ 405 بکاهد‌، تغییرات قیمتی‌این خودروها در بازار‌، به حداقل خواهد رسید.

به هر حال هماهنگ نبودن میزان عرضه هر کالایی با رقم تقاضای آن‌، تعادل قیمتی را بر هم می‌زند و معمولا کمبود عرضه در برابر تقاضا‌، رشد قیمت و عرضه بیش از تقاضا نیز‌، افت قیمت را پدید می‌آورد و خودرو نیز از‌این قاعده مستثنی نیست.

خودروهایی که گران می‌شوند

هرچند تحولات بازار خودرو‌ایران و رفتار مشتریان‌ ایرانی‌، چندان قابل پیش‌بینی نیست‌، اما به هر حال کارشناسان گمانه‌زنی‌هایی را در مورد تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر‌این بازار‌، انجام داده‌اند‌ که اتفاقا تحقق آنها چندان هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

به گفته کارشناسان‌، در صورت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها‌، خودروهای کم مصرف در بهترین حالت‌، ثبات قیمت را در بازار تجربه و در محتمل ترین حالت نیز با رشد قیمت مواجه خواهند شد.

طبق آمار سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد‌ایران‌، پراید‌، پژو 206‌، تندر-90 و MVM ‌، چهار خودرویی هستند که مصرف سوختشان نسبتا پایین بوده و می‌توان از آنها به عنوان خودروهای داخلی کم مصرف نام برد.

در ‌این بین‌، تندر-90 با وجود کیفیت مناسب‌، تیراژ پایین و حواشی زیادی دارد كه در اثر رشد نرخ بنزین‌، احتمالا قیمت آن بیش از سایر کم مصرف‌ها در بازار صعود خواهد کرد.

پژو 206 نیز که کم و بیش در حال رقابت با تندر است‌، اگرچه چند برابر ‌این رقیب هموطن‌، تیراژ دارد‌، اما کارشناسان بازهم بر رشد قیمت آن‌، همزمان با صعود نرخ بنزین تاکید می‌کنند.

این خودرو از کیفیت مناسبی برخوردار است و ‌این موضوع در کنار کم مصرف بودنش‌، قطعا افزایش تقاضا را در صورت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در پی خواهد داشت.

ایران خودرویی‌ها وعده داده‌اند که با توجه به در پیش بودن اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها‌، تیراژ ‌این محصول را افزایش خواهند داد‌، وعده‌ای که اگر در حدی وسیع عملی شود‌، رشد قیمت پژو 206 را کنترل خواهد کرد.

جدای از 206 و تندر‌، پراید هم به لحاظ مصرف سوخت پایین‌، جزو گزینه‌هایی است که گمانه‌زنی‌ها بر رشد قیمت آن همزمان با صعود نرخ بنزین‌، تاکید می‌کنند.

پراید البته با توجه به تیراژ نیم میلیون دستگاهی که در سال دارد‌، قطعا کمتر از تندر و پژو 206‌، با افزایش قیمت در بازار مواجه خواهد شد و حتی شاید نرخ آن تقریبا ثابت هم بماند.

به هر حال پراید‌، مانند پژو 206 و تندر-90‌، از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و‌این موضوع در خرید مشتریان تاثیرگذار است‌، به نحوی که شاید مشتریان با توجه به درجه کیفی ‌این خودرو‌، مصرف پایین سوخت را فاکتور اول خرید آن در نظر نگیرند.

البته اگر عزم مسوولان برای حذف پراید تا سال 95‌، جزم باشد‌، احتمالا سایپا به تدریج از تیراژ ‌این محصول طی شش سال‌ آینده می‌کاهد و ‌این موضوع در قیمت پراید بی‌تاثیر نخواهد بود.

از پراید که بگذریم‌، دیگر خودروی کم مصرف داخل‌، MVM است.

این محصول که کم اشتهاترین خودرو داخلی به حساب می‌آید‌، در بخش خصوصی به تولید می‌رسد و از تیراژ اندکی برخوردار است.

MVM پس از سهمیه‌بندی بنزین‌، با استقبال خوبی از سوی مشتریان‌ ایرانی (با توجه به تیراژ اندکی که داشت) روبه‌رو شد و بعید نیست اگر نرخ بنزین افزایش یابد‌، ‌این خودرو چینی‌، با رشد فروش روبه‌رو شود.

این موضوع در شرایطی است که اگر مدیران خودرو (شرکت سازنده MVM) تیراژ MVM را با میزان تقاضای آن هماهنگ نکند‌، ‌این چینی کوچک نیز رشد قیمت را به خود خواهد دید.

گرانی دوگانه سوزها

کارشناسان معتقدند اگرچه خودروهای دوگانه سوز مشکلات خاص خود را دارند و مشتریان‌ ایرانی تمایل چندانی به خرید آنها از خود نشان نمی‌دهند‌، اما به هر حال به خاطر جو روانی افزایش قیمت بنزین هم که شده‌، دوگانه سوزها رشد قیمت را در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها‌، تجربه خواهند کرد.

در حال حاضر بخش اعظم تولید خودروسازان داخلی را محصولات بنزین سوز‌، به خود اختصاص داده اند و همین حالا تفاوت قیمتی میلیونی میان خودروهای بنزین سوز با مدل دوگانه‌سوز آنها وجود دارد.

حال اگر بنزین گران شود‌، مشتریان قطعا استقبال بیشتری از دوگانه سوزها به عمل خواهند آورد و اگر تیراژ متناسب با تقاضا بالا نرود‌، جدای از جو روانی گرانی بنزین‌، نبود تعادل میان عرضه و تقاضا نیز‌، عامل دیگری برای افزایش قیمت دوگانه سوزها خواهد بود.

خودروهایی که شاید ارزان شوند

از آنجاکه خودروسازان ‌ایرانی معمولا افت قیمت محصولات خود را با کاهش عرضه کنترل می‌کنند‌، احتمالا خودروهای پرمصرف داخلی‌، با حداقل کاهش قیمت در جریان اجرای قانون یارانه‌ها‌، روبه‌رو خواهند شد.

با استناد به آمار سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد‌ ایران‌، پژو 405‌، پارس‌، سمند و ماکسیما‌، در زمره خودروهای پرمصرف قرار دارند و به گفته کارشناسان‌، در صورت صعود نرخ بنزین‌، قاعدتا باید از میزان استقبال آنها کاسته و قیمت‌شان افت کند.

این موضوع در شرایطی است که احتمالا خودروسازان با کم کردن تیراژ‌ این نوع محصولات‌، عرضه آنها را به بازار کنترل کرده و افت قیمت‌شان را به حداقل می‌رسانند.

به گفته‌ ایران خودرویی‌ها‌، پژو 405‌، پارس و سمند‌، در هر حال مشتریان خاص خود را دارند و می‌توان با کنترل تیراژ‌، بازار آنها را در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه نیز‌ حفظ کرد.

این در شرایطی است که به گفته کارشناسان‌، به هرحال صعود نرخ بنزین‌، استقبال از خودروهای مذکور را کاهش خواهد داد و از قیمت آنها خواهد کاست.

کارشناسان در مورد خودروهای لوکس و پرمصرفی مانند ماکسیما و ویتارا نیز‌ بر‌این باورند که با توجه به تیراژ پایین آنها که از چند هزار دستگاه در سال تجاوز نمی‌کند‌، قیمت ‌این خودروها در صورت افزایش نرخ بنزین‌، افت چندانی را تجربه نخواهد کرد...../تحلیل:عصرایران