اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنگل‌های ایلام به پای دعواهای قبیله‌ای سوختند



اخبار,اخباراجتماعی ,آتش‌سوزی جنگل‌ها

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: عامل آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط ایلام دعواهای قومی و قبیله‌ای بوده که مسببان آن شناسایی شده‌اند و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

قاسم سبزعلی در گفت‌وگو با  ایسنا، درباره‌ آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط استان ایلام اظهار کرد: در این حادثه برخی از طرفین دعوا اقدام به آتش‌زدن اراضی یکدیگر کرده بودند که توسعه آتش باعث ایجاد حریق در سطح مراتع و جنگل‌های استان شد.

وی افزود: در سه ماهه نخست امسال که روند آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور رو به افزایش بود، عمده دلیل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع سوزاندن باقی‌مانده مزارع پس از فصل برداشت و برخی سهل‌انگاری‌ها بود که در ماه چهارم با انجام اقدامات پیشگیرانه تا حدود زیادی کنترل شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: یکی از اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از توسعه آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک با جوامع محلی و دستگاه‌های ذیربط از جمله ارگان‌های نظامی برای استفاده از بالگرد بود که آمار حریق و اطفاء آن در چهار ماهه نخست امسال نشان می‌دهد سطح حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور کمتر از همین بازه زمانی در سال گذشته بوده است.

سبزعلی گفت: عاملان آتش‌سوزی شناسایی و دستگیر شدند و پرونده آنها در حال تشکیل و معرفی به محاکم قضایی است.

اخبار اجتماعی-ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
برخورد قبیله در جنگل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش ابتکار از آتش سوزی جنگل‌های ایلام



اخبار,اخبار اجتماعی ,آتش سوزی جنگل‌ها در ایلام

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص آتش سوزی جنگل‌های ایلام گزارشی را در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی منتشر نمود.

متن این گزارش به شرح زیر است:
« با سلام و احترام
در مورد آتش سوزی جنگل‌ها در ایلام، از بعد ازظهر روز پنجشنبه و شروع آتش سوزی، سازمان جنگل ها و مراتع که مسئولیت اصلی حفاظت از جنگل های کشور را بر عهده دارد با همکاری محیط بانان، مردم و جوامع محلی، سازمان آتش نشانی، ماموران انتظامی، سپاه و ارتش مشغول اطفاء حریق با سختی و تلاش فراوان و با وجود بادهای تند بوده اند و اکنون آتش تا حد زیادی مهار شده است.

ظاهرا بازهم بی‌ توجهی انسانی موجب بروز آتش‌سوزی شده و گردشگرانی که در این روزهای تعطیل به دامن طبیعت رفته بودند عامل بروز این آتش سوزی بوده‌اند. وزش باد هم باعث گسترش آن شده است.

همان طور که اشاره کردم اگر چه نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست با تمام توان در میدان اطفاء آتش هستند اما وظیفه اصلی در این زمینه برعهده سازمان جنگل ها و مراتع است؛ البته سازمان حفاظت محیط زیست به منظور اقدامات پیشگیرانه‌، مانورهای اطفای حریق در جنگل‌ها را آغاز کرده است که تاکنون برای چهار استان انجام گرفته است.

ضمنا نیروهای داوطلب و علاقمند و دوستانی که مشغول پیگیری موضوع هستند در این قبیل موارد می توانند به مراکز جذب مشارکت مانند هلال احمر بپیوندند و در اطفای حریق کمک کنند. در چنین مواقعی بیش از استفاده از بالگرد که به عنوان مثال در همین مورد به دلیل بادهای شدید امکان پذیر نشد، حضور نیروهای مردمی در کنار جنگل بانان و محیط بانان بسیار فایده خواهد داشت.

به هر حال خوشبختانه اکنون آتش مهار شده است، اگر چه به دلیل وزش باد همه در آماده باش هستند.»

اخبار اجتماعی - ایسنا