اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنتی: دیگر ممنوع القلم نداریم


علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم مرحومه عفت کاشانی مادر وزیر امور خارجه کشورمان، در پاسخ به سؤالی درباره ممنوع‌القلم‌ها گفت: ما دیگر ممنوع‌القلم نداریم، افراد زیادی بودند که به خاطر خودشان نمی‌شد کتابهایشان چاپ شود اما هم‌اکنون کتاب را می‌خوانیم و سپس آن را چاپ می‌کنیم.

خبرگزاری فارس: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم مرحومه عفت کاشانی مادر وزیر امور خارجه کشورمان، در پاسخ به سؤالی درباره ممنوع‌القلم‌ها گفت: ما دیگر ممنوع‌القلم نداریم، افراد زیادی بودند که به خاطر خودشان نمی‌شد کتابهایشان چاپ شود اما هم‌اکنون کتاب را می‌خوانیم و سپس آن را چاپ می‌کنیم.

وی افزود: ما الآن هیچکس را ممنوع‌القلم نمی‌دانیم، ما کتاب را می‌بینیم و نه شخصی که آن را نوشته است.

وزیر ارشاد در پاسخ به اینکه آیا دولت با باز کردن انجمن صنفی  منحله روزنامه نگاران موافق است یا خیر،‌ گفت: اصل ماجرای انجمن صنفی متعلق به وزارت کار است و یک بحث صنفی است، بحث پلمپ آن نیز به خاطر شکایتی است که وزارت اطلاعات کرده است و احساس می‌کنیم با رویکرد جدید وزارت کار، وزارت اطلاعات و وزارت ارشاد مجموعاً‌ فضایی ایجاد شده که به زودی شاهد تشکیل مجمع عمومی صنفی خواهیم بود.

جنتی درباره بحث ازدیاد نسل که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است، گفت: باید در این زمینه کار فرهنگی صورت بگیرد و ما دنبال آن هستیم، نظر مبارک مقام معظم رهبری این است که ما نباید درباره محدود کردن نسل فعالیت کنیم چرا که نسل ما در حال پیر شدن است و تعداد جوانان ما کم می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهار نظر اعضای مؤتلفه درباره اینکه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران محل فتنه‌گران بوده است،‌ گفت: بروید و این را از خودشان بپرسید من این را از شما شنیدم.

وی درباره فیلتر وی چت گفت: دولت در خصوص بحث وی چت نظر خاصی مطرح نکرده است اما برخی از وزرای دولت معتقد بودند که می‌توان بخش‌های مضر وی چت را فیلتر کرد چرا که وی چت یک وسیله ارتباطی بسیار مناسب است.

وی درباره رفع فیلتر از وی چت گفت: این مسئله برعهده کمیته تعیین مصادیق است که ما باید آن را زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی ببریم و در آنجا در این باره تصمیم‌گیری دوباره شود.


ویدیو مرتبط :
توصیف جنتی در حضور حسن روحانی و علی جنتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ممنوع القلم نداریم،چنان که زندانی سیاسی!



اخبار,اخبارسیاسی,زندانیان سیاسی

 

 اخبار سیاسی - ممنوع القلم نداریم،چنان که زندانی سیاسی!
این روزها برخی از دوستان که به شدت از دروغ و سیاسی کاری بدشان می آید گیرداده اند که چرا رئیس جمهور در گزارش صدروزه اش گفته پیش از این بعضی ها ممنوع القلم بوده اند. کار حتی به تهدید و فحش و فحش کاری هم کشیده. آن ها مصرند که رئیس جمهور دست کم یک نفر را که رسما ممنوع القلم شده است نام ببرد. احتمالا نه آقای رئیس جمهور که هیچ کس نمی تواند یک نفر را که "رسما ممنوع القلم " شده نام ببرد.

اصلا مگر قرار است همه کارها رسما صورت بگیرد؟ ما می گوییم زندانی سیاسی نداریم. درست هم می گوییم، ما کسی را که رسما به اتهام سیاسی بودن در زندان باشد نداریم. اما خودمان که می دانیم داریم. لااقل وقتی جلوی آینه می ایستیم اگر از خودمان بپرسیم که آیا زندانی سیاسی داریم یا نه، پاسخ آری است.

 

ما زندانی سیاسی داریم، خوبش را هم داریم، منتهی آنچه در روی کاغذ محکمه آمده فی المثل "اخلال در طرح ترافیک" است. یعنی طرف را نه به جرم سیاسی که به جرم اخلال در طرح ترافیک به حبس انداخته ایم. من الان در مقام دفاع از کسی نیستم بلکه می خواهم بگویم گاهی اوقات این کلمه " رسما" گول زنک است.ایرادی هم ندارد، ما گاهی اوقات قرار است دیگران را گول بزنیم و امتیازی کسب کنیم.

 

من اگرچه از این رفتار هیچ خوشم نمی آید ولی خوب می فهمم که از اقتضائات کار سیاسی، یکیش همین گول زدن هاست. که در همه جای دنیا امری معمول و مرسوم است. اما خودمان را که نمی خواهیم گول بزنیم، می خواهیم؟ در این سال ها کم نبوده اند کسانی که به انحاء مختلف از نوشتن آن ها جلوگیری شده.

 

اگرهشت سال کتاب نویسنده ای را در ارشاد معطل ممیزی کنند یعنی چه؟ نه یک کتاب، بلکه چندین کتاب از او را به بهانه های مختلف نگه دارند و هیچ جواب درست و درمانی هم به او ندهند. یعنی حتی به او نگویند که تو جرمت این بوده که "اخلال در ترافیک" ایجاد کرده ای و حالا حالا ها حق نوشتن نداری.

 

هان؟ دوستانی که از سیاسی کاری و دروغ بدشان می آید به من جواب بدهند که به این کار چه می گویند؟ ممکن است یک نویسنده چندین کتاب به وزارت ارشاد بدهد و همه کتاب هایش هم مسئله دار باشد. بله، ممکن است چنین اتفاقی هم رخ بدهد. اصلا بعید نیست. ولی وقتی ما پاسخ یک نویسنده را نمی دهیم که چرا به کتاب هایش مجوز نمی دهیم یعنی او را ممنوع القلم کرده ایم.

 

شما می توانید اسمش را بگذارید "اخلال در ترافیک"، ولی باور بفرمایید در اصل ماجرا تفاوتی حاصل نمی شود. دیگر این که انصاف هم خوب چیزی است. من قبول دارم که رئیس جمهور باید حرف حساب و کتاب دار بزند و حق ندارد برای تهییج افکار عمومی سخنان احساسی و بی پایه و اساس بر زبان بیاورد. اصلا خبرنگار و نویسنده جماعت باید به گونه ای رفتار کند که سیاستمدار جماعت از ترس آن ها هم که شده خلاف واقع نگوید.

 

اما بد نیست دوستان نگاهی به کارنامه هشت سال پیش خود بیندازند و ببینند چه به راحتی از کنار چه حرف هایی گذشتند. حرف هایی که در ناراستی شان هیچ آدم منصف و شریف وباوجدانی شک نداشت. 

اخبار سیاسی - خبرآنلاین