اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جهت‌ یابی؛ ورزشی با قدمت 66 ساله


به نظر می رسد هنوز هم باور عمومی بر این است که ورزش جهت یابی مختص افراد نظامی بوده ولی با تاسیس فدراسیون بین المللی این رشته برای یک بار هم که شده انجام این ورزش بد نیست.

خبرگزاری مهر: به نظر می رسد هنوز هم باور عمومی بر این است که ورزش جهت یابی مختص افراد نظامی بوده ولی با تاسیس فدراسیون بین المللی این رشته برای یک بار هم که شده انجام این ورزش بد نیست.

 جهت یابی در واقع یکی از رشته هایی است که در افزایش توانایی های جسمانی و ذهنی افراد نقش خوبی را می تواند ایفا کند و در کنار آن جذابیتهای زیادی هم دارد برای همین انجام این رشته برای یک بار هم که شده به هموطنان توصیه می شود. ورزش جذاب جهت یابی با قدمت 66 ساله در کشورهای جهان و 20 ساله در ایران توانسته در سنین مختلف جایگاه ویژه ای را برای خود کسب کند. طوری که برای گردش کنندگان در طبیعت، کوهنوردان، اتومبیلرانان، اسکی بازان، توریست ها بسیار مفید و راهگشای مسیر آنان بوده ودر زندگی آنها به عنوان یک اصل قرار گرفته است.

دور از تنش

جهت‌یابی از ورزش‌های با‌نشاط و نوین است که در آن هیچ‌گونه تنش‌ روحی و مشکلات جسمانی به چشم نمی‌آید و با حضور در طبیعت می‌تواند روحیه ورزشکاری و سلامتی جسمانی را برای افراد به ارمغان داشته باشد. سه فاکتور مهمی که به طور معمول در این رشته مورد توجه قرار می گیرد عبارتند از : سلامت کامل جسمانی، تبحر در نقشه‌خوانی و استفاده از ابزارها و تصمیم گیری در شرایط سخت. جهت یابی را به نوعی یک ورزش علمی هم می دانند چرا که فرد با داشتن یک نقشه که تعدادی هدف بر روی آن مشخص شده، با پیدا کردن مسیرهای مرتبط، اهداف را جست و جو و پیدا می‌کند. ورزشکار می‌تواند از قطب‌نما در مکان‌هایی که امکان پیدا کردن اهداف مشکل است استفاده کند.

جهت‌ یابی؛ ورزشی با قدمت 66 ساله

نخستین مسابقه جهت یابی

در ابتدای قرن بیستم جهت یابی ورزش مخصوص کشورهای اسکاندیناوی بود و با انجام مسابقات جهت یابی در IOF کشورها موجب رشد سریع آن در سطح جهانی بوده‌اند. اولین مسابقه جهت‌یابی در کشور سوئد در ساال 1965برگزار شد و موفقیت آن از این رو به افزایش گرایید. جهت یابهای ارتش در بعضی از فدراسیون‌های جهت‌یابی در مسابقات این رشته حضور برجسته‌ای دارند. جهت‌یابی یک مسابقه با زمان انفرادی است که در زمین‌های مختلف (اساساً جنگلی) انجام می‌گیرد و مسیرها بوسیله نقاط کنترلی و ثابت علامت گذاری می‌شود و دونده‌ها بایستی آنها را کشف کنند.

چهار رشته

مسابقات جهت‌یابی در چهار رشته ورزشی متفاوت در جهان برگزار می شود. این رشته ها عبارتند از جهت‌یابی پیاده، جهت‌یابی اسکی، جهت‌یابی دوچرخه کوهستان و جهت‌یابی با ویلچر. این ورزش در واقع نوعی مسابقه است که در زمین ویژه و زمان مشخصی انجام می‌شود. مسیر مورد نظر در نقاط کنترل شده،‌ نشانه‌گذاری شده است و باید توسط دوندگان جست و جو و کشف شود .

حضور در ایران

در ایران نیز تلاش‌های خوبی برای معرفی رشته جهت‌یابی صورت گرفته و از دو دهه قبل حضور تیم کشورمان در رقابتهای برون مرزی را نیز شاهد بوده‌ایم. نخستین بار در سال 1371 بود که تیم ایران در رقابتهای برزیل حضور پیدا کرد که این حضور بیشتر جنبه شناسایی ورزش یاد شده را داشت. در سال 1377 تیم ایران برای کسب تجربه به سوییس اعزام شد. ایران در سال های 86، 88 و 90 نیز در مسابقاتی که در کشورهای کرواسی، استونی و برزیل برگزار شده بود حضور پیدا کرد تا نشان دهد در رشد و گسترش این رشته در داخل کشور گام‌های خوبی برداشته است.


ویدیو مرتبط :
جوکی به قدمت 66 سال: اسرائیلم به حقوق بشر اعتقاد داره!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چشم راست، کلید جهت یابی پرندگان



 

 

چشم راست کلید جهت یابی پرندگان

 

 

دانشمندان آلمانی کشف کرده اند پرندگان می توانند با چشم راست خود میدان های مغناطیسی زمین را ببینند و از اطلاعات بدست آمده برای جهت یابی استفاده کنند.

 

محققان دریافتند اگر چشم راست پرنده را ببندند، این پرنده نمی تواند جهت یابی درستی داشته باشد، اما اگر چشم چپ او را بپوشانند مشکلی برایش ایجاد نمی شود.

 

تحقیقات پیشین حاکی از آن بود که پرندگان می توانند میدان مغناطیسی زمین را درک کنند و از این توانایی برای جهت یابی به ویژه هنگامی که در زمستان به سمت جنوب مهاجرت می کنند، استفاده کنند.

 

اما تحقیقات جدید نشان می دهد که پرنده در واقع میدان مغناطیسی را با چشم راست خود مشاهده می کند و اطلاعات بدست آمده را به سمت چپ مغزش انتقال می دهد.

 

این ادراک مغناطیسی، دید طبیعی را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بطوری که میدانهای مغناطیسی سایه های روشن یا تیره ای نسبت به آنچه که پرنده در وضعیت معمولی می بیند ایجاد می کند.

 

همانطور که پرنده سر خود را می چرخاند این سایه ها تغییر می کند؛ این کار موجب می شود پرنده با استفاده از الگوهای سایه، جهت یابی بصری داشته باشد.

 

دانشمندان معتقدند، پرنده ها مولکول هایی در شبکیه خود دارند که وقتی نور آبی به آنها می رسد ، فعال می شود.

 

در این حالت هر مولکول یک تک الکترون جفت نشده دارد و یک جفت رادیکال ایجاد می کند.

 

وجود میدان مغناطیسی بر مدت زمانی که طول می کشد مولکول های رادیکال جفت غیر فعال شوند، تاثیر می گذارد..../تحلیل:irna.ir