اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنگ قدرت میان پدر و دختر فرانسوی



اخبار,اخبار بین الملل,موسس حزب جبهه ملی فرانسه

موسس حزب جبهه ملی فرانسه که حدود دو هفته پیش به وسیله دخترش از این تشکیلات اخراج شد روز شنبه حزب جدید خود را با نام «آبی سفید قرمز» رونمایی کرد.

موسس حزب جبهه ملی فرانسه که حدود دو هفته پیش به وسیله دخترش از این تشکیلات اخراج شد روز شنبه حزب جدید خود را با نام «آبی سفید قرمز» رونمایی کرد تا آتش اختلافات خانوادگی را در بحبوحه تلاش مارین لوپن (دختر) برای تصدی ریاست جمهوری فرانسه شعله ورتر کند.

ژان ماری لوپن نام حزب جدید خود را «تجمع آبی، سفید و قرمز» در اشاره به رنگ های پرچم فرانسه گذاشته است و با این اقدام نگاه ها را از نشست سالانه حزب جبهه ملی که دخترش آن را رهبری می کند به سوی خود دوخته و سه ماه مانده به انتخابات محلی فرانسه به سوی رقابتی تازه گام برداشته است.


ژان ماری لوپن 87 ساله که اواخر مردادماه سال جاری بعد از یک دوره پر از تنش و کشمکش با دخترش مارین لوپن از حزب جبهه ملی اخراج شد در رستورانی به طرفداران خود گفت: شماها یتیم نیستید. ما می توانیم مانند جبهه ملی عمل کنیم حتی اگر دیگر جزئی از آن نباشیم.

مارین لوپن اما در واکنش به اقدام پدرش در حاشیه نشست حزب جبهه ملی گفت: هر کسی در خارج از جبهه ملی، آزادی دارد تا هر گروهی که خواست ایجاد کند...این برای ما مشکلی ایجاد نمی کند...بگذارید هر کاری دوست دارد بکند، او مردی آزاد است.


زمان اصلی بالا گرفتن اختلاف درون حزبی این پدر و دختر در 15 اردیبهشت ماه امسال بود و از همان زمان عضویت پدر توسط دختر به تعلیق در آمده بود و روز جمعه (30 مرداد 1394) دفتر اجرایی حزب جبهه ملی حکم قطعی اخراج وی را عملی کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دختر همچنین عنوان ریاست افتخاری لوپن 87 ساله را بر این حزب لغو کرد و لذا او دیگر حق ندارد به نام حزب فعالیت کند.


به گزارش ایرنا، لوپن پدر چندی قبل پیش از اعلام لغو عضویتش در این جبهه به خبرنگاران گفته بود: من آزادانه حرف می زنم و این برخی را شگفت زده می کند. من هرگز از جانب جبهه ملی حرف نزده ام. من فقط می خواهم به نام ژان ماری لوپن حرف بزنم.


اختلافات پدر و دختر از آنجا آغاز شد که ژان ماری لوپن در یک مصاحبه بار دیگر در مورد حقیقت اتاق های گاز حزب نازی در جنگ دوم جهانی، ابراز تردید کرده بود.

اتهام «یهود ستیزی» به بهانه انتقاد «ژان ماری لوپن» رهبر تاریخی حزب جبهه ملی، پدر موسس و دختر رییس حزب را در کشوری که «مهد دموکراسی» جهان نام گرفته در برابر هم قرار داد.

فرانس 24 اواسط اردیبهشت 1394 گزارش داد حزب جبهه ملی فرانسه - حزب راست افراطی که در مرامنامه خود مخالفت با انحادیه اروپا، انتقاد از مهاجرپذیری فرانسه و ضدیت با اسلام به نام «ملی گرایی» را ثبت کرده است- نام ژان ماری لوپن 87ساله را بعد از تشکیک او درباره هولوکاست مورد ادعای صهیونیست ها از عضویت این حزب خط زد.
لوپن پدر گفته بود که واقعه هولوکاست و اتاق های گاز فقط «بخش کوچکی از تاریخ» جنگ جهانی دوم بوده است.


به دنبال این اظهارات، مارین لوپن گفت که خواهان کناره گیری پدرش از سیاست است و تاکید کرد که «او (پدرش) دیگر نمی تواند به نام حزب جبهه ملی سخن بگوید.»
ژان ماری لوپن بعد از تعلیق عضویت خود در حزبی که خود موسس آن بوده آن هم به امضای دخترش، این اقدام را «خیانت» خواند.


در همان زمان خط خوردن پدر از حزب جبهه ملی، لوپن دختر رییس حزب جبهه ملی که برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 نیز آماده می شود، در مرکز پاریس سخنرانی کرد؛ سخنانی که با یک اتفاق غیر منتظره آغاز شد.


پیش از این که اظهارات مارین لوپن آغاز شود، ژان، پدر او که هر ساله در سالروز تاسیس حزب خود ( اول ماه می برابر با 11 اردیبهشت) سخنرانی می کرد با وجود اقدام تنبیهی اعمال شده از سوی سران حزب علیه وی به روی سن رفت و مورد تشویق شدید حاضران قرار گرفت. آقای لوپن حتی یک کلمه هم نگفت و از سن پایین آمد اما برای شنیدن سخنان دخترش هم صبر نکرد و محل را ترک کرد.


برخی رسانه های فرانسوی گزارش دادند که لوپن سالخورده با این رفتار می خواست به همه در داخل و خارج حزب جبهه ملی یک پیام آشکار بدهد و آن اینکه تشکیلات موجود حزب جبهه ملی، بخش اعظمی از مقبولیت حال حاضرش را مدیون محبوبیت او است و یک پیام تلویحی تر یا یک هشدار که تصریح می کند: کسی که چیزی را می سازد، روش تخریبش را بیش از دیگران می داند.


چند ساعت بعد، مارین لوپن به رادیو «اروپا 1» گفت که رفتارهای پدر در دوره اخیر غیرقابل قبول و از اختیارات وی به عنوان «نماینده پارلمان اتحادیه اروپا و عضو شورای منطقه جنوب شرقی فرانسه» فراتر است.


وی اتهام کارشکنی علیه حزب را متوجه موسس حزب کرد و گفت: گمان می کنم (پدر) دیگر نمی خواهد حزبی را که خود مدیرش نباشد را پابرجا ببیند.

لوپن دختر همچنین گفت: بالا آمدن پدرم از سن سخنرانی در سالگرد تاسیس حزب در اول ماه می، تنها با انگیزه و نیت بد و آزار و اذیت بود.

ژان ماری لوپن اما دخترش مارین را متقابلا متهم به «تجزیه» حزب کرد و در واکنش به تصمیم مارین برای محاکمه او در دفتر اجرایی حزب گفت: «دلیل رفتار مارین را نمی فهمم... این قدر می دانم که خانم لوپن در حال تجزیه کردن حزب خود است.»


مارین لوپن در پی درخشش حزبش در چند انتخابات پیاپی در فرانسه و نیز کسب موفقیت چشمگیر در انتخابات پارلمان اروپا، به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2017 میلادی امیدوار است و تلاش می کند تا افکار عمومی را نیز با خود همراه سازد، این در حالی است که به گزارش رویترز، نظرسنجی ها حاکی از کسب جایگاه دوم از سوی مارین لوپن در انتخابات و شکست وی در رقابت نهایی است.

خبار بین الملل - ایرنا


ویدیو مرتبط :
لحظه دیدن دختر و پدر که از جنگ بر گشته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنگ قدرت میان تروریست‌های القاعده و داعش



اخبار,اخباربین الملل, جنگ میان تروریست‌های القاعده و داعش


 اخبار بین الملل -  جنگ قدرت میان تروریست‌های القاعده و داعش

شمار گروه‌های تروریستی که در آفریقا و آسیا به صفوف جریان تروریستی موسوم به داعش می‌پیوندند افزایش می‌یابد. خشونت این گروه بیشتر از شبکه تروریستی القاعده است و موفقیت بیشتری نیز به دست آورده است.

به گزارش ایسنا مدت‌هاست که پرچم سیاه جریان تروریستی داعش از مرزهای سوریه و عراق گذشته و گروه‌های رادیکال در دیگر کشورها "خلافت" ابوبکر بغدادی، پیشوای جریان تروریستی داعش را پذیرفته و با او بیعت کرده‌اند.

آخرین بار گروهی در شرق لیبی در شهر درنة موافقت خود را با خلافت بغدادی اعلام کرد و شرق لیبی را یکی از ایالت‌های "دولت" داعش نامید. بغدادی خود در یکی از پیام‌های تبلیغی اعلام کرده که شبه‌نظامیان مصر، یمن، عربستان سعودی و الجزایر نیز "خلافت" او را پذیرفته‌اند.

به این ترتیب شبکه تروریستی القاعده به تدریج رهبری ایدئولوژیک خود را در میان افراط گرایان از دست می‌دهد.

به گزارش دویچه‌وله، داعش به عنوان شاخه‌ای از القاعده فعالیت خود را در عراق آغاز کرد و ابو مصعب الزرقاوی، شهروند اردنی رهبری آن را به دست داشت. زرقاوی به خاطر خشونت بی‌حدش به خصوص نسبت به شیعیان به سرعت مشهور شد.

زرقاوی علاقه چندانی به تبعیت از رهبری القاعده از خود نشان نمی‌داد. القاعده گرچه تشکیلاتی سنی مذهب بود، اما علاقه‌ای به دامن زدن به اختلافات با شیعیان را نداشت.

زرقاوی در سال ۲۰۰۶ میلادی کشته شد. چندسال پس از مرگ زرقاوی رهبری شبکه تروریستی القاعده در عراق به دست ابوبکر بغدادی افتاد. او نام داعش (دولت اسلامی شام و عراق) را برای گروه خود انتخاب کرد. اختلافات داعش با القاعده به تدریج افزایش یافت.

در سوریه افراد القاعده و داعش به شدت با یکدیگر جنگیدند. این جنگ برای دستیابی به رهبری شبه‌نظامیان در سراسر جهان بود و پول و نفوذ در میان افراط گرایان جهان.

اگر القاعده موفق شده شاخه‌های "القاعده در مغرب اسلامی" و "القاعده در شبه‌جزیره عربی" و همچنین "شبه نظامیان الشباب در سومالی" را زیر نفوذ خود درآورد، جریان داعش توانسته "انصار بیت‌المقدس" در صحرای سینا و "جندالخلافه" در الجزایر را به سوی خود جلب کند. جندالخلافه در سپتامبر سال جاری میلادی یک گروگان فرانسوی را سربرید.

تفاوت‌های القاعده و داعش
خانم پروفسور کاترین براون، کارشناس امور تروریسم در لندن تفاوت‌های دیگری را بین دو جریان تروریستی القاعده و داعش قائل است.

براون بر این نظر است که القاعده هرگز خواستار به قدرت رسیدن و حکمرانی در کشوری خاص نبوده است. داعش اما از ابتدای فعالیت خود خلافت به راه انداخته و از گروه‌های مختلفی که به آن می‌پیوندند می‌خواهد بخشی از این خلافت شوند. داعش در حال حاضر در شمال سوریه و غرب عراق منطقه‌ای وسیع را در اختیار خود دارد و اداره می‌کند.

ابوبکر بغدادی، سرکرده جریان تروریستی داعش بر این نظر است که او رهبر همه مسلمانان جهان است؛ اقدامی که رهبران القاعده هیچ گاه به آن نپرداختند.

تفاوت دیگری که براون میان القاعده و داعش قائل است در پیوند با اهداف دوربردیی این دو سازمان افراط گرا قرار دارد.

القاعده بر این نظر بود که باید با دشمنان که آمریکا و متحدانش هستند مبارزه کرد. این سازمان به کشورهای مسلمان و رهبری‌شان کاری نداشت. داعش اما مستقیما با رهبری کشورهای اسلامی منطقه درافتاد و جنگ را با آنها را آغاز کرد. این سازمان اقدامی تروریستی علیه منافع آمریکا یا غرب به راه نیانداخته است.

براون بر این نظر است که از اقداماتی چون رخداد تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در آمریکا، یا اقدام تروریستی سال ۲۰۰۵ در انگلیس سال‌ها گذشته است و القاعده دیگر قدرت اجرای چنین اقداماتی را ندارد. به همین دلیل شمار هواداران آن کاهش یافته و از نظر مالی نیز ضعیف شده است.

هنوز ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در باره جریان داعش نظری نداده است. تاکنون این دو سازمان افراط گرا تنها در سوریه مقابل هم صف آرایی کرده‌اند. گفته می‌شود که دومین جبهه برخورد این دو سازمان می‌تواند در یمن آغاز شود.


  اخبار بین الملل  - ایسنا