اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جمهوریخواهان: دو توافق جانبی ایران و آژانس اتمی را هم می خواهیم



اخبار,اخبارسیاست خارجی,کنگره آمریکا

بر اساس ادعای این دو عضو کنگره آمریکا یکی از این دو توافقنامه ها درباره بازرسی از سایت پارچین است و دیگری به مساله ابعاد احتمالی نظامی (PMD) فعالیت های هسته ای ایران در گذشته مربوط می شود.

جمهوریخواهان کنگره آمریکا با ارسال نامه ای به اوباما از او خواستند دو توافقنامه جانبی بین آژانس بین المللی انرژی هسته ای و ایران را نیز برای ارزیابی در اختیار کنگره قرار دهد.جمهوریخواهان: دو توافق محرمانه ایران و آژانس اتمی را هم می خواهیم

به گزارش عصر ایران به نقل از فاکس نیوز این نامه به امضای " تام کاتن " سناتور جمهوریخواه ایالت آرکانزاس ،" مارک پمپئو " نماینده جمهوریخواه ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا ،" میچ مک کانل" رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا و" جان بینر" رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا رسیده است.

در این نامه از اوباما درخواست شده دو توافق نامه جانبی را که در حاشیه توافق نهایی هسته ای در وین بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای امضا شده است، برای ارزیابی بهتر توافق نهایی هسته ای در چارچوب قانون بازبینی توافق هسته ای با ایران، در اختیار کنگره قرار گیرد.

در این نامه تاکید شده است که عدم اطلاع از مفاد توافق ایران و آژانس سبب می شود کنگره اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری درباره توافق هسته ای با ایران را نداشته باشد.

در این نامه ادعا شده است:" نگران کننده ترین جای کار اینجاست که ایران و آژانس درباره نظام بازرسی های هسته ای توافق هایی کرده اند که ما از مفاد آن اطلاع نداریم و هیچ ارزیابی جدیدی نیز از بررسی های آژانس پیش از ارایه گزارش (فصلی) 15 دسامبر این سازمان درباره فعالیت های هسته ای ایران به دست ما نخواهد رسید.

سناتور کاتن و مارک پمپئو روز سه شنبه مدعی شدند در جریان سفر اخیر خود به وین از منابعی در آژانس بین المللی انرژی هسته ای مطلع شده اند که ایران و آژانس دو توافقنامه جداگانه به امضا رسانده اند، که رسانه ای نشده است.

بر اساس ادعای این دو عضو کنگره آمریکا یکی از این دو توافقنامه ها درباره بازرسی از سایت پارچین است و دیگری به مساله ابعاد احتمالی نظامی (PMD) فعالیت های هسته ای ایران در گذشته مربوط می شود.

پمپئو روز چهارشنبه پس از جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا گفت کری در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تایید کرده است که توافقنامه هایی بین ایران و آژانس به امضا رسیده است که او خود نیز از محتوای دقیق آنها اطلاع ندارد.

جمهوریخواهان توافق اخیر بین ایران و گروه 1+5 را یک توافق بد می دانند و می گویند دولت اوباما در چارچوب این توافق عقب نشینی های بزرگی در برابر ایران کرده است.

توافق نهایی هسته ای با ایران که از سوی دولت اوباما به کنگره ارسال شده است در 2 ماه آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تصویب یا عدم تصویب برای امضای نهایی اوباما به کاخ سفید ارسال خواهد شد.

پس از رای اخیر شورای امنیت به قطعنامه 2231 درباره توافق هسته ای ایران نیز جمهوریخواهان از این اقدام انتقاد کردند و  ارایه قطعنامه از سوی آمریکا به شورای امنیت را پیش از بررسی توافق هسته ای با ایران در کنگره اقدامی پیشدستانه و به منظور ایجاد فشار سیاسی علیه کنگره دانستند.

 

 اخبار سیاست  خارجی  - عصر  ایران   


ویدیو مرتبط :
چشم اندار مذاکرات؛حق وتو دادن به آژانس اتمی برای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام آمادگی آژانس انرژی اتمی برای نظارت بر اجرای توافق ایران و ۱+۵/بان کی مون توافق هسته ای را به طور بالقوه تاریخی خواند/واکنش پوتین



توافق ایران و ۱+۵ , مذاکرات ایران با 5+1

اعلام آمادگی آژانس انرژی اتمی برای نظارت بر اجرای توافق ایران و ۱+۵

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل ضمن استقبال از توافق «ژنو» اعلام کرد که آمادگی دارد به اجرای توافق تهران و ۱+۵ رسیدگی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل اعلام کرد که آمادگی دارد به اجرای توافق تهران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) کمک کند.

پیشتر «یوکیا آمانو» دبیرکل سازمان ملل در یک تماس تلفنی، موفقیت مذاکرات ایران و 1+5 را به «کاترین اشتون» رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا تبریک گفت.

وی از دولت‌‌های نگران خواست تمامی اقدامات لازم برای ایجاد یک آغاز دلگرم‌کننده، ایجاد اعتماد دوطرفه و ادامه مذاکرات برای گسترش حوزه‌ توافق مقدماتی را به کار گیرند.

آمانو همچنین بر تعهد خود برای تقویت خلع سلاح هسته‌ای و نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تأکید کرد.

 

--------------------------------

 

 بان کی مون توافق هسته ای را به طور بالقوه تاریخی خواند

بان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل روز یکشنبه گفت که توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 می تواند برای خاورمیانه ˈتاریخیˈ باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل، ˈمارتین نسیرکیˈ سخنگوی بان کی مون با اعلام این خبرخاطر نشان کردکه دبیر کل سازمان ملل از توافق اولیه هسته ای ˈبه گرمی استقبال کرده است.ˈ

بان کی مون گفت که این توافق ˈمی تواند آغاز یک موافقت تاریخی برای ملت ها و گشورهای منطقه خاورمیانه و فراتر از آن از کار درآید.ˈ

وی خاطر نشان کردکه همه طرف ها بایدˈبرای ایجاد اعتماد متقابل و فراهم کردن امکان ادامه مذاکرات به منظور بسط دامنه این توافق اولیهˈ تلاش کنند.

طبق این گزارش، ˈجیمی کارترˈ از روسای جمهوری پیشین آمریکا نیز اظهار داشت: ما از خطراتی که این مساله (توافق) در پی دارد،کاملا آگاه هستیم.

وی افزود: اما متقاعد شده ام که پس از 35 سال دشمنی و بی اعتمادی، یک فرصت تاریخی برای برقراری مجدد روابط با دولت و ملت ایران بر پایه استوار احترام دو جانبه وجود دارد.

 

--------------------------------------


پوتین توافق هسته‌ای را گامی در دستیابی به موفقیت دانست

رئیس‌جمهور روسیه با استقبال از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ آن را نخستین گام در مسیری طولانی دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران را گام دستیابی به موفقیت دانست.

وی در عین حال هشدار دارد که این تنها نخستین گام در مسیری طولانی است.

/فارس , ایرنا