اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جهانگیری: در مورد وزرای پیشنهادی استعلام شده،پس اتهام فتنه چه معنایی دارد؟



اسحاق جهانگیری,رای اعتماد به کابینه روحانی

جهانگیری: در مورد وزرای پیشنهادی ازهمه دستگاه‌ها استعلام شده،پس اتهام فتنه چه معنایی دارد؟

معاون اول رییس‌جمهور در دفاع از اصول کلی و خط مشی برنامه دولت یازدهم و همچنین هجده وزیر پیشنهادی، گفت: انسجام خصوصا در تیم اقتصادی کابینه در حد اعلاست و این انسجام در تیم اقتصادی هیچ کابینه‌ای وجود نداشته است.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در جلسه علنی بعدازظهر امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از هیات رییسه، رییس مجلس و نمایندگان موافق و مخالف دولت، اظهار کرد:‌ مخالفین در سخنانشان کمتر به برنامه پرداخته‌اند و این نشان می‌دهد کمتر موضوعی در برنامه وجود دارد که مورد انتقاد قرار گرفته است.

وی افزود: آنچه که مهم است این است که دولت آقای روحانی در شرایط خاصی مسئولیت اداره کشور را به عهده می‌گیرد و برای اینکه این شرایط خاص مورد توجه دوستان قرار گیرد هم در ابعاد داخلی و هم در ابعاد بین‌المللی به تفاهم جدی نیاز داریم.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: دشمنان کینه‌توز جمهوری اسلامی خصوصا رژیم صهیونیستی سعی دارد وانمود کند هیچ اتفاقی نیفتاده و حتی از جملات جعلی که از مصاحبه آقای روحانی درست می‌کنند می‌خواهند استفاده کنند تا فضا را علیه جمهوری اسلامی نگه دارند. این دشمنان کینه‌توز در کمین ملت‌اند و ما باید از فرصتی که ملت در 24 خرداد فراهم کرده استفاده کنیم. ملت در مواقعی که لازم بوده حرکتی انجام دهد قدم برداشته و ادامه آن به عهده ما مسئولین است.

جهانگیری تصریح کرد: بلافاصله بعد از انتخابات آقای روحانی برای تدوین برنامه مشغول فعالیت شدند و این فرصتی است که آیین‌نامه برای اولین بار در اختیار دولت قرار داده است، از طرفی برنامه‌ای که آقای روحانی به ملت عرضه کرده بود با استقبال گسترده روبرو شده بود.

وی با اشاره به آرای هجده میلیونی حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری یادآور شد: در سال 84 که نزدیک به این تعداد کاندیدا در انتخابات حضور داشتند بیشترین آرا در مرحله اول شش میلیون رای بود این در حالی است که این انتخابات تفاوت آرای نفر اول با نفرات بعد بیش از چهارده میلیون بود و مردم رای معنی‌داری به آقای روحانی دادند، پس رای ملت را بزرگ بدانیم و پیام رای ملت را تحلیل کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه رای حسن روحانی در مناطق محروم و روستایی از قدرت بالاتری برخوردار بوده، اضافه کرد:‌آقای روحانی بعد از انتخابات دستور دادند که در کارگروه‌ها به تحلیل موضع موجود، تبیین برنامه و انتخاب کابینه پرداخته شود، بعضی گفتند که دولت برنامه ندارد در حالیکه برای اولین بار است چنین برنامه مدونی از سوی رییس‌جمهور برای چهار سال فعالیت دولت ارائه شده و اکنون ما می‌دانیم در سال 93 چه کار مهمی باید در حوزه اقتصاد انجام دهیم البته مبنای این برنامه قوانین جاری و یا قوانینی است که باید در آینده در مجلس تصویب شود.

وی در ادامه، دیانت عقلانی و رحمانی، اعتدالگرایی در رفتار و تصمیم دولتمردان، تصمیم‌گیری بر مبنای خرد جمعی، محوریت منافع ملی، تلاش برای تحقق اصول حکمرانی درست، توجه به رشد و توسعه پایدار، ارتقای کیفیت زندگی مردم، مبارزه با فساد، تعامل با قوا بر پایه احترام متقابل و تفکیک قوا، پایدارسازی محیط زیست، تکیه بر مردم، حمایت از نسل جوان و تعامل سازنده با جهان را از محورهای برنامه دولت عنوان کرد.

معاون اول رییس‌جمهور، کاهش فقر و شکاف درآمدی و گسترش عدالت اقتصادی، شغل‌آفرینی پایدار، تعامل سازنده با اقتصاد جهانی و تحکیم بنیان‌های اقتصادی داخلی را نیز از جمله برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم دانست و اضافه کرد: بنیان‌های اقتصاد داخلی باید برای چنین شرایطی تحکیم شود، یکی از انتقادات ما به دولت قبل این بود که در شرایطی که تنش در فضای بین‌المللی ایجاد می‌شود بازار داخل نباید در اختیار کالاهای خارجی باشد.

به گفته اسحاق جهانگیری، انسجام اجتماعی با حفظ تنوع فرهنگی، خانواده‌ها شاد و امیدوار، جامعه اخلاقی و دیندار، بدور از خشونت، توسعه انسانی، عادلانه و پایدار، حقوق و آزادی تضمین شده برای شهروندان نیز از برنامه‌های فرهنگی دولت است که برای هر کدام راهبرد خاصی در نظر گرفته شده است.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین تصریح کرد: ما نیازمند بازسازی مدیریت کشور هستیم. کسی که کار اجرایی کرده باشد می‌داند که وضع مدیریت کشور چقدر نابسامان است. یکی از اهداف راهبردی دولت در حوزه کشورداری و نظام اداری است تا نظام اداری پاک، پاسخگو، چالاک و اثربخش باشد زیرا نظام اداری که از پاسخگویی فرار می‌کند به طور طبیعی فاسد می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه سرمایه انسانی، حاکمیت بازگشت‌ناپذیر قانون بر تمام شئون اداری کشور و تکیه بر قانون از اصلی‌ترین رویکردهای دولت آینده است، اضافه کرد: برخی به بخشنامه معاون اول رییس‌جمهور درباره لغو مصوبه مهرآفرین دولت قبل اعتراض کردند، با این مصوبه بار وحشتناکی به دولت تحمیل می‌شد ضمن اینکه رییس مجلس سه بار به عنوان مسئول تطبیق تصویب‌نامه‌های دولت این مصوبه را غیرقانونی اعلام کرده بود بنابراین طبیعی است که این مصوبه باید ملغی شود اما من از همین جا به همه جوان‌ها اطمینان می‌دهم که مشکل کسانی که جویای کار و علاقه‌مند جذب هستند را حل می‌کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه انتخاب کابینه با سعه صدر و دقت زیاد انجام شده، اظهار کرد: برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی لیست کابینه در روز تحلیف به مجلس ارائه شده در حالیکه آقای روحانی می‌توانست دو هفته برای معرفی کابینه معطل کند شاید در این صورت وزرا شرایط بهتری برای رای اعتماد پیدا می‌کردند اما ایشان می‌خواست که از وقت استفاده شود.

معاون اول رییس‌جمهور کابینه پیشنهادی رییس‌جمهور را کابینه اعتدالی دانست و یادآور شد: این کابینه می‌تواند کشور را در شرایط ویژه اداره کند زیرا ما فرصت اشتباه نداریم و نمی‌توانیم دولت را با سعی و خطا اداره کنیم، همه ما وضع تولید و فروش نفت و کشاورزی را می‌دانیم، جشن خودکفایی گندم در حالیکه گرفته شد که باید 10 میلیون تن گندم وارد کشور شود، همچنین در زمان جنگ کل ارز وارداتی کالاهای اساسی دو میلیارد دلار بوده اما امسال باید چهارده میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی اختصاص دهیم.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به اینکه فرصت سعی و خطا وجود نداشت، آقای روحانی افراد خود را از بین شایستگان انتخاب کرد.

معاون اول رییس‌جمهور به طرح بحث مسن بودن کابینه یازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: این موضوع را با کجا مقایسه می‌کنید؟ در ابتدای انقلاب تمام کسانی که در مسئولیت قرار می‌گرفتند جوان بودند زیرا افراد مسن‌تر مربوط به رژیم قبل بودند و کنار گذاشته شدند.

من در آن زمان 26 ساله بودم که نماینده مجلس شدم و رییس مجلس در آن زمان 40 ساله بود، حالا نمی‌خواهیم بگوییم کسانی که سن‌شان بیشتر شده باید کنار بروند، زمانی که من استاندار اصفهان بودم یکی از وزرای خارجه کشورهای همسایه در ملاقاتی به من گفت که به اندازه سن تو وزیر خارجه بودم، در قیاس با کشورهای همسایه اگر این کابینه جوان‌تر نباشد مسن‌تر هم نیست.

جهانگیری همچنین تصریح کرد: دوستانی که موضوع مسن بودن کابینه را مطرح می‌کنند یک مقاله مدیریتی ارائه بدهند که اگر سن بالا برود مدیریت بد می‌شود، من در دنیا شرکت‌هایی را می‌شناسم که مبادلات تجاری‌شان از ایران و خیلی کشورها بیشتر است اما مدیران آنها 70 تا 75 ساله هستند، هیچ اشکال دیگری در این کابینه نیست که ما سن بالای این افراد را مورد توجه قرار می‌دهیم.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: چه کسی می‌گوید با این شیوه مدیریتی که مدیر حتما باید به شهرستان برود بهترین تصمیمات گرفته می‌شود، وضع کشور بخشی ناشی از تحریم‌ها و بخشی ناشی از این نوع مدیریت است، 600 میلیارد دلار درآمد نفتی که داشتیم چه شده است.

وی با تاکید بر اینکه کابینه دولت یازدهم، شرکت سهامی نیست،‌ بلکه کابینه فراجناحی است، اظهار کرد: همه جناح‌های داخل نظام احساس می‌کنند نماینده‌ای داخل این کابینه دارند، اینکه فکر کنیم اگر یکی از جریانات را از تمام سطوح مدیریتی حذف کنیم به نفع کشور نیست.

جهانگیری با بیان اینکه انسجام خصوصا در تیم اقتصادی کابینه در حد اعلا قرار دارد، اضافه کرد: من در دوران دولت آقای هاشمی در مجلس و در دولت آقای خاتمی در کابینه حضور داشتم و اکنون هم در این دولت مسئولیت دارم اما در هیچ کابینه‌ای این انسجام در تیم اقتصادی وجود نداشته است.

معاون اول رییس‌جمهور یادآور شد: شرطی که آقای روحانی با وزرایش کرده بود این بود که قانونگرا باشند، تمام قوانین کشور را رعایت کنند و به ولایت فقیه و شخص ولی فقیه التزام داشته باشند. برخی وزرای پیشنهادی که به آنها انتقاد کردید کسانی بودند که به آقای روحانی گفتند اما بدانیم رهبری حتی در دل از حضور ما در کابینه راضی نیست تردید نمی‌کنیم که در کابینه حضور نیابیم. شما به خالص‌ترین و پاک‌ترین نیروهای نظام می‌گویید که جزء فتنه بودند؟ دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات به این موضوعات رسیدگی کرده و بعد از چهار سال مساله‌ای نیست که به آن رسیدگی نشده باشد.

وی در پایان با بیان اینکه در مورد هجده وزیر پیشنهادی از همه دستگاه‌ها استعلام شده، تصریح کرد: آقای روحانی همچنین منشوری به نام منشور اخلاقی تدوین کردند که آن را در جمع وزرا و قبل از معرفی به مجلس قرائت کردند. /ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
آرای نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه رأی اعتماد به کابینه تغییر می‌کند/ شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی



اخبار,نحوه رأی اعتماد به کابینه روحانی

نحوه رأی اعتماد به کابینه تغییر می‌کند/ شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی

نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس از شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی و تغییر نحوه رأی اعتماد به کابینه خبر داد.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس از مصوبه اخیر کمیسیون متبوعش در زمینه نحوه رأی اعتماد به کابینه خبر داد و گفت: طبق این مصوبه و در صورتی که در صحن علنی هم به تصویب برسد، وزرای پیشنهادی باید شرایطی که در قانون ذکر می‌شود را داشته باشند و همچنین نحوه رأی اعتماد به کابینه نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: طبق مصوبه کمیسیون، وزرای پیشنهادی باید حداقل 10 سال سابقه تجربی مرتبط با وزارتخانه مربوطه را داشته باشند.

 

نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در ادامه «دارا بودن حداقل مدرک فوق لیسانس یا معادل آن» برای وزرای پیشنهادی را از دیگر مصوبات کمیسیون متبوعش اعلام کرد و گفت: در سنوات و دوره‌های گذشته دارا بودن مدرک تحصیلی شرط نبود.

وی تأکید کرد: مجلس به دنبال روشن شدن تکلیفی است که دولت باید در معرفی و پیشنهاد وزرا آن حداقل‌ها را رعایت کند.

 

کاتب تأکید کرد: به دنبال آن هستیم بعد از پایان تعطیلات تابستانی و آغاز به کار مجلس تا قبل از 12 مردادماه که مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب برگزار می‌شود، این اصلاحیه در صحن علنی مطرح شده و به تصویب برسد و شورای نگهبان آن را تأیید کند تا این قانون به معرفی کابینه یازدهم برسد و دولت مکلف به رعایت حداقل شاخص‌ها در معرفی کابینه شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم طبق آیین‌نامه داخلی، تقاضای بررسی خارج از نوبت و با اولویت طرح مذکور برای اصلاح آیین‌نامه در صحن علنی را بدهیم و برای این کار هم باید بیش از 50 نفر از نمایندگان این تقاضا را امضا کنند.

 

وی بر همین اساس یادآور شد: برای آنکه نگاه‌های سیاسی در دولت آینده کاسته شود، در کمیسیون تدوین آیین‌نامه مصوب کردیم کمیسیون‌های تخصصی باید برنامه‌ها، سوابق اجرایی و تحصیلات وزرای پیشنهادی را ارزیابی و نظرات مشورتی‌شان را ارائه کنند.

 

وی تصریح کرد: طبق این مصوبه، هر کمیسیون تخصصی باید نظر مشورتی‌اش را درباره هر وزیر پیشنهادی به مجلس ارائه دهد؛ با این مصوبه، بحث‌های لابی‌گری در رأی اعتماد به کابینه کاهش می‌یابد و از طرفی منجر به تشکیل کابینه‌ای کارآمد و با تجربه و تخصص بالا می‌شود.

 

نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس خاطرنشان کرد: ما بعد از گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، فراز و نشیب‌های زیادی در انقلاب داشتیم، انتظار ما این است افرادی برای تصدی سکّان وزارتخانه‌ها معرفی شوند که نیاز به آزمون و خطا نداشته باشند، وزیری پیشنهادی اگر فردی باشد که قبلاً در این حوزه کار کرده، با فردی که هیچ امتحانی پس نداده، تفاوت دارد و این امر می‌تواند در تصمیم‌گیری نمایندگان مجلس بسیار مؤثر باشد.

 

نماینده مردم گرمسار در مجلس همچنین تصریح کرد: نمایندگان مجلس در برابر مردم متعهدند حتماً به افرادی رأی دهند که بتوانند برای نظام و کشور مفید و مؤثر باشند، در غیر این صورت، شک نکنید که مجلس رأی نخواهد داد.

وی ادامه داد: با شناختی که از آقای روحانی دارم و روحیه تعادل و اعتدال‌گرایی که در او وجود دارد، یقیناً افرادی را معرفی می‌کند که نگاه اجرایی و خدمت به مردم داشته باشند تا نگاه سیاسی.

 

غلامرضا کاتب در خاتمه گفت: شهید بهشتی یک شعاری را به عنوان یک آرمان مطرح کرد اینکه «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت»، اما متأسفانه این شعار در برهه‌ای از زمان تبدیل به خواسته‌ای شد که صرفاً در الفاظ باقی ماند؛ این شعار لقلقه زبان‌ها شده اما عملی نیست، جامعه ما باید به این سمت برود که افرادی که می‌آیند باید شیفته خدمت باشند./فارس