اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جهانگیری:خشکسالی در کشور جدی است


معاون اول رییس جمهوری، یکی از مسایل جدی کشور را کمبود آب و خشکسالی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر برخی از شهرهای کشور با مشکل جدی تامین آب روبرو هستند، کیفیت آب نیز از مشکلاتی است که به نگرانی ها در این زمینه افزوده است.

خبرگزاری ایرنا: اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی ستاد مدیریت بحران که امروز (شنبه) به ریاست وی برگزار شد، افزود: برخی حوادث و بلایای طبیعی به دغدغه ای برای کشور تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: این حوادث نظیر زلزله، سیل و آتش سوزی جنگل ها موجب خسارت به سرمایه های ملی می شود که باید با اتخاذ تدابیر لازم از این سرمایه ها و منابع ملی حفاظت کنیم.

معاون اول رییس جمهوری همچنین به آتش سوزی های اخیر در جنگل ها اشاره کرد و گفت: اقدامات جدی برای حراست و حفاظت از این سرمایه ها باید انجام شود زیرا این سرمایه ها طی سالیان طولانی و با صرف هزینه های زیاد ایجاد می شوند که لازم است از آسیب رسیدن به این سرمایه ها جلوگیری کنیم.

جهانگیری، ستاد مدیریت بحران کشور را مسوول اصلی رسیدگی به حوادث و بحران های کشور دانست و یادآور شد: معمولاً وقتی بحران و اتفاقی در کشور رخ می دهد، چشم مسوولین کشور به تدابیر و اقدامات این ستاد دوخته شده است.

وی با قدردانی از اقدامات ستاد مدیریت بحران در سال های اخیر تصریح کرد: کشور ما با حجم زیادی از حوادث و بلایای طبیعی مواجه است و این ستاد در سال های اخیر به رغم کمبود منابع و امکانات، عملکرد خوبی را از خود نشان داده است.

معاون اول رییس جمهوری همچنین بسیج و نیروهای مسلح را از ظرفیت های مهم در مدیریت بحران و رسیدگی به آسیب دیدگان ارزیابی کرد و افزود: بسیج، سپاه و نیروهای مسلح در حوادث و بلایای طبیعی که تاکنون رخ داده است عملکرد مثبتی را در امدادرسانی به آسیب دیدگان داشته اند.

وی با یادآوری مسایلی در کشور از جمله خشکسالی، مشکل ریزگردها و مسایل کلانشهر تهران، از ستاد مدیریت و بحران خواست تمرکز بیشتری را بر این مسایل که امروز گریبان گیر کشور است، داشته باشد.

**باید با اولویت بندی منابع موجود را مدیریت کنیم

معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: کمبود بودجه و محدودیت در منابع مالی یک واقعیت تلخ است که در سال جاری با آن روبرو هستیم و درآمدهای نفتی دولت نیز کاهش چشمگیری نسبت به سال های گذشته داشته است، بنابراین باید با اولویت بندی، منابع موجود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.

جهانگیری با اشاره به سیل اخیر و خساراتی که در کشور برجای گذاشت، آبخیزداری را یکی از مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از سیل دانست و گفت: ستاد مدیریت و بحران باید حوادث و بلایای طبیعی را اولویت بندی کند و اقدامات لازم را برای پیشگیری از این حوادث انجام دهد.

وی همچنین درخصوص خشکسالی و آسیب به محصولات کشاورزی گفت: بیمه محصولات کشاورزی می تواند راهکاری برای جبران خسارت کشاورزان محسوب شود و لازم است در برنامه ششم توسعه به این موضوع پرداخته شود.

معاون اول رییس جمهوری به مشکلات و مسایل استان تهران اشاره کرد و افزود: تهران به دلیل جمعیت و شرایط خاصی که دارد باید به شکل ویژه مورد توجه باشد تا از آسیب ها و حوادث احتمالی در این کلان شهر کاسته شود.

** آموزش عمومی و تخصصی از ضرورت های اصلی برای مدیریت بحران

وزیر کشور نیز در این جلسه با یادآوری ضعف های موجود در بنیه علمی و اجرایی برای پیش بینی حوادث در کشور بر لزوم ایجاد مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران برای پیشگیری از حوادث تاکید کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، آموزش عمومی و تخصصی را از ضرورت های اصلی برای مدیریت در مواقع بحران دانست و گفت: لازم است طرح جامع آموزش به تصویب برسد تا در مواقع لزوم، دستگاه های متولی بتوانند به بهترین نحو به حادثه دیدگان امدادرسانی کنند.

موضوع بیمه، رعایت استاندارد در ساخت و سازها، خشکسالی، ظرفیت بسیج و نیروهای مسلح در امدادرسانی، مساله ریزگردها و طوفان از دیگر موضوعاتی بود که وزیر کشور در این جلسه مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین بر لزوم چاره اندیشی و اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مدیریت این گونه حوادث تاکید کرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز سیل و زلزله را از مهم ترین حوادث ایران برشمرد.

اسماعیل نجار با بیان این که در کشورهای پیشرفته توجه خاصی به مدیریت بحران صورت گرفته است، گفت: نیازمند آن هستیم که یک مرکز فرماندهی کنترل قدرتمند داشته باشیم تا در صورت بروز هر حادثه ای بتواند از امکانات متناسب با هر بحران و حوادث استفاده شود.

وی با تاکید براین که باید نگاه ویژه ای به اعتبارات و منابع در مدیریت بحران وجود داشته باشد، ارایه آموزش های لازم در مدیریت بحران را از ضرورت های اصلی دانست و افزود: در زمان وقوع بحران و حوادث نخستین امدادگران آحاد مردم هستند بنابراین لازم است آموزش های گسترده ای در سطح جامعه ارایه شود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم با تاکید بر ضرورت جدی گرفتن موضوع مدیریت بحران در کشور، این امر را نیازمند مدیریت یکپارچه و قدرت اجرایی بالا دانست و گفت: با مدیریت یکپارچه و داشتن اختیارات کافی، می توان گام های موثری در جلوگیری و مدیریت حوادث برداشت.

وزیر نیرو در ادامه این نشست در سخنانی خشکسالی و سیل را از عوامل ایجاد خسارت به مردم توصیف کرد و اظهارداشت: در ساخت و احداث بسیاری از بزرگراه ها و پل ها اصول فنی و استانداردهای لازم مورد توجه قرار نمی گیرد و این امر سبب می گردد به هنگام وقوع سیل شاهد خسارت های مضاعف باشیم.

محمد باقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز با تاکید بر لزوم پیشگیری از بروز حوادث گفت: هر دستگاهی که طرح مشخصی برای پیشگیری از حوادث و بلایای طبیعی داشته باشد می تواند آن را به ستاد مدیریت بحران ارایه دهد و درصورت تصویب این طرح از سوی ستاد مدیریت بحران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قطعاً از این طرح حمایت خواهد کرد و ظرف مدتی کوتاه اعتبارات مورد نیاز آن را تامین می کند.

در این جلسه که معاون اول قوه قضاییه، وزرای راه وشهرسازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، استانداران تهران، البرز، مازندران، خراسان شمالی، رییس جمعیت هلال احمر، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) و جانشین فرماندهی نیروی انتظامی نیز حضور داشتند گزارشی از اقدامات انجام شده دستگاه های ذیربط در رابطه با سیل اخیر ارایه شد و راهکارهای لازم درخصوص اقدامات پیشگیرانه ناشی از حوادث غیرمترقبه مورد بررسی قرار گرفت.

آموزش های عمومی، تخصصی و همگانی، موضوع پیشگیری از حوادث، تقویت شبکه های لرزه نگاری، آمایش رودخانه ها، بیمه محصولات کشاورزی، تقویت پایگاه های امداد هوایی و توجه به مسائل کلان شهرها از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پس از ارایه نظرات و پیشنهادات مختلف، تصمیمات لازم اتخاذ شد.


ویدیو مرتبط :
دکترعباسی:دلیل اصلی خشکسالی امروز کشور این است که معصیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات جهانگیری درباره خشکسالی در کشور



اخبار ,اخبار اجتماعی ,خشکسالی

 

اخبار اجتماعی - جهانگیری: خشکسالی ادامه دارد

جلسه شورای عالی آب عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به تداوم خشكسالی و كاهش سطح منابع آب در كشور و اهمیت صرفه جویی در مصرف، بر لزوم مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوهای مصرف در بخش مصارف خانگی، بهداشت و كشاورزی تاكید كرد.

در این جلسه گزارشی از وضعیت آب شرب استان های كشور و راهكارهای تامین پایدار آن از سوی نماینده وزارت نیرو ارائه شد و توضیحاتی نیز در خصوص تداوم خشكسالی، وضعیت كلی طرح های آبرسانی كشور، آخرین وضعیت كمبود آب شهرها و كلان شهرها، اهم مشكلات تامین آب، برنامه تامین آب شرب روستاها و چالش های پیش روی تامین آب شرب پایدار مناطق جمعیتی كشور ارائه شد.

همچنین در این نشست پیشنهاداتی به منظور تامین آب شرب پایدار مناطق جمعیتی كشور ارائه شد كه اصلاح تعرفه های آب شرب شهری و روستایی، تخصیص به موقع و متناسب منابع مالی، فعال سازی شورای حفاظت از منابع آب در استان ها و تهیه و توزیع وسایل و تجهیزات كاهنده مصرف آب از جمله این پیشنهادات بود.

در این جلسه بر مدیریت مصرف آب به عنوان یكی از كلیدی ترین سیاست های كشور در بخش تامین آب شرب و بهداشت تاكید و پیشنهادات و نظرات اعضای شورای عالی برای نحوه تامین منابع مالی طرح های آبرسانی كشور و همچنین به كارگیری راهكارهایی برای مصرف بهینه آب ارائه شد.
اخبار اجتماعی - مهر