اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جهش جدید مصرف بنزین باوجود اجرای فاز دوم هدفمندی



اخبار,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه ها

 

اخبار اقتصادی - جهش جدید مصرف بنزین باوجود اجرای فاز دوم هدفمندی/ فروش بنزین 1000 تومانی رونق گرفت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از جهش جدید مصرف بنزین در کشور با وجود اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت این فرآورده نفتی خبر داد و اعلام کرد: بیش از 70 درصد فروش بنزین با قیمت 700 و 1000 تومان در جایگاه‌ها انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از چند روز کاهش مصرف بنزین در کشور به دنبال اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت این فرآورده استراتژیک نفتی، مصرف بنزین بار دیگر در کشور روندی صعودی به خود گرفت.

بر این اساس پس از ثبت رکورد مصرف روزانه 55 میلیون لیتر بنزین در روزهای نخست اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، متوسط مصرف این محصول پرطرفدار نفتی بار دیگر به مرز 70 میلیون لیتر در روز نزدیک شد.

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نشان می‌دهد که در روزهیا اخیر مجموع مصرف بنزین معمولی و بنزین سوپر کشور به مرز 70 میلیون لیتر در روز رسیده و حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش هم نشان می دهد.

مصطفی کشکولی مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به روند صعودی مصرف بنزین در ایران در طول چند هفته گذشته تاکنون، گفت: در دهه دوم اردیبهشت ماه، مصرف بنزین سیر صعودی پیدا کرده و به بیش از 65 میلیون لیتر در روز رسید.

این مقام مسئول با اعلام اینکه متوسط مصرف روزانه بنزین کشور از دهم تا بیستم اردیبهشت ماه سال جاری به 65.4 میلیون لیتر رسیده است، تصریح کرد: متوسط مصرف این فرآورده نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2.2 درصد رشد داشته است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران تاکید کرد: پیش بینی می شود مصرف بنزین کماکان سیر صعودی خود را حفظ کند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که از 10 تا 20 اردیبهشت ماه سال جاری میزان فروش بنزین 400 تومانی 28 درصد، بنزین 700تومانی 46 درصد و بنزین 1000 تومانی 26 درصد بوده است که به طور متوسط قیمت فروش هر لیتر بنزین در دهه دوم اردیبهشت 695 تومان تخمین زده می شود.
اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر هزینه های سلامت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با چراغ خاموش ، افزایش قیمت بنزین توسط دولت کلید خورد؟



 

افزایش قیمت بنزین , قیمت بنزین

 

بنزین و قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه ها به یکی از دغدغه های فکری مردم تبدیل شده است .همزمان با نزدیک شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها حرف و حدیث های بنزینی قوت گرفته و گمانه زنی ها درباره نرخ بنزین ادامه دارد. بعد از اختلافات زنجیره ای دولت با مجلس هشتم بر سر قانون بودجه و اجرایی شدن فاز دوم ...

شفاف: بنزین و قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه ها به یکی از دغدغه های فکری مردم تبدیل شده است .همزمان با نزدیک شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها حرف و حدیث های بنزینی قوت گرفته  و گمانه زنی ها درباره نرخ بنزین ادامه دارد.

بعد از اختلافات زنجیره ای دولت با مجلس هشتم بر سر قانون بودجه و اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها، دولتی ها مطابق قانون مصوب مجلس باید همزمان با آغاز خرداد ماه، فاز دوم هدفمندی را اجرایی می کردند اما این اتفاق عملا نیافتاد تا شایعه اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی با چراغ خاموش قوت بگیرد.

آخرین اخبار بنزینی حاکی از این است که، مراحل نهایی بررسی تراکنش و تجمیع اطلاعات کارت‌های هوشمند سوخت در حال انجام است وبه این ترتیب پیش بینی می‌شود تا ابتدای مردادماه دستور افزایش قیمت بنزین صادر شود.

گفتنی است پیش از این نیز در طی چند روز گذشته قیمت نان افزایش یافته که بسیاری آ را ناشی از تبعات اجرایی شد فاز دوم هدفمندی یارانه ها بدون ابلاغ رسمی می دانند هر چند دولتی ها اعلام کره  اند که گرانی نان ربطی به هدفمندی ندارد و مربوط به قیمت گندم و آرد است تا به این ترتیب احتمال افزایش مجدد قیمت نان نیز وجود داشته باشد.

در هر حال اخبار رسیده حاکی از این است که  طرح افزایش قیمت بنزین به عنوان اولین حامل انرژی در قالب فاز دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در  تیر ماه سالجاری آغاز می‌شود.

بر این اساس زیرساخت‌های افزایش قیمت بنزین در تیر ماه سالجاری آماده شده است که از تجمیع اطلاعات سامانه هوشمند سوخت می‌توان به عنوان مهمترین اقدام دولت به منظور افزایش قیمت بنزین یاد کرد.

برای اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه‌ها و اصلاح مجدد قیمت بنزین از ابتدای سالجاری تاکنون 2 اقدام اساسی در سطح سامانه هوشمند سوخت انجام شده است به طوری که در فاز اول بنزین 100 تومانی از چرخه عرضه سوخت کشور حذف شد.

در گام دوم هم با ابلاغ ستادهدفمندی یارانه‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، فراخوانی برای ثبت مشخصات کارت، محاسبه سهمیه باقیمانده و حفظ آن در کارتهای هوشمند سوخت ابلاغ شده است.

با اجرای این طرح تا پایان خرداد ماه سالجاری وضعیت تراکنش بیش از 17 میلیون و 716 هزار کارت هوشمند خودرو و موتورسیکلت ارزیابی و سپس کارتهای سوخت غیر فعال از رده خارج می شوند.

در همین حال شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در روزهای اخیر تاکید کرده است: در صورت عدم سوخت گیری تا پایان خرداد ماه سالجاری سهمیه کارت هوشمند سوخت کارتها به‌طور کامل حفظ نخواهد شد.

محسن روحانی مدیر سامانه هوشمند سوخت هم اخیرا هدف از اجرای این طرح را مشخص شدن سهمیه‌های باقیمانده و ذخیره شده در کارتهای هوشمند سوخت و آمادگی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اعلام کرده و یادآور شده است: با این روش تمامی سهمیه ماه‌های گذشته دارندگان کارت سوخت محاسبه و در کارت آنها درج خواهد شد.

در هر حال خبر گزاری مهر خبر داده  که در حال حاضر سناریوی نهایی قیمت و نحوه عرضه بنزین در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نهایی شده است به طوری که این فرآورده استراتژیک و پرطرفدار نفتی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با دو نرخ نیمه یارانه‌ای و آزاد عرضه می‌شود، ضمن آنکه نظام سهمیه بندی بنزین هم با قیمت‌های جدید بنزین ادامه می یابد.

گفتنی است، پیش از این هم عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم از سیاست کلان دولت برای آزادسازی قیمت بنزین و عرضه تک نرخی این فرآورده پرطرفدار نفتی در بلند مدت خبر داده بود.

بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی در گمانه زنی‌های خود اعلام می‌کنند در صورت تک نرخی شدن قیمت بنزین، بهای این فرآورده استراتژیک به منظور نزدیک شدن به قیمت در کشورهای همسایه و مقابله با هرگونه انحراف و قاچاق تا مرز ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر افزایش می‌یابد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در یکصدمین سفر استانی هیئت دولت در استان خراسان رضوی با وجود تکذیب افزایش قیمت بنزین به لیتری 2000 هزار تومانی که توسط رئیس مجلس عنوان شده بود ،  به طور تلویحی بنزین 1000 تومانی را تایید کرد تا شایعه 1000 تومانی شدن بنزین رنگ وبی واعی تری به خود بگیرد.

حالا اما باید منتظر ماند و دید نرخ بنزین که از مدت ها پیش اعلام شده، روی میز رئیس جمهور  منتظر یک امضاست، چه خواهد بود و آیا سرانجام فاز دوم هدفمندی یارانه ها با افزایش قیمت بنزین رسما کلید می خورد یا خیر؟...... / خبرگزاری شفاف