اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جلیلی گفت با ترک نشست، بمب اتمی را الان و همین جا منفجر می‌کنم



 

سعید جلیلی

 

 

جلیلی گفت با ترک نشست، بمب اتمی را الان و همین جا منفجر می‌کنم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب:حسین شیخ الاسلام، قائم مقام سابق وزارت امور خارجه و مشاور امور بین الملل رییس مجلس یكی از دانشجویان پیرو خط امام(ره) بوده و در تسخیر سفارت امریكا هم نقش آفرینی كرده است. او 17 سال قائم مقامی و معاونت وزارت امور خارجه (با احكام شهید رجایی، مهندس موسوی، علی اكبر ولایتی و منوچهر متكی)، 5 سال سفیر در سوریه (حكم سیدمحمد خاتمی)، 4 سال نمایندگی مردم تهران در مجلس هفتم را در كارنامه دارد.

 

وی گفت: سعید جلیلی در بغداد گفت من می توانم یك بمب اتمی را الان و همین جا منفجر می كنم و این كار را با ترك كردن مذاكرات انجام می دهم. در واقع ترك مذاكرات از سوی طرف ایرانی با منفجر كردن بمب هسته یی برای غرب یكسان خواهد بود.

 

متن گفتگوی شیخ الاسلام با روزنامه اعتماد در پی می آید:

از نظر شما مذاكرات مسكو چه دستاوردی خواهد داشت؟

در نشست استانبول اصول خوبی پذیرفته شد ولی طبق معمول، غربی ها در بغداد به آنچه در استانبول توافق شد پایبند نبودند. ما هیچ گونه تصوری از عقب نشینی در چارچوب ان پی تی نداریم. در امضای این توافقنامه همه مرزها مشخص شده و از آن عقب نشینی نخواهیم كرد. اگر طرف غربی در مسكو به آنچه توافق داشته ایم پایبند باشد و اصول را رعایت كند طرف ایرانی هم آمادگی دارد تا هر گونه همكاری لازم را در چارچوب توافقنامه انجام دهد. اما محال است ذره یی از حقی كه ان پی تی برای ما قایل شده است عقب نشینی كرده یا بر سر آن مصالحه كنیم.

 

ایران دارای یك حكومت مردمی است واگر رفتاری غیر از آنچه مردم از حكومت انتظار دارند داشته باشد، باید به مردم پاسخگو باشد. مردم ما بر حق خود واقفند و اجازه تعدی به آن را نخواهند داد. یكی از شعارهایی كه احمدی نژاد مطرح كرد و مورد استقبال مردم هم قرار گرفت عدالت در ساختار بین المللی بود. این شعار معقولی است و اگر بخواهیم به آن پایبند باشیم در چارچوب ان پی تی، ایران دارای حق انرژی اتمی و حق غنی سازی است، بنابراین ما حاضر نیستیم سرنوشت آینده مملكت را به هر دلیلی به مخاطره بیندازیم، چرا كه برای جایگاه امروز در جهان و برای انقلاب اسلامی مان جــــــانفشانی ها داشتـــه ایم و بهای زیادی داده ایــم. غرب توطئه هایی داشت تا آنچه را كه می خواهد به ما تحمیل كند اما موفق نشد حالاهم بر سر میز مذاكره نمی تواند هیچ چیزی را به ما تحمیل یا ما را وادار به عقب نشینی كند.

 

به نظر می رسد غرب در این برهه خود به مذاكره نیاز داشته باشد. مسوولیت مهم آقای جلیلی این است كه مشخص كند آیا غربی ها در مسكو مذاكرات راهبردی را می خواهند و به این به نتیجه رسیده اند كه فشار و ارعاب و روش هایی كه تاكنون به كار گرفته اند بی فایده بوده و حالامی خواهند روش خود را عوض كنند یا اینكه تمایل به مذاكره تاكتیكی دارند. این نقش مهمی است كه تاكنون جلیلی به خوبی ایفا كرده و باید از ایشان تشكر كرد كه به این خوبی از پس چنین وظیفه مهمی بر آمده است و امیدواریم در مسكو هم بتواند با مشخص كردن این موضوع به خوبی عمل كند و گامی به جلو بردارد.

با این توضیح شما نشست بغداد را زیاد مثبت ارزیابی نمی كنید.

 

نشست بغداد قدمی رو به جلو بود و اینكه گفته شد طرف ایرانی وقت كشی كرده یا قدمی به جلو بر نداشته موضعی غیرمنطقی است، چرا كه در نشست بغداد ما مشخص كردیم كه چه می خواهیم و مواضع مان را شفاف بیان كردیم. آنچه مسلم است ما از مذاكره فرار نمی كنیم اما مذاكره به صرف مذاكره كردن هم برای ما فایده یی ندارد. ما تصمیم داریم از مذاكرات نتیجه بگیریم: بدون شك نشست بغداد نشان داد طرف غربی ما را می شناسد و می داند تا چه اندازه در مواضع خود پافشاری می كنیم.

 

سعید جلیلی در بغداد گفت من می توانم یك بمب اتمی را الان و همین جا منفجر می كنم و این كار را با ترك كردن مذاكرات انجام می دهم. در واقع ترك مذاكرات از سوی طرف ایرانی با منفجر كردن بمب هسته یی برای غرب یكسان خواهد بود. این تاكتیك طرف ایرانی باعث شد غرب عقب نشینی كند. خوشبختانه مذاكره كننده یی كه برای ملت ایران مذاكره می كند بسیار آگاه است و باید از او تقدیر كرد. سعید جلیلی خواست مردم را به غرب نشان داد و گفت ما عقب نشینی نخواهیم كرد.

 

اگر ترك مذاكرات توسط ایران اینقدر برای غرب حیاتی است چرا آنها سعی می كنند ایران را وادار به عقب نشینی كنند؟

به هر حال نفت یك روز تمام می شود. انرژی یعنی حیات. معقول ترین جایگزین برای انرژی نفت هم انرژی هسته یی است. در انرژی هسته یی تا مرحله تولید سوخت، عملیات راهبردی است ولی بعد از تولید سوخت، یا سوخت خودتان ارزان تر می شود یا دنیا سوخت ارزان تری به شما عرضه می كند.

از اینجا به بعد موضوع اقتصادی است. اما تا شما سوخت را تولید نكردید یك واحد سوخت از سوی تمامی كشورهای دنیا به شما عرضه نخواهد شد، مگر اینكه عزت خودرا بفروشید و راه حل های آنها را بپذیرید. به همین جهت ما در موضوع غنی سازی یك قدم كوتاه نمی آییم، به همین سبب در تقابلی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و راهبردی با غرب هستیم.

 

نقش امریكا را در مذاكرات چگونه می بینید؟

در حال حاضر امریكا با محدودیت هایی روبه رو است و نیاز دارد نشان بدهد در رابطه با ایران موفق بوده است. اینها دلایلی است كه ما این فصل را برای مذاكره پذیرفته ایم اما امریكا نمی خواهد در دنیا ودر بین مردمش عنوان كند برای انتخابات ریاست جمهوری بعد از دوره اوباما در این مذاكرات شركت می كند، بلكه ژست بشردوستانه به خود گرفته و می گوید برای جلوگیری از حمله اسراییل به ایران پای میز مذاكره نشسته است. اما ما می گوییم اسراییل غلط كرده به ایران حمله كند.

 

این عبارت را نه به خاطر بی ادبی در كلام بلكه به خاطر محتوایش استفاده می كنم. اگر اسراییل چنین غلطی بكند به فرموده مقام معظم رهبری ایران همچون صاعقه بر سرش فرود خواهد آمد، بنابراین موضوع حمله اسراییل به ایران كاملاتخیلی است و ایران بر حق خود پافشاری می كند و امریكا هم به مذاكره نیازمند است..../انتخاب


ویدیو مرتبط :
بمبی به اندازه بزرگترین بمب اتمی تاریخ که منفجر شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بمب های اتمی کجاها منفجر شدند؟



اگر به دنبال آشنایی با مکان هایی هستید که مرگبارترین سلاح های ساخت انسان در آن مکان ها آزمایش می شده است این مطلب را مطالعه کنید.

 

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، از سال 1945 میلادی به این طرف سلاح های اتمی در دنیا وارد خدمت شدند و موجب ایجاد تغییری بزرگ در زمینه تکنولوژی های نظامی شد. این سلاح های مخرب دارای قدرت انفجاری بسیار زیادی هستند و همچنین دارای مسئله ای به نام تشعشعات رادیواکتیو هستند که می تواند بسیار سرطان زا باشد. این بمب ها تنها بر روی دو شهر ناکازاکی و هیروشیما در سال 1945 پرتاب شده است و دیگر از این گونه سلاح ها در جنگ استفاده نشده است. کشورهای دارنده این سلاح ها معمولا مناطقی دور افتاده را برای آزمایشات هسته ای خود انتخاب می کردند. البته امروزه به دلیل امضاء توافق نامه هایی در زمینه توقف آزمایشات هسته ای ، این گونه آزمایشات متوقف شده است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعداد مکان های انجام آزمایشات اتمی آشنا کنیم.

 

کوه کمباران

کشور پاکستان به نوعی جدیدترین عضو باشگاه کشورهای دارنده سلاح های اتمی است و زمان و هزینه های زیادی را برای بدست آوردن سلاح های اتمی صرف کرده است. مشکلات مرزی این کشور با هند که آن نیز یک کشور مسلح به سلاح اتمی است ترس از بروز یک جنگ هسته ای در جنوب آسیا را گسترش داده است. کشور پاکستان از دهه 70 میلادی به دنبال دستیابی به فناوری سلاح های اتمی بود و بنا بر برآوردهای اطلاعاتی از سال 1983 میلادی به این سلاح ها دست یافته است. پاکستانی ها برای آزمایش هسته ای خود یک تونل به طول یک کیلومتر را در زیر " کوه کمباران" در استان بلوچستان حفر کردند. این کوه به نوعی یک لایه محافظ طبیعی برای این آزمایش به حساب می آمد. پاکستانی ها در 28 می 1988 توانستند با موفقیت آزمایش اتمی خود را به انجام برساند و به عنوان یک کشور دارای سلاح اتمی خود را معرفی کنند.

 

مارالینگا

انگلستان که در طول جنگ دوم جهانی ضربات خرد کننده ای را از آلمان و همچنین ژاپن در شرق دور دریافت کرده بود می دانست که اقتصاد و صنعت نابود شده این کشور در آن سالها توان بازسازی ارتش انگلستان در ابعاد گذشته را ندارد. این مسئله به همراه گسترش سریع نفوذ کمونیستها در نقاط مختلف جهان باعث شد تا انگلیسی ها به سرعت به سمت ساخت سلاح های اتمی برودند. اما انگلیسی ها با یک مشکل رو به رو بودند و آن هم این بود که این کشور در سرزمین اصلی خود مکان مناسبی برای آزمایش اتمی نداشت.

 

اما به هر حال هنوز سایه ای از امپراتوری بی غروب انگلستان در قرن نوزده میلادی وجود داشت و انگلیسی ها می توانستند از مستعمرات خود در نقاط مختلف جهان برای این کار سود ببرند. آنها به این منظور دو منطقه در جنوب استرالیا را برای آزمایش انتخاب کردند. منطقه " امو فیلد" مکانی بود که در سال 1953 دو آزمایش اتمی در آن صورت گرفت و پس از آن به منطقه " مارالینگا" منتقل شد. تعدادی از ساکنین بومی این منطقه به زور از محل زندگی خود دور شدند . تا اوایل دهه 70 میلادی چندین آزمایش اتمی در این محل صورت گرفت که به دلیل رعایت نشدن اصول حفاظتی باعث آلوده شدن بسیاری از کارکنان انگلیسی و استرالیایی و همچنین بعضی از بومیان نزدیک منطقه شد. این حرکت باعث شد تا انگلیسی ها مجبور به پرداخت غرامت سنگینی به بومیان و نیروهای آسیب دیده خود شود. با وجود پاکسازی های صورت گرفته در این منطقه دیگر به بومیان اجازه بازگشت به محل سکونت قبلی آنها داده نشد.

 

پوکاران

هندوستان در دهه 60 میلادی و پس از درگیری های مرزی با کشور چین و تجربه یک شکست تلخ و تحقیر آمیز به دنبال دستیابی به سلاح های اتمی رفت. این کشور منطقه " پوکاران" در ایالت راجستان را برای انجام آزمایش های اتمی انتخاب کرد. اولین آزمایش در این مکان در سپتامبر 1974 رخ داد. با وجودی که دولت هند اعلام کرد که این مکان خالی از سکنه است اما بعضی از گزارشات حاکی از حضور جمعیتی در حدود 15 هزار نفر در نزدیکی این محل است. هندی ها بار دیگر مجموعه ای از آزمایشات اتمی و همچنین یک آزمایش هیدروژنی را در ماه می سال 1998 انجام دادند. از آن تاریخ به بعد هندوستان دیگر آزمایش اتمی صورت نداد. دولت هندوستان از انتشار هر گونه اخباری در مورد سرنوشت افرادی که نزدیک به محل آزمایش بودند جلوگیری می کند.

 

جزایر مارشال

جزایر مارشال کشوری در اقیانوس آرام است که به نوعی تحت قیومیت دولت آمریکا اداره می شود. این کشور تعدادی از جزایر خود را پس از جنگ دوم جهانی به آمریکا برای انجام آزمایشات اتمی تحویل داد. منطقه مورد نظر " Bikini Atoll " نام داشت و در تاریخ 1 جولای 1946 میلادی اولین آزمایش اتمی در این منطقه انجام گرفت. در این آزمایش چیزی در حدود 250 کشتی جنگی در این منطقه قرار گرفت تا میزان قدرت تخریب بمب اتمی در یک نبرد دریایی مورد آزمایش قرار بگیرد. در طول سالها چندین آزمایش اتمی و هیدروژنی در این منطقه صورت گرفت تا آن را به یکی از شناخته شده ترین مکان ها برای آزمایش اتمی در جهان تبدیل کند.

 

کیریتیماتی

این جزیره در میان اقیانوس آرام یکی از دورافتاده ترین نقاط جهان به شمار می آید و از جهتی در دنیا بی همتا به حساب می آید چرا که تنها مکانی که دو کشور در آن به انجام آزمایش اتمی دست زده اند این جزیره است. در سالهای 1957 و 1958 انگلیسی ها در این جزیره دو آزمایش بمب هیدرو‍ژنی را انجام داده و سپس آن را ترک کردند. در سال 1962 میلادی آمریکایی ها از این سایت شروع به استفاده کرده و تا سال 1969 میلادی در حدود 22 انفجار را در این مکان صورت دادند.

 

لوپ نور

منطقه لوپ نور در چین مکانی بود که در اکتبر سال 1964 اولی آزمایش اتمی کشور چین در آن صورت گرفت. در این منطقه چیزی در حدود 44 آزمایش اتمی انجام شده است که 22 عدد از آنها در منطقه جوی بالای این مکان و 22 عدد از آنها به صورت زیرزمینی انجام شده است. این منطقه که اولین بمب هیدروژنی چین نیز در سال 1967 در آن محل مورد آزمایش واقع شد یکی از حساس ترین نقاط در چین به حساب آمده و دسترسی به آن برای بسیاری غیر ممکن است.

 

بمب های اتمی,محل انفجاربمب های اتمی

 

مورورا

بدون شک بحث برانگیز ترین مکان آزمایش اتمی در جهان سایت آزمایشی مورورا در اقیانوس آرام است که به عنوان بخشی از قلمرو فرا سرزمینی فرانسه به حساب می آید. این جزایر برای سالهای طولانی به عنوان محلی برای آزمایشهای هسته ای فرانسه بین سالهای 1966 تا 1996 به حساب می آمد. این جزایر در نزدیکی دو کشور استرالیا و نیوزلند قرار داشتند و مقامات این دو کشور بارها اعتراض شدید خود را در مورد این آزمایش ها اعلام کردند. در این میان حتی کشور نیوزلند یک بار اقدام به اعزام کشتی های جنگی به نزدیک این جزایر برای اعتراض به این اقدامات کرد. بمب گذاری عوامل فرانسوی در کشتی طرفداران صلح سبز در سال 1985 که به مرگ یک نفر منجر شد اعترضات شدیدی را متوجه فرانسه کرده و باعث شد این کشور در سال 1996 آخرین آزمایش اتمی خود را در این مکان انجام دهد.

 

بمب های اتمی,محل انفجاربمب های اتمی

 

نویا زملیا

این جزیره یخ زده در منطقه اقیانوس منجمد شمالی برای انجام 224 آزمایش اتمی توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق مورد استفاده قرار گرفته است. این محل شهرت خود را به دلیل تست بمب هیدروژنی " تزار" به قدرت 50 مگاتن در سال 1961 کسب کرده است. این انفجار قوی ترین انفجاری بوده است که تا به امروز در تاریخ بشر اتفاق افتاده است. این محل تا سال 1990 مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

 

سمیپالاتینکس

این منطقه در کشور قزاقزستان امروزی در سالهای جنگ سرد به عنوان مهمترین مرکز آزمایش های هسته ای اتحاد شوروی سابق مورد استفاده قرار می گرفت . چیزی در حدود 465 انفجار اتمی بین سالهای 1949 تا 1981 در این مکان انجام شده است. برای سالها این مکان یکی از مورد علاقه ترین نقاط در دنیا برای سرویس های اطلاعاتی غربی بود. امروز جمعیت زیادی از این کشور به دلیل این آزمایشات دچار مشکل شدند.

 

صحرای نوادا

به یکی از خطرناک ترین نقاط جهان در جنوب غرب آمریکا ، یعنی جایی که در آن نزدیک به 928 آزمایش اتمی انجام شده است خوش آمدید. در این مکان بیش از هر نقطه دیگری از جهان آزمایشات اتمی صورت گرفته است . برای مدتها بسیاری از توریستها به این مکان سفر می کردند تا بتوانند شاهد انجام آزمایشات اتمی باشند. این آزمایشات باعث شده است تا میزان افراد مبتلا به سرطان و همچین میزان تولد کودکان ناقص الخلقه در این منطقه زیاد باشد و همچنین باید گفت که این نقطه پس از چرنوبیل در اوکراین دومین مکان آلوده به تشعشعات رادیواکتیو در جهان است./ باشگاه خبرنگاران جوان