اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنتی:‌ نمایشگاه کتاب را واگذار می‌کنیم


او افزود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که کتاب باید در کتاب‌فروشی‌ها عرضه شود. نمایشگاه کتاب باید محل عرضه کتاب‌های چاپ اولی باشد و باید امکان بیش‌تری برای کسب علم و دانش جهان در آن فراهم شود.»

خبرآنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان افتتاح نمایشگاه کتاب تاکید کرد از این پس برگزاری نمایشگاه به تشکل‌های نشر واگذار خواهد شد.

در آیین افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران که با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، علی جنتی وزیر ارشاد و سیدعباس صالحی رئیس نمایشگاه برگزار شد، جنتی از واگذاری این رویداد فرهنگی به تشکل‌های نشر خبر داد.

او با تشکر از حضور سفیران و وزیران کشورهای خارجی این نمایشگاه را بهترین راه برای ارتقای صنعت نشر و کتاب دانست و اظهار داشت: «در نمایشگاه امسال صدها ناشر خارجی شرکت دارند که 50 درصد عنوان‌های آثار آن‌ها غیرتکراری است. همچنین کتاب‌های این دوره از نمایشگاه نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است. در این دوره از نمایشگاه شاهد عرضه 160 هزار عنوان کتاب خارجی و 300 هزار عنوان کتاب داخلی هستیم.»

جنتی ادامه داد: «نمایشگاه فرصت منحصر به فردی برای بازبینی کتاب است. درواقع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تالار هم‌اندیشی ملی و تأمل درباره کتاب به شمار می‌آید که دولت و ملت در آن به گفت‌وگو می‌پردازند. یکی از مسائل امروز ما و سال‌های اخیر تصدی‌گری بیش از حد دولت است به همین خاطر در نمایشگاه امسال گام نخست برای واگذاری نمایشگاه به ناشران و تشکل‌ها برداشته شد و بخش‌هایی از اجرای آن را به تشکل‌های نشر واگذار کردیم و در سال‌های آینده همه امور را به اهل آن می‌سپاریم.»

او افزود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که کتاب باید در کتاب‌فروشی‌ها عرضه شود. نمایشگاه کتاب باید محل عرضه کتاب‌های چاپ اولی باشد و باید امکان بیش‌تری برای کسب علم و دانش جهان در آن فراهم شود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: «امسال کشور پادشاهی عمان، پنج رییس نمایشگاه‌های کتاب دنیا، نویسندگان و فرهیختگان خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.»

او افزود: «حجم بالای جمعیت مراجعه‌کننده و ضرورت امکانات فرهنگی متناسب با نمایشگاه نیست. امیدواریم فضای مناسبی برای آن پیدا کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال کار بازاندیشی واگذاری اجرای آن به ناشران را آغاز کرده است. امیدواریم نمایشگاه امسال تمرینی برای واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی و ناشران باشد.»

جنتی در پایان تاکید کرد: «امیدواریم با اهالی نشر و کتاب به بهترین وجه در راستای تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران قدم برداریم. از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی نیز صمیمانه سپاسگزاریم.»


ویدیو مرتبط :
نمایشگاه کتاب تهران « پربازدیدترین نمایشگاه دنیا» است ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنتی: مصلی مناسب نمایشگاه کتاب نیست


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مصلی تهران مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست، گفت: امیدوارم در سال های آینده با برنامه ریزی مناسب بتوانیم نمایشگاه کتاب را در مکان بهتری برگزار کنیم.

ایرنا: علی جنتی روز شنبه در مراسم اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار کرد: از تمام ناشران گرانقدری که در این نمایشگاه شرکت داشته و با حضور فعال خود شکوه و رونق افزون تری به این رویداد فرهنگی دادند، قدردانی می کنم.

وی گفت: آنان تلاش کردند تا نمایشگاه امسال غنی تر، پربارتر و با کتاب های مناسب تری در معرض دید شهروندان قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد:تشکل های نشر امسال همکاری مناسب و مطلوبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب داشتند که امیدواریم به تدریج بتوانیم مجموعه فعالیت ها و مدیریت نمایشگاه را در سال های آتی به اتحادیه ناشران واگذار کنیم.

جنتی در ادامه ضمن قدردانی از شهرداری تهران یادآور شد: انصافا در 21 ماه عمر دولت جدید مدیران فرهنگی حوزه شهرداری تهران همکاری های گسترده و تعاملات فراوانی داشته اند.

وی گفت: شهرداری تهران نسبت به مسایل فرهنگی بسیار بانشاط و فعال بوده که نمونه بارز آن را می توان در ایجاد فضاهای فرهنگی در پایتخت دید.

جنتی با بیان اینکه امسال به عنوان سال تئاتر از جانب وزارت ارشاد عنوان شده است گفت: شهرداری تهران در این زمینه نیز گام های مناسب و مطلوبی برداشته و در ماه های آتی شاهد افتتاح سالن های تئاتر فرهنگسرای خاوران خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: شهرداری همچنین در حوزه کتاب نیز بسیار فعال بوده و هر ساله نمایشگاه های متعددی را در این حوزه برگزار می کند.

جنتی خاطرنشان کرد: این فعالیت های شهرداری تهران در حوزه نشر کمک جدی و شایسته ای به ناشران است.

وی افزود: مجموعه فعالیت هایی که در منطقه عباس آباد تهران صورت گرفته و این فضا را به محیطی بانشاط، فرهنگی و تفریحی تبدیل کرده جای تقدیر و تشکر دارد.

جنتی تصریح کرد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز تلاش گسترده ای برای برگزاری هر چه باشکوه تر این نمایشگاه داشته است.

وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی های مناسب هر ساله نواقص نمایشگاه کتاب را به تدریج جبران و این رویداد فرهنگی را غنی تر برگزار کنیم.

جنتی گفت: امیدوارم سال آینده نمایشگاه تهران براساس وعده های شهرداری تهران در جایگاه مناسب تری از مصلی برگزار شود چرا که این فضا اندک بوده و پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست.

وی با بیان اینکه نیازمند حدود 130 هزار متر مربع فضا برای برگزاری نمایشگاه هستیم اظهار امیدواری کرد: بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب در منطقه عباس آباد تهران برگزار شود.

جنتی تصریح کرد: امیدواریم شهر آفتاب نیز هر چه زودتر با همکاری نهادها و دستگاه ها برای برگزاری نمایشگاه های بین المللی آماده شود.