اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جهش بی‌سابقه مصرف برق در ایران


همزمان با جهش بی سابقه 6000 مگاواتی مصرف برق ایران از ابتدای تابستان، وزارت نیرو افزایش سه درجه‌ای دمای هوا و گرمای شدید را عامل سونامی مصرف برق در کشور اعلام کرد.

خبرگزاری مهر: بر خلاف پیش بینی مسئولان وزارت نیرو متوسط مصرف برق ایران از نخستین روزهای تابستان جهش یافته است به طوری که روز گذشته متوسط مصرف این انرژی پاک به یک باره 6000 مگاوات افزایش یافت.

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می‌دهد پیک مصرف برق کشور روز گذشته (سه شنبه دوم تیرماه 93) درمقایسه با روز مشابه سال گذشته حدود 6000 مگاوات افزایش یافته است.

روز گذشته در حالی پیک مصرف برق کشور 44 هزار و 500 مگاوات به ثبت رسید که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه پارسال 38 هزار و 530 مگاوات گزارش شده بود.

افزایش پیک مصرف برق منجر به سقوط آزاد ذخیره برق نیروگاه‌ها شد به طوری‌که میزان ذخیره نیروگاه‌های کشور به 502 مگاوات رسید.

علیرضا احمدی ‌یزدی در تشریح دلایل رشد مصرف برق در نخستین روزهای تابستان، گفت: افزایش 3 درجه‌ای دما عامل رشد ناگهانی مصرف برق توسط مشترکان به ویژه خانگی شده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر با تاکید بر اینکه براساس اعلام سازمان هواشناسی، متوسط دما در كشور درمقایسه با سال گذشته 3 درجه افزایش یافته است كه یكی از عوامل مهم افزایش مصرف برق در كشور به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: افزایش دمای هوا بازده نیروگاه‌ها و وسایل سرمایشی را كاهش داده و مصرف برق را افزایش می‌دهد.

این مقام مسئول از مشترکان برق درخواست کرد: به‌منظور بهره‌مندی مستمر، مطمئن‌تر و بهتر از نعمت برق، مصارف خود را كنترل كرده و به نكات بهینه‌سازی مصرف انرژی توجه كنند.

وی همچنین با بیان اینكه هیچگونه تجهیزاتی با عنوان كاهنده مصرف برق مورد تایید شرکوزارت نیرو نیست، تاکید كرد: دستورالعمل فنی ارزیابی تجهیزات كاهنده مصرف برق تدوین شده و به پژوهشگاه نیرو به‌عنوان متولی ارزیابی این نوع تجهیزات ارسال شده كه تاكنون هیچ دستگاهی مورد تایید قرار نگرفته است.

علاوه بر این، سازمان بهره‌وری انرژی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای، خواستار صرفه‌جویی مردم در مصرف برق همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان شده است.


ویدیو مرتبط :
آموزش صرفه جویی در مصرف برق-5-کلاس مصرف ESABZEVAR.IR

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۲۱ درصد برق ایران قبل از رسیدن به مصرف کننده تلف می شود



 

 

 

برق ایران

 

 

در حالیکه همواره مردم ایران متهم ردیف اول مصرف بی رویه برق به حساب می آیند مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان به موضوع جالبی اشاره می کند که جای تامل فراوانی دارد.

در این گفته آن چه مشخص است این است که گناه مسئولان برق کشور در مصرف بی رویه برق از مردم کمتر نیست به گونه ای که ۲۱ درصد برق تولید شده در کشور قبل از اینکه به دست مردم برسد در جریان انتقال آن به واحدهای مصرف کننده تلف می شود این در حالی است که در دنیا این رقم چهار برابر کمتر است.

این موضوع نشان می دهد دستگاه های متولی تولید و توزیع برق باید در کنار دادن پیام های هشدار دهنده به مردم برای صرفه جویی در مصرف برق( که البته این موضوع برای صرفه جویی در برق بسیار به جا است) باید نسبت به تجهیز و به روز کردن وسایل انتقال برق در کشور نیز قدم های اساسی بردارند.

بی شک کم کردن این میزان تلفات حتی در حد ۱۰ درصد می تواند باعث پایداری برق در بسیاری از شهرهای کشور که همواره با مشکل داشتن برق پایدار مواجه هستند شود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان گفت: ۲۱ درصد برق تولید شده در ایران قبل از رسیدن به دست مصرف کننده تلف می شود در حالیکه میزان جهانی بسیار کمتر است.

مسعود معین پور در گفتگو در اهواز اظهار داشت: برق یک کالای استراتژیک و مهم در دنیای امروز به شمار می رود که نیازمند مدیریت صحیح و اصولی بوده و باید درخصوص اصلاح الگوی مصرف این کالای پر اهمیت در این حوزه تلاش مضاعفی صورت گیرد.

وی افزود: حرکت به سوی استفاده از انرژی های تجدید پذیر به عنوان یک انرژی که کمترین آلودگی محیطی را ایجاد می کند تاثیر بسیار زیادی در رشد اقتصادی و توسعه پایدار هر کشوری دارد.

معین پور ادامه داد: مصرف انرژی در ایران بیش از پنج برابر رشد مصرف در بسیاری از کشورها است و اگر مصرف انرژی به همین صورت ادامه پیدا کند در سال های آتی با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در کشور ما گریبانگیر صنعت برق شده، تلفات ۲۱ درصدی شبکه تا رسیدن برق به دست مصرف کننده است، درحالی که متوسط آن دربیشتر کشورها بین ۵ تا ۷ درصد است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان همچنین به توانایی خوزستان برای استفاده از انرژی های تجدید پذیراشاره کرد و افزود: در این زمینه جلساتی با اساتید و صاحبنظران برای امکان استفاده از نیروگاه های خورشیدی و بادی در استان انجام شده و مطالعاتی نیز در زمینه تولید سلول های خورشیدی با تکنولوژی جدید و قابل دسترس صورت گرفته است که پیش بینی می کنیم در آینده نزدیک این امکان برای استان فراهم شود که از انرژی خورشیدی و بادی برای تامین انرژی استفاده کند.

وی اظهار داشت: به همین منظور بررسی پتانسیل سنجی باد در منطقه اروند کنار، آبادان و خرمشهر انجام شده که نشانگر این است ظرفیت بسیار خوبی برای نصب توربین های بادی در این منطقه وجود دارد و می توان تولید برق بسیار خوبی در این منطقه داشته باشیم.

معین پور افزود: این منطقه فرصت خوبی برای حضور بخش خصوصی جهت نصب توربین های بادی است برای اینکه باد مناسب و فضای آزاد خوبی در خوزستان وجود دارد و دولت نیز به صورت تضمینی برق آنها را خریداری می کند.

وی تصریح کرد: این مزیت استان فرصت مناسبی است تا بخش خصوصی و سرمایه گذاران استانی سرمایه گذاری دراحداث توربین های بادی و تولید انرژی الکتریکی را در برنامه هایشان داشته باشند.

شرکت برق منطقه ای خوزستان بزرگترین شرکت برق کشوراست که حوزه فعالیت آن در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد است..../تحلیل:مهر