اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جعفر توفیقی: اگر در حقتان اجحاف شده به وزارت علوم بیایید



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

جعفر توفیقی:
اگر در حقتان اجحاف شده به وزارت علوم بیایید

سرپرست وزارت علوم درباره بعضی مباحث مبنی بر احتمال تغییر رییس دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دارای اساسنامه است و قطعا هرگونه تغییر و تصمیم‌گیری درباره این دانشگاه براساس اساسنامه آن صورت خواهد گرفت. وی با رد بعضی اخبار مبنی بر برکناری بعضی معاونان وزارتخانه در این‌باره گفت: تغییر مدیران با هر تغییر و تحول مدیریتی در سازمان‌ها امری طبیعی است و در همه سازمان‌ها صورت می‌گیرد.

*با همکاری جامعه دانشگاهی، سیاست‌های مورد اختلاف دولت گذشته، مانند پذیرش جنسیتی و آزمون دکترا، بازنگری می‌شود
سرپرست وزارت علوم درباره زمان بازگشایی دانشگاه، تکلیف ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، حدود اختیارات و استقلال دانشگاه‌ها، وضعیت اعتباری دانشگاه‌ها و جایگاه فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه توضیح داد.

جعفر توفیقی، با اعلام این‌که سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور طبق اعلام قبلی از اواسط شهریورماه آغاز می‌شود، گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها یک واقعه بسیار مهمی در کشور است. بنابراین تلاش همه ما در وزارت علوم و دانشگاه‌ها این است که دانشگاه‌ها سال تحصیلی جدید را بسیار خوب و با آرامش آغاز کنند و تنها دغدغه آن‌ها، توسعه علمی کشور، ایجاد فضای پرنشاط برای دانشجویان برای درس خواندن و فعالیت کردن باشد.

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: برنامه‌ریزی برای بازگشایی دانشگاه‌ها و استقبال از دانشجویان یکی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم در این روزها خواهد بود. بنابراین از روسای دانشگاه‌ها می‌خواهم درنهایت دقت به نحوی برنامه‌ریزی کنند که سال تحصیلی جدید را به خوبی آغاز کنند و استقبال خوبی از دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان جدید، به عمل آید.

وی با تاکید بر لزوم پویایی و پرنشاط‌ بودن فضای دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید درعین‌حال تاکید کرد: نباید تصور کنیم آنجا که صحبت از نشاط دانشجویی می‌شود، منظور هرج‌ومرج و بی‌انضباطی است. قوانین و مقررات موجود در حوزه تشکل‌های دانشجویی به اندازه کافی قدرت نظر دارند که اجازه دهد دانشجویان در این چارچوب فعالیت کنند.

به گفته او رابطه مستقیمی میان نشاط، تلاش و امید به آینده با فعالیت‌ دانشجویان وجود دارد. هر چقدر بتوانیم زمینه حضور دانشجویان را در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی فراهم کنیم، قطعا این نشاط بیشتر خواهد بود.

 

سرپرست وزارت علوم همچنین ادامه داد: خوشبختانه دانشجویان ما از آگاهی و شعور سیاسی بسیار بالایی برخوردارند. مطمئنم اگر همه ما در چارچوب قوانین و مقررات برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی حرکت کنیم، هم دستاوردهای علمی ما حفظ و تقویت می‌شود و هم آن نشاط و جنب‌وجوشی که همزاد دانشجو و اقتضای سن آن‌هاست. وی دانشگاه‌ها را کانون تولید علم، دانش و فرهنگ خواند و گفت: فعالیت‌های سیاسی نباید به ماموریت اصلی دانشگاه‌ها که همان تلاش برای توسعه علمی است، لطمه بزند.

سرپرست وزارت علوم با تاکید بر لزوم پرهیز از مدیریت سیاسی در دانشگاه‌ها، بیان کرد: دانشگاه جای سیاسی‌‌کاری و رفتارها و کارهای سیاسی و افراطی نیست. وی بر رونق گرفتن فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی، کانون‌ها و انجمن‌های علمی و فرهنگی در دانشگاه تاکید کرد.

توفیقی با اشاره به بعضی چالش‌های آموزش عالی و همچنین انتقادات نسبت به بعضی مصوبات و سیاست‌های وزارت علوم در دولت گذشته، ضمن تاکید بر جو و مشارکت دانشگاهیان در امور آموزش عالی در رفع و بررسی این چالش‌ها بر همکاری و تبادل نظر با جامعه دانشگاهیان اعم از دانشجویان، استادان و کارکنان تاکید کرد.

 

تصمیمات و سیاست‌های مورد اختلاف نظر از جمله پذیرش جنسیتی، آزمون دکترا و... را باید از طریق مشورت و تبادل نظر با دانشجویان بررسی و در صورت نیاز، اصلاح و تجدیدنظر کرد. به گفته توفیقی بهترین شیوه در حل چالش‌های آموزش عالی، ایجاد فضای مشورتی و بحث و تبادل‌‌نظر با جامعه دانشگاهی و علمی کشور است. توفیقی در این بخش از گفت‌وگوی خود با انتشار ای‌میل و سایت شخصی خود به نشانی [email protected] و www.drtofighi.ir برای دریافت نظرات و پیشنهادها و انتقادات جامعه دانشگاهی، آمادگی خود را برای بهره‌مندی و استفاده از این نظرات اعلام کرد.

 

وی همچنین گفت: هر دانشجو و هیات علمی اگر فکر می‌کند در یک زمینه‌ای نسبت به وی اجحاف شده و حق وی تضییع شده است، توصیه می‌کنم که حتما به وزارت علوم مراجعه و درخواست خود را ارائه کند و وزارت علوم نیز وظیفه دارد این موارد را بررسی و به هر شکایت رسیدگی کند.

 

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: برای مثال درباره موضوع بازنشستگی استادان که موکدا مورد سوال قرار می‌گیرد، باید عنوان کنم اگر هر یک از استادان فکر می‌کنند مورد اجحاف قرار گرفته‌اند، می‌توانند درخواست خود را ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

سرپرست وزارت علوم بر لزوم افزایش اختیارات و استقلال دانشگاه‌ها و تقویت هیات امنای دانشگاه به عنوان یک برنامه تاکید کرد و گفت: استقلال دانشگاه‌ها یک قانون است. ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه و ماده 20 قانون برنامه پنجم بر این موضوع تاکید دارد. ب

 

نده همان‌طور که پیش از این اعلام کرده‌ام، محور برنامه‌هایم در وزارت علوم، اجرای قانون پنجم توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تلاش برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام است که استقلال دانشگاه‌ها هم یکی از این قوانین است.

توفیقی تصریح کرد: متاسفانه گاهی اوقات درباره استقلال دانشگاه‌ها این تصور می‌شود که دانشگاه‌ها خود محور بوده و دیگر الزامی بر تبعیت از سیاست‌های نظام به وزارت علوم نیست، در حالی که این تصور اشتباه است.

 

به گفته وی، منظور از استقلال دانشگاه‌ها براساس آنچه در قانون آمده، افزایش اختیار در زمینه امور مالی، اداری، تشکیلاتی، استخدامی و برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها براساس مصوبات هیات امناست؛ به عبارت دیگر هر آنچه به اداره خود دانشگاه برمی‌گردد، طبیعی است دانشگاه‌ها هر اختیاری که داشته باشند، باید در چارچوب سیاست‌های نظام، قانون اساسی، قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی حرکت کنند.

به گفته توفیقی، بیش از نیمی از دانشجویان کشور در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند و این دانشگاه اعضای هیات علمی بسیار باارزشی دارد. بنابراین تاکید می‌کنم، ضمن حمایت و همکاری لازم، این تعامل را با دانشگاه آزاد خواهیم داشت تا ان‌شاءالله دانشگاه آزاد هم به یک دانشگاه تراز اول در کشور و سطح بین‌الملل تبدیل شود.

سرپرست وزارت علوم درباره بعضی مباحث مبنی بر احتمال تغییر رییس دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دارای اساسنامه است و قطعا هرگونه تغییر و تصمیم‌گیری درباره این دانشگاه براساس اساسنامه آن صورت خواهد گرفت.

 

وی با رد بعضی اخبار مبنی بر برکناری بعضی معاونان وزارتخانه در این‌باره گفت: تغییر مدیران با هر تغییر و تحول مدیریتی در سازمان‌ها امری طبیعی است و در همه سازمان‌ها صورت می‌گیرد. در وزارت علوم نیز بعضی از این عزیزان پیش از این افتخار داده‌اند و اطلاع دارم که این عزیزان سال‌های زیادی است که زحمت می‌کشند.

 

ضمن آن‌که این مسئولیت‌ها نیز خیلی سنگین است. اما به جرات می‌توانم بگویم به جز این موارد، روش من، تغییر در حد ضرورت و نیاز است و جزو آن دسته از مدیران نیستم که طرفدار تغییرات گسترده باشم. به عبارت دیگر هنوز هیچ تصمیم دیگری درباره تغییر مدیران نگرفته‌ام، ضمن آن‌که در هر صورت رایزنی و مشورت‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد.

 

توفیقی در پاسخ به این پرسش که وزارت علوم را با چه وضعیت مالی و اعتباری از نظر بدهی و مطالبه از دولت دهم تحویل گرفته‌اید، گفت: هنوز گزارش مشخصی از وضعیت اعتباری وزارت علوم دریافت نکرده‌ام، ولی درعین‌حال این قول را به دانشگاهیان می‌دهم که با کمک مجلس و دولت تمام تلاش خود را می‌کنم تا دغدغه مالی دانشگاه‌ها برطرف شود.

سرپرست وزارت علوم با تاکید بر لزوم تامین امکانات لازم بر تحصیل و فعالیت دانشجویان، گفت: با وجود کمبودها و مشکلات مالی، باید شرایطی ایجاد کنیم که دانشجویان در دوران تحصیل خود دغدغه مالی نداشته باشند و تحصیل هیچ دانشجویی به دلیل مشکلات مالی و شهریه با مشکل مواجه نشود. وی همچنین بر تلاش برای رفع مشکلات ارزی دانشجویان خارج تاکید کرد و گفت: برای بررسی مشکلات ارزی دانشجویان به محض دریافت گزارش ارزی وزارت علوم، اقدامات لازم را خواهیم کرد./بهارنیوز

 

 


ویدیو مرتبط :
جعفر توفیقی : کار خود را در وزارت علوم آغاز کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جعفر توفیقی و رحیم عبادی سرپرست وزارت علوم و آموزش و پرورش شدند/نجفی رئیس سازمان گردشگری



جعفر توفیقی,جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم

جعفر توفیقی و رحیم عبادی سرپرست وزارت علوم و آموزش و پرورش شدند

حجت الاسلام حسن روحانی،‌ رییس جمهور در حکمی سرپرست وزارت اموزش و پرورش و وزارت علوم را منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پس از آنکه محمدعلی نجفی و جعفر میلی منفرد، نتوانستند رأی اعتماد مجلس را به عنوان وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم دولت یازدهم کسب کنند، رییس جمهور رحیم عبادی و جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست این دو وزارتخانه منصوب کرد.

گفتنی است جعفر توفیقی، وزیر علوم دولت دوم سید محمد خاتمی، تا پیش از اعلام لیست وزرای پیشنهادی، یکی از گزینه های وزارت علوم بود. اما در نهایت جعفر میلی‌منفرد برای وزارت علوم منصوب شد.

 

رحیم عبادی,رحیم عبادی سرپرست وزارت آموزش و پرورش

همچنین رحیم عبادی در دولت هشتم جمهوری اسلامی ایران ریاست سازمان ملی جوانان را برعهده داشت و مشاور رئیس جمهور، سید محمد خاتمی بود. او در دولت هفتم معاون پرورشی حسین مظفر، وزیر آموزش و پرورش بود.

عبادی اکنون استادیار دانشگاه فرهنگیان و عضو هیئت امناء و هیئت موسس و قانم مقام دانشگاه مهر البرز، اولین دانشگاه مجازی ایران است.
رحیم عبادی دارای مدرک کارشناسی ارشد و دانشجوی دوره دکتری در رشتهٔ مدیریت آموزشی است.

 

 

نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد

با حکم رئیس‌جمهور، محمدعلی نجفی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، محمدعلی نجفی با حکم رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد.
وی در لیست وزرای پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس نتوانست رأی اعتماد نمایندگان را برای وزارت آموزش و پرورش کسب کند.

رزومه محمد‌علی نجفی بر اساس آنچه که به مجلس ارائه شده است به این شرح است:

تاریخ تولد: دی ماه 1330
محل تولد: تهران
• سوابق تحصیلی:
- تحصیل در دبستان و دبیرستان، اخذ مدرک دیپلم ریاضی از دبیرستان مروی (1337-1349)
- تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف،  اخذ مدرک لیسانس ریاضی(1349-1353)
- تحصیل در دانشگاه M.I.Tآمریکا با استفاده از بورس تخصیصی به فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه، اخذ مدرک فوق لیسانس ریاضی (1353- 1355)
- تحصیل در دوره دکتری ریاضی دانشگاه M.I.Tآمریکا (1355- 1357)
( به علت شرایط انقلابی در سال 1357 و بازگشت فوری به کشور،  دفاع نهایی از رساله دکتری میسر نشد).
• افتخارات علمی:
- کسب رتبه اول امتحانات نهایی سال ششم دبستان های تهران (1343)
- کسب رتبه دوم امتحانات نهایی سال ششم دبیرستان های ایران (1349)
- کسب رتبه اول کنکور ورودی دانشگاه صنعتی شریف (1349)
- کسب رتبه اول مسابقات ریاضی دانشجویان سراسر کشور (1353)
- کسب رتبه اول در میان فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف (1353)
- کسب نمره A+ در تمام دروس در دانشگاه M.I.Tآمریکا
• سوابق شغلی و خدمات اجرایی:
- مشاور دفتر معاونت نخست وزیر در امور انقلاب (شهید دکتر چمران)(1357- 1358)
- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان (ـ1358- 1359)
- رییس دانشگاه صنعتی اصفهان (1359-1360)
- وزیر فرهنگ و آموزش عالی در کابینه های شهید باهنر،  آیتﷲ مهدوی کنی و موسوی (1360- 1363)
- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف (1363- 1367)
- معاون آموزشی و فرهنگی صدا و سیما  (1365- 1367)
- وزیر آموزش و پرورش در کابینه های موسوی و هاشمی رفسنجانی(1367-1376)
- معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در کابینه محمد خاتمی (1376- 1379)
- مشاور رییس جمهور و مشاور وزیر صنایع و معادن  (1379-1384)
- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف  (1379-1389)
- نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران (1386-  1392)
•  سایر فعالیت‌ها:
- عضو انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا و کانادا – دبیر تشکیلات و فرهنگی منطقه شمال شرقی آمریکا(1354- 1357)
- عضویت در شورایعالی انقلاب فرهنگی،  شورایعالی جهاد دانشگاهی،  شورایعالی آموزش و پرورش، کمیته ریاضی شورای برنامه ریزی دانشگاه ها ، شورایعالی مشورتی یونسکو ، شورای فرهنگ عمومی،  شورایعالی علوم و تحقیقات و فناوری و ...  در سال‌های مختلف.
- عضویت در هیات امناء چندین دانشگاه، سازمان و موسسه فرهنگی و خیریه غیرانتفاعی.

 خبرآنلاین/فارس