اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنایت به خاطر سرقت کفش در جشن عروسی/جزئیات قاچاق 36 شمش طلا در باک بنزین



اخبار حوادث - جنایت به خاطر سرقت کفش در جشن عروسی

سرقت یک جفت‌کفش در جشن عروسی کافی بود تا  جوان 18ساله‌ای به قتل برسد.در پی گزارش پلیس110مبنی بر وقوع درگیری خونین بین چند نفر از اتباع بیگانه در یک مراسم عروسی، بلافاصله مأموران در صحنه درگیری حضور یافته و دریافتند پسر جوان بر اثر اصابت جسم سخت به سر بشدت زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.

«آدینه‌وند» با اشاره به متواری شدن سایر شرکت‌کنندگان در دعوا ادامه داد: پس از مرگ جوان 18 ساله پرونده قتل به پلیس آگاهی ارسال شد و بلافاصله اقدامات ویژه برای دستگیری عاملان جنایت در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت. این مقام پلیسی با اشاره به اینکه علت درگیری و نزاع بر سر سرقت یک جفت کفش در مراسم عروسی بود، افزود: پس از سرقت یک جفت کفش متعلق به برادر عروس در مراسم جشن و اطلاع خانواده‌ها از چگونگی سرقت، درگیری در مراسم عروسی شدت گرفت و قربانی با آجر و چوب مورد حمله قرار گرفته و پس از یک هفته بستری بودن در بیمارستان دچار مرگ مغزی شده و جان باخته است.رئیس پلیس پیشوا در خاتمه با اشاره به دستگیری همه عاملان درگیری افزود: تمامی متهمان این پرونده دستگیر شده‌اند و تجسس‌ها برای شناسایی عامل اصلی قتل ادامه دارد.


جزئیات قاچاق 36 شمش طلا در باک بنزین
سه پسر جوان 36 شمش طلا را در باک بنزین خودرویشان قاچاق می‌کردند. تعزیرات حکومتی کشور با بررسی چند پرونده بزرگ میلیاردی قاچاق و گرانفروشی، احکام قطعی متخلفان را صادر و اجرا کرد. پنج پرونده بزرگ تعزیراتی در سال‌جاری در مرحله اجرای احکام قرار گرفت که می‌توان به پرونده بزرگ قاچاق طلا در همدان اشاره کرد.

 

در این پرونده سه جوان مقدار 36 شمش طلا را در باک بنزین خودروی 206 جاسازی کرده و قصد قاچاق آن را داشتند که با هوشیاری پلیس این محموله کشف و پرونده آن در تعزیرات تشکیل شد. پس از بررسی مستندات و مطالعه بیش از 260 برگ از پرونده ، قاضی شعبه، متخلف اصلی را به پرداخت 9 میلیارد و 16 میلیون تومان جریمه نقدی در حق صندوق دولت و دستور ضبط طلاها را صادر کرد.

 

دزدی‌های پسر 11 ساله در تالار عروسی
نوجوان 11 ساله‌ای که از فروشگاه‌های مشهد سرقت می‌کرد با هوشیاری مدیریت تالار پذیرایی به دام افتاد.عقربه‌های ساعت 21:28 شب پنجشنبه را نشان می‌داد که پسری لاغر اندام همراه خانواده‌ای وارد یکی از تالارهای پذیرایی مشهد شد.وی دقایقی در بین میهمانان پرسه‌ ‌زد و در حالی که مقداری از اجناس داخل تالار را داخل کیسه‌ای ریخته و قصد سرقت داشت با هوشیاری مدیر تالار دستگیر شد.این پسر نوجوان اعتراف کرد از فروشگاه‌های بزرگ و تالارهای شلوغ در مشهد کش‌روزنی می کند.با گزارش این سرقت به 110، مأموران کلانتری کاظم آباد در محل حاضر شدند و پسر بچه 11 ساله  را که «جواد» نام دارد به دام انداختند.بنابر این گزارش، تحقیقات کارشناس مددکاری اجتماعی پلیس درباره کشف علت و انگیزه ارتکاب سرقت توسط این پسر بچه ادامه دارد.

 

اخبار حوادث - روزنامه ایران

 


ویدیو مرتبط :
پمپ بنزین داخل باک پراید و تیبا1 به همراه قطعات یدکی پمپ بنزین تولیدی شبستری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قاچاق شمش طلا، ترس از شفافیت درآمد و طلای چینی



 

 

قاچاق شمش طلا، ترس از شفافیت درآمد و طلای چینی

 

خبرگزاری فارس: آخرین وضعیت اجرای قانون مالیات برارزش افزوده با ثبت نام 1200 طلافروش، اتهام ترس طلافروشان از شفافیت درآمد، جزئیاتی از قاچاق شمش طلا و كاهش آن با مالیات بر ارزش افزوده، تبدیل ایران به قطب طلا تا 10 سال دیگر و ورود طلای چینی در گفت‌وگوی فارس با كشتی آرای رئیس اتحادیه طلا مطرح شد.

 

بحث قانون مالیات بر ارزش بر افزوده ماهها بود كه صنف طلا را مورد توجه قرار داده بود و برخی موضعگیریها باعث تعطیلی بازار طلا به مدت 13 روز شد. اگر چه رئیس اتحادیه طلا معتقد است قانون مالیات بر ارزش افزوده به نفع طلافروشان است و باعث كاهش قاچاق شمش طلا و افزایش صادرات مصنوعات طلای ساخته شده می شود. او همچنین می گوید كه اطلاع رسانی نامناسب باعث برخی موضعگیریها و مخالفتها از سوی بازاریها شد. وی همچنین نظارت بر قیمتها را در بازار سكه و طلای تهران به دلیل گستردگی سخت می داند.

 

محمد كشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر كشور كه از سال 1340 توسط پدرش در یك كارگاه طلاسازی شروع به كار كرد یكی از روسای اتحادیه كشوری است كه دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی است.

 

او در خصوص اینكه چطور شد تا رئیس اتحادیه طلا شد می گوید: مغازه پدری من نزدیك كارگاه طلاسازی بود و شغل پدرم هم نزدیك و وابسته به كار طلا بود. بعد از مدتی احساسم این بود كه باید همزمان تحصیلات خود را نیز ادامه دهم. این بود كه در كلاسهای متفرقه ثبت نام كرده و توانستم در سال 49 دیپلم ریاضی بگیرم و در همان سال وارد دانشگاه شوم. در طول طلاسازی و جواهرفروشی موفق شدم در سال 53 فارغ‌التحصیل در رشته حسابداری صنعتی و حسابرسی شوم. با طی دوره سربازی در تهران همچنان به كار طلا و جواهر مشغول بودم. در سال 1367 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب در كنكور قبول شدم و برای فوق لیسانس اقدام كردم .در همین سال‌ها در دوره‌ای كه توسط دانشگاه علامه طباطبایی و همزمان با اتاق بازرگانی تشكیل شده بود موفق به اخذ مدرك دوره مهندسی امور مالی شدم و در سالهای بعد هم به طور متناوب در رشته‌های مختلف دانشگاهی مشغول به تحصیل شدم اما به دلیل مشغله زیاد نتوانستم تحصیل را به اتمام برسانم حتی بعد از اخذ فوق لیسانس اقدام به اخذ دكترا در رشته مدیریت بازرگانی كردم كه فعلا به صورت نیمه تمام است و امید است اگر بتوانم موفق به اخذ مدرك دكترای مدیریت بازرگانی شوم.

 

وی در ادامه می گوید: در حدود 50 سال سابقه در رشته‌های مختلف این صنعت كار كرده ام. كارگری، فروشندگی و فروشنده سیار نیز بوده ام و 30 سال هم در محل فعلی خود مشغول به كار هستم و در طول این سالها با توجه به پشتوانه‌ای كه داشتم اعتماد عمومی هم صنفان را به خود جلب كردم كه این باعث شد تا در انتخاباتی كه برای برگزاری تشكیل اتحادیه طلا و جواهر كشور برگزار شد بالاترین رأی و نفر اول را آوردم. در طول روزانه با توجه به همین مشغله كاری و فكری باز هم در حال تحقیق و ادامه روند پیشرفت فكری خود و تحصیلات عالیه هستم.

گفت و گوی مفصل خبرگزاری فارس با محمد كشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پی می آید كه با هم می خوانیم:

 

فارس: در میان طلافروشان معمولا تجربه حرف اول را می‌زند و در این صنف كمتر طلافروشی سراغ داریم كه تحصیلات عالیه داشته باشند. داشتن تحصیلات عالیه چقدر می‌تواند كمك حال شما در صنف طلا باشد.

كشتی‌آرای: خیلی مؤثر است. تحصیلات و مطالعه دروس دانشگاهی و غیر دانشگاهی باعث باز شدن فكر انسان برای توسعه می‌شود. تحصیلات دریچه ذهن و فكر انسان را برای پیشرفت و طی مراحل بعدی كار باز می‌كند. به هر صورت با توجه به همین پشت كار و تحصیلات بود كه تا حدودی موفق باشم و همین راه را فرزندان بنده در حال طی كردن هستند. پسران من فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف، تهران و دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های مختلف سطح بالا هستند و این‌ها نیز در حال حاضر مشغول به كار هستند.

 

فارس: شما تفریبا دنباله‌روی كار پدرتان بود و جواهر فروش شدید آیا پسران شما هم دوست دارند كار پدر را دنبال كنند.

كشتی آرای: حتما همینطور است. اگر كسی دارای فكر باشد می‌تواند مقایسه كند كدام راه بهتر است تا به نتیجه برسد و كدام راه پیشرفت به همراه دارد. می‌بینند راهی كه پدر طی كرده است هم از نظر اجتماعی و هم از نظر علمی و اقتصادی راهی بوده كه به خوبی پیموده شده و تجربیات به صورت واضح و بدون آزمون و خطا در اختیار فرزندان قرار گرفته و آنها طبعا استفاده خواهند كرد.

 

* طلافروشان خسیس نیستند؛ دقیق خرج می كنند

 

فارس: چرا می‌گویند طلافروشان خسیس هستند. این را قبول دارید.

كشتی آرای: یك تحقیق جالبی كه بنده انجام داده‌ام این است كه شغل اجتماعی هر شخصی بر روی شخصیت او تأثیر گذار است. یعنی كشاورزانی كه در دشت مشغول هستند و یا كشاورزانی كه در كوهستان كار می‌كنند این‌ها از نظر هزینه كردن نیز با هم متفاوت هستند كسانی كه در دشت كار می‌كنند بسیار دست و دلباز هستند در حالیكه افرادی كه در محیط‌ های بسته كار می‌كنند به همین شكل بسته هستند. اصولا افرادی كه در صنف طلا و جواهر مشغول هستند این‌ها به دلیل سر و كار داشتن با آحاد بسیار ریز طبعا در خرج كردن هم بسیار دقیق هستند. اما مطلبی كه می‌خواهم بگویم این است كه قشر سنتی در حال گذار از این مرحله است به طوریكه اكثر واحدهای شغلی حتی كارهای معمولی مثل رستوران و فروشگاه‌های سوپرماركت وقتی می‌بینند كه تحصیلات عالیه دارند و یا حتی در شغل جواهرفروشی هم بسیاری از افرادی كه در این صنف هستند تحصیلات عالیه دارند یا حداقل در آینده‌ای نزدیك طبقه اجتماعی شغل صنف طلا همه تحصیلكرده خواهند شد.

 

فارس: آیا بحث تشكیل اتحادیه كشوری طلا را خود صنف نیز تمایل داشت یا اینكه بر اساس برنامه‌های وزارت بازرگانی تن به تشكیل آن دادید.

كشتی آرای: برنامه وزارت بازرگانی بود. در راستای واگذاری‌ كارهای مردم به خود مردم و نجات پیدا كردن از بروكراسی‌ اداری و كارهای اداری این‌ها تصمیم گرفتند كه كارهای مردم را به خود مردم واگذار كنند. بر این اساس بود كه نزدیك به 80 اتحادیه كشوری در كل كشور پیش‌بینی شد كه در حال حاضر نزدیك به 17 تا 18 اتحادیه كشوری تشكیل شده است و تصور می‌كنم كه با این كار مسوولیت مدیریت وزارت بازرگانی كاهش پیدا می‌كند و توسط خود اصناف مدیریت می‌شود.به عنوان مثال در بخش لوازم خانگی می‌بینیم كه اتحادیه كشوری تشكیل شده است و چه تصمیمات جالبی بر یكسان‌سازی قیمت كل كشور در حال انجام است. در صنف طلا و جواهر نیز به همین شكل نظارت بر توزیع و قیمت‌گذاری یكسان در سطح كشور و حتی مسائلی كه در این ارتباط است نظارت اتحادیه كشوری بسیار مؤثر است و این روزها حتی خود اتحادیه‌های استانی احساس می‌كنند كه یك تكیه‌گاه مستقیمی دارند و می‌توانند مسائل و مشكلات را به طور مستقیم حل كنند. در حالیكه در گذشته باید یك پروسه‌ای را طی می‌كردند تا بتوانند مشكلات خود را حل كنند ولی در حال حاضر خیلی سریع با اتحادیه كشوری طلا ارتباط برقرار می‌كنند و مشكلات آنها حل می‌شود.

 

فارس: پس از تشكیل اتحادیه كشوری طلا چه مشكلاتی رفع شد؟

كشتی آرای: مسئله یكسان سازی قیمت‌ها نظارت بر معیارها و كنترل كیفیت كه معضلی بود، مشاهده می‌شد كه در تهران نظارت خیلی دقیق بود اما در شهرستانها نظارت چندان نبود و چه بسا طلاهایی ممكن بود به فروش برسد كه از لحاظ عیار پایین بود. اما چیزی كه بسیار مهم است این است كه در آینده صنف طلا به تشكیل یك بانك اطلاعاتی اقدام خواهد كرد. در حال حاضر اتحادیه‌های كشوری یك بانك اطلاعاتی از اصناف شكل گرفته است یعنی وجود آمارهای دقیق از لحاظ تعداد واحدهای صنفی و میزان پراكندگی آنها كه در چه مناطقی آن پراكندگی بیشتر و یا كمتر است. از طرفی مسئله توزیع طلا در كشور كه یكی از مسائلی است كه نظارت دقیقی را می‌طلبید كه در حال حاضر اتحادیه طلای كشور این كار را در حال حاضر انجام داد و با همكاری نیروی انتظامی و با آن نظارت بر توزیع در جلوگیری از قاچاق كالا اتحادیه كشوری طلا نقش مهمی دارد.

 

فارس: اتحادیه طلای كشور دارای چه تعداد عضو است.

كشتی‌آرای: در كل كشور طبق آخرین آمار نزدیك به 15 هزار واحد صنفی در كل كشور داریم در حالیكه در یك سال پیش این آمار به هیچ وجه وجود نداشت.

 

فارس: چه تعداد اتحادیه زیرمجموعه اتحادیه كشوری هستند.

كشتی‌آرای: تاكنون 125 اتحادیه طلا و جواهر شناسی شده اند. برخی از شهرهای كوچك اتحادیه طلا و جواهر ندارد.مثلا شهرهای ساری، قائم‌شهر، بابل و آمل از استان‌های مازندران دارای اتحادیه طلا و جواهر هستند.

 

فارس: با این اتحادیه‌هایی كه گفتید تعداد آنها 125 اتحادیه است. با هم هماهنگ هستید یا اینكه بیشتر دستوری با آنها برخورد می‌كنید؟

كشتی‌آرای: اگر تصمیمی در كل صنف گرفته شود ابلاغ كرده و لازم‌الاجرا است مثلا در مورد خرید و فروش، قیمت‌گذاری، كنترل عیار كه ابلاغ صورت می‌گیرد و همه ملزم به رعایت این ابلاغیه هستند.

 

* نظارت بر بازار سكه و طلای تهران مشكل است

 

فارس: چرا بازار سكه و طلا سر و سامان ندارد و قیمت‌های متفاوتی از سوی سكه‌فروشان ارائه می‌شود؟ می‌خواهم بدانم كه اتحادیه طلا و جواهر كشور چه برنامه‌‌ای برای ساماندهی قیمت‌ها توسط سكه فروشان دارد چرا كه حتی دیده می‌شود دو سكه فروش كنار هم قیمت‌های متفاوت ارائه می‌دهند.

كشتی آرای: در بحث نظارت و كنترل قیمت‌ها و سایر موارد در شهرها هیچ مشكلی نداریم به عنوان مثال در گذشته بحث تاریخ ضرب سكه بسیار مطرح شد و یا حتی نظارت قیمت سكه كه قیمت یك واحد سكه فروشی با سكه فروش كناری خود متفاوت باشد.در شهرستان‌ها مشكلی نداریم حتی شهرهای بزرگ مثل اصفهان، تبریز و مشهد این‌ها نظارت كاملی بر این موضوع دارند. هر رئیس اتحادیه یك نماینده اتحادیه كشوری هم هست ولی ما در تهران متأسفانه به علت پراكندگی و تعداد زیاد واحدها و گستردگی جغرافیایی تهران این نظارت مشكل است كه برای آنها هم باید ساز و كاری تعریف كنیم تا بتوانیم این كار را تقریبا كنترل كنیم. یكی از این كارها از طریق رسانه‌ها مخصوصا رادیو در طول روز به طور متوسط شش نوبت قیمت‌ها را اعلام می‌كنیم.

دانستن قیمت‌ها توسط مردم یك اهرم كنترلی است كه مثلا مصرف‌كننده با دانستن قیمت‌ها می‌تواند یك خود كنترلی داشته باشد. یعنی وقتی اطلاع داشته باشد كه قیمت سكه امروز در چه سطحی است می‌تواند از این طریق یك نوع خود كنترلی برای خرید داشته باشد، در حالیكه در گذشته این گونه نبود. در حال حاضر برنامه‌های ثابت رادیویی داریم كه از آن طریق می‌توانیم به مردم اطلاع‌رسانی كنیم. به جزء این موارد مسائل فنی دیگری را هم داریم از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی می‌كنیم كه در درازمدت می‌تواند این در میان مردم نهادینه شود.

 

فارس: شاید اصلا نیازی به بازرس هم نداشته باشد چرا كه وقتی در خیابان فردوسی راه می‌روید و قیمت‌های سكه را بر روی تابلوهای سكه فروشان ملاحظه می‌كنید می‌بینید كه قیمت‌ها تفاوت بسیاری دارد.

كشتی‌آرای: این مورد تنها در فردوسی است آن هم به این دلیل كه 90 درصد صرافی‌های خیابان فردوسی زیر نظر بانك مركزی هستند و مجوزی از اتحادیه طلا ندارد آنها صراف هستند و مجوز آنها از طریق اتحادیه صادر نشده است، می‌توان بر روی آنها نظارت كرد اما وقتی صرافی كه مجوزی از اتحادیه طلا ندارد طبعا نمی‌توان بر روی آن صرافی نظارت داشت.

 

فارس: قرار بود كه مجوز صرافی‌ها را اتحادیه‌ طلا صادر كند.

كشتی‌آرای: اگر بخواهند سكه بفروشند باید مجوز خود را از اتحادیه طلا بگیرند.

 

فارس: خیلی از صرافی‌ها هستند كه هم ارز و هم سكه می‌فروشند.

كشتی‌آرای: صرافی‌هایی كه هم ارز و هم سكه می‌فروشند اقدام كرده و مجوز فروش سكه هم گرفتند اما خیلی از صرافی‌ها هم هستند كه مجوزی ندارند و بانك مركزی مجوز آنها را به صورت شركت‌های تضامنی صادر كرده است.

 

فارس: مشكلی قبلا وجود داشت كه قرار بود كه تنها اتحادیه طلا اقدام به صدور مجوز كند آیا این مشكل شما با بانك مركزی مرتفع شد.

كشتی آرای: این كار در حال حاضر سازمان یافته است كسانی كه بخواهند تقاضا بدهند باید به بانك مركزی بدهند و كسانی كه بخواهند صرافی داشته باشند باید یك شركت تضامنی به ثبت برسانند و اقدام به تأسیس صرافی كنند.

 

* ثبت نام 1200 نفر در تهران برای مالیات بر ارزش افزوده

 

فارس: می‌خواهیم وارد بحث‌ مالیات بر ارزش افزوده شویم آیا در حال حاضر طلا فروشان این قانون را رعایت می‌كنند.

كشتی‌آرای: قانونا باید اجرا شود چون در مرحله چهارم است و یكی از صنوفی كه در مرحله چهارم ملزم به رعایت مالیات بر ارزش افزوده است صنف طلا و جواهر است. این‌ها باید از اول مهر ماه در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام می‌كردند كه البته در یك ماه و نیم گذشته چالشی كه بین سازمان مالیاتی و صنف طلا بود یك مقداری هم ثبت‌نام‌ها در سامانه ارزش افزوده با تأخیر انجام شده است ولی باز هم مجددا از طرف صنف و هم از طرف وزارت اقتصاد و دارائی اعلام شده كه افرادی كه مشمول این قانون هستند ثبت‌نام كنند و به صورت نامنظم در حال اجرا است كه البته نیاز به زمان دارد. از طرفی با توجه به نشست‌های سه جانبه‌ای كه در وزارت اقتصاد و دارائی ، مركز پژوهش‌های مجلس و كمیسیون اقتصادی مجلس تا حدودی این مسائل مطرح شده است و گزارشی هم از سوی مركز پژوهش‌های مجلس به كمیسیون اقتصادی ارائه شده است و قرار است كمیسیون اقتصادی راجع به این موضوع رأی بدهد.

 

فارس: تاكنون چه تعداد ثبت‌نام كرده‌اند.

كشتی آرای: بیش از 1200 نفر در تهران در این سامانه ثبت نام كرده‌اند.

 

فارس: چه تعداد واحد طلافروشی در تهران داریم.

كشتی آرای: واحدهای مجاز و غیر مجاز طلافروشی حدود 2500 طلافروشی است نزدیك 2400 واحد طلافروشی دارای جواز داریم البته بقیه هم شناسایی شده و بر روی آنها نظارت می‌شود.

 

فارس: طلافروشان موافق قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند.

كشتی‌آرای: موافق هم كه نباشند این قانون است و باید اجرا شود.

 

فارس: شما به عنوان رئیس اتحادیه طلا آیا موافق هستید 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت ساخت و سود مغازه‌دار گرفته شود.

كشتی‌آرای: تقاضای همكاران طلافروش این است كه طلا به عنوان یك كالای سرمایه‌ای است و بنابراین مقدار كاری كه روی آن انجام می‌شود كه همان اجرت ساخت و سود است از این مقدار باید مالیات ارزش افزوده گرفته شود در حالیكه اقتصاددانان بر این عقیده هستند كه طلا یك كالای مصرفی است كه البته این مباحث مطرح بوده و گزارش آنرا به مجلس داده‌اند در نهایت باید مجلس رأی نهایی را صادر كند.

 

فارس: به نظر شما طلا یك كالای سرمایه‌ای است یا مصرفی؟

كشتی‌آرای: اگر قرار باشد از خودمان فرضیه‌ صادر كنیم این موضوع تفاوت می‌كند ولی در دنیا و كشورهایی نظیر تركیه این گونه است كه از اجرت و سود و مقدار كاری كه بر روی طلا انجام می‌شود مالیات دریافت می‌كنند البته نرخ مالیاتی آنها بالا بوده و 14 درصد است. از خود طلا و میزان سنگ‌های قیمتی كه در آن به كار رفته مالیات نمی‌گیرند. البته این مباحث در 5 جلسه در مركز پژوهش‌های مجلس مطرح شده و باید در نهایت مجلس در خصوص آن تصمیم‌گیری كند.البته همكاران صنف طلا هم تابع نظر رأی مجلس هستند و هر تصمیمی كه آنها بگیرند تابع آن تصمیم هستیم.

 

فارس: شما كه با سازمان مالیاتی اختلافاتی ندارید؟

كشتی آرای: خیر، اتفاقا سازمان امور مالیاتی امسال تعامل خوبی داشت. چرا كه آنها به خوبی می‌دانند كه ما در صنف طلا برای اجرای مالیات با مشكل مواجه هستیم. به همین دلیل وزارات اقتصاد و دارائی مخصوصا در مالیات بر ارزش افزوده خیلی تعامل خوب و راهنمایی‌های خوبی داشتند. حتی امتیازات خوبی از این نظر به ما دادند یعنی برای اجرایی كردن مالیات بر ارزش افزوده سهل و آسان گرفتند و خیلی سخت‌گیری در مراحل اولیه نداشتند و از این نظر قابل تقدیر است.البته این توافقات قرار است كه در جلساتی كه در روزهای آینده در وزارت اقتصاد تشكیل می دهیم این‌ها را به توافق برسیم و به صورت مكتوب بنویسیم.

 

*شاید صنف‌های دیگری هم از شفافیت درآمد بترسند

 

فارس: چرا صنف طلا از شفافیت درآمد می‌ترسد؟

كشتی‌آرای: به جز صنف طلا شاید صنف‌های دیگری هم از شفافیت درآمد بترسند ولی ترس آنها دلیلی ندارد چون وقتی قرار است در كل كشور جریان پولی و اقتصاد كشور شفاف شود همه را شامل خواهد شد. به نظر بنده باید یك مقدار از لحاظ رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی این مسائل بازگو شود. به عنوان مثال برای اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها هر شب و در هر ساعت در رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری مردم را راهنمایی و اطلاع‌رسانی می‌كنند اما در مورد اجرای مالیات بر ارزش افزوده در جامعه كار اطلاع‌رسانی كم بوده است. به عنوان مثال وقتی از همكار طلا‌فروش بنده می‌پرسید 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده تصور می‌كند كه 10 مرحله است و جمع آن 30 درصد می‌شود. در حالیكه این طور نیست و 3 درصد است و آنرا هم باید مصرف كننده بدهد. برخی تصور می‌كنند كه این 3 درصد را طلافروشان باید بدهند در حالیكه این 3 درصد مربوط به طلافروشان نیست و مربوط به مصرف‌كننده است. از این نظر اطلاع‌رسانی كمتری شده است.

 

فارس: آیا با اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌توان این تصور را داشت كه قیمت سكه و طلا افزایش می‌یابد.

كشتی‌آرای: نه به ما هیچ ارتباطی ندارد.

 

*افزایش چند هزار درصدی واردات شمش طلا؛صفر شدن قاچاق طلا

 

فارس: وضعیت قاچاق طلا در حال حاضر چگونه است؟

كشتی‌آرای: بحث اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده كه یك نوع شفاف‌سازی است و به نوعی ارائه اسناد و مدارك مثبت در معاملات است همین موضوع به طور اتوماتیك چرخه قاچاق را به صفر می‌رساند.

 

فارس: یعنی قانون مالیات بر ارزش افزوده قاچاق طلا را به حداقل می‌رساند.

كشتی آرای: بله قاچاق طلا را به صفر خواهد رساند چون مبادلات باید به صورت مكتوب و به صورت رد و بدل كردن اسناد مثبت باشد. وقتی یك جنس به صورت غیرقانونی وارد می‌شود آن جنس اسناد ثبتی ندارد بنابراین از چرخه خارج می‌شود. بحث ورود شمش طلا به كشور كه از بهار 88 اجرا شد و آن هم با حذف 4 درصد عوارض بود شفاف شد، به طوریكه ما می‌بینیم كه به صورت قانونی چند هزار درصد افزایش واردات شمش طلا داشتیم. آمار شش ماهه اول امسال بی‌سابقه است و حدود 54 تن به صورت قانونی شمش طلا وارد كشور شده است.

 

فارس: پس ورود قانونی شمش طلا بسیار مفید بود.

كشتی آرای: وقتی شمش طلا به صورت قانونی وارد كشور می‌شود قاچاق آن به صفر نزدیك می‌شود كما اینكه در حال حاضر دیگر به سود واردكننده‌های شمش طلا نیست.فكر می‌كنم یكی از راههای پیشگیری از ورود قاچاق هر نوع كالایی همین اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

 

* بحث قاچاق شمش طلا یك سال دیگر تمام می‌شود

 

فارس: قاچاق شمش بیشتر از كدام كشورها صورت می گیرد و وارد ایران می‌شود؟

كشتی آرای: از هر جایی ممكن است انجام شود كانالهای مختلف بود كه حال یا به صورت مسافری یا به هر شكل صورت می گرفت ولی در حال حاضر در حال كاهش است. فكر می‌كنم ظرف یك سال آینده بحث قاچاق شمش طلا به طور كامل بسته می‌شود چرا كه دیگر به صرفه نیست و خود بخود به طور اتوماتیك تولید و اشتغال را افزایش می‌دهد.

 

* ایران 10 سال دیگر قطب صادركننده طلای ساخته شده

 

فارس: وضعیت ایران در ساخت مصنوعات طلا به چه نحوی است و ایران در چه رده‌ای قرار دارد؟

كشتی آرای: در حال حاضر ایران در این مقطع بیشتر مصرف‌كننده است. حتی در سال‌های گذشته بحث صادرات را داشتیم كه ارقام خوبی را از صادرات مصنوعات طلا داشتیم، ولی در این دو سال اخیر با برخی چالش‌ها و برخی نوسانات قیمت طلا، باعث شد كه صادرات ما به حداقل برسد چرا كه نتوانستیم رقابت كنیم. اما چیزی كه تعریف شده در 10 سال آینده ایران مجددا به یكی از قطب‌های صادركننده مصنوعات طلا تبدیل خواهیم شد و علت آن هم برنامه‌ریزی است كه از طریق ایجاد شركت‌های طلاسازی و از طریق خوشه‌های صنعتی در جوار شهرها و یا داخل شهرها خواهد بود كه این نوید را می‌دهد كه در 10 سال آینده ما به قطب‌های صادركننده مصنوعات ساخته شده طلا تبدیل شویم.

 

فارس: در حال حاضر وضعیت تولید و واردات مصنوعات طلا به چه شكلی است.

كشتی‌آرای: در حال حاضر تولید مصنوعات طلا به نسبت مصرف كم است یعنی تولید ما یك سوم مصرف است.

 

* آمار دقیق تولید طلای ساخته شده با مالیات بر ارزش افزوده

 

فارس: مصرف طلای ایران در سال چقدر است.

كشتی آرای: آمار دقیقی در دست نیست اما مصرف طلای كل كشور در سال 300 تن است كه از این 300 تن حدود 80 درصد بازیافت و 20 درصد واردات است. اما موضوعات طلا چون آنهایی كه به صورت قاچاق می‌آید آمار دقیقی نداریم. آمار تولید هم در واحدهای طلاسازی به صورت دقیق نداریم و یكی از همین مسائلی كه آمار تولید طلای ساخته شده به دست خواهد آمد همین مالیات بر ارزش افزوده، خواهد بود. این تولیدات از این پس آمار خواهد شد چون در مبادلات نوشته و تقویم خواهد شد و با یك حساب راحت می‌شود میزان تولید را به دست آورد.

در حالیكه در حال حاضر این آمار وجود ندارد.

 

فارس: از این صحبت‌های شما این گونه استنباط می‌شود كه شما موافق مالیات بر ارزش افزوده هستید

كشتی آرای: از مالیات بر ارزش افزوده استقبال كردیم. افرادی كه تا حدودی برابر این قانون گارد گرفته‌اند به دلیل عدم اطلاع‌رسانی دقیق و ندانستن مزیت‌های این قانون است بنابراین اگر به آنها اطلاع‌رسانی شود استقبال خواهند كرد.

شفاف‌بودن در كارهای اجتماعی ما به طور كامل وجود دارد اگر در كارهای اقتصادی هم شفاف باشیم مسلما به نفع ما خواهد بود.این ترس را باید از طریق اطلاع رسانی به حداقل رساند شاید برخی‌ها ندانند. در یكی از جلسات جناب مصباحی مقدم در صحبت‌های خود سخنان قشنگی گفتند و به ما آرامش می‌دادند ما نیز همین آرامش را داریم به اعضا منتقل می‌كنیم،بنابراین به نظر من باید اطلاع‌رسانی شود تا مردم بهتر این كار را انجام دهند.

 

* چین در حال ورود به میان كشورهای صاحب نام طلا

 

فارس: بزرگان طلای دنیا هم از لحاظ تولید مصنوعات طلا و هم مصرف طلا كدام كشورها هستند.

كشتی آرای: 5 كشور داریم كه در صنعت طلا و جواهر صاحب‌نام هستند اولین كشور ایتالیا و سپس تایلند، تركیه، سنگاپور و مالزی هستند و در آینده نزدیك چین در حال وارد شدن به این چرخه می‌شود. البته به جز این تولید باید به ذخایر فیزیكی طلا هم اشاره كرد كه این قدرت‌ مالی هر كشوری است منتهی آمار این‌ها به صورت مخفی است.

به نظر بنده اگر قیمت طلا در جهان افزایش پیدا كند یك نفع اقتصادی برای ایران هم خواهد داشت چرا كه ما معادن طلا داریم كه از لحاظ اقتصادی صرف نمی كند استخراج كنیم ولی وقتی كه قیمت طلا بالا می‌رود با توجه به ثابت بودن نرخ ارز به نفع كشور است.

 

فارس: كدام كشور از لحاظ كیفیت طلای ساخته شده رتبه بالایی دارد.

كشتی آرای: ایتالیا در كیفیت طلای ساخته رتبه اول را دارد.

 

* چین در بازار طلای ایران نمی‌تواند وارد شود

 

فارس: چین وارد تمام بازارهای ایرانی مثل كیف، كفش، لباس، مبلمان و غیره شده است آیا در آینده می‌تواند وارد این بازار نیز شود.

كشتی آرای: نه نمی‌تواند البته نه اینكه نتوانستند بلكه چون نمی‌خواهند و علت اینكه چین نتوانسته وارد بازار طلای ایران شود این است كه چین بر روی چیزی سرمایه‌گذاری و ورود می‌كند كه میزان سود آن بالا باشد. اگر قیمت یك مصنوع طلا را ما هزار دلار فرض كنیم 900 دلار آن مواد اولیه است و 10 درصد آن ارزش افزوده است ولی مثل كیف و كفش نیست كم مصرف شود و از بین برود بنابراین برای چین صرف نمی‌كند كه وارد بازار طلا نیز شود.

 

*بزرگان طلای ایران چه كسانی هستند

 

فارس: بزرگان طلای ایران چه كسانی بوده و چند نفر هستند.

كشتی آرای: نمی‌شود گفت چه كسانی بزرگان طلای ایران هستند. شاید ما مطرح هستیم و در دید رسانه‌ها هستیم شناخته شده هستیم اما افرادی هم هستند كه مطرح نیستند اما خب بزرگ هستند. ما بزرگان طلا نیستیم. شاید افرادی مطرح نباشند اما از لحاظ اقتصادی بسیار بالا باشند. ما در ایران به دنیا آمدیم و در ایران بزرگ شدیم و فرزندان ما هم در ایران در حال تحصیل هستند و دوست دارند به كشور خدمت كنند. به هر حال صنف طلا مدیون افراد زیادی در این صنف است و چهره‌های ماندگار زیادی كه تمام جمیع جهات را دارا هستند وجود دارد و به طور كلی احتمال دارد100 نفر را انتخاب و از میان آنها تعدادی را به عنوان چهره ماندگار صنعت طلا و جواهر كه به این صنف كمك و افراد زیادی را تربیت كرده معرفی كنیم.