اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جلیلی: امکان شناسایی دهک‌ها بسیار سخت است



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,حذف یارانه

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به موافقت مجلس با حذف یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه گفت: امکان شناسایی این دهک‌ها بسیار سخت است.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با  ایسنا ، گفت: امیدواریم دولت در مدت باقی مانده تا تصویب آیین نامه اجرایی بودجه به داده‌هایی دست پیدا کند تا بتواند نسبت به اجرای حکم هدفمندی یارانه ها اقدام عملی داشته باشد.

وی گفت: این مسأله دولت را با مشکل مواجه می‌کند، هر چند که به لحاظ پرداخت ممکن است یک سری گشودگی هم ایجاد کند یعنی دولت منابعی که به دست می آورد راحت تر بتواند در اجرای این قانون صرف کند.

وی افزود: امسال دولت با مسأله انتخابات هم مواجه است و افکار عمومی انتظار دارند برنامه‌های دولت محقق شود. درواقع رضایت‌مندی و عدم رضایت مردم در این سالها برای تمامی دولت‌ها مهم بوده است که تلاش کنند اقداماتی انجام دهند که منجر به رضایت مندی بیشتر مردم شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص شناسایی دهک ها نیز این گونه اظهار نظر کرد که امکان شناسایی این دهک‌ها برای دولت بسیار سخت است کما اینکه در جلسه علنی امروز مجلس معاون رئیس جمهور و وزیر کار هم اشاره کردند که امکان اینکه بتوانند در هر دهک مشخصات افرادی که مشمول آن دهک می‌شوند را به طور شفاف بیان کنند در اختیار ندارند.

وی هم‌چنین اظهار کرد: یکی از احکامی که قابل پیش‌بینی است که در سال 95 اهداف‌ آن محقق نخواهد شد همین حکم هدفمندی یارانه است، سال گذشته هم شرایط به همین حالت بود که برآورد شد 6 میلیون شناسایی می شوند اما در عمل برای یک و نیم میلیون این امر محقق شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: باید منتظر ماند تا دولت در این یکی دو ماه باقی‌مانده که آیین نامه اجرایی بودجه تصویب می‌شود به داده‌هایی دست پیدا کند که بتواند نسبت به اجرای این حکم اقدام عملی جدی داشته باشد اگر هم غیر از این باشد یقینا دولت خود پیشگام شده تا اصلاحاتی را در آن انجام دهد.


 اخبار اقتصادی   -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
برای شناسایی دهک ها به سراغ حساب شخصی افراد نمی رویم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توکلی: مجلس حذف یارانه‌ی دهک‌های بالا را قبول می‌کند/ شناسایی دهک‌های بالا امکان‌پذیر است



حذف یارانه‌ی دهک‌های بالا ,حذف یارانه ها

در جمع خبرنگاران؛
توکلی: مجلس حذف یارانه‌ی دهک‌های بالا را قبول می‌کند/ شناسایی دهک‌های بالا امکان‌پذیر است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه احتمالا مجلس پیشنهاد حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی را قبول می‌کند گفت که شناسایی این دهک‌ها امکان پذیر است.

به گزارش یسنا، احمد توکلی در حاشیه‌ جلسه‌ی علنی صبح امروز (یک شنبه) مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هدفمندی یارانه‌ها، هدفمند یعنی غیرسرانه و غیر برابر، اما در کاری که ما انجام می‌دهیم بی‌عدالتی وجود دارد، یکی این که به غنی و فقیر یکسان می‌دهیم و بی‌عدالتی دیگر این است که چون منابع کافی نداریم نصف پولی که به مردم پرداخت می‌کنیم از طریق شرکتهای دولتی و خود دولت به بانک مرکزی تحمیل می‌شود.

وی گفت: بانک مرکزی اسکناس چاپ می‌کند که با این کار پول پرقدرت زیاد می‌شود و نقدینگی و در نتیجه تورم افزایش پیدا می‌کند که این تورم به دهک‌های پایین جامعه بیش از دهک‌های بالا فشار می‌آورد، پس اقتصاد را مختل می‌کند و تورمی ایجاد می‌کند که باعث تشدید رکود و کاهش نرخ رشد می‌شود، یعنی ما با دست خودمان بیشتر در باتلاق رکود تورمی فرو می‌رویم.

نماینده مردم تهران در مجلس یاد آور شد: اینکه گفته می‌شود شناسایی دهک‌های بالای درآمدی مقدور نیست نمی‌تواند قابل قبول باشد، البته دولت قبل این را می‌گفت، از صدر اسلام تاکنون مسلمانان به اهلش زکات می‌دهند پس عملا شناخت مستحق امکان پذیر است که خداوند این دستور را داده است.

توکلی اضافه کرد: از نظر تجربه‌ی بشری هم کشورهای اروپایی به بیکاران یارانه نقدی می‌دهند و آنها را شناسایی می‌کند پس چطور می‌گویند که شناسایی برخی دهک‌ها امکان پذیر نیست در حالی که گردش مالی صاحبان حسابهای بانکی، نام مودیان مالی و صاحبان خودروهای لوکس مشخص هستند و از این ملاک می‌توان استفاده کرد.

توکلی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از جلسه‌ی دیروز (شنبه) کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: من فکر می‌کنم مجلس پیشنهاد حذف یارانه‌ی دهک‌های بالای درآمدی را قبول می‌کند، البته این یکی از مشکلات است، باید فعلا یارانه را هدفمند کنیم گرچه مشکلات دیگری هم است که باید حل شود.

وی با بیان این که دولت برای حذف یارانه‌ی دهک‌های بالا ابراز تمایل کرده گفت که اگر نیازی باشد در این رابطه جلسه‌ای با دولت برگزار می‌شود. /ایسنا