اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنگ عربستان سعودی با داعش در توییتر


عربستان طرحی را برای شناسایی عوامل داعش در فضای مجازی این کشور به ویژه توییتر ارائه داده که طی آن کاربرانی که از گروهک‌های تروریستی حمایت می‌کنند شناسایی می‌شوند و حساب کاربری آنها مسدود خواهد شد.

خبرگزاری فارس: عربستان طرحی از جانب وزارت امور اسلامی خود ارائه داده و در شبکه‌های مجازی آغاز به کار کرده تا حساب‌های کاربری مربوط به افرادی که با داعش و گروهک‌های افراط‌گرا ارتباط دارند یا از آنها حمایت می‌کنند شناسایی شود.

روزنامه عربستانی «العرب» چاپ لندن، گزارش داد که صدها کاربر توییتری عربستانی در این طرح مشارکت داشته‌اند و اقدام به معرفی کاربرانی کرده‌اند که به گفته آنها دلیل اصلی «حوادث ناگوار» اخیر در عربستان بوده‌اند.

این طرح که بعد از حمله به مسجد یک مرکز امنیتی عربستان و کشته شدن شماری از نیروهای امنیتی این کشور در حین نماز ظهر پیش کشیده شده است تا کنون منجر به مسدود شدن صدها حساب کاربری شده که متعلق به حامیان داعش بوده است.

این احساس خطر عربستان پس از انفجار اخیر در مرکز امنیتی «ابها» در منطقه «عسیر» در جنوب عربستان رخ داد حال آنکه طی یک سال گذشته در سه مسجد شیعیان در شرق عربستان انفجار تروریستی روی داد و دولت این کشور در این راستا اقدام ملموسی جهت مقابله با تروریست‌ها انجام نداد.

العرب افزود که «عبدالمنعم المشوح» رئیس طرح «کمپین آرامش» در عربستان اعلام کرده که توییتر یکی از ابزارهای اصلی جذب نیرو برای داعش از خاک عربستان بوده است.

در حالی که تعداد زیادی از کابران عربستانی از این طرح استقبال کرده‌اند اما شمار مبلغان سعودی که در توییتر فعالیت چشمگیری دارند انگشت شمار است و برخی کاربران عربستانی با اشاره به این مسأله از عدم استقبال «محمد العریفی» و «سعد البریک» [مبلغان سعودی که از حامیان تفکرات افراط‌گرایانه هستند] ابراز شگفتی کرده‌اند.

از سوی دیگر اما حامیان توییتری داعش اعلام کردند که با بسته شدن یک حساب کاربری چندین کاربر جدید اضافه خواهد شد و شمار حساب‌های کاربری و فعالیت خود را افزایش خواهند داد.

پیشتر اندیشکده «بروکینگز» گزارش داده بود که اغلب حساب‌های کاربری توییتری حامی داعش از عربستان فعال می‌شوند و بر اساس این گزارش عربستان 866 حساب کاربری در حمایت از داعش دارد در حالی که در سوریه 507 حساب کاربری، در عراق 453 حساب کاربری، در ایالات متحده 404 حساب کاربری، در مصر 326 حساب کاربری، در کویت 300 حساب کاربری، ترکیه 207 حساب کاربری، فلسطین162 حساب کاربری، لبنان 141 حساب کاربری، بریتانیا 139 حساب کاربری و تونس 152 حساب کاربری حامی داعش دارد.

در همین راستا نهادهای امنیتی عربستان اعلام کرده‌ بودند که ماه گذشته 144 فعال توییتری حامی داعش را بازداشت کرده‌اند؛ در حالی که بر اساس گزارش اندیشکده بروکینگز دست کم 46 هزار حساب کاربری فعال در توییتر برای داعش تبلیغ می‌کنند.

با توجه به اعتراف توییتر که با وجود 288 میلیون کاربر نمی‌تواند همه حساب‌های کاربری را تحت نظارت قرار بدهد و اینکه این شبکه مجازی در عربستان از بالاترین میزان محبوبیت و استفاده در میان مردم برخوردار است؛ زمزمه‌ها و مطالباتی در این کشور برای ممنوعیت کامل توئیتر در عربستان به گوش می‌رسد.


ویدیو مرتبط :
رسوخ داعش به داخل عربستان سعودی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باهوش ترین عرب منطقه با برگ ایران به جنگ عربستان سعودی می رود



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق بین ایران و شورای همکاری


اخبار سیاست خارجی - بلومبرگ:
باهوش ترین عرب منطقه با برگ ایران به جنگ عربستان سعودی می رود

طرح عمان برای ساخت خط لوله گازی به همراه ایران آخرین نشانه ی شکست عربستان سعودی در متحد ساختن همسایگان کوچکش در مقابل ایران است.

به گزارش انتخاب ، قرارداد ساخت لوله گازی در طول سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به عمان امضا شد که در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است.

در حقیقت، سلطان قابوس با برگ خط لوله گازی ایران با تلاش عربستان برای تسلط بر خلیج فارس می جنگد.

عمان با آمریکا هم همکاری هایی دارد و 21 میلیارد دلار سیستم های دفاع موشکی از این کشور خریداری کرده است.

عمان به رهبری سلطان قابوس 73 ساله میزبان مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا پیش از توافق ژنو نیز بود.

منابع نفتی عربستان سعودی و جمعیت آن از مجموع اعضای شورای همکاری خلیج فارس بیشتر است و همواره با تکیه بر این فاکتورها سعی داشته است که نظرات و سیاست های خود را بر آنان تحمیل کند. برخی از این کشورها از مخالفت سعودی در قبال تغییرات در منطقه از جمله آب شدن یخ های روابط ایران و آمریکا و رشد اسلام سیاسی ناراضی هستند.

عبدالخالق عبدالله استاد دانشگاه در امارات می گوید: عمان علاقه ای به اتحاد و همکاری ندارد. سلطان قابوس همواره جو مرموزی در مورد عمان ایجاد کرده و خود را متفاوت از دیگر اعضای شواری همکاری می بینند.

دورنمایی آشتی ایران و آمریکا بهمراه یک توافق دائم هسته ای،  عربستان را به شدت نگران کرده است.

رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته به عربستان سفر کرد تا به ملک عبدالله اطمینان دهد که مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران بر ضد منافع سعودی نیست.

با این اوصاف، آنچه سعودی ها آن را تهدید می بینند، عمان آن را فرصت می انگارد.

وزیر نفت عمان در ماه جاری اعلام کرد که گاز ایران تا سال 2017 به مسقط می رسد.

اگر این پیش بینی ها محقق شود، این خط لوله گاری نخستین توافق بین ایران و شورای همکاری خواهد بود.

پیش از این پروژه ای برای صادرات گاز ایران به امارات وجود داشت که به دلیل عدم توافق طرفین بر روی قیمت به سرانجامی نرسید.

برخلاف سعودی ها، عمانی ها ایران را به عنوان تهدید نمی بینند و به همین دلیل است که عمان با طرح های عربستان برای اتحادیه خلیج {فارس} موافقت نکرده است.

زمانیکه وزیر کشور عربستان در کنفرانسی منطقه در حال سخنرانی در مورد اهمیت اتحادیه خلیج {فارس} بود، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان خواستار سخنرانی شد. او گفت که عمان نمی خواهد جزئی از این اتحادیه باشد.

کریستوفر دیویدسون نویسنده کتاب «پس از شیوخ: سقوط نزدیک پادشاهی های خلیج فارس» می گوید: سلطان قابوس خود را در مسیر امنی قرار داده و تبدیل به واسطه آمریکا و بهبود دهنده روابط واشنگتن و تهران شده است.

وی افزود: به همین دلیل است که قابوس به صراحت می گوید نمی خواهد با عربستان متحد شود.

وی اضافه کرد: او باهوش ترین فرد در میان اعراب خلیج فارس است.
اخبار سیاست خارجی - انتخاب