اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنتی: گفتند آزادی زیادی به رسانه‌ ها دادید


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصریح قانون اساسی به قانون مطبوعات بر آزادی بیان برای رسانه‌ها، تاکید کرد که این آزادی‌ها جز در زمان تخلف از قانون محدودیتی ندارد.

خبرگزاری ایسنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصریح قانون اساسی به قانون مطبوعات بر آزادی بیان برای رسانه‌ها، تاکید کرد که این آزادی‌ها جز در زمان تخلف از قانون محدودیتی ندارد.
 
علی جنتی که برای پاسخ به پرسش هفت نفر از نمایندگان درباره محدودیت رسانه‌ها در انتشار اخبار مربوط به کرسنت در جلسه علنی امروز مجلس حاضر شده بود، اظهار کرد: به ما می‌گویند در این دوره آزادی زیادی به رسانه‌ها می‌دهید و این به ولنگاری رسیده است، اما آنچه برای ما ملاک است این است که قانون اساسی آزادی بیان را برای رسانه‌ها به رسمیت شناخته است؛ مگر مواردی که مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد. قانون مطبوعات نیز ملاک کار ماست که این آزادی‌ها را به جز در مواردی که تخلف از قانون است به رسمیت شناخته است.
 
وی افزود: آنچه در این سوال تصریح شده این است که برخی نمایندگان اظهاراتی در روزنامه‌ها مطرح می‌کنند و احیانا توهین یا افترایی به نمایندگان صورت گرفته است. این مسائل به طور منظم رسیدگی می‌شود و اگر کسی توهین کند رسیدگی قانونی به آن صورت می‌گیرد. البته در این باره نقطه ابهامی در گذشته وجود داشت. در هیات نظارت بر مطبوعات یک نظر این است که برای توهین به مقامات، مقامات تنها مقام معظم رهبری و روسای سه قوه در نظر گرفته می‌شوند اما ما معتقدیم مقامات به همان معنایی هستند که در قانون استخدام کشوری آمده و شامل نمایندگان مجلس، وزرا، استانداران، سفرا و معاونین وزرا می‌شوند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه این ابهام وجود داشت و ما نتوانستیم در هیات نظارت بر مطبوعات به نتیجه برسیم از سه ماه قبل از هیات رییسه مجلس کتبا استفسار کردیم که مقامات را توضیح بدهند.


ویدیو مرتبط :
کاریکاتور / آزادی رسانه ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دفاع صریح جنتی از آزادی رسانه ها



اخبار,اخبار اجتماعی ,وزیر فرهنگ

بزودی با گسترش تکنولوژی، دیشی وجود نخواهد داشت که بخواهیم آن را پایین بکشیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است، گفت: اما باید ببینیم که در برخورد با ماهواره اقدامات ما چه حاصلی داشته است. علی جنتی با سخنرانی در دومین روز از همایش معاونان اجتماعی ناجا که صبح دیروز در مقر مرکزی ناجا برگزار شد، با اشاره به برگزاری این همایش اظهار کرد: برگزاری چنین همایشی نشان می‌دهد که نیروی انتظامی بنا دارد همپای تحولاتی که در جامعه رخ می‌دهد پیش برود.

 

اما این رویکرد نوین نیازمند درک پدیده‌های اجتماعی و شناخت دقیق از متغیرهاست که در این صورت است که می‌توان برخورد مناسبی با پدیده‌ها داشت. وی با بیان اینکه افکار عمومی پدیده‌ای اجتماعی و روانی است که بازتاب کنش افراد در برابر حوادث و اتفاقات است، گفت: افکار عمومی فرآیندی است که در طول زمان تدریجاً شکل می‌گیرد و اگر این اصل را بپذیریم که اساس افکار عمومی، نوع نگرش انسان‌هاست باید قبول کنیم که این موضوع الزاماً با واقعیت سر و کار ندارد بلکه آن چیزی است که برایش می‌سازند و گاه با واقعیت‌ها فاصله دارد.


جنتی به نقش رسانه‌ها و تأثیری که بر افکار عمومی می‌گذارند اشاره کرد و گفت: در طول دو دهه اخیر بویژه یک دهه گذشته رسانه‌ها تغییرات بنیادین و اساسی پیدا کرده و دستخوش دگرگونی‌های زیادی شدند. یک زمان رسانه‌ها یکسویه بوده و افکار و اندیشه‌ها را به مخاطبان خود القا می‌کردند، اما امروز با توسعه اینترنت، رسانه‌ها عملاً از یک سوی دیگر آمدند و امروز مخاطبان هم تولیدکننده و هم توزیع‌کننده اخبار هستند و ما شاهد یک ارتباط دوسویه در حوزه رسانه‌ هستیم.


کنترل رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کنترل رسانه‌ها را نه از نظر فنی و نه از نظر مرزهای جغرافیایی امکان‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: نه مرزهای جغرافیایی چنین اجازه‌ای را می‌دهند و نه الزامات حقوقی داخلی می‌تواند مانع آن شده و جلوی ورود اخبار از بیرون به داخل کشور را بگیرد.


به گفته جنتی اگر در گذشته می‌توانستیم با اعمال کنترل از طریق اعمال فشار بر اصحاب رسانه یا هدایت اخبار و اطلاعات، اخبار عمومی را هدایت کرد و در اختیار حاکمیت قرار داد اما امروز صحنه عوض شده و چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.


جنتی در ادامه به موضوع شبکه‌های اجتماعی نظیر وایبر، واتس‌آپ و... پرداخت و گفت: امروز با توسعه شبکه‌های اجتماعی برخی از تبادل اطلاعات در این شبکه‌ها به شکل دوسویه انجام شده و برخی نیز در داخل گروه‌ها انجام می‌پذیرد که به هیچ وجه نمی‌توانیم جلوی آنها را گرفته یا مانع از آنها شویم. وزیر ارشاد ادامه داد: در حال حاضر حدود 9000 شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای فرامرزی داریم که بیش از نیمی از آنها در داخل قابل دریافت است. بنابراین فضای مجازی کنترل‌ناپذیر است و از سوی دیگر از این تعداد شبکه 170 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان نیز فعالیت می‌کنند و بیش از 870 میلیون سایت نیز که تعدادشان در هر ساعت در حال افزایش است، اخبار را به مخاطبان منتقل می‌کنند؛ به عنوان مثال تنها در سایت یوتیوب در هر دقیقه 300 ساعت فیلم دانلود می‌شود.


وی با طرح این پرسش که با این شرایط چگونه می‌توان در صحنه اطلاع‌رسانی و هدایت افکار عمومی اقدام کرد؟ گفت: مهمترین نکته تولید محتوا در این عرصه است. ما باید خودمان صحنه را در اختیار گرفته و به سهم خود تولیدکننده باشیم؛ چرا که هر اندازه حجم اطلاعات ما در این فضا بیشتر شود ما نیز می‌توانیم به همان اندازه بر افکار عمومی تأثیر بگذاریم. به گفته جنتی بهترین راه مقابله این است که ما نیز بتوانیم از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی نهایت استفاده را ببریم.


وی به ارائه پیش‌بینی‌هایی از وضعیت تکنولوژی در دو، سه سال آینده پرداخت و اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های غربی‌ها می‌توان ظرف این مدت هر فردی بیش از 2000 شبکه ماهواره‌ای را در تلفن همراهش دریافت کند.


جنتی به طرح برخورد با ماهواره و جمع‌آوری دیش‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با گسترش تکنولوژی در آن زمان دیگر مردم دیشی نخواهند داشت که بخواهیم آن را به پایین بکشیم؛ البته وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است و قانون هم ممنوعیت‌هایی برای استفاده از شبکه ماهواره‌ای، دیش و... دارد اما باید به عملکرد خودمان نیز نگاه کنیم و ببینیم اقداماتمان چقدر مؤثر بوده و چه حاصلی داشته و آیا به گسترش استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای منجر شده یا خیر.


وی ادامه داد: نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که استفاده از شبکه‌ها در حال افزایش است بنابراین آنچه مهم است این است که ما بتوانیم این شبکه‌ها را در اختیار خود بگیریم. یکی از بهترین راه‌های کنترل افکار عمومی نیز همراهی با آن است نه مقابله با افکار عمومی. وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون ضرورت صدور انقلاب اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و ما می‌خواهیم فکر، اندیشه و... انقلاب خود را صادر کنیم. در این خصوص باید از همه امکانات استفاده کنیم.

 

اخبار اجتماعی - روزنامه ایران